Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

WJM - Budowa śluzy "Guzianka II" / „Guzianka I" remont
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=27&t=27571
Strona 2 z 3

Autor:  Stara Zientara [ 8 paź 2019, o 12:35 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ktoś wie czy przy Guziankowym jazie było takowe ustrojstwo?
Może było tam, gdzie teraz nową śluzę budują.

Autor:  damit [ 8 paź 2019, o 13:25 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Taka ciekawostka:
https://gizycko.fotopolska.eu/1277,artykul.html

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 8 paź 2019, o 13:33 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Stara Zientara napisał(a):
Może było tam, gdzie teraz nową śluzę budują.
Jaz był właśnie tam. Ale wyglądało to dość wąsko: https://www.google.com/maps/@53.6628664,21.5681072,3a,75y,270.78h,67.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1syy2AD3nhbsziT1wEYwp7JQ!2e0!7i13312!8i6656 Tylko nie wiem czy ten stan odpowiada temu z czasów spławiania drewna...

Autor:  Stara Zientara [ 8 paź 2019, o 13:35 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Stara Zientara napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ktoś wie czy przy Guziankowym jazie było takowe ustrojstwo?
Może było tam, gdzie teraz nową śluzę budują.
Wygląda na to, że właśnie tak było:

Załączniki:
_00.jpg
_00.jpg [ 437.09 KiB | Przeglądane 20531 razy ]

Autor:  damit [ 8 paź 2019, o 13:49 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

W artykule, który podlinkowałem powyżej, jest taki fragment:
Cytuj:
Pierwszy prawdziwy tartak jeszcze o napędzie wodnym zbudowano w latach 70. XVIII w. w Guziance. Jego usytuowanie dawało możliwość dostarczania surowca od strony Jeziora Bełdany i od strony Jeziora Guzianka Mała. W pierwszej połowie XIX w., kiedy kanały nie funkcjonowały, tartak ten był głównym miejscowym odbiorcą drewna, a w 1855 r. został nawet wykupiony przez państwo. Po modernizacji kanałów mazurskich zaczęły powstawać kolejne zakłady w Rucianem, Piszu, Giżycku, Nidzie, Rynie, Mikołajkach, Węgorzewie i Ogonkach. Wszystkie były zlokalizowane tak, by można było zaopatrwać je w drewno drogą wodną. Produkowana w nich tarcica początkowo wysyłana była w przeważąjącej cześci także drogą wodną. Na wodach jeziornych i kanałach tratwy z pni drzewnych mogły płynąć tylko dzięki sile mięśni wiosłujących flisaków lub też w sprzyjących warunkach dzięki sile wiatru przy wykorzystaniu prowizorycznego żagla lub z pomocą łodzi żaglowej jako holownika. W latach 80. XIX w. giżyccy przedsiębiorcy bracia Lehmannowie, właściciele tartaku w Rucianem, jako pierwsi zaczęli wykorzystywać do holowania drewna wspomniany wcześniej parowiec "Guszianka". W końcu lat 90. pojawiły się na Wielkich Jeziorach Mazurskich pierwsze holowniki z prawdziwego zdarzenia o napędzie parowym, w późniejszych latach także motorowym. Na podstawie dostępnych źródeł wiadomo, jakie nazwy nosiły niektóre z nich (w nawiasie daty wejścia do eksploatacji na WJM): bocznokołowe parowce “Franz” (1900) i “Ilse” (1914), parowce “Roland” (do 1920 r. pod nazwą “Ottilie”, od 1934 r. motorowiec), "Adler" (1920) i "Tilly" (1928), motorowce “Komet” (1914) i “Alice” (1920).

Autor:  taka_jedna [ 8 paź 2019, o 14:00 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

damit napisał(a):


"Pierwszy prawdziwy tartak jeszcze o napędzie wodnym zbudowano w latach 70. XVIII w. w Guziance. Jego usytuowanie dawało możliwość dostarczania surowca od strony Jeziora Bełdany i od strony Jeziora Guzianka Mała. W pierwszej połowie XIX w., kiedy kanały nie funkcjonowały, tartak ten był głównym miejscowym odbiorcą drewna, a w 1855 r. został nawet wykupiony przez państwo"

Powyższy fragment ma szansę nas pogodzić
:D

Autor:  Wojciech [ 8 paź 2019, o 14:03 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

taka_jedna napisał(a):
Powyższy fragment ma szansę nas pogodzić :D

Nawet się nie spieramy kto ma rację :-P

Autor:  damit [ 8 paź 2019, o 14:04 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

taka_jedna napisał(a):
Powyższy fragment ma szansę nas pogodzić

Ale nie rozwiązuje zagadki kształtu przekroju poprzecznego śluzy :(

Autor:  taka_jedna [ 8 paź 2019, o 14:08 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Wojciech napisał(a):
Nawet się nie spieramy kto ma rację


Przyznaj że jednak zagadka została rozwiązana. Ani z jednej, ani z drugiej strony, nie było potrzeby śluzowania pni. Dopływały do tartaku, gdzie swoją podróż kończyły. A że różnica poziomu obydwu zbiorników była duża, nie dziwi że tartak stanął akurat TAM.
:)

Autor:  damit [ 8 paź 2019, o 14:20 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

taka_jedna napisał(a):
Przyznaj że jednak zagadka została rozwiązana.

Nie do końca.
Podejrzewam, że tartak wodny nie był w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na drewno i z czasem powstała konieczność zastąpienia go tartakiem bardziej zaawansowanym, który to wybudowano w Rucianem. Wówczas powstała zapewne śluza w Guziance, która umożliwiła spławianie drewna pozyskiwanego w północnej części Puszczy Piskiej.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 8 paź 2019, o 14:31 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

taka_jedna napisał(a):
Ani z jednej, ani z drugiej strony, nie było potrzeby śluzowania pni. Dopływały do tartaku, gdzie swoją podróż kończyły
Nie było potrzeby śluzowania - bo była (o ile zdjęcie Wojtka Zientary przedstawia Guziankę) przepławka dla pni. Nawet gdy tartak był w Guziance - bo jak wodęą pędzony to raczej tam - (pytanie gdzie on miałby się znajdować - myślę że w okolicy jazu od strony Bełdan) to łatwiej podejmować pniaki z wody w jednym miejscu i mieć jedną linię technologiczno-transportową niż dwie nad dwoma jeziorami z transportem lądowym przez drogę... Ale to tylko przypuszczenia.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

damit napisał(a):
powstała konieczność zastąpienia go tartakiem bardziej zaawansowanym, który to wybudowano w Rucianem. Wówczas powstała zapewne śluza w Guziance, która umożliwiła spławianie drewna pozyskiwanego w północnej części Puszczy Piskiej.
Czyli, że pnie spławiano w górę (z Bełdan na Nidzkie)?

Autor:  damit [ 8 paź 2019, o 14:39 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Czyli, że pnie spławiano w górę (z Bełdan na Nidzkie)?

Myślę, że raczej tak...

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 8 paź 2019, o 14:53 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Cytuj:
Kanał przepływowy o długości ok. 150 m umożliwia przepływ wody z Jeziora Guzianka Mała do Jeziora Bełdany niezależnie od istniejącej nieopodal śluzy Guzianka. Na kanale po zachodniej stronie mostu wybudowanego na drodze z Rucianego do Wejsun znajduje się niewielki jaz regulujący poziom wody w Jeziorze Guzianka Mała wyższy o ok. 2,2 m niż w Jeziorze Bełdany. Kanał powstał w związku z budową młyna wodnego służącego do napędu traków tartaku położonego po zachodniej stronie drogi. Tartak ten istniał już przynajmniej w latch 20. XIX w. W drugiej połowie XIX w. po zainstalowaniu w tartaku maszyny parowej młyn przestał istnieć, pozostało tylko spiętrzenie wodne.

(https://rucianenida.fotopolska.eu/281140,obiekt.html?map_z=17)

"Kanał przepływowy", gdzie powstaje obecna śluza Guzianka 2: https://rucianenida.fotopolska.eu/612920,foto.html

Autor:  Wojciech [ 8 paź 2019, o 15:31 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Trochę o tartaku w Ruciane Nida

Autor:  damit [ 8 paź 2019, o 15:40 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Jacek Woźniak napisał(a):
ChybaŻe... śluza to pozostałość po tartaku.

Za Wikipedią:
Cytuj:
Ruciane powstało jako wieś przy leśniczówce[3]. Jeszcze pod koniec XIX wieku Ruciane było małą kolonią leśną wsi Guzianka[4]. Wzrost znaczenia miejscowości (ówcześnie w Prusach Wschodnich) był związany z wybudowaniem tu tartaku, smolarni i suszarni nasion leśnych, oraz doprowadzeniem w latach 1883–1898 kolei, a także rozwojem szlaku wodnego związany z budową śluzy w Guziance i otwarciem przystani żeglugowej. W krótkim czasie powstało tu jedno z popularniejszych letnisk Prus Wschodnich.

Myślę, że śluza miała wielorakie zastosowania - spławianie drewna, ruch rybacki i inny o charakterze komercyjnym oraz ruch "turystyczny"...

Autor:  taka_jedna [ 8 paź 2019, o 16:39 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

damit napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Czyli, że pnie spławiano w górę (z Bełdan na Nidzkie)?

Myślę, że raczej tak...


Chyba żeby jednak nie

Na zdjęciu z linku Wojtka widoczne całe tratwy w trakcie spławiania z góry na dół - na Bełdany.
Stamtąd wyławiano je do tartaku, albo płynęły gdzieś dalej. Zatem tartak mógł znajdować się w miejscu dzisiejszej śluzy, lub jej bezpośrednim sąsiedztwie.

Załączniki:
BELDANY splaw.jpg
BELDANY splaw.jpg [ 373.29 KiB | Przeglądane 20449 razy ]

Autor:  Marian J. [ 8 paź 2019, o 17:46 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

taka_jedna napisał(a):
Na zdjęciu z linku Wojtka widoczne całe tratwy w trakcie spławiania z góry na dół - na Bełdany.
Stamtąd wyławiano je do tartaku, albo płynęły gdzieś dalej.
Coś mi kołacze po głowie, że kiedy dawniej bywałem na Mazurach to podczas moich pierwszych tam pobytów po prześluzowaniu się na śluzie Guzianka płynąc po drodze do Rucianego mijało się spore obszary na których pływały pnie drzew. Nie wiem jak jest teraz i kiedy się to skończyło.

Autor:  taka_jedna [ 8 paź 2019, o 17:55 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Marian J. napisał(a):
Coś mi kołacze po głowie, że kiedy dawniej bywałem na Mazurach to podczas moich pierwszych tam pobytów po prześluzowaniu się na śluzie Guzianka płynąc po drodze do Rucianego mijało się spore obszary na których pływały pnie drzew. Nie wiem jak jest teraz i kiedy się to skończyło.


Od dobrych 30 lat czynnych bindug już nie ma. Pozarastały, bądź przekształciły się w pola namiotowe. Drewno z wyrębów transportowane jest samochodami bezpośrednio do tartaków.

Autor:  Ognisty Szkwał [ 8 paź 2019, o 18:19 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

A może na początku myśl techniczna brała się z techniki, która wykorzystywała wały ziemne, tu taka wzmianka o takiej śluzie na Noteci w Krostkowie https://zagle.se.pl/zeglarstwo/abc-sluzowania-dla-kazdego-aa-8UdJ-k93U-74qa.html, a guzianka była zbudowana niejako w technologi dawnej jako drewniana, tu wzmianka https://www.zeglugamazurska.com.pl/historia/budowa-mazurskich-kanalow/ i może myśl techniczną wykorzystano typu wałową i obłożyli drewnem? Może?

Autor:  damit [ 8 paź 2019, o 18:39 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

taka_jedna napisał(a):
Na zdjęciu z linku Wojtka widoczne całe tratwy w trakcie spławiania z góry na dół - na Bełdany.

Drewno wygląda na okorowane a więc po obróbce tartacznej...
Przypomnę - tartak był w Rucianem.
Nie chcę się spierać. Jednak logika podpowiada, że skoro tartak był w Rucianem, surowiec do obróbki mógł docierać doń z każdej strony, również od strony Bełdan.

Autor:  taka_jedna [ 8 paź 2019, o 18:45 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

damit napisał(a):
Drewno wygląda na okorowane a więc po obróbce tartacznej...


Drewno samo się okorowywało, mocząc w wodzie nawet kilka miesięcy, zanim powiązano je w tratwy i odholowano do tartaku.

Autor:  Wojciech [ 9 paź 2019, o 09:07 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Park Andersa w Rucianem-Nidzie

http://www.ryszewo.pl/galindia/anders.html

Obrazek

Autor:  Alterus [ 15 paź 2019, o 17:17 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

taka_jedna napisał(a):
damit napisał(a):
Drewno wygląda na okorowane a więc po obróbce tartacznej...


Drewno samo się okorowywało, mocząc w wodzie nawet kilka miesięcy, zanim powiązano je w tratwy i odholowano do tartaku.

Drewno odmoczone łatwiej się koruje, ale bardzo wątpię aby odkorowało się samo. No i zbyt długo moczone drewno tonie.

Autor:  soko [ 16 paź 2019, o 20:11 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Wojciech napisał(a):
Również zakładam, że chodzi o ilość wody zasilającej daną śluzę. Przy Guziance i w przypadku dużej rotacji statków wody by brakło na Nidzkim do śluzowania jednostek przy większej objętości koryta śluzy gdy ściany koryta były by pionowe.


Stan wody na Nidzkim regulowano zastawką na rzeczce (strumyku) wypływającym z j. Nidzkiego koło ośrodka PTTK w Nidzie. Na ile pamiętam, to zastawka była za mostem, tuż przy wyjeździe z Ośrodka PTTK w Nidzie. Nidka (Wydrynka) uchodziła do Bełdan w zatoce w wiosce Wygryny (Wydryny). Po drodze zasilając jez. Wygryńskie (Wydryńskie).
Tą drogą odpływał nadmiar wody z j. Nidzkiego.

Pozdrawiam Krzysztof

Autor:  taka_jedna [ 16 paź 2019, o 22:06 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Alterus napisał(a):
taka_jedna napisał(a):
damit napisał(a):
Drewno wygląda na okorowane a więc po obróbce tartacznej...


Drewno samo się okorowywało, mocząc w wodzie nawet kilka miesięcy, zanim powiązano je w tratwy i odholowano do tartaku.

Drewno odmoczone łatwiej się koruje, ale bardzo wątpię aby odkorowało się samo. No i zbyt długo moczone drewno tonie.


W dzieciństwie biegałam po bindudze, więc doskonale pamiętam.
Kora po jakimś czasie leżenia w wodzie odpadała sama, a żerujące pod nią korniki opadały na dno. Ryby pod taką bindugą brały jak głupie. Wystarczyło znaleźć grubszy pień, który nie tonął, kucnąć na nim z wędką i można było nałowić całą masę ryb. Przynętę również stanowiły korniki wyciągane spod kory.
Nie wiem dokładnie ile czasu pnie się moczyły, ale pewnie od zimy, lub wiosny, bo kiedy przyjeżdżaliśmy w wakacje nad jezioro, pływały już w wodzie, w "opasce" z pospinanych linami pni. Pod koniec wakacji przyjeżdżali flisacy, zbijali tratwy, które później zabierał holownik.

Autor:  Mir [ 17 paź 2019, o 00:45 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Spławianie drewna do tartaku w Rucianym Nidzie: http://zbiory.mprl.pl/muzealia/?advance ... 1977&pg=67
Śluza Guzianka: https://rucianenida.fotopolska.eu/97163 ... =b5486&p=1
Tartak: https://rucianenida.fotopolska.eu/79678 ... 146654&p=1

Autor:  KC55 [ 28 paź 2019, o 14:26 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

urbos napisał(a):
Lekki OT, ale zapytam tutaj:
czy ktoś z Was wie jaki sens ma budowanie śluzy w kształcie litery 'V' - jak stara Guzianka? Pytałem śluzowych, znajomych żeglarzy i nikt nie umiał odpowiedzieć...

Moim zdaniem chodzi o statykę ścian. Ich rozchylenie powoduje, że ciężar betonu użytego do budowy ściany zapewnia dodatkową stateczność ściany i zmniejsza siły jakie musiałaby przenieść taka ściana gdyby była pionowa.
Moim zdaniem chodziło tu o minimalizację kosztów wykonania.

Pozdrawiam

Krzysiek Cisło

Autor:  Wojciech [ 25 kwi 2020, o 23:05 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

https://www.facebook.com/groups/mazuryc ... 210821640/

Załączniki:
Guzianka.jpg
Guzianka.jpg [ 67.7 KiB | Przeglądane 19331 razy ]

Autor:  Ziółek67 [ 17 cze 2020, o 22:38 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Czy mi się wydaje czy że zdjęcia wynika że cała dyskusja o kształcie litery V nie ma pokrycia w rzeczywistości ?
Sluza wygląda na prostą.

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 18 cze 2020, o 06:55 ]
Tytuł:  Re: WJM - Budowa śluzy "Guzianka II"

Ziółek67 napisał(a):
Czy mi się wydaje
Chyba tak... jeżeli nie przebudowali starej (Guzianka I). https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=581863#p581863 :roll:

Strona 2 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/