Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:11




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 lip 2011, o 07:53 

Dołączył(a): 14 lip 2011, o 08:01
Posty: 33
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kupiłem omege, kadłub z laminatu pokład ze sklejki. chcę przerobic na łódkę kabinową. mam zamiar podnieśc burty,zrobic pokład,dorobic jakąś ładną nadbudówke. w związku z tym mam parę pytań,
jak podnieśc burty, myślę że 25-30 cm w zupełności wystarczy.
zrobienie ładnej nadbudówki,może koledzy mają dobry pomysł
zrobienie chociaż dwóch wygodnych koi
czy podniesienie burt i zrobienie kabiny nie wpłynie niekorzystnie na warunki nautyczne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 08:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
marski55 napisał(a):
czy podniesienie burt i zrobienie kabiny nie wpłynie niekorzystnie na warunki nautyczne.

Wpłynie.

W latach 70-tych ubiegłego wieku spotykało się sporo takich przeróbek omeg (zwykle wtedy listewkowych) na kabinówki - tylko niektóre z nich wyglądały ładnie i nie wszystkie dobrze pływały. Najgorzej wyglądały i pływały te, którym zbytnio podniesiono burty.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 12:10 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Któraś stocznia budowała Omegę Bis z kabiną i w miarę fajnie to wyglądało, tylko w środku było d d... ;)
marek

*****

Trzeba się jeszcze zastanowić ile będzie kosztowała przebudowa i co uzyskamy? Przypuszczalnie będzie to łódka o wątpliwych wartościach nautycznych. Może lepiej Omegę sprzedać i kupić kabinówkę? Jeżeli masz jednak ochotę na szkutniczą robotę (co rozumie i pochwalam) to zbuduj coś od nowa ;) Urobisz się tak samo, kasy wydasz tyle samo, ale będziesz miał masę radości i satysfakcji (projektów jest bez liku)

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 13:59 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Coś mi się wydaje, że taka przebudowa zrobiona z głową mogła by mieć sens.
Oprócz dorobienia kabiny i podniesienia, przydało by się poszukać dodatkowej wyporności, chociażby przez dorobienie spódniczki na rufie.
Można gdzieś znaleźć linie teoretyczne Omegi?? Z chęcią bym coś takiego spróbował urysować. Coś mi się widzi że z kadłubika o takich proporcjach mogła by powstać fajna łodeczka.


Narysowane na szybko, i z Omegą poza proporcjami ma niewiele wspólnego, ale czy jest brzydkie?? Na pewno wolniejsze i cięższe. Turystycznie całkiem całkiem.

marek48100 napisał(a):
Trzeba się jeszcze zastanowić ile będzie kosztowała przebudowa i co uzyskamy?

Oprócz gotowego dna łódki, mamy cały osprzęt, i takielunek a to oszczędzi sporo kosztów. Samo wybudowanie pokładu to niewielki koszt, w porównaniu z budową całej łódki.
Pozdrawiam
Przemek


Załączniki:
omega.jpg
omega.jpg [ 138.23 KiB | Przeglądane 6112 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 16:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
przemek napisał(a):
Coś mi się wydaje, że taka przebudowa zrobiona z głową mogła by mieć sens.
Oprócz dorobienia kabiny i podniesienia, przydało by się poszukać dodatkowej wyporności, chociażby przez dorobienie spódniczki na rufie.
/.../Coś mi się widzi że z kadłubika o takich proporcjach mogła by powstać fajna łodeczka.


Narysowane na szybko, i z Omegą poza proporcjami ma niewiele wspólnego, ale czy jest brzydkie?? Na pewno wolniejsze i cięższe. Turystycznie całkiem całkiem.

Całkiem całkiem. Ale to jednak nie kadłub Omegi.
W życiu widziałem chyba tylko jedną ładną kabinówkę na kadłubie Omegi - nazywała się "Leanna" i... nie była przebudowaną Omegą! W tamtym wypadku kadłub Omegi posłużył wyłącznie, jako kopyto do budowy nowej formy. W efekcie powstała nowa łódź o podobnym charakterze (na prawdę trochę podobna) do tej, którą narysowałeś powyżej.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 21:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
Całkiem całkiem. Ale to jednak nie kadłub Omegi.

Zgoda.
Uwazam jednak, ze "dasie". Taka lodka bedzie wolniejsza od Omegi i mniej wygodna od kabinowcow, moze jednak byc bardzo ladna i duzo tansza, zwlaszcza jesli porzuci sie tendencje do nowoczesnosci i mimikry.
De gustibus.... ;)
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
W starych dobrych Żaglach był arykuł "Stara Omega, nowy jacht". Na rysunkach wyglądało to całkiem interesująco, w naturze tak sobie. Pływało średnio bo było balastowe.
Chyba jedyna sensowna kabinka to ta, co sam Sieradzki zaprojektował. Na bazie tego projektu powstawały Alfy.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Kabina byla chyba zdejmowalna?
To to sie nazywalo Bisomega?
Czasy i wymagania szybko pobiegly dalej....
Sam pomysl mozliwie sensownej i niedrogiej przerobki niezliczonych kadlubow ( istnieja tez formy....) wydaje mi sie jednak bardziej ciekawy, niz...swietokradczy.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 21:55 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
boSmann napisał(a):
Pływało średnio bo było balastowe.
Chyba jedyna sensowna kabinka to ta, co sam Sieradzki zaprojektował. Na bazie tego projektu powstawały Alfy.


Dla tego pisałem o dołożeniu spódniczki na rufie uzyskując w ten sposób trochę wyporności. Co do pływania, to porównywanie kabinowej i dobalastowanej łodki z klasyczną Omegą nie ma sensu. W porównaniu do innych kabinówek mogła by być całkiem niezła. Tyle że nie tak wygodna :D
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 21:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
przemek napisał(a):
Co do pływania, to porównywanie kabinowej i dobalastowanej łodki z klasyczną Omegą nie ma sensu. W porównaniu do innych kabinówek mogła by być całkiem niezła. Tyle że nie tak wygodna :D

Wspomniana "Leanna" chodziła szybciej od Sportiny 595.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 22:19 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
robhosailor napisał(a):
Wspomniana "Leanna" chodziła szybciej od Sportiny 595.

Tak jak pisałem, jeżeli przeróbka była robiona z głową, to nie widzę powodu, dla którego miała by pływać gorzej od Sportiny595.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 22:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
przemek napisał(a):
Co do pływania, to porównywanie kabinowej i dobalastowanej łodki z klasyczną Omegą nie ma sensu. W porównaniu do innych kabinówek mogła by być całkiem niezła. Tyle że nie tak wygodna :D

Wspomniana "Leanna" chodziła szybciej od Sportiny 595.

Z zaglami i masztem Omegi?
Bo chyba chodzi o przerobke - nie o nowy jacht "na bazie" ?
Ladna, bo raczej nieunikniona, "spódniczka" i troche wyzsze burty poprawia i statecznosc. ;)
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 23:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
robhosailor napisał(a):
Wspomniana "Leanna" chodziła szybciej od Sportiny 595.
Z zaglami i masztem Omegi?
Bo chyba chodzi o przerobke - nie o nowy jacht "na bazie" ?
Ladna, bo raczej nieunikniona, "spódniczka" i troche wyzsze burty poprawia i statecznosc. ;)

Nie jestem pewien, czy maszt i żagle były identyczne do tych od Omegi, ale w takim stylu. "Leanna" na pewno miała też dużego foka genuę. Miała wzniesiony dziób, trochę podniesione burty, ładną kabinkę i w ogóle była wdzięczną Łódką. Nie miała żadnej spódniczki.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 23:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Jesli tylko genua.....
Bo na przerabianie omeg na obraz i podobienstwo mod dzisiejszych sie nie zgadzam stanowczo! ;)
A spodniczka ( ladna ) moze sie przydac zawsze.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2011, o 23:47 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Catz napisał(a):
Bo na przerabianie omeg na obraz i podobienstwo mod dzisiejszych sie nie zgadzam stanowczo!


Napisałem w pierwszym wątku, że z kadłuba o takich proporcjach mogła by wyjść bardzo ładna łódeczka. Dobrze by było, gdyby resztę wzorować na łódkach z czasów, kiedy takie proporcje były w modzie.
Pozdrawiam
Przemek



Za ten post autor przemek otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2011, o 07:13 

Dołączył(a): 14 lip 2011, o 08:01
Posty: 33
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
witam. mam pytanie w związku z podniesieniem burt,jak to zrobic żeby to ładnie wyglądało. mam pewną koncepsje, ale chcę zasięgnąc opini bardziej doświadczonych kolegów.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2011, o 10:19 

Dołączył(a): 27 gru 2010, o 21:36
Posty: 492
Lokalizacja: Warszawa-Wawer
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 57
Uprawnienia żeglarskie: wolny człowiek
marski55 napisał(a):
w związku z podniesieniem burt


A po co chcesz to robić???? :-O

Pozdrawiam
meping

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Chajęcki "meping"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2011, o 10:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
meping napisał(a):
marski55 napisał(a):
w związku z podniesieniem burt


A po co chcesz to robić???? :-O

Więc właśnie o to chodzi - gdyby autor nie zdublował wątku, tylko trzymał się jednego, to wszystko byłoby jasne - i powody i ewentualne skutki podniesienia burt w Omedze...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2011, o 22:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Cytuj:
To to sie nazywalo Bisomega?

Tomku, Bisomega to lata 70 lub początek 80 tych.
Sieradzki na początkowo zaprojektował inną kabinkę:
W turystyce można stosować sztywną, zakładaną kabinkę, która zależnie od potrzeby i sytuacji może być zakładana na 3 wysokości:
1) normalną, gdy boczne okienka wystają nad pokład......
2) opuszczoną, przy żeglowaniu pod wiatr.....
3) wypiętrzoną , stosowaną na postoju.....
*

Przy okazji ciekawostka. Omega w werski słomkowej była przeznaczona dla budowniczych - amatorów. Dla stoczni, Konstruktor przewidział wersję o poszyciu karawelowym, z sosnowych lub dębowych klepaek.
-----
* J.Sieradzki, Amatorskie budownictwo sprzętu wodnego, Wyd. Ligi Morskiej 1953, str90

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2011, o 22:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
boSmann napisał(a):
Sieradzki na początkowo zaprojektował inną kabinkę:
W turystyce można stosować sztywną, zakładaną kabinkę, która zależnie od potrzeby i sytuacji może być zakładana na 3 wysokości:
1) normalną, gdy boczne okienka wystają nad pokład......
2) opuszczoną, przy żeglowaniu pod wiatr.....
3) wypiętrzoną , stosowaną na postoju.....
*

-----
* J.Sieradzki, Amatorskie budownictwo sprzętu wodnego, Wyd. Ligi Morskiej 1953, str90

Jak znajdę chwilę, to zrobię skan obrazka z tej książki, ale dziś już spadam i nie wiem, kiedy wrócę, ale... wrócę! :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 14:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
robhosailor napisał(a):
J.Sieradzki, Amatorskie budownictwo sprzętu wodnego, Wyd. Ligi Morskiej 1953, str90
Jak znajdę chwilę, to zrobię skan obrazka z tej książki

Oto jest (załącznik):
Załącznik:
Omega.jpg
Omega.jpg [ 131.32 KiB | Przeglądane 5685 razy ]

Warto zwrócić uwagę, że niska i krótka, zakładana opcjonalnie kabinka (zwana w innych krajach "cuddy") w najmniejszy sposób nie wpływa ujemnie na harmonię projektu. Podczas żeglugi może być obniżona do poziomu pokładu i nie zwiększa oporu powietrza na ostrych kursach. Wadami jej są oczywiście:
- bardzo mała wysokość - da się ledwie usiąść i położyć we wnętrzu,
- przegroda wnętrza w postaci skrzyni mieczowej,
- otwarcie stałe wnętrza kabinki od strony kokpitu.

Omegi od wielu użytkowników dostawały i trochę większe i zamknięte od strony kokpitu kabinki, czasami podwyższano burty, ale nie powinno się Omedze podwyższać burt na śródokręciu bardziej niż 5-7 cm. Można zrobić jej pewne "siodełko", ale to jest Omega - łódka smukła (stosunkowo wąska) i raczej niska, zaprojektowana głównie, jako bezkabinowa.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 15:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 405
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Omega sama w sobie, jakoś mnie nie ekscytuje, nawet osmielę się napisać że mi się nie podoba...
Jednak jednym z obrazów z dzieciństwa (druga połowa lat 80-tych), będzie widok czterech omeg z rozstawionymi tentami, w deszczu w Rucianym... Po co psuć tą łòdkę kabiną, już lepiej od razu kupić Kormorana, lub Beza...

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 16:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
lj78 napisał(a):
Omega sama w sobie, jakoś mnie nie ekscytuje, nawet osmielę się napisać że mi się nie podoba...
Jednak jednym z obrazów z dzieciństwa (druga połowa lat 80-tych), będzie widok czterech omeg z rozstawionymi tentami, w deszczu w Rucianym... Po co psuć tą łòdkę kabiną, już lepiej od razu kupić Kormorana, lub Beza...

Mnie też nie ekscytuje, a wersja kabinowa nie powinna jej psuć, czyli modyfikacje powinny być w zgodzie z duchem czasu, w jakim łódka powstała, więc podwyższane burt o 30 cm bez zmiany szerokości, jest IMHO barbarzyńskie.

W załączniku szybki szkic (nie ma np. poprzecznej wypukłości pokładu, którą trzeba dodać) pokazujący, co można zrobić bez tragicznego psucia tej łódki:
Załącznik:
Omega_kabina01x.jpg
Omega_kabina01x.jpg [ 86.06 KiB | Przeglądane 5650 razy ]


***
EDIT: Nawet w takim wypadku musimy się liczyć ze wzrostem masy, trzeba postawić wyżej maszt (będzie wyżej środek ciężkości i ożaglowania) więc zmienią się różne cechy tej łódki - zwłaszcza zmniejszą się stateczność i prędkość.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
robhosailor napisał(a):
Nawet w takim wypadku musimy się liczyć ze wzrostem masy, trzeba postawić wyżej maszt (będzie wyżej środek ciężkości i ożaglowania) więc zmienią się różne cechy tej łódki - zwłaszcza zmniejszą się stateczność i prędkość.


Z tym się do końca nie zgodzę. Maszt ulegnie skróceniu (pięta na dachu kabiny) więc wysokosć masztu i bomu od poziomu wody nie ulegnie zmianie....Środek ożaglowania pozostanie bez zmian.
Stateczność się też nie powinna znacząco zmienić . Środek ciążkości ulegnie podniesieniu, bo nadbudowana kabina ma swoją wagę, ale tak przebudowane omegi pływają .....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 19:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Piotr K napisał(a):
robhosailor napisał(a):
Nawet w takim wypadku musimy się liczyć ze wzrostem masy, trzeba postawić wyżej maszt (będzie wyżej środek ciężkości i ożaglowania) więc zmienią się różne cechy tej łódki - zwłaszcza zmniejszą się stateczność i prędkość.


Z tym się do końca nie zgodzę. Maszt ulegnie skróceniu (pięta na dachu kabiny) więc wysokosć masztu i bomu od poziomu wody nie ulegnie zmianie....Środek ożaglowania pozostanie bez zmian.

Przecież widać, na załączonym rysunku, że bom trzeba podnieść minimum o 30 cm nad zejściówkę, bo przy zwrotach będzie odcinał głowy. Można oczywiście żagiel przyciąć od dołu, ale wtedy powierzchnia żagla się zmniejszy, więc znacząco spadnie prędkość.

Piotr K napisał(a):
Stateczność się też nie powinna znacząco zmienić . Środek ciążkości ulegnie podniesieniu, bo nadbudowana kabina ma swoją wagę, ale tak przebudowane omegi pływają .....

Pewnie że pływają, co nie znaczy, że ich stateczność jest taka sama, jak stateczność Omeg nieprzebudowanych. Wysokość metacentryczna jest inna, masa inna, to i stateczność jest inna - "nie bądź pan rura, praw fizyki pan nie zmienisz". :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 19:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Nie bedac w zasadzie entuzjasta pomyslu, uwazam, ze zmniejszenie statecznosci bedzie znikome... Zwlaszcza, jesli przedluzy sie ( przemkowa spodniczka np. ) troche rufe w celu wyciagniecia jej z wody.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 20:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 405
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
robhosailor napisał(a):
Załącznik:
Omega_kabina01x.jpg


Ładna Ci ta kabinowa Omega wyszła, może i coś z tego by było. Tylko pytanie czy to mam sens, bo co w środku się zmieści....??

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Ostatnio edytowano 21 lip 2011, o 20:17 przez LukasJ, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 20:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
lj78 napisał(a):
Ładna Ci ta kabinowa Omega wyszła, może i coś z tego by było. tylko pytanie czy to mam sens, bo co w środku się zmieści....??

Mniej niz pod przyzwoita plachta na bomie.... Ale mozna tam schowac kogos, kto nie lubi zeglowac na deszczu.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 20:17 

Dołączył(a): 6 sty 2011, o 20:46
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: 2 lata żeglowania brak
na aukcji w allegro masz omegę z nadbudówką możesz luknąć cena ok 13000 kawałków.pozdrawiam paweł.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2011, o 20:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
Nie bedac w zasadzie entuzjasta pomyslu, uwazam, ze zmniejszenie statecznosci bedzie znikome... Zwlaszcza, jesli przedluzy sie ( przemkowa spodniczka np. ) troche rufe w celu wyciagniecia jej z wody.

Też nie jestem entuzjastą. Pamiętam rozmowę J.Pieśniewskiego z moim bratem na temat tego prototypu Micro, który kupiłem - J.Pieśniewski uzasadniał, że zrobił kabinę z cienkiej sklejki na szkielecie z cienkich listewek zamiast z laminatowej (E/S) przekładki bo zaoszczędził w ten sposób kilka kilogramów powyżej linii wodnej, co skutkowało spełnieniem przepisu klasowego o wymaganej stateczności w kącie przechyłu do 15 stopni i do 90 stopni.

lj78 napisał(a):
Ładna Ci ta kabinowa Omega wyszła, może i coś z tego by było. tylko pytanie czy to mam sens, bo co w środku się zmieści....??

Dzięki, ale w sumie niczego tu nie wymyśliłem, tylko narysowałem coś podobnego do tych przeróbek Omeg, które wyglądały najładniej, czyli miały stosunkowo najmniej podniesione burty i niezbyt wysoką kabinę.

Dokładnie, jak napisał Catz:
Cytuj:
Mniej niz pod przyzwoita plachta na bomie.... Ale mozna tam schowac kogos, kto nie lubi zeglowac na deszczu.

...i zamknąć parę szpejów, jak się idzie na piwo.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 112 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL