Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Przekop Mierzei Wiślanej
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=27&t=13041
Strona 139 z 140

Autor:  Wojciech [ 26 mar 2024, o 10:09 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Ćwiczenie "Zalew 23" na Przekopie Mierzei Wiślanej - 44 minuty manewrów wojskowych 16. Dywizji Zmechanizowanej
- Ten odcinek drogi wodnej, który dzisiaj stanowi jedyne połączenie między Zatoką Gdańską, a Zalewem Wiślanym ma znaczenie strategiczne dla obrony terytorium i granic Rzeczypospolitej - powiedział prezydent Andrzej Duda, który wspólnie z ministrem Mariuszem Błaszczakiem obserwował ćwiczenie "Zalew 23", które odbywało się w rejonie Mierzei Wiślanej.


PTS-y jeszcze pływają!

Autor:  Wojciech [ 26 mar 2024, o 12:13 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym

Autor:  Wawrzek [ 26 mar 2024, o 14:29 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

M@rek napisał(a):
A jakie znaczenie ma to ktoredy ten statek plywa ? Widac armatorowi to pasuje i cala inwestycja nie byla konieczna.

Wiesz widzę wiele autobusów i busów jeżdżących obok dróg ekspresowych i autostrad szybkiego ruchu, bo takie mają trasy, ale czy na tej podstawie można sądzić, że te drogi były wybudowane zbędnie?
Wojtek podał przykład Tanisa więc może wie dlaczego armator nie korzysta z przejścia przez przekop. Może jak busiarz co ma wyznaczony przystanek w pipidówce, dostarcz jakieś towary do Rosji albo zawsze kupuje tam paliwo? A może pilot w Nowym Porcie jest zbyt drogi?

Autor:  Stara Zientara [ 26 mar 2024, o 15:20 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Obstawiam, że powodem jest śluzowanie tylko dwukrotnie w ciągu doby. Do tego operacja od wejścia do śluzy do wyjścia trwa bardzo długo.
1. zacumowanie
2. zamknięcie wrót
3. zamknięcie mostu
4. napełnienie/opróżnienie śluzy
5. otwarcie mostu
6. otwarcie wrót
7. odcumowanie.
Zaobserwowałem, że z nieznanych przyczyn operacje 2 i 3 oraz 5 i 6 są wykonywane kolejno zamiast równocześnie, co znacznie przedłuża całą operację.

Autor:  Wojciech [ 26 mar 2024, o 16:00 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

ETAP IV Przekopu Mierzei Wiślanej Prace Wykończeniowe i pogłębianie koryta rzeki Elbląg

Autor:  M@rek [ 26 mar 2024, o 19:05 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Wawrzek napisał(a):
M@rek napisał(a):
A jakie znaczenie ma to ktoredy ten statek plywa ? Widac armatorowi to pasuje i cala inwestycja nie byla konieczna.

Wiesz widzę wiele autobusów i busów jeżdżących obok dróg ekspresowych i autostrad szybkiego ruchu, bo takie mają trasy, ale czy na tej podstawie można sądzić, że te drogi były wybudowane zbędnie?
Wojtek podał przykład Tanisa więc może wie dlaczego armator nie korzysta z przejścia przez przekop. Może jak busiarz co ma wyznaczony przystanek w pipidówce, dostarcz jakieś towary do Rosji albo zawsze kupuje tam paliwo? A może pilot w Nowym Porcie jest zbyt drogi?


A widzisz ruch na autostradach i drogach szybkiego ruchu ? Jesli tak to te maja ekonomiczne uzasadnienie, jesli nie to sa bez sesu :) Ja ze Szczecina do Warszawy jezdze ekspresowka do Skwierzyny a potem stara trasa bo oplaty za autostrade to zdzierstwo i na tym odcinku niewiele czasu zyskuje. Epatowanie iloscia jednostek pokonujacych przekop jest bez sesu bo wypadaloby podac sumaryczny tonaz :)

Autor:  Stara Zientara [ 26 mar 2024, o 20:28 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Wawrzek napisał(a):
Wojtek podał przykład Tanisa
Bo innych przykładów nie ma.
Tanais to jedyny morski statek towarowy, który wchodzi do Elbląga (od kilku lat). Ale, żeby było śmieszniej, nie staje przy nabrzeżu <baczność> Morskiego Portu Handlowego Elbląg <spocznij> :rotfl:

Autor:  waliant [ 27 mar 2024, o 07:33 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Może formalności/wymagania związane z przejściem kanału są tak drogie albo upierdliwe dla statków, że te (no, jeden) woli pływać po staremu? Na drugim forum Michał zauważył, że przepisy w porcie są idiotyczne nie tylko dla małych jednostek, ale także dla większych.

Autor:  Wawrzek [ 27 mar 2024, o 11:55 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Rząd sfinansuje powstanie toru wodnego przed portem w Elblągu, prace rozpoczną się w tym roku - zapowiedział w piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Szef MI podkreślił, że instytucje rządowe porozumiały się w tej sprawie z samorządem i portem w Elblągu.

Całość:
https://www.gospodarkamorska.pl/przelom-w-sprawie-poglebienia-toru-wodnego-do-portu-elblag-rzad-pokryje-koszty-77097

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Stara Zientara napisał(a):
Obstawiam, że powodem jest śluzowanie tylko dwukrotnie w ciągu doby. Do tego operacja od wejścia do śluzy do wyjścia trwa bardzo długo.

Czyli organizacja pracy jest do D pytanie dlaczego i czy to da się zmienić.
Mnie zastanawia to dwugodzinne wyprzedzenie w informowaniu o potrzebie śluzowania. Obsługi nie ma na miejscu?

Autor:  waliant [ 27 mar 2024, o 13:46 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Wawrzek napisał(a):
Czyli organizacja pracy jest do D pytanie dlaczego i czy to da się zmienić.
Mnie zastanawia to dwugodzinne wyprzedzenie w informowaniu o potrzebie śluzowania.

Na drugim forum ten sam wątek jest bardziej rozbudowany, z konkluzją, że całe te przepisy portowe są do wywalenia w kosmos i napisania od zera. Oczywiście z rozsądnymi założeniami, np takimi, że dla małych jednostek w ogóle zgłaszanie chęci przejścia śluzy jest bez sensu.
Mnie bardzo ciekawi, jaki to gniot zostanie teraz/niedługo wyprodukowany przez UM na ten rok.
Ale przeczucia mam jak najgorsze.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 27 mar 2024, o 13:58 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

waliant napisał(a):
Na drugim forum ten sam wątek jest bardziej rozbudowany, z konkluzją, że całe te przepisy portowe są do wywalenia w kosmos i napisania od zera.
Na naszym też jest (od 6 miesięcy) ta konkluzja: viewtopic.php?p=646957#p646957
waliant napisał(a):
z rozsądnymi założeniami, np takimi, że dla małych jednostek w ogóle zgłaszanie chęci przejścia śluzy jest bez sensu.
Powtórzę (za: viewtopic.php?p=658961#p658961 ). Uzależnienie od wielkości jednostki także nie ma sensu. Jedynym logicznym wymogiem wcześniejszego zgłaszania jest rzeczywisty wymóg oczekiwania czegoś "ekstra" od NŚ (pilota, cumowników).

Autor:  waliant [ 27 mar 2024, o 15:09 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Uzależnienie od wielkości jednostki także nie ma sensu. Jedynym logicznym wymogiem wcześniejszego zgłaszania jest rzeczywisty wymóg oczekiwania czegoś "ekstra" od NŚ (pilota, cumowników).

Pełna zgoda. Ale jak pisałem - nie wierzę w tak rozsądną i mało rozbudowaną wersję przepisów. Bo przecież w ogóle zgłoszenie chęci przejścia kanału jest zbędne.
Ale gdyby taką myśl podrzucić UM-owi, to chyba ludzie tam zeszliby na zawał.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 27 mar 2024, o 15:13 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

waliant napisał(a):
Ale gdyby taką myśl podrzucić UM-owi, to chyba ludzie tam zeszliby na zawał.
Może trzeba ich zabrać na wycieczkę z Holtenau do Brunsbuttel? :roll:

Autor:  waliant [ 27 mar 2024, o 15:17 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Może trzeba ich zabrać na wycieczkę z Holtenau do Brunsbuttel?

Fajny pomysł, szkoda, że nierealny. Falsterbo jest bliżej, ale to dalej nierealne.

Autor:  Stara Zientara [ 27 mar 2024, o 16:04 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Wystarczy do Przegaliny :rotfl:

Autor:  Stara Zientara [ 27 mar 2024, o 17:42 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Pisałem w pociągu, więc użyłem skrótu.

Mamy w Polsce wiele śluz obsługiwanych przez Wody Polskie, a właściwie przez ich różne miejscowe oddziały. Niech UM wyśle jakiegoś pracownika na tygodniowy staż, np. na Guziankę.

Autor:  waliant [ 27 mar 2024, o 20:09 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Stara Zientara napisał(a):
Niech UM wyśle jakiegoś pracownika na tygodniowy staż, np. na Guziankę.

Dobrze wiemy, że tego nie zrobią.

Autor:  kemot [ 28 mar 2024, o 01:30 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Stara Zientara napisał(a):
Niech UM wyśle jakiegoś pracownika na tygodniowy staż, np. na Guziankę.


I będziemy mieli na Guziance obowiązek zgłaszania przejścia z 2-godzinnym wyprzedzeniem... :cool:

Autor:  Catz [ 28 mar 2024, o 02:28 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

robhosailor napisał(a):
Niezły sposób na likwidację tłoku na Guziance, zamiast budowy nowej śluzy nawet: Wprowadzić nakaz meldowania się przez radio, wprowadzić obowiązek tarcz przeciwszczurowych itd itd, a potem złośliwie machać wrotami na pusto.

Sluz we Francji nie brakuje, ale wsrod 184 znanych mi z bliska wyroznia sie morska sluza w Port Saint Louis laczaca Rodan (srodladowy) z wielkim morzem, via dlugi kanal do Golfe de Fos, bodaj najwieksze centrum petrolowate w Europie.
We Francji model statkow-tankowcow rzeczno-morskich jest bardzo powszechny.
Za drugim razem zdarzylo mi sie, ze taki rzeczno-morski tankowiec mnie dogonil, zaryczal syrena, a sympatyczny marynarz na dziobie wygestykulowal bardzo sugestywnie i serdecznie istote ich manewru. Zrozumialem i zrobilem zwrot o 90° stopni, za co dostalem zasluzone wiwaty i kolejne syreny rzecznomorskotankowca.
Przed sluza... Nie tyle cumowalem, co sie przyczepialem. Zadnych swiatel i instrukcji obslugi-tylko godziny otwarcia
Zadnych papierow, zadnego radia, a to przeciez granica panstwowa!
Wszyscy znaja uniwerslane zasady: czy to sluza, czy winda, czy tramwaj, pierwszenstwo dla wychodzacych!
Morska sluza Port St. Louis jest chyba porownywalna do sluzy wislanej, bo i podobna roznica poziomow wody.
Tyle, ze sluza w Port St. Louis przyczynia sie walnie do dobrobytu regionu, a moze i calego kraju.
Skorzystalem z niej cztery razy i nikt mnie nigdy o nic nie pytal.
Catz O Tym Jak Moze Byc

Autor:  damit [ 1 kwi 2024, o 09:52 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

https://www.money.pl/gospodarka/z-finlandii-do-polski-przyplynie-ursa-niezwykly-statek-ma-wazne-zadanie-7012169168562752a.html

Autor:  Wojciech [ 2 kwi 2024, o 10:54 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

damit napisał(a):

Będzie jeszcze drożej?!

Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 r. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł. Jak podał Urząd Morski w Gdyni wykonawca złożył roszczenie waloryzacyjne, ale nie zostało ono przyjęte, jest w trakcie analiz.

Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybrano imię URSA, została zwodowana. Statek został zbudowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Kontrakt obejmuje także dostarczenie rurociągów refulacyjnych oraz systemu przyłącza przeznaczonego do wyładunku.

Autor:  waliant [ 22 kwi 2024, o 12:23 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

No więc doczekaliśmy się, wyszło zarządzenie zmieniające przepisy portowe dla Nowego Świata.
Przeleciałem wzrokiem, dokładniej przeczytam po pracy.
Wstępny komentarz: niby człowiek wiedział, ale jednak się łudził.

Co zrobili: znieśli zakaz postoju w porcie, ale hmm, mądrzy inaczej zakazują np. zaopatrywania jednostek np. w wodę bez zgody. Czyli chcąc wnieść na jacht zgrzewkę wody, trzeba uzyskać pozwolenie kapitanatu. Zakaz pływania na żaglach (to jakaś fobia, może zrzutka na terapię dla pracowników?) to standard.
Ręce opadają.

Generalnie jest dokładnie tak, jak przewidziałem. Leciutkie poluzowanie przepisów (nie wiem jak dla dużych), w sensie, że można w porcie stanąć, można zgłosić się przez telefon, zamiast dwóch godzin przed śluzowaniem mamy jedną godzinę. Więcej śluzowań.
A teraz powinniśmy ich po rękach całować, że taka zajebista liberalizacja i dostosowanie się do rzeczywistości.

Autor:  waliant [ 22 kwi 2024, o 17:27 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Bardziej na spokojnie. Poprzednie przepisy miały blisko 6 stron, teraz 2 z kawałkiem.
Zniknęły idiotyzmy z odbijaczami, autopilotami i wskaźnikami steru. Zostały z bunkrowaniem czy ładowaniem żywności/wody.
Żeby wejść do portu nie trzeba specjalnej zgody, czyli podobnie jak w innych portach.
Nie ma zakazu stania w porcie.
To oczywiście duża zmiana, w sumie kluczowa. Będzie można się wybrać na wycieczkę jachtem.
Cztery śluzowania w każdą stronę zamiast dwóch to także spora zmiana.
Dozwolony kontakt telefoniczny poza radiem.
No i chęć przejścia śluzy już tylko* godzinę przed czasem, zamiast dwóch.
Po co takie coś dla jednostek rekreacyjnych to dalej nie wiemy.

* to oczywiście ironia

Patrząc z punktu widzenia statków to sporo przepisów znikło, ale na ile to się przekłada na łatwiejsze pływanie to nie wiem, nie wnikałem.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 22 kwi 2024, o 20:49 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

waliant napisał(a):
przepisy miały blisko 6 stron, teraz 2 z kawałkiem.

załącznik 3 zmienił się diametralnie:
Załącznik:
Komentarz: światła stare
pierwotna_światłologia_Nowy_Świat.jpg
pierwotna_światłologia_Nowy_Świat.jpg [ 139.24 KiB | Przeglądane 976 razy ]
Załącznik:
Komentarz: światła 2024
światłopogia_Nowy_Świat.jpg
światłopogia_Nowy_Świat.jpg [ 20.3 KiB | Przeglądane 976 razy ]

Ciekawe, że zmieniły się prześwity mostów. Były oba = 4,6 m, a jest most_N = 6 m; most_S= 4 m.

Pierwsza wklejka do map 3022 pokazywała różne różne prześwity (ale inne: 5,1 m i 3,0 m). Obrazek, potem była korekta do 2* 4,6 m ( https://bhmw.gov.pl/c/pages/atts/2024/3/wz42.pdf )

W locji 502 - nie ma informacji o prześwicie... :-?

Na mapie "42" jest 2* 4,6 m:Obrazek

I w ENC:
Załącznik:
Nowy_Świat_ENC_4_6_m.jpg
Nowy_Świat_ENC_4_6_m.jpg [ 80.99 KiB | Przeglądane 976 razy ]


Ciekawe... czyżby ktoś napisał: "Prześwity mostów: 4, 6 m" mając na myśli: "jeden most ma prześwit 4, a drugi 6 metrów" a ktoś inny zinterpretował: "oba mosty mają prześwit 4,6 m"? :rotfl:

Autor:  waliant [ 23 kwi 2024, o 07:36 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
a ktoś inny zinterpretowa

Tak też pomyślałem.
Nie oglądałem prześwitów, bo mnie totalnie nie interesują. Z masztem i tak nie przejdę.
Faktycznie, światła się uprościły. Hosanna i alleluja!
Ale to pewnie dlatego, że obsługa się myliła. ;)

Wiem, że jestem złośliwy i będę dalej. Ale przepisy w poprzedniej wersji to był tak totalny gniot, że naprawdę nie wiem, jak mógł powstać. Tylko że powstał. Ktoś to spłodził i ktoś to podpisał.
Teraz mamy gniot trochę mniejszy i skasowanie (patrząc dla jachtów, nie wiem jak dla statków) największego i najbardziej durnego zakazu postoju.
Ale konieczność uzyskania zgody na uzupełnienie zapasu wody (zgrzewka) czy paliwa (baniak) dalej jest.
No i konieczność zgłoszenia chęci przejścia przez śluzę. Zamiast 2 godzin już tylko godzinę przed...
Po co??? Nie pytam po co tak wcześnie, tylko w ogóle po co?

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 23 kwi 2024, o 07:47 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

waliant napisał(a):
Z masztem i tak nie przejdę.
waliant napisał(a):
skasowanie (patrząc dla jachtów, nie wiem jak dla statków) największego i najbardziej durnego zakazu postoju.
Nie cieszyłbym się, bo przy okazji wprowadzono całkowity zakaz ruchu jednostek żaglowych. :-? Niezależnie czy akurat idą na silniku czy pod żaglami...
Cytuj:
§ 154z. Na akwenie portu Nowy Świat zabrania się:
1) uprawiania narciarstwa wodnego oraz holowania statków powietrznych, spadochroniarza;
2) pływania jednostkami o napędzie żaglowym oraz na desce SUP;
3) kąpieli na terenie portu;
4) połowu ryb sieciami lub innymi narzędziami połowowymi z jednostek pływających;
5) rozstawiania sieci lub innych narzędzi połowowych;
6) używania otwartego ognia w porcie;
7) używania radarów w śluzie;
8) rzucania kotwic w śluzie.

Autor:  waliant [ 23 kwi 2024, o 08:11 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
całkowity zakaz ruchu jednostek żaglowych

No fakt. Czyli jednak nie można tam popłynąć na weekend, ehhh.
Gniot gniota gniotem pogania.
To się nadaje do SSI - UM takie przepisy wprowadził, że w ogóle zakazał jachtom żaglowym pływania do NS. Piękne, a ja się czepiam zgrzewki wody. ;)

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 23 kwi 2024, o 08:12 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

waliant napisał(a):
Czyli jednak nie można tam popłynąć na weekend
Można, ale nie można wrócić... :rotfl: (nowe przepisy wchodzą w życie 3 maja 2024)

Autor:  waliant [ 23 kwi 2024, o 08:39 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

Mnie już wszystko opadło. Robimy zakład, czy UM skoryguje ten przepis czy zostawi jak jest z uzasadnieniem, że przecież intencje były oczywiste?
I znów wszyscy zgodnie będą przepis łamać, ciesząc się i całując obsługę po rękach, że pozwala pływać w ogóle?

Moim zdaniem UM tego nie skoryguje w tym sezonie.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 23 kwi 2024, o 09:07 ]
Tytuł:  Re: Przekop Mierzei Wiślanej

waliant napisał(a):
Robimy zakład, czy UM skoryguje ten przepis

Ja się nie zakładam :cool: . Tam jest więcej "kfiatków".

== 1. ==
Żeby daleko nie szukać - pierwszy paragraf:
Cytuj:
§ 154j. Dla portu Nowy Świat stosuje się Przepisy ogólne Część I chyba, że przepisy dodatkowe stanowią inaczej.

Z logiki tej regulacji wynika, że w porcie Gdańsk, Gdynia, Elbląg itd przepisy ogólne Część I... nie obowiązują... (nie ma analogicznych norm) :rotfl: Poważniej: zapis jest sprzeczny z Zasadami Techniki Prawodawczej.

Paragaraf
Cytuj:
§ 154za. Zasady uprawiania żeglugi po Zalewie Wiślanym określają odrębne przepisy.
też jest do wykreślenia. z tych samych względów. Odrębne przepisy obowiązują - gdy obowiązują. Niezależnie czy w "przepisach portowych" napisano, czy tez nie napisano, że one obowiązują... :mrgreen:

== 2. ==
Jachty komercyjne i rekreacyjne wynajmowane bez załogi czy jednostki wożące wędkarzy nie podlegają "rozkładowi przepraw" (czyli śluzują się kiedy chcą? :roll: ) Bo
Cytuj:
§ 154v. 1. Przejście jednostek przez śluzę odbywa się w godzinach:
1) z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską: 07:30; 10:30; 13:30; 16:30;
2) z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany: 09:00, 12:00, 15:00, 17:45.
2. Statki służb państwowych specjalnego przeznaczenia i jednostki handlowe nie podlegaj rozkładowi przepraw.
a
Kodeks Morski napisał(a):
Art. 3. § 1. Kodeks morski stosuje się do morskich statków handlowych.
§ 2. Morskim statkiem handlowym jest statek przeznaczony lub używany do prowadzenia działalności gospodarczej [...]
Ale muszą zgłaszać się 2 h przed... :-(

== 3. ==
Cytuj:
§ 154x. Przy wchodzeniu do śluzy pierwszeństwo mają statki handlowe. Statki pasażerskie i jednostki rekreacyjne wchodzą do śluzy po otrzymaniu sygnału do wejścia, w zależności od dostępnej przestrzeni w komorze śluzy.
Statki pasażerskie to też statki handlowe. Jak poznać czy statek przede mną jest "handlowy" (czy mam mu ustąpić czy nie)?

== 4. ==
Co ma pierwszeństwo w przypadku rozbieżności: informacje podawanych na kanale 68 UKF, komunikaty głosowe podawane przez megafony czy sygnały świetlne podawane na tablicach informacyjnych?

itd. itp.

Strona 139 z 140 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/