Blue Card - jest to plastik z wbudowanym chip'em do ewidencji i kontroli jachtów w zakresie gospodarki szarą i czarną wodą.
Ponieważ mój jacht zimował w Turcji to na początku roku sprawa ta bardzo mnie interesowała. Na zadane pytanie z biura mariny w Alanii otrzymałem odpowiedz. Tłumaczenie poniżej:
Regulacje środowiskowe dla jachtów w Turcji
Celem niniejszych projektów jest ochrona różnorodności biologicznej i środowiska poprzez zapobieganie zanieczyszczenia spowodowanego statkami, niezależnie od nazwy, zastosowania, tonażu i rodzaju napędu, z wyjątkiem łodzi wiosłowych.
Istnieją dwie istotne sprawy związane z jachtami pływającymi na wodach tureckich.
- Projekt Karta Niebieska (Blue Card) Ten projekt został utworzony w celu zapobiegania zanieczyszczenia morskiego i rejon Malga jest obszarem pilotażowym dla tego projektu. Zakazuje się zrzucania czarnej wody do morza. Należy wypompować zanieczyszczenia do wyznaczonych stacji „pumping stations”.
- Wszystkie statki, łącznie z jachtami są zobowiązane do legitymowania się Niebieską Kartą (Blue Card), którą można otrzymać w marinach albo w bosmanatach przed wypłynięciem. Cena Niebieskiej Karty, która rejestruje informacje dotyczące załogi i statku, wynosi 75 TL. Karta będzie rejestrować zrzut zanieczyszczeń czarnych/szarych.
To obejmuje obszar od Bodrum do Fethiye (rejon Mugla), łącznie z zatoką Gocek.
Specjalna strefa ochrony środowiska
- obejmuje zatokę Gocek i Skopea Limani oraz narzuca ograniczenia na użytkowanie tego obszaru.
- proponuje ograniczenia na ilość statków w obszarze, jednak dokładna ich ilość pozostaje nieznana.
- Wszystkie statki na tym obszarze muszą cumować w zatwierdzonym miejscu cumowania – port dla jachtów, molo, boje, dalby, itd. Kotwiczenie nie jest dozwolone.
- będzie można być przycumowanym nie dłużej niż 11 dni.
- Gotowanie na pokładzie i na morzu jest zakazane.
PUMP OUT STATIONS
- Niektóre stacje są sprawne, choć większości nie jest. Planowa jest budowa 30 więcej stacji. Organizacje odpowiedzialne za to są wymienione na stronie internetowej Turkich Marine Environment Protection Association (Turmepa).
KONTROLE I KARY
- Turecka morska straż graniczna & Mugla District Governor Office mają pozwolenie na dokonanie inspekcji elektronicznych Blue Card. Szczegóły jeszcze nie są dostępne. Jednak statki będą musiały regularnie zrzucać zanieczyszczenia do stacji, i objętość będzie określana według ilości ludzi na pokładzie w danym dniu.
Te projekty będą obowiązywać od Marca 2010. Są oczywiście pytania dotyczące tego, jak projekt będzie funkcjonował i kto będzie go implementował. Na przykład: większość jachtów nie będzie miała obiektów zbierających zanieczyszczenia i wobec tego nie będzie mogła zastosować się do regulacji.
Tureckie Ministerstwo Turystyki nie popiera tych regulacji, ale jeszcze nie wystosowało oficjalnego sprzeciwu: jednak Tureckie Chamber of Shipping – Fethiye Branch – rozpoczął sprawę sądową w celu odwołania regulacji; the Marine Affairs Ministry, które kontroluje bosmanaty też ma zastrzeżenia i Turecki Komendant Morskiej Straży Granicznej jeszcze nie otrzymał bezpośredniego nakazu od ministerstwa, ale Mulga Governor ma prawo poprosić morską straż graniczną o dokonanie inspekcji Blue Card.
Koniec tłumaczenia.
Obecnie, wdrażanie projektu Blue Card wywołuje liczne pytania, na które nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Dowiem się jak sprawy się mają i co planują Turcy na nadchodzący sezon. Postaram się zamieścić najnowsze info możliwie jak najszybciej, jako, że wiem, że niektórzy z Was już teraz planują rejsy w Turcji.
_________________ Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy) Czas ruszać. www.newkate.com
|