Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 07:26




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 102 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 sie 2018, o 19:57 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1093
Podziękował : 406
Otrzymał podziękowań: 397
Uprawnienia żeglarskie:
Colonel napisał(a):
Pytanie do mnie źle zaadresowane, nie jestem kompetentny. Do odpowiedzi Tomka dodam że mam krytyczny stosunek do domorosłej marynizacji, łatwo wychodzą awaryjne potworki.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka



Do wypowiedzi Andrzeja o amatorskich marynizacjach silników można tylko dodać - że jest to opinia mocno uzasadniona oraz - że ją w pełni podzielam.

Marynizacja silnika samochodowego czy traktorowego jest trudna i pracochłonna, a pierwszy z brzegu przykład powszechnego błędu - to naiwne wyobrażenie, że samochodowa skrzynka biegów jest tym samym co normalny rewers do silnika morskiego, oraz że wystarczy ją połączyć z silnikiem - i pełen sukces gwarantowany.

Natomiast racjonalna marynizacja - wymaga nie tylko znajomości silników morskich i odpowiednich kwalifikacji technicznych, ale posiadania dobrze wyposażonego warsztatu mechanicznego, bez którego zwyczajnie nic się nie zrobi.

Można założyć, że się będzie zamawiało dorabiane części w jakimś warsztacie, ale w takim modelu budowy - trzeba po pierwsze - znać projektowanie maszyn, a po drugie - być gotowym na płacenie faktur za obróbkę mechaniczną, która nie jest tania.

______________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 11:24 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Witam.
Podepnę się pod temat.
Na sąsiednim forum zacząłem opisywać moją budowę jachtu
( https://www.sailforum.pl/viewtopic.php?f=60&t=25906 )
Niestety na pewno nie będę w stanie kupić sobie nowego silnika „morskiego”.
Zacząłem drążyć temat i w końcu stanęło na tym, że „zmarynizuję” starego 5-ciocylindrowego dieselka OM617 z Mercedesa W123. Moc 88KM.
Miałem kilka modeli do wyboru, ale zdecydowało to, że bardzo tanio udało mi się kupić wymiennik chłodzenia.
Później dopiero kupiłem silnik - rozkręciłem go do ostatniej śrubki. Głowica, wał i blok poszły do kapitalnego remontu. W międzyczasie dokupiłem chłodnicę oleju i pompę wody morskiej,oryginalne uszczelki, łańcuch itp. Wyremontowałem cały osprzęt.

Następnie wszystko złożyłem i silnik czeka na montaż. Brakuje mi tylko tarczy „sprzęgłowej”.
I tutaj dwa pytania:
1.Nie wiem jakią tarczę można zaadaptować do przekładni Hurth. Ktoś wie może od jakiego auta pasowałby wieloklin do Hurtha?
2.Ludzie piszą, że potrzebna jest specjalna miska olejowa, bo przechyły, łapanie powietrza itd. Przyglądałem się dokładnie tym modelom silników po profesjonalnej marynizacji i każdy z nich miał oryginalną miskę olejową. Wszyscy robią źle, czy w tym modelu nie trzeba nic przerabiać?

Pozdrawiam Mirek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 13:57 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Dlaczego upiera cie się przy silnikach chłodzonych cieczą a "zapominacie" o tych chłodzonych powietrzem? Dodatkowo na rynku dostępnych jest dużo modeli stosowanych w różnych maszynach budowlanych i rolniczych więc dobór mocy i pojemności jest łatwiejszy. Nie rozumiem dlaczego karmić zbędne kilkadziesiąt mechanicznych koników zwłaszcza wtedy gdy kupuje się silnik do remontu. :roll:

A co z napędem dieslo-elektrycznym? Może zamiast skomplikowanych sprzęgieł i rewersów prądnica i np. taki silnik?
http://www.into.pl/silniki/#silnik_15kW_bezszczotkowy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 14:27 

Dołączył(a): 21 lis 2010, o 14:43
Posty: 462
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 149
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wpisz w "google" om617 marinisieren, wyskoczy pare informacji i adresy firm zajmujaych sie marynizacja silnikow. Sa tam telefony i adresy, Firmy te sprzedaja czesci do marynizacji, ktore do tanich nie naleza, ale moga doradzic co jest potrzebne. Dzwonic, mailowac, i pytac to nie kosztuje.
Zycze powodzenia.

pozdrowienia bartoszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 15:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Jacek Woźniak napisał(a):
Dlaczego upiera cie się przy silnikach chłodzonych cieczą a "zapominacie" o tych chłodzonych powietrzem?

Z wielu powodów, z których dla mnie najbardziej istotnym jest hałas, jaki wytwarzają diesle chłodzone powietrzem.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 15:27 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Marianie, o firmach wiem, ale niestety nie są skłonne udzielać informacji dotyczących marynizacji.

Jacku, wydaje mi się że silniki chłodzone cieczą są standardem i w ogóle nie brałem pod uwagę tych chłodzonych powietrzem.
Poza tym na pewno byłyby problemy z w miarę cichym, sztormoodpornym i skutecznym odprowadzeniem ciepła.

Silnik Mercedesa ma tę zaletę, że jest bardzo duża dostępność części, i że nie są one „marine”. Czyli są tanie i dostępne w większości sklepów motoryzacyjnych. Potrafię go sam naprawić i nawet moja żonka jest z nim dokładnie zaznajomiona. W przypadku jakieś trudnej awarii większość mechaników samochodowych podoła naprawie - chociaż nie przewiduję, że będę musiał skorzystać. Naprawa silnika „morskiego” przez serwis gdzieś tam w świecie to na pewno wielokrotnie większe koszty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 15:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Mirku, postulat zmiany miski olejowej wynika z wymogu by silnik pracował przy przechyle niespotykanym w maszynach lądowych... trzeba liczyć trwałe 20 do 25 stopni.
Decyzja zależy od umieszczenia ssaka, przy przechyle musi ssać.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 15:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Pamietaj, ze dexyzja jazdy w takim przechyle wynika z sytuacji awaryjnej i wtedy naprawdę ci nie zależy na zatarciu silnika, tu w grę moze wchodzić nie tylko kasa ale i jacht i życie.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 16:05 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Tak wiem dlaczego miska powinna być obniżona i dlatego pytam o ten konkretny model silnika, bo jak pisałem wszystkie zmarynizowane jednostki miały oryginalne miski olejowe.
Dodam jeszcze, że miska w OM617 jest dosyć specyficzna. Pod 4-rema cylindrami jest to skośna rynna a pod piątym jest właściwa bardzo głęboka miska.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 16:36 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Pozwolę sobie odpowiedzieć kolegom "hurtem".

Hałas chłodzonego powietrzem większy? Czy aby na pewno? Czy płyn chłodzący naprawdę tak silnie tłumi hałas? A co z dźwiękami przenikającymi przez metal? Autorytet czyli Bogdan Małolepszy w książce Jachty Żaglowe i Motorowe (str.275-279) raczej dobrze wypowiada się o zastosowaniu silników chłodzonych powietrzem a dodatkowo radzi jak stłumić hałas.

Jaromirze! jako specjalista powiedz czy na szalupach ratunkowych gdzie zastosowano silniki chłodzone powietrzem, podobno nowe tak mają, hałas jest jakoś szczególnie wyższy niż w tych z chłodzeniem wodnym?

Kiedyś na Port21 zadałem specjalistom pytanie o miskę olejową. Dostałem odpowiedź, że nie ma potrzeby zmiany miski. Jacht nie idzie ciągle w przechyle więc co jakiś czas nawet przy jeździe na bałtyckiej fali co jakiś czas układ przesmaruje.

Kocurze Bury a jak z tymi cud preparatami zawierającymi jakieś teflony czy inne ceramiki? Czy zastosowanie takiego preparatu pozwoli spokojnie spać armatorom zmarynizowanych gruźlików?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 16:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Jacek Woźniak napisał(a):
Jaromirze! jako specjalista powiedz czy na szalupach ratunkowych gdzie zastosowano silniki chłodzone powietrzem, podobno nowe tak mają, hałas jest jakoś szczególnie wyższy niż w tych z chłodzeniem wodnym?


Tak, i wiem co piszę:-) Pływałem szalupą naszego Gdańskiego WOPR i uwierz mi najbardziej pożądaną rzecz to były zatyczki do uszu:-)
Dochodzi dodatkowo hałas wytwarzany przez dmuchawę oraz najczęściej "suchy" wydech

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 17:08 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Wierzę, wierzę ale większość z nas jeździła maluchami a ta nie były jakoś szczególnie głośniejsze od innych benzynowych samochodów. Dodatkowo jakoś nie narzekamy na hałas wytwarzany przez te małe koparki czy inne agregaty prądotwórcze czy pompy pracujące obok nas. Wydaje mi się, że jest o czym myśleć.

I jeszcze jedno. Cóż by to człowiek dał za ten dźwięk jednocylindrowego esa... :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=OoVNfDbMglc


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 18:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
O tym konkretnym silniku ci nie powiem. Gdzie jest ssak?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 18:52 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Centralnie przy samym dnie tej obniżonej miski, więc chyba najlepiej jak może być.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 19:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Jacek Woźniak napisał(a):
powiedz czy na szalupach ratunkowych gdzie zastosowano silniki chłodzone powietrzem, podobno nowe tak mają, hałas jest jakoś szczególnie wyższy niż w tych z chłodzeniem wodnym?
W życiu nie spotkałem na statku szalupy ratunkowej z dieslem o chłodzeniu powietrzem, w robocie nie miałem zatem jak ani czego porównywać.

Ale pływałem szalupą gdańskiego WOPR (tak, tą samą co Jurek ;) ) i szalupą zaprzyjaźnionego klubu - obie z wstawionymi silnikami diesla chłodzonymi powietrzem.
Hałas jest wyjątkowo uciążliwy, również w porównaniu z "klasycznymi" szalupowymi dieslami chłodzonymi wodą - które do cichutkich bynajmniej nie należą...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2018, o 20:00 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
miru71 napisał(a):
Tak wiem dlaczego miska powinna być obniżona i dlatego pytam o ten konkretny model silnika, bo jak pisałem wszystkie zmarynizowane jednostki miały oryginalne miski olejowe.
Szczegółowo nie powiem, ale pomnę stary OM (jak 200D) oryginalnie morski, który miał miskę głębszą. Miał też obniżoną moc i obroty.
Samochodowe silniki zwykle mogą pracować do 10-15 stopni (i na boki i przód-tył), i to jest podawane w specyfikacjach, trzeba szukać. Traktorkowe zwykle do 20.
A to motorówkom wystarcza, więc się nie przejmują, i np "Volvo-Penty" na Perkinsie mogą do 20 stopni (w bok).
Mój perkins dla wersji 'marine' ma zaś głębszą miskę, inną pompę, i trzy litry więcej oleju łyka, dopuszczalny przechył 30.



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: miru71
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2018, o 23:30 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
miru71 napisał(a):
Brakuje mi tylko tarczy „sprzęgłowej”.
I tutaj dwa pytania:
1.Nie wiem jakią tarczę można zaadaptować do przekładni Hurth. Ktoś wie może od jakiego auta pasowałby wieloklin do Hurtha?


Jest taka strona https://www.asap-supplies.com/eu/engine ... ive-plates
Według tej strony Hurth i ZF mają wielowypust: 10 teeth B10 x 23 x 29 DIN 5464 (29mm diameter). Mam szwagra mechanika, spytam się, może w którejś firmie motoryzacyjnej można zorientować się od jakiego auta tarcza ma odpowiedni wielowypust.
Ceny w asap-supplies są bardzo wysokie, ale ze zdjęć można się zorientować jakiego typu tarczy szukać. Jeszcze jest istotna ilość i średnica otworów na śruby moujące i średnica okręgu na jakiej umieszczone są otwory mocujące tarczę do koła zamachowego w Twoim silniku.
Zapwene znasz artykuły o marynizacji Tadeusza Lisa na stronie Jerzego Kulińskiego, był artykuł poświęcony dopasowaniu tarczy sprżęgłowej.
Po wpisaniu w googla - tarcza sprzęgła DIN 5464 wyskoczyło mi:
https://silnikimorskie.pl/glowna/302-ta ... ynami.html
Albo to:
https://silnikimorskie.pl/glowna/311-ta ... ynami.html

_________________
Maciej Stachowicz



Za ten post autor Moris29 otrzymał podziękowanie od: miru71
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2018, o 05:40 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Dzięki za odzew. :-D
Tak, czytałem wszystkie artykuły Tadeusza Lisa.
Średnica tarczy i ilość otworów nie mają dla mnie znaczenia bo tą grubą tarczę dorobi mi tokarz. Potrzebuję samą tarczę sprzęgła ze sprężynami i z wieloklinem - oczywiście wersję dla ubogich, czyli od jakiegoś auta. :D

Jeszcze tylko dodam, że sam remont nie wymaga posiadania jakieś wiedzy tajemnej i super wyposażonego warsztatu.
Prosty stojak z kilku profili, do tego koniecznie klucz dynamometryczny, no i przyszalałem bo za kilkanaście złotych kupiłem przyrząd do osadzania tłoków z pierścieniami w cylindrach. Poza tym standardowe klucze, które większość z nas ma w garażu.
Szlify oczywiście zleciłem, później manual w rękę i składanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2018, o 06:05 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Wałek na mojej przekładni ma 26 zębów, spline SAE 20/40 - cokolwiek to znaczy.
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sie 2018, o 00:35 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
miru71 napisał(a):
Wałek na mojej przekładni ma 26 zębów, spline SAE 20/40 - cokolwiek to znaczy.

To pewnie znaczy, że musisz mieś sprzęgło do tego wałka i jest takie
https://www.asap-supplies.com/eu/engine ... arine-2b16, podobne średnicą do tego z Twojego rysunku, ale przenosi mniejszy moment - 135 Nm zamiast 200.
Cena nie powala.

_________________
Maciej Stachowicz



Za ten post autor Moris29 otrzymał podziękowanie od: miru71
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2018, o 22:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
miru71 napisał(a):
Jeszcze tylko dodam, że sam remont nie wymaga posiadania jakieś wiedzy tajemnej i super wyposażonego warsztatu.
Prosty stojak z kilku profili, do tego koniecznie klucz dynamometryczny, no i przyszalałem bo za kilkanaście złotych kupiłem przyrząd do osadzania tłoków z pierścieniami w cylindrach. Poza tym standardowe klucze, które większość z nas ma w garażu.
Szlify oczywiście zleciłem, później manual w rękę i składanie.

Ech... Największy błąd jaki popełniasz tkwi w słowie "później"...
"później" tylko manual w rękę i składanie.
Ja nie wątpię że odniesiesz sukces :) Naprawdę :D
Ale nie wiem czy chcę wiedzieć co uznasz za sukces ;)

Tomasz Piasecki :)
Do tego wszystkiego co wymieniłeś dodałbym jeszcze czas. Dużo czasu będzie potrzebne nawet w fazie uruchamiania.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2018, o 23:19 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Pewnie, najlepiej wesprzeć kogoś dobrym słowem. :evil:
"Mondrale" zawsze służą dobrą radą. :evil:
Na szczęście Miru nie wie, że nie można marynizować samodzielnię.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2018, o 05:58 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Anoo nie wiedziałem, że się nie da i.......się dało. :D

MarekSCO napisał(a):
Ale nie wiem czy chcę wiedzieć co uznasz za sukces.

Jeżeli możesz, to rozwiń temat. Co może pójść nie tak? Byłbym wdzięczny.

MarekSCO napisał(a):
Do tego wszystkiego co wymieniłeś dodałbym jeszcze czas. Dużo czasu będzie potrzebne nawet w fazie uruchamiania.

Czas jest tym czego mi nie brakuje i nie mam potrzeby przeliczania go na pieniądze. Jestem nazwijmy to......pracownikiem najemnym. 8 godzin i do domu. U mnie nie ma tak, że mógłbym dłużej pracować i miałbym więcej kasy na kupno silnika.
Z góry założyłem, że jedyne na czym mogę zaoszczędzić to roboczogodziny za które musiałbym komuś zapłacić.
Jak na razie przy budowie łódki nie musiałem jeszcze nikogo zatrudniać. No może od czasu do czasu żonę, ale na szczęście robi to z przyjemnością bo jest to nasz wspólny projekt.
Gdybym nie pracował przy łódce to pewnie bym siedział z przysłowiowym piwem przed telewizorem.



Za ten post autor miru71 otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2018, o 06:21 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
MarekSCO napisał(a):
Ech... Największy błąd jaki popełniasz tkwi w słowie "później"...
"później" tylko manual w rękę i składanie.


Może trochę źle napisałem. To „później” już nastąpiło. Silnik poskładany i w zasadzie gotowy do prób. Samo złożenie zajęło mi kilka wieczorów.
Wielkie uruchomienie nastąpi dopiero zimą jak już będzie za zimno, żeby pracować przy kadłubie.

Obrazek

Jeżeli widzicie coś nie tak przy silniku, to każde słowa krytyki mile widziane.



Za ten post autor miru71 otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2018, o 06:53 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
No oryginał był chyba czarny i osprzęt szary :lol: ale jeździłem takim w końcu lat 80-tych.
A masz już kolektor?
Jaki wymiennik ciepła?
Pompa wody widzę zamiast podciśnieniowej, napędzana paskiem?
Te 2 króćce na rurze miedzianej to chłodnica oleju? Porządna robota.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2018, o 07:40 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Kolor taki, bo to była najtańsza farba do malowania silników. :D
I będzie dobrze widać ewentualne wycieki.
Kolektor dolotowy dorobiony przeze mnie ręcznie - jeszcze nie pospawany, ale to kwestia jednego popołudnia. Odłożone na zimę.
Wymiennik oryginał Bowman. Między innymi dlatego zdecydowałem się na marynizację właśnie tego modelu silnika.
Pompa na razie paskiem, ale widziałem tą wersję zamiast pompy podciśnieniowej. Niestety nie mam pomysłu jak to sprzęglić. Jak by ktoś miał zdjęcie, albo to opisał to chętnie przerobię.

Króće wystają z oryginalnej „morskiej” chłodnicy oleju. Mam zakute węże od tej chłodniczki do filtra oleju.
Rury miedziane dlatego, że mają taki sam przekrój co chłodniczka.
Nie widać tego na fotce, ale tam po prawej są zrobione kolanka, żeby rura zasysająca przechodziła przy samej przekładni nawrotnej. Na skrzyni jest płaska powierzchnia z czerema gwintowanymi otworami. Zastanawiałem się po co to jest - bo skrzynię też sam regenerowałem. Okazało się, że kiedyś dokładano tam „odbieracz ciepła” ze skrzyni gdyby ta pracowała w ekstremalnych warunkach. Dorobiłem taki odbieracz ciepła.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2018, o 07:52 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
To za Bowmana dałeś pewnie sporo kasy, Tadeusz Lis poleca płytowe wymienniki, pewnie sporo tańsze, ale może mają trochę za wąskie kanały?
Jabsco produkuje pompy wody napędzane paskiem, zresztą są to inne wersje pomp napędzanych wałkiem z silnika, więc to raczej sprawdzone rozwiązanie.
Czyli podciśnienie w Mercu było z wałka rozrządu, pewnie należałoby dorobić jakiś wałek pompowy wzorując się na tym od podciśnienia, ale to potencjalne miejsce wycieku oleju, więc pompa wody na pasku wydaje się ok.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2018, o 08:18 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 596
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 211
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Bowmana kupiłem używke. Już nie pamiętam ile to było, ale kilkadziesiąt do 100€. Wymagał tylko porządnego umycia. Będą oczywiście nowe gumy a stare pójdą na zapas.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2018, o 12:09 

Dołączył(a): 21 sie 2018, o 19:31
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Padło pytanie dlaczego silnik samochodowy? Z mojej perspektywy lubię wygodę a nie zamierzam za nią płacić krocie to odpowiedź ogólna. A teraz przejdźmy do szczegółów. Silnik samochodowy pozwala za "grosze" w stosunku do "oryginalnych" marynistycznych części wyposażyć jacht w klimatyzację to raz. Dwa pozostawiając dwa obiegi wody jak to w oryginale możemy w drugą stronę ogrzewać kabinę. Alternator samochodowy (z jednostki napędowej M212 bez przeróbek pasuje do silnika OM606 ) to 30 A pozwala na funkcjonowanie wielu sprzętów potrzebujących prądu. Więc na kotwicy mogę obejrzeć np mecz a silnik w tym momencie staje się agregatem prądotwórczym i jest na tyle cichy że nie przeszkadza w oglądaniu :) Wychodzę z założenia że w naszych poczynaniach ogranicza nas tylko wyobraźnia i waga tych wszystkich rozwiązań w stosunku do wielkości jednostki.


http://www.solediesel.com/en-gb/support ... es-mb.aspx



Za ten post autor wodnikszuwarek otrzymał podziękowanie od: miru71
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 14:42 

Dołączył(a): 21 sie 2018, o 19:31
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Co do pracy silnika w przechyle. Nie trzeba wymieniać miski olejowej. Dla niedowiarków proponuję test, jazdę na dwóch kołach i niech zobaczą czy zaświeci im się czerwona kontrolka od oleju. Z doświadczenia wiem że silnik pracuje do momentu kiedy to olej nie wleje się do cylindrów przez "górę" a to następuje po przewróceniu pojazdu na bok. W silnikach benzynowych zalewa świece i aby go ponownie uruchomić trzeba je wykręcić i pokręcić na rozruszniku aby wydmuchać olej z cylindrów. Wkręcasz świece i jedziesz dalej. Diesel podobnie ale nie wykręcasz wtrysków sam przepali olej po podgrzaniu świec żarowych. Znane mi to z "off road". Taki przechył jak piszesz na silniku to raczej w motorówce a nie jachcie żaglowym płynącym na silniku. Inne konstrukcje kadłubów.
Kolejny mit przekładnia w jachcie nie jest skrzynią biegów choć może skrzynia biegów pełnić funkcję przekładni i nią jest. Skrzynią biegów czy to dla jachtu motorowego czy żaglowego jest śruba napędowa.



Za ten post autor wodnikszuwarek otrzymał podziękowanie od: miru71
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 102 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 109 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL