Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

S-Drive - śruba prawa czy lewa
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=30418
Strona 1 z 1

Autor:  bury_kocur [ 4 cze 2019, o 17:38 ]
Tytuł:  S-Drive - śruba prawa czy lewa

Witam

Pytanie jak w temacie do mechaników - czy jest z punktu widzenia mechanicznego jakieś znane Wam przeciwwskazanie (lub wskazanie) do montażu w przekładniach S-Drive śrub prawo-skrętnych lub lewo-skrętnych?

Jak realizowana jest technicznie zmiana kierunków obrotów śruby (naprzód/wstecz) pomiędzy manetką a przekładnią jest rzeczą wiadomą, ale czy jest cokolwiek w budowie samego S-Driva co narzuca technicznie obroty śruby ?

Pytam bo zgłębiam temat dłuższy czas i szczerze mówiąc nie znajduję nic co narzucałoby przy np. biegu naprzód obroty prawe lub lewe a sam na swoich jachtach raz miałem takie a raz odwrotne obroty .

Umie ktoś coś podpowiedzieć w temacie ?

Autor:  Zbieraj [ 4 cze 2019, o 18:33 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Włodziu, podstawą tego zjawiska jest fantazja konstruktora.

Autor:  Kurczak [ 4 cze 2019, o 18:41 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Moim zdaniem nie. Decyduje wyłącznie kierunek obrotów silnika.
S-drive jest dwukrotną przekładnią kątową więc kierunek obrotów śruby powinien być taki sam jak silnika.

Autor:  Ryś [ 4 cze 2019, o 19:09 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Zwykle przekładnie nawrotne mogą pracować w obie strony, się mię zdaje, albo dawniej zdawało... oczywiście jeśli są symetryczne, boć nie muszą. Instrukcje chyba podają?
Choć ostatnio z tymi informacjami hadko, fakt, tylko uwagi że uwaga, kawa parzy :roll:
Np mój stary velvet może w obie, byle silnik był lewoskrętny. Jakiś ZF/hurth w saildrivie też kojarzę. Lecz co teraz wciskają naiwnym nabywcom to nie wiem.
Ale zważywszy dwuśrubowe motorówki - głupio by było gdyby nie, nie? :mrgreen:

Autor:  MarekSCO [ 4 cze 2019, o 20:47 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Włodku :D
No kuźwa - zepsujesz mi rynek!
Tyle już razy tłumaczyłem, że śruba lewa jest 1,5 razy droższa od prawej, bo to śruba z lewym gwintem.
Tzn linia śrubowa przebiega w lewo!!! nie w prawo - rozumiesz, czy narysować ???
Różnice wcale nie są takie znów subtelne, żeby nie dostrzec ich na pierwszy rzut oka...
Wprawdzie maksymalny ciąg, jaki możesz uzyskać za pomocą śruby lewej ( fotka w załączniku ) jest taki sam jaki uzyskasz stosując śrubę prawą, niemniej jednak...
Śruba lewa ma linię śrubową skierowaną w lewo, nie w prawo - nie zapominajmy o tym!!!
Bardziej korzystne z punktu widzenia użytkownika jest oczywiście stosowanie śruby prawej.
( Lewa jest 1,5 razy droższa )
Niemniej jednak z punktu widzenia producenta i projektanta, śruba lewa daje o wiele większe korzyści ( jest o 1,5 raza droższa )
Reasumując. Lewa i tylko lewa śruba! Prawym mówimy stanowcze - raczej nie ;)

Załączniki:
Komentarz: Nawet nie wiem... Prawe, czy lewe, nie pamiętam już ;)
ttw.jpg
ttw.jpg [ 138.76 KiB | Przeglądane 5170 razy ]

Autor:  MarekSCO [ 4 cze 2019, o 21:02 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Włodku :)
Nawet przy masowej produkcji śrub wyraźnie widać przewagę śruby lewej nad prawą.
I jako użytkownik lewej ( jak rozumiem ) śruby...
Powinieneś lansować tą światłą a innowacyjną technikę ( Ja ci potem odpalę coś z moich lewych dochodów )
A nie siać wątpliwości. Lewa śruba jest bez porównania lepsza od prawej!
Czy, gdyby było inaczej, kosztowała by 1,5 razy tyle co prawa ?
To przecież oczywiste!!!

Załączniki:
sl1.jpg
sl1.jpg [ 66.63 KiB | Przeglądane 5157 razy ]

Autor:  bury_kocur [ 4 cze 2019, o 21:18 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

MarekSCO napisał(a):
śruba lewa jest 1,5 razy droższa od prawej


i to w zasadzie tłumaczy rynek śrub lewych...

Więc ja w roku przyszłym - jak to mawiają kolokwialnie - pieprzę śruby lewe - i myślę o zmianie śruby na prawą ale składaną...

Będzie kosztować mnie to ok. 0,5 godz pracy aby przełożyć zaczep bowdena na uchwycie manetki i to by pewnie było na tyle.

Ot i tak ...

Autor:  Ognisty Szkwał [ 4 cze 2019, o 21:32 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

bury_kocur napisał(a):
MarekSCO napisał(a):
śruba lewa jest 1,5 razy droższa od prawej


i to w zasadzie tłumaczy rynek śrub lewych...

Włodek - nie daj siem zmanipulować przez tych gimbusów. Łune majom problema z wykonywaniem "lewych" śrub, dlatego wyceniają je drożej... :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Autor:  mariaciuncia [ 5 cze 2019, o 06:28 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

bury_kocur napisał(a):
Będzie kosztować mnie to ok. 0,5 godz pracy aby przełożyć zaczep bowdena na uchwycie manetki i to by pewnie było na tyle.


I Pan Inżynier Mechanik będzie pływał na wstecznym do Szwecji? :D
Czy przekładni się to spodoba?

Autor:  Andrzej Kolod [ 5 cze 2019, o 06:55 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Bury ma S-drive.

Autor:  mariaciuncia [ 5 cze 2019, o 07:08 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

S-drive to taka spodzina od silnika przyczepnego, myślę że konstrukcja nie przewiduje takiej zamiany.

Autor:  plitkin [ 5 cze 2019, o 07:33 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

bury_kocur napisał(a):
Więc ja w roku przyszłym - jak to mawiają kolokwialnie - pieprzę śruby lewe - i myślę o zmianie śruby na prawą ale składaną...


Będzie o nieistotny ułamek węzła szybciej ;) A ja zadam pytanie: co za różnica czy przyplyniesz do Szwecji godzinę w tą czy wewtą? A, nie, sorry! To nie ja, to Ty zadajesz zawsze to pytanie :) Parę ładnych tysi do wydania ..

Jedno słowo: regatowiec jesteś :)

Autor:  Sajmon [ 5 cze 2019, o 08:02 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Ziemia sie kręci w prawo, więc lewa śruba musi być droższa bo pracuje pod prąd.

Autor:  krzychuAPIA [ 5 cze 2019, o 08:03 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Naczytał się Wailanta i też zaczyna kombinować. Tylko patrzeć jak wp...i te dwie tony luksusu które w tę Bavarkę wcisną , uszyje nowe żagle , pomierzy się w ORC i zacznie klepać towarzystwo w regatach.
Dobra Włodziu , takie tam sajens fikszyn :mrgreen:
Krzychu.

Autor:  Zbieraj [ 5 cze 2019, o 08:08 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

plitkin napisał(a):
Jedno słowo: regatowiec jesteś
Wiktorze, jest gorzej, niż myślisz. Bury to nie tylko regatowiec. To regatowiec silnikowy. :lol:
krzychuAPIA napisał(a):
Tylko patrzeć jak wp...i te dwie tony luksusu
Nienienie, on nie wp...i tylko wyp...li te dwie tony... :rotfl:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

krzychuAPIA napisał(a):
które w tę Bavarkę wcisną
Ale tego Ci nie daruję! PAC! :evil:

Autor:  waliant [ 5 cze 2019, o 08:13 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

krzychuAPIA napisał(a):
Wailanta

Com ja Ci uczynił, że mój nick zmieniasz? PAC!
;)

Autor:  plitkin [ 5 cze 2019, o 08:45 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Zbieraj napisał(a):
Wiktorze, jest gorzej, niż myślisz. Bury to nie tylko regatowiec. To regatowiec silnikowy.


Gdyby był silnikowy, to by kupował nie składaną, a nastawną hiper-turbo-śrubę. A z tym składakiem chcę zredukować opory podczas żeglugi (albo pagajowania?), więc wyszło na jaw wszystko! Dodatkowy żagiel, składana śruba... o-ho-ho! :)

Autor:  piotr6 [ 5 cze 2019, o 09:44 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Ja tam bym się skontaktował z producentem jednak.Niby wszystko proste ale

Autor:  bury_kocur [ 5 cze 2019, o 10:52 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

plitkin napisał(a):
A ja zadam pytanie: co za różnica czy przyplyniesz do Szwecji godzinę w tą czy wewtą? A, nie, sorry!


To nie o to chodzi.

Chodzi o to, aby przekładnia nie kręciła się niepotrzebnie w czasie pływania pod żaglami.

Robiłem kilka razy dość dokładne pomiary szybkości jachtu z zablokowaną śruba oraz ze śrubą puszczoną "luzem" na neutralu.

W ostatnią niedzielę różnice prędkości dochodziły do jednego węzła i np. zamiast płynąć 6 kn (z kręcącą się śrubą na luzie) to płynąłem 5 kn (ze śrubą zablokowaną na wstecznym).

Przy śrubie puszczonej na luzie jacht płynie wprawdzie szybciej, ale pracuje i szumi (cała pracująca) przekładnia - pracują niepotrzebnie łożyska + zużywają się niepotrzebnie uszczelniacze).

Na poprzednim jachcie tego nie miałem bo miałem świetną trzy-łopatową składaną śrubę.

Jestem coraz bliższy tego aby w obecnej jednostce było podobnie.

Także szybkość to jedno oczywiście ale przede wszystkim nie pracująca niepotrzebnie przekładnia.

Autor:  MarekSCO [ 5 cze 2019, o 10:55 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

plitkin napisał(a):
Gdyby był silnikowy, to by kupował nie składaną, a nastawną hiper-turbo-śrubę.

Masz rację, ale...
Włodek bardzo poważnie i pieczołowicie podchodzi do swojego jachtu.
Widzisz, że nie rozważa nawet dylematów typu ręczne, czy stacjonarne radio zainstalować...
Więc jeśli pyta o porównanie śruby lewej z prawą, oznaczać to może tylko jedno.
Zamierza zastosować obie :mrgreen:


Autor:  bury_kocur [ 5 cze 2019, o 11:05 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

piotr6 napisał(a):
Ja tam bym się skontaktował z producentem jednak.


Skontaktowałem się.

Zadałem proste pytanie:

We would like to replace in our Bavaria 40 (DE-BAVS40E6B808) the fixed propeller with folded propeller (our preference is 3-blades propeller).We currently have 3-blades fixed propeller 17x12L and motor Volvo Penta D2-40.

We are happy about performance off our current propeller, but it slows down our boat by half a knot up to 1 knot, when sailing.

It makes a sagnificant difference at longer daily distances.

Could you please advice which folded propeller would be best for our boat.

Best Regards,

Włodzimierz Ring


Odpisali tak:

Dear Mr. Ring,

there is fit at Bavaria 40 Cruiser with D2-40 a fixed propeller 17x12x3 .

Option is a folding propeller 18x12x3.

Mit freundlichen Grüßen / Kind regards

Eckhard Meyer
Service

Bavaria Yachtbau GmbH
Bavariastraße 1
97232 Giebelstadt
Deutschland
Tel.: +49 9334 942 1330
Fax: +49 9334 942 1530
E-Mail: e.meyer@bavariayachts.com

http://www.bavariayachts.com
http://www.facebook.com/bavariayachtsofficial

Autor:  Ryś [ 5 cze 2019, o 11:08 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

Ano, jak już inwestować, to dobrze! Do filozofii Kocura np.
https://www.bruntonspropellers.com/autoprop
Aliści nie da się ukryć że konstrukcję swej przekładni sprawdzić należy konkretną, nim siem kierunek zmieni, bo kto ją tam wie jak rozwiązana. Może nie lubieć wstecza :roll:

Autor:  bury_kocur [ 5 cze 2019, o 11:14 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

MarekSCO napisał(a):
Widzisz, że nie rozważa nawet dylematów typu ręczne, czy stacjonarne radio zainstalować...
Więc jeśli pyta o porównanie śruby lewej z prawą, oznaczać to może tylko jedno.
Zamierza zastosować obie :mrgreen:


Widzisz Panie Dowcipasie :mrgreen: - jest tak...

Mam na jachcie dwa radia stacjonarne + jedno ręczne, więc faktycznie tego problemu nie rozważam :rotfl:

Co do obu śrub to muszę temat gruntownie przemyśleć - jakbym założył drugi motor to wtedy miałoby sens posiadanie dwóch kół sterowych - jedno byłoby do jednego (i jednej śruby) a drugie do drugiego (i drugiej śruby).

Piszę to na podstawie zadanego mi ostatnio na Helu pytania przez przedstawiciela gawiedzi pieszej zwiedzającej port czy oba koła sterowe kręcą się w tą samą stronę.

Chwilkę przed udzieleniem odpowiedzi patrzyłem się człekowi głęboko w oczy czy gość rżnie głupa czy pyta poważnie... :rotfl:

Po czym odpowiedziałem, że mogą się kręcić różnie w zależności od potrzeb... :lol:

Autor:  MarekSCO [ 5 cze 2019, o 12:02 ]
Tytuł:  Re: S-Drive - śruba prawa czy lewa

bury_kocur napisał(a):
Chwilkę przed udzieleniem odpowiedzi patrzyłem się człekowi głęboko w oczy czy gość rżnie głupa czy pyta poważnie... :rotfl:

Po czym odpowiedziałem, że mogą się kręcić różnie w zależności od potrzeb... :lol:

:rotfl: :rotfl: :rotfl: Rewelacyjne!!! :rotfl:

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/