Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 lut 2020, o 00:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 paź 2019, o 12:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12484
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2234
Otrzymał podziękowań: 1670
Uprawnienia żeglarskie: ...
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ktoś wie czy przy Guziankowym jazie było takowe ustrojstwo?
Może było tam, gdzie teraz nową śluzę budują.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 13:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2486
Podziękował : 227
Otrzymał podziękowań: 629
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
Taka ciekawostka:
https://gizycko.fotopolska.eu/1277,artykul.html

_________________
Daniel
--------
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." Bertrand Russell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 13:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 2362
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 447
Otrzymał podziękowań: 689
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stara Zientara napisał(a):
Może było tam, gdzie teraz nową śluzę budują.
Jaz był właśnie tam. Ale wyglądało to dość wąsko: https://www.google.com/maps/@53.6628664,21.5681072,3a,75y,270.78h,67.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1syy2AD3nhbsziT1wEYwp7JQ!2e0!7i13312!8i6656 Tylko nie wiem czy ten stan odpowiada temu z czasów spławiania drewna...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 13:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12484
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2234
Otrzymał podziękowań: 1670
Uprawnienia żeglarskie: ...
Stara Zientara napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ktoś wie czy przy Guziankowym jazie było takowe ustrojstwo?
Może było tam, gdzie teraz nową śluzę budują.
Wygląda na to, że właśnie tak było:


Załączniki:
_00.jpg
_00.jpg [ 437.09 KiB | Przeglądane 989 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/

Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 13:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2486
Podziękował : 227
Otrzymał podziękowań: 629
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
W artykule, który podlinkowałem powyżej, jest taki fragment:
Cytuj:
Pierwszy prawdziwy tartak jeszcze o napędzie wodnym zbudowano w latach 70. XVIII w. w Guziance. Jego usytuowanie dawało możliwość dostarczania surowca od strony Jeziora Bełdany i od strony Jeziora Guzianka Mała. W pierwszej połowie XIX w., kiedy kanały nie funkcjonowały, tartak ten był głównym miejscowym odbiorcą drewna, a w 1855 r. został nawet wykupiony przez państwo. Po modernizacji kanałów mazurskich zaczęły powstawać kolejne zakłady w Rucianem, Piszu, Giżycku, Nidzie, Rynie, Mikołajkach, Węgorzewie i Ogonkach. Wszystkie były zlokalizowane tak, by można było zaopatrwać je w drewno drogą wodną. Produkowana w nich tarcica początkowo wysyłana była w przeważąjącej cześci także drogą wodną. Na wodach jeziornych i kanałach tratwy z pni drzewnych mogły płynąć tylko dzięki sile mięśni wiosłujących flisaków lub też w sprzyjących warunkach dzięki sile wiatru przy wykorzystaniu prowizorycznego żagla lub z pomocą łodzi żaglowej jako holownika. W latach 80. XIX w. giżyccy przedsiębiorcy bracia Lehmannowie, właściciele tartaku w Rucianem, jako pierwsi zaczęli wykorzystywać do holowania drewna wspomniany wcześniej parowiec "Guszianka". W końcu lat 90. pojawiły się na Wielkich Jeziorach Mazurskich pierwsze holowniki z prawdziwego zdarzenia o napędzie parowym, w późniejszych latach także motorowym. Na podstawie dostępnych źródeł wiadomo, jakie nazwy nosiły niektóre z nich (w nawiasie daty wejścia do eksploatacji na WJM): bocznokołowe parowce “Franz” (1900) i “Ilse” (1914), parowce “Roland” (do 1920 r. pod nazwą “Ottilie”, od 1934 r. motorowiec), "Adler" (1920) i "Tilly" (1928), motorowce “Komet” (1914) i “Alice” (1920).

_________________
Daniel
--------
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." Bertrand Russell



Za ten post autor damit otrzymał podziękowanie od: taka_jedna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1295
Podziękował : 588
Otrzymał podziękowań: 542
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
damit napisał(a):


"Pierwszy prawdziwy tartak jeszcze o napędzie wodnym zbudowano w latach 70. XVIII w. w Guziance. Jego usytuowanie dawało możliwość dostarczania surowca od strony Jeziora Bełdany i od strony Jeziora Guzianka Mała. W pierwszej połowie XIX w., kiedy kanały nie funkcjonowały, tartak ten był głównym miejscowym odbiorcą drewna, a w 1855 r. został nawet wykupiony przez państwo"

Powyższy fragment ma szansę nas pogodzić
:D

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 14:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 11305
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1230
Otrzymał podziękowań: 1416
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
taka_jedna napisał(a):
Powyższy fragment ma szansę nas pogodzić :D

Nawet się nie spieramy kto ma rację :-P

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: taka_jedna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 14:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2486
Podziękował : 227
Otrzymał podziękowań: 629
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
taka_jedna napisał(a):
Powyższy fragment ma szansę nas pogodzić

Ale nie rozwiązuje zagadki kształtu przekroju poprzecznego śluzy :(

_________________
Daniel
--------
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." Bertrand Russell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 14:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1295
Podziękował : 588
Otrzymał podziękowań: 542
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Wojciech napisał(a):
Nawet się nie spieramy kto ma rację


Przyznaj że jednak zagadka została rozwiązana. Ani z jednej, ani z drugiej strony, nie było potrzeby śluzowania pni. Dopływały do tartaku, gdzie swoją podróż kończyły. A że różnica poziomu obydwu zbiorników była duża, nie dziwi że tartak stanął akurat TAM.
:)

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 14:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2486
Podziękował : 227
Otrzymał podziękowań: 629
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
taka_jedna napisał(a):
Przyznaj że jednak zagadka została rozwiązana.

Nie do końca.
Podejrzewam, że tartak wodny nie był w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na drewno i z czasem powstała konieczność zastąpienia go tartakiem bardziej zaawansowanym, który to wybudowano w Rucianem. Wówczas powstała zapewne śluza w Guziance, która umożliwiła spławianie drewna pozyskiwanego w północnej części Puszczy Piskiej.

_________________
Daniel
--------
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." Bertrand Russell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 14:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 2362
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 447
Otrzymał podziękowań: 689
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
taka_jedna napisał(a):
Ani z jednej, ani z drugiej strony, nie było potrzeby śluzowania pni. Dopływały do tartaku, gdzie swoją podróż kończyły
Nie było potrzeby śluzowania - bo była (o ile zdjęcie Wojtka Zientary przedstawia Guziankę) przepławka dla pni. Nawet gdy tartak był w Guziance - bo jak wodęą pędzony to raczej tam - (pytanie gdzie on miałby się znajdować - myślę że w okolicy jazu od strony Bełdan) to łatwiej podejmować pniaki z wody w jednym miejscu i mieć jedną linię technologiczno-transportową niż dwie nad dwoma jeziorami z transportem lądowym przez drogę... Ale to tylko przypuszczenia.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

damit napisał(a):
powstała konieczność zastąpienia go tartakiem bardziej zaawansowanym, który to wybudowano w Rucianem. Wówczas powstała zapewne śluza w Guziance, która umożliwiła spławianie drewna pozyskiwanego w północnej części Puszczy Piskiej.
Czyli, że pnie spławiano w górę (z Bełdan na Nidzkie)?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 14:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2486
Podziękował : 227
Otrzymał podziękowań: 629
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Czyli, że pnie spławiano w górę (z Bełdan na Nidzkie)?

Myślę, że raczej tak...

_________________
Daniel
--------
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." Bertrand Russell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 14:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 2362
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 447
Otrzymał podziękowań: 689
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Cytuj:
Kanał przepływowy o długości ok. 150 m umożliwia przepływ wody z Jeziora Guzianka Mała do Jeziora Bełdany niezależnie od istniejącej nieopodal śluzy Guzianka. Na kanale po zachodniej stronie mostu wybudowanego na drodze z Rucianego do Wejsun znajduje się niewielki jaz regulujący poziom wody w Jeziorze Guzianka Mała wyższy o ok. 2,2 m niż w Jeziorze Bełdany. Kanał powstał w związku z budową młyna wodnego służącego do napędu traków tartaku położonego po zachodniej stronie drogi. Tartak ten istniał już przynajmniej w latch 20. XIX w. W drugiej połowie XIX w. po zainstalowaniu w tartaku maszyny parowej młyn przestał istnieć, pozostało tylko spiętrzenie wodne.

(https://rucianenida.fotopolska.eu/281140,obiekt.html?map_z=17)

"Kanał przepływowy", gdzie powstaje obecna śluza Guzianka 2: https://rucianenida.fotopolska.eu/612920,foto.html

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 15:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 11305
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1230
Otrzymał podziękowań: 1416
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Trochę o tartaku w Ruciane Nida

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 15:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2486
Podziękował : 227
Otrzymał podziękowań: 629
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
Jacek Woźniak napisał(a):
ChybaŻe... śluza to pozostałość po tartaku.

Za Wikipedią:
Cytuj:
Ruciane powstało jako wieś przy leśniczówce[3]. Jeszcze pod koniec XIX wieku Ruciane było małą kolonią leśną wsi Guzianka[4]. Wzrost znaczenia miejscowości (ówcześnie w Prusach Wschodnich) był związany z wybudowaniem tu tartaku, smolarni i suszarni nasion leśnych, oraz doprowadzeniem w latach 1883–1898 kolei, a także rozwojem szlaku wodnego związany z budową śluzy w Guziance i otwarciem przystani żeglugowej. W krótkim czasie powstało tu jedno z popularniejszych letnisk Prus Wschodnich.

Myślę, że śluza miała wielorakie zastosowania - spławianie drewna, ruch rybacki i inny o charakterze komercyjnym oraz ruch "turystyczny"...

_________________
Daniel
--------
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." Bertrand Russell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 16:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1295
Podziękował : 588
Otrzymał podziękowań: 542
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
damit napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Czyli, że pnie spławiano w górę (z Bełdan na Nidzkie)?

Myślę, że raczej tak...


Chyba żeby jednak nie

Na zdjęciu z linku Wojtka widoczne całe tratwy w trakcie spławiania z góry na dół - na Bełdany.
Stamtąd wyławiano je do tartaku, albo płynęły gdzieś dalej. Zatem tartak mógł znajdować się w miejscu dzisiejszej śluzy, lub jej bezpośrednim sąsiedztwie.


Załączniki:
BELDANY splaw.jpg
BELDANY splaw.jpg [ 373.29 KiB | Przeglądane 905 razy ]

_________________
Wiosna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 17:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2455
Podziękował : 297
Otrzymał podziękowań: 534
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
taka_jedna napisał(a):
Na zdjęciu z linku Wojtka widoczne całe tratwy w trakcie spławiania z góry na dół - na Bełdany.
Stamtąd wyławiano je do tartaku, albo płynęły gdzieś dalej.
Coś mi kołacze po głowie, że kiedy dawniej bywałem na Mazurach to podczas moich pierwszych tam pobytów po prześluzowaniu się na śluzie Guzianka płynąc po drodze do Rucianego mijało się spore obszary na których pływały pnie drzew. Nie wiem jak jest teraz i kiedy się to skończyło.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 17:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1295
Podziękował : 588
Otrzymał podziękowań: 542
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Marian J. napisał(a):
Coś mi kołacze po głowie, że kiedy dawniej bywałem na Mazurach to podczas moich pierwszych tam pobytów po prześluzowaniu się na śluzie Guzianka płynąc po drodze do Rucianego mijało się spore obszary na których pływały pnie drzew. Nie wiem jak jest teraz i kiedy się to skończyło.


Od dobrych 30 lat czynnych bindug już nie ma. Pozarastały, bądź przekształciły się w pola namiotowe. Drewno z wyrębów transportowane jest samochodami bezpośrednio do tartaków.

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 18:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1278
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 195
Otrzymał podziękowań: 168
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
A może na początku myśl techniczna brała się z techniki, która wykorzystywała wały ziemne, tu taka wzmianka o takiej śluzie na Noteci w Krostkowie https://zagle.se.pl/zeglarstwo/abc-sluzowania-dla-kazdego-aa-8UdJ-k93U-74qa.html, a guzianka była zbudowana niejako w technologi dawnej jako drewniana, tu wzmianka https://www.zeglugamazurska.com.pl/historia/budowa-mazurskich-kanalow/ i może myśl techniczną wykorzystano typu wałową i obłożyli drewnem? Może?

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 18:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2486
Podziękował : 227
Otrzymał podziękowań: 629
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
taka_jedna napisał(a):
Na zdjęciu z linku Wojtka widoczne całe tratwy w trakcie spławiania z góry na dół - na Bełdany.

Drewno wygląda na okorowane a więc po obróbce tartacznej...
Przypomnę - tartak był w Rucianem.
Nie chcę się spierać. Jednak logika podpowiada, że skoro tartak był w Rucianem, surowiec do obróbki mógł docierać doń z każdej strony, również od strony Bełdan.

_________________
Daniel
--------
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." Bertrand Russell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2019, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1295
Podziękował : 588
Otrzymał podziękowań: 542
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
damit napisał(a):
Drewno wygląda na okorowane a więc po obróbce tartacznej...


Drewno samo się okorowywało, mocząc w wodzie nawet kilka miesięcy, zanim powiązano je w tratwy i odholowano do tartaku.

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2019, o 09:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 11305
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1230
Otrzymał podziękowań: 1416
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Park Andersa w Rucianem-Nidzie

http://www.ryszewo.pl/galindia/anders.html

Obrazek

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: taka_jedna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2019, o 17:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 8924
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1679
Otrzymał podziękowań: 1748
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
taka_jedna napisał(a):
damit napisał(a):
Drewno wygląda na okorowane a więc po obróbce tartacznej...


Drewno samo się okorowywało, mocząc w wodzie nawet kilka miesięcy, zanim powiązano je w tratwy i odholowano do tartaku.

Drewno odmoczone łatwiej się koruje, ale bardzo wątpię aby odkorowało się samo. No i zbyt długo moczone drewno tonie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2019, o 20:11 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 1843
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 312
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
Wojciech napisał(a):
Również zakładam, że chodzi o ilość wody zasilającej daną śluzę. Przy Guziance i w przypadku dużej rotacji statków wody by brakło na Nidzkim do śluzowania jednostek przy większej objętości koryta śluzy gdy ściany koryta były by pionowe.


Stan wody na Nidzkim regulowano zastawką na rzeczce (strumyku) wypływającym z j. Nidzkiego koło ośrodka PTTK w Nidzie. Na ile pamiętam, to zastawka była za mostem, tuż przy wyjeździe z Ośrodka PTTK w Nidzie. Nidka (Wydrynka) uchodziła do Bełdan w zatoce w wiosce Wygryny (Wydryny). Po drodze zasilając jez. Wygryńskie (Wydryńskie).
Tą drogą odpływał nadmiar wody z j. Nidzkiego.

Pozdrawiam Krzysztof

_________________
MAK 747GT od 18 lat, przedtem BEZ-4.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2019, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1295
Podziękował : 588
Otrzymał podziękowań: 542
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Alterus napisał(a):
taka_jedna napisał(a):
damit napisał(a):
Drewno wygląda na okorowane a więc po obróbce tartacznej...


Drewno samo się okorowywało, mocząc w wodzie nawet kilka miesięcy, zanim powiązano je w tratwy i odholowano do tartaku.

Drewno odmoczone łatwiej się koruje, ale bardzo wątpię aby odkorowało się samo. No i zbyt długo moczone drewno tonie.


W dzieciństwie biegałam po bindudze, więc doskonale pamiętam.
Kora po jakimś czasie leżenia w wodzie odpadała sama, a żerujące pod nią korniki opadały na dno. Ryby pod taką bindugą brały jak głupie. Wystarczyło znaleźć grubszy pień, który nie tonął, kucnąć na nim z wędką i można było nałowić całą masę ryb. Przynętę również stanowiły korniki wyciągane spod kory.
Nie wiem dokładnie ile czasu pnie się moczyły, ale pewnie od zimy, lub wiosny, bo kiedy przyjeżdżaliśmy w wakacje nad jezioro, pływały już w wodzie, w "opasce" z pospinanych linami pni. Pod koniec wakacji przyjeżdżali flisacy, zbijali tratwy, które później zabierał holownik.

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2019, o 00:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 6576
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1339
Otrzymał podziękowań: 1559
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Spławianie drewna do tartaku w Rucianym Nidzie: http://zbiory.mprl.pl/muzealia/?advance ... 1977&pg=67
Śluza Guzianka: https://rucianenida.fotopolska.eu/97163 ... =b5486&p=1
Tartak: https://rucianenida.fotopolska.eu/79678 ... 146654&p=1

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2019, o 14:26 

Dołączył(a): 16 sty 2015, o 16:00
Posty: 66
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 61
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: sternik
urbos napisał(a):
Lekki OT, ale zapytam tutaj:
czy ktoś z Was wie jaki sens ma budowanie śluzy w kształcie litery 'V' - jak stara Guzianka? Pytałem śluzowych, znajomych żeglarzy i nikt nie umiał odpowiedzieć...

Moim zdaniem chodzi o statykę ścian. Ich rozchylenie powoduje, że ciężar betonu użytego do budowy ściany zapewnia dodatkową stateczność ściany i zmniejsza siły jakie musiałaby przenieść taka ściana gdyby była pionowa.
Moim zdaniem chodziło tu o minimalizację kosztów wykonania.

Pozdrawiam

Krzysiek Cisło


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | haluksy operacja | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL