Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 13:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 cze 2019, o 17:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Witam

Pytanie jak w temacie do mechaników - czy jest z punktu widzenia mechanicznego jakieś znane Wam przeciwwskazanie (lub wskazanie) do montażu w przekładniach S-Drive śrub prawo-skrętnych lub lewo-skrętnych?

Jak realizowana jest technicznie zmiana kierunków obrotów śruby (naprzód/wstecz) pomiędzy manetką a przekładnią jest rzeczą wiadomą, ale czy jest cokolwiek w budowie samego S-Driva co narzuca technicznie obroty śruby ?

Pytam bo zgłębiam temat dłuższy czas i szczerze mówiąc nie znajduję nic co narzucałoby przy np. biegu naprzód obroty prawe lub lewe a sam na swoich jachtach raz miałem takie a raz odwrotne obroty .

Umie ktoś coś podpowiedzieć w temacie ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2019, o 18:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
Włodziu, podstawą tego zjawiska jest fantazja konstruktora.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2019, o 18:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13994
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Moim zdaniem nie. Decyduje wyłącznie kierunek obrotów silnika.
S-drive jest dwukrotną przekładnią kątową więc kierunek obrotów śruby powinien być taki sam jak silnika.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2019, o 19:09 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Zwykle przekładnie nawrotne mogą pracować w obie strony, się mię zdaje, albo dawniej zdawało... oczywiście jeśli są symetryczne, boć nie muszą. Instrukcje chyba podają?
Choć ostatnio z tymi informacjami hadko, fakt, tylko uwagi że uwaga, kawa parzy :roll:
Np mój stary velvet może w obie, byle silnik był lewoskrętny. Jakiś ZF/hurth w saildrivie też kojarzę. Lecz co teraz wciskają naiwnym nabywcom to nie wiem.
Ale zważywszy dwuśrubowe motorówki - głupio by było gdyby nie, nie? :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2019, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Włodku :D
No kuźwa - zepsujesz mi rynek!
Tyle już razy tłumaczyłem, że śruba lewa jest 1,5 razy droższa od prawej, bo to śruba z lewym gwintem.
Tzn linia śrubowa przebiega w lewo!!! nie w prawo - rozumiesz, czy narysować ???
Różnice wcale nie są takie znów subtelne, żeby nie dostrzec ich na pierwszy rzut oka...
Wprawdzie maksymalny ciąg, jaki możesz uzyskać za pomocą śruby lewej ( fotka w załączniku ) jest taki sam jaki uzyskasz stosując śrubę prawą, niemniej jednak...
Śruba lewa ma linię śrubową skierowaną w lewo, nie w prawo - nie zapominajmy o tym!!!
Bardziej korzystne z punktu widzenia użytkownika jest oczywiście stosowanie śruby prawej.
( Lewa jest 1,5 razy droższa )
Niemniej jednak z punktu widzenia producenta i projektanta, śruba lewa daje o wiele większe korzyści ( jest o 1,5 raza droższa )
Reasumując. Lewa i tylko lewa śruba! Prawym mówimy stanowcze - raczej nie ;)


Załączniki:
Komentarz: Nawet nie wiem... Prawe, czy lewe, nie pamiętam już ;)
ttw.jpg
ttw.jpg [ 138.76 KiB | Przeglądane 5117 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2019, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Włodku :)
Nawet przy masowej produkcji śrub wyraźnie widać przewagę śruby lewej nad prawą.
I jako użytkownik lewej ( jak rozumiem ) śruby...
Powinieneś lansować tą światłą a innowacyjną technikę ( Ja ci potem odpalę coś z moich lewych dochodów )
A nie siać wątpliwości. Lewa śruba jest bez porównania lepsza od prawej!
Czy, gdyby było inaczej, kosztowała by 1,5 razy tyle co prawa ?
To przecież oczywiste!!!


Załączniki:
sl1.jpg
sl1.jpg [ 66.63 KiB | Przeglądane 5104 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2019, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
MarekSCO napisał(a):
śruba lewa jest 1,5 razy droższa od prawej


i to w zasadzie tłumaczy rynek śrub lewych...

Więc ja w roku przyszłym - jak to mawiają kolokwialnie - pieprzę śruby lewe - i myślę o zmianie śruby na prawą ale składaną...

Będzie kosztować mnie to ok. 0,5 godz pracy aby przełożyć zaczep bowdena na uchwycie manetki i to by pewnie było na tyle.

Ot i tak ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 cze 2019, o 21:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
bury_kocur napisał(a):
MarekSCO napisał(a):
śruba lewa jest 1,5 razy droższa od prawej


i to w zasadzie tłumaczy rynek śrub lewych...

Włodek - nie daj siem zmanipulować przez tych gimbusów. Łune majom problema z wykonywaniem "lewych" śrub, dlatego wyceniają je drożej... :rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.



Za ten post autor Ognisty Szkwał otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 06:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
bury_kocur napisał(a):
Będzie kosztować mnie to ok. 0,5 godz pracy aby przełożyć zaczep bowdena na uchwycie manetki i to by pewnie było na tyle.


I Pan Inżynier Mechanik będzie pływał na wstecznym do Szwecji? :D
Czy przekładni się to spodoba?

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 06:55 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Bury ma S-drive.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 07:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
S-drive to taka spodzina od silnika przyczepnego, myślę że konstrukcja nie przewiduje takiej zamiany.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 07:33 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
bury_kocur napisał(a):
Więc ja w roku przyszłym - jak to mawiają kolokwialnie - pieprzę śruby lewe - i myślę o zmianie śruby na prawą ale składaną...


Będzie o nieistotny ułamek węzła szybciej ;) A ja zadam pytanie: co za różnica czy przyplyniesz do Szwecji godzinę w tą czy wewtą? A, nie, sorry! To nie ja, to Ty zadajesz zawsze to pytanie :) Parę ładnych tysi do wydania ..

Jedno słowo: regatowiec jesteś :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 08:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Ziemia sie kręci w prawo, więc lewa śruba musi być droższa bo pracuje pod prąd.

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!



Za ten post autor Sajmon otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 08:03 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Naczytał się Wailanta i też zaczyna kombinować. Tylko patrzeć jak wp...i te dwie tony luksusu które w tę Bavarkę wcisną , uszyje nowe żagle , pomierzy się w ORC i zacznie klepać towarzystwo w regatach.
Dobra Włodziu , takie tam sajens fikszyn :mrgreen:
Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 08:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
plitkin napisał(a):
Jedno słowo: regatowiec jesteś
Wiktorze, jest gorzej, niż myślisz. Bury to nie tylko regatowiec. To regatowiec silnikowy. :lol:
krzychuAPIA napisał(a):
Tylko patrzeć jak wp...i te dwie tony luksusu
Nienienie, on nie wp...i tylko wyp...li te dwie tony... :rotfl:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

krzychuAPIA napisał(a):
które w tę Bavarkę wcisną
Ale tego Ci nie daruję! PAC! :evil:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 08:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
krzychuAPIA napisał(a):
Wailanta

Com ja Ci uczynił, że mój nick zmieniasz? PAC!
;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 08:45 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Zbieraj napisał(a):
Wiktorze, jest gorzej, niż myślisz. Bury to nie tylko regatowiec. To regatowiec silnikowy.


Gdyby był silnikowy, to by kupował nie składaną, a nastawną hiper-turbo-śrubę. A z tym składakiem chcę zredukować opory podczas żeglugi (albo pagajowania?), więc wyszło na jaw wszystko! Dodatkowy żagiel, składana śruba... o-ho-ho! :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 09:44 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Ja tam bym się skontaktował z producentem jednak.Niby wszystko proste ale

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
plitkin napisał(a):
A ja zadam pytanie: co za różnica czy przyplyniesz do Szwecji godzinę w tą czy wewtą? A, nie, sorry!


To nie o to chodzi.

Chodzi o to, aby przekładnia nie kręciła się niepotrzebnie w czasie pływania pod żaglami.

Robiłem kilka razy dość dokładne pomiary szybkości jachtu z zablokowaną śruba oraz ze śrubą puszczoną "luzem" na neutralu.

W ostatnią niedzielę różnice prędkości dochodziły do jednego węzła i np. zamiast płynąć 6 kn (z kręcącą się śrubą na luzie) to płynąłem 5 kn (ze śrubą zablokowaną na wstecznym).

Przy śrubie puszczonej na luzie jacht płynie wprawdzie szybciej, ale pracuje i szumi (cała pracująca) przekładnia - pracują niepotrzebnie łożyska + zużywają się niepotrzebnie uszczelniacze).

Na poprzednim jachcie tego nie miałem bo miałem świetną trzy-łopatową składaną śrubę.

Jestem coraz bliższy tego aby w obecnej jednostce było podobnie.

Także szybkość to jedno oczywiście ale przede wszystkim nie pracująca niepotrzebnie przekładnia.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 10:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
Gdyby był silnikowy, to by kupował nie składaną, a nastawną hiper-turbo-śrubę.

Masz rację, ale...
Włodek bardzo poważnie i pieczołowicie podchodzi do swojego jachtu.
Widzisz, że nie rozważa nawet dylematów typu ręczne, czy stacjonarne radio zainstalować...
Więc jeśli pyta o porównanie śruby lewej z prawą, oznaczać to może tylko jedno.
Zamierza zastosować obie :mrgreen:



Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 11:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
Ja tam bym się skontaktował z producentem jednak.


Skontaktowałem się.

Zadałem proste pytanie:

We would like to replace in our Bavaria 40 (DE-BAVS40E6B808) the fixed propeller with folded propeller (our preference is 3-blades propeller).We currently have 3-blades fixed propeller 17x12L and motor Volvo Penta D2-40.

We are happy about performance off our current propeller, but it slows down our boat by half a knot up to 1 knot, when sailing.

It makes a sagnificant difference at longer daily distances.

Could you please advice which folded propeller would be best for our boat.

Best Regards,

Włodzimierz Ring


Odpisali tak:

Dear Mr. Ring,

there is fit at Bavaria 40 Cruiser with D2-40 a fixed propeller 17x12x3 .

Option is a folding propeller 18x12x3.

Mit freundlichen Grüßen / Kind regards

Eckhard Meyer
Service

Bavaria Yachtbau GmbH
Bavariastraße 1
97232 Giebelstadt
Deutschland
Tel.: +49 9334 942 1330
Fax: +49 9334 942 1530
E-Mail: e.meyer@bavariayachts.com

http://www.bavariayachts.com
http://www.facebook.com/bavariayachtsofficial

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 11:08 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Ano, jak już inwestować, to dobrze! Do filozofii Kocura np.
https://www.bruntonspropellers.com/autoprop
Aliści nie da się ukryć że konstrukcję swej przekładni sprawdzić należy konkretną, nim siem kierunek zmieni, bo kto ją tam wie jak rozwiązana. Może nie lubieć wstecza :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 11:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
MarekSCO napisał(a):
Widzisz, że nie rozważa nawet dylematów typu ręczne, czy stacjonarne radio zainstalować...
Więc jeśli pyta o porównanie śruby lewej z prawą, oznaczać to może tylko jedno.
Zamierza zastosować obie :mrgreen:


Widzisz Panie Dowcipasie :mrgreen: - jest tak...

Mam na jachcie dwa radia stacjonarne + jedno ręczne, więc faktycznie tego problemu nie rozważam :rotfl:

Co do obu śrub to muszę temat gruntownie przemyśleć - jakbym założył drugi motor to wtedy miałoby sens posiadanie dwóch kół sterowych - jedno byłoby do jednego (i jednej śruby) a drugie do drugiego (i drugiej śruby).

Piszę to na podstawie zadanego mi ostatnio na Helu pytania przez przedstawiciela gawiedzi pieszej zwiedzającej port czy oba koła sterowe kręcą się w tą samą stronę.

Chwilkę przed udzieleniem odpowiedzi patrzyłem się człekowi głęboko w oczy czy gość rżnie głupa czy pyta poważnie... :rotfl:

Po czym odpowiedziałem, że mogą się kręcić różnie w zależności od potrzeb... :lol:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2019, o 12:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Chwilkę przed udzieleniem odpowiedzi patrzyłem się człekowi głęboko w oczy czy gość rżnie głupa czy pyta poważnie... :rotfl:

Po czym odpowiedziałem, że mogą się kręcić różnie w zależności od potrzeb... :lol:

:rotfl: :rotfl: :rotfl: Rewelacyjne!!! :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 117 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL