Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 wrz 2019, o 15:20




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 mar 2012, o 12:13 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 12:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Kilka dni temu wróciłem z Kuby, prowadziłem rejs z Cienfuegos w kierunku Archipelagu de los Jardines de la Reina.
Akwen mało znany wśród polskich żeglarzy a godny polecenia. Postaram się krótko opowiedzieć o żeglowaniu w tamtych rejonach. Może ktoś skorzysta z tych informacji.
Na południowym wybrzeżu Kuby znajdują się 2 mariny, które oferują czarter katamaranów lub jachtów. Jedna marina znajduje się w Cienfuegos, gdzie oferowane są katamarany i jachty , druga w miejscowości Casilda, marina Trynidad. Zdecydowanie polecam Cienfuegos. Warunki sanitarne i sprzętowe są najlepsze. W Cienfuegos, w zeszłorocznej ofercie czarterowej były 4 katamarany i 2 jachty a w marinie Trynidad chyba tylko 2 katamarany- i to wszystko.
Na Kubie obowiązują dwie waluty: Peso kubańskie wymienialne (CUC) oraz Peso kubańskie niewymienialne (PUC). Od obcokrajowców pobierane są opłaty tylko w CUC. Przelicznik 1 CUC = ok. 1,3 EUR = ok. 1 USD.
Od osób żeglujących po wodach kubańskich pobierany jest specjalny podatek, który wynosi 12 CUC/dzień/osobę i opłacany jest przy przejęciu jachtu( w custom office).
Nie wolno wypływać poza obszar kubańskich wód terytorialnych. Przed wypłynięciem z portu należy, sporządzić plan rejsu ( którego dnia będziemy w którym miejscu) i dokonać odprawy granicznej – na specjalnym formularzu.
Odprawa obowiązuje przy wpływaniu i wypływaniu z portu. Przed wpłynięciem do portu należy powiadomić władze portowe o zamiarze wpłynięcia i uzyskać zgodę na wejście do portu.
Na Kubie raczej nie można płacić kartami płatniczymi lub kredytowymi. Płaci się gotówką.
Nie działa internet bezprzewodowy, z internetu można skorzystać tylko w hotelach i to po wykupieniu specjalnej karty. Jedzenia raczej należy przywieźć ze sobą, jednak może się zdarzyć, że część jedzenia zostanie zabrana na lotnisku. Na Kubie żywność sprzedawana jest na kartki, są ogromne kłopoty z zaopatrzeniem, brakuje wszystkiego.

Przed wypłynięciem z mariny Cienfuegos można zaopatrzyć się w prognozę pogody na 3 dni( ze strony NOAA), lub w pobliskim hotelu skorzystać z Internetu i sprawdzić samemu. W hotelach nie ma możliwości wydrukowania prognozy pogody, ale można zapisać na nośnikach zewnętrznych. Próbowałem odbierać prognozy pogody za pomocą radia SSB i bezskutecznie( pojawiały się silne zakłócenia spektrum). Po odpłynięciu na odległość ok. 5Nm od brzegu telefony komurkowe traciły zasięg.
Wybierając się w kierunku SE, w kierunku Archipelagu de los Jardines de la Reina, najbliższą marinę(woda i prąd) mamy w odległości ok. 45Nm . Potem znajdują się niezamieszkałe wyspy z kotwicowiskami i na dystansie ok. 200-300Nm nie ma innej mariny lub miejsca do pobrania wody. Kotwicowiska znajdują się po zachodniej stronie wysp, pomiędzy rafami. Należy zachować szczególna ostrożność przy podchodzeniu do wysp, głębokości na kotwicowiskach nie zawsze zgadzały się z głębokościami na mapie. Kotwiczyliśmy w odległości od 100 – 250 m od brzegu wyspy, na głębokości wody ok. 2,5-3,5m. Bliżej wyspy znajdowały się rafy i głębokość wody wynosiła nawet 0,6m.
Teraz trochę napisze o warunkach pogodowych. Osoby, które przyzwyczajone są do stałych wiatrów na Karaibach , warunki pogodowe na Kubie zaskoczą zmiennością wiatrów. Z powodu braku możliwości odbierania prognoz pogody trzeba dobrze przestudiować warunki pogodowe panujące na tamtym terenie, obserwować chmury, kierunek wiatru, zmiany ciśnienia i na tej podstawie formułować własne prognozy pogody.
W okresie od listopada do kwietnia silne wiatry kształtowane są przez przesuwające się zimne fronty z kierunków południowych Ameryki Północnej i północnej części Zatoki Meksykańskiej. Podczas nadejścia zimnego frontu siła wiatru może wynosić nawet ok. 60 kts. Statystycznie najczęściej fronty zimne przemieszczają się w miesiącach styczeń i luty.
Warto chyba napisać o określeniach dotyczących siły wiatru( komunikaty pogodowe):
- tropical depresion oznacza możliwość występowania wiatru do 33 kts
- tropical storm wiatr 34-47 kts
- severe tropical storm wiatr 48-63 kts
- hurricane wiatr powyżej 63 kts
W sytuacji kiedy Kuba znajduje się pod wpływem frontu wyżowego obserwujemy:
- wzrost ciśnienia od rana do godzin południowych, wiatr z kierunków ok. NE lub ok. ENE,
pojawiają się chmury „dobrej pogody” Cumulus fractus i Cumulus humilis, błękitne niebo prześwieca pomiędzy chmurami, wiatr ok. 15-20 kts
- stabilizację ciśnienia w południe, powolny spadek ciśnienia po południu, słabnący wiatr,
- przed wieczorem i w nocy zmiana kierunku wiatru „w kierunku lądu” powolny wzrost ciśnienia wzrasta siła wiatru, nad lądem( Kubą) pojawiają się chmury Cumulus congestus
- po północy ciśnienie się stabilizuje i nad ranem zaczyna wzrastać, wiatr odkręca się na ENE
- układ jest cykliczny
Nasuwający się front niżowy zapowiada:
- zmiana wiatru na kierunki SE lub NW i pojawienie się Cirrus uncinus(„ końskie ogony”), chmur altocumulus i altostratus, zwiększenie siły wiatru.

Natomiast jeśli obierzemy kierunek na Cało Largo najbliższą marinę( woda i prąd) mamy w odległości ok. 70Nm. O tym kierunku może napiszę innym razem.
Uważam, że akwen przeznaczony jest raczej dla osób z doświadczeniem żeglarskim a nie dla początkujących skipperów. Znajduje się tam dużo pułapek nawigacyjnych, głębokości nie zawsze zgadzają się z głębokościami na mapie, bardzo trudne podejście do mariny Trynidad ( koło portu Casilda), stanie raczej na dwóch kotwicach( ze względu na odkręcający wiatr do lądu i małe głębokości).
Tereny piękne, dzikie niezamieszkałe wyspy, mało jachtów. Przez pierwsze 4 dni żeglowania nie spotkaliśmy ani jednego jachtu. Polecam ten akwen. Zobaczycie tam kawałek prawdziwych Karaibów.


Załączniki:
Cayo Breton.jpg
Cayo Breton.jpg [ 121.78 KiB | Przeglądane 4889 razy ]
Iguany na wyspie.jpg
Iguany na wyspie.jpg [ 107.03 KiB | Przeglądane 4889 razy ]
taksówki.jpg
taksówki.jpg [ 85.82 KiB | Przeglądane 4889 razy ]
archipelag.jpg
archipelag.jpg [ 645.4 KiB | Przeglądane 4889 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz

Za ten post autor Maciekm1 otrzymał podziękowania - 5: Hubert, Juras, tomek.mp, Wasyl, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 kwi 2012, o 10:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 mar 2010, o 11:41
Posty: 64
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: jacht. kpt. żegl. wlk.
Dla uzupełnienia ciekawej wypowiedzi kolegi
dodam linki do swoich filmów :

z Cienfuegos - http://www.youtube.com/watch?v=ayWfltH3MN0

z Santiago de Cuba - http://www.youtube.com/watch?v=ieEb5h-xums

z Hawany - http://www.youtube.com/watch?v=z7xKuqz2V9Y
i http://www.youtube.com/watch?v=cpxhD0TsKbc

i Cayo Largo wkrótce

Pozdrawiam

p.s. Mam diametralnie odmienne zdanie co do atrakcyjności tego akwenu, ale de gustibus non est diputandum :)

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

i obiecane Cayo Largo

http://tiny.pl/hpfkj

_________________
Best Sailing Club
Yacht Delivery Worldwide



Za ten post autor yachtmaster otrzymał podziękowanie od: Juras
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 cze 2013, o 13:37 

Dołączył(a): 6 cze 2013, o 13:34
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Morski
Dzień dobry,

zaciekawił mnie bardzo Pański post i byłbym niezmiernie wdzięczny i zobowiązany za możliwość porozmawiania z Panem lub ewentualnej wymiany kilku maili na temat żeglowania w rejonie Kuby. Wybieram się tam w listopadzie z grupą przyjaciół i chciałbym uprzedzić ich o tym co ich czeka :)))) Mój email norbertnj@gmail.com .

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam serdecznie,
Norbert


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 17:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 11:59
Posty: 2922
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 351
Otrzymał podziękowań: 399
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Maciekm1 napisał(a):
O tym kierunku może napiszę innym razem.


Czekam na ten opis.

Możesz napisać jak tam wyczarterować jacht? Jakie ceny.
Może jeszcze ktoś podzieli się uwagami na temat Kuby.

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2013, o 17:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 gru 2011, o 13:28
Posty: 22
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9
Uprawnienia żeglarskie: Sternik jachtowy
Witam

Nieco napisałem na www.tawernaskipperow.pl:
http://www.tawernaskipperow.pl/cuba-lib ... tykul.html
http://www.tawernaskipperow.pl/cuba-lib ... tykul.html

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=IvYpCH5gwOA

W Cienfuegos są 3 firmy czarterowe, w Trinidadzie 1. Ceny sensowne.



Za ten post autor Tomasz - CN otrzymał podziękowanie od: markrzy
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2014, o 00:14 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 12:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Nie spodziewałem się, że temat będzie się cieszył tak dużym zainteresowaniem.

Dla osób, które wybiorą kierunek Cało Largo podaję kilka wiadomości, które mogą się przydać:

Dla osób, które używają radia SSB:
1. Kubańskie prognozy pogody można odebrać (po hiszpańsku), na fali 2760kHz, w godzinach: 0105; 0403;1305; 2305 (prognozy głosowe),
2. Faksymile obejmujące między innymi obszar Kuby można odebrać ze stacji Nowy Orlean (USA).
3. Kubańskie prognozy pogody transmisja CW( alfabet Morse’a)
- 3560,0 kHz godz. 0100;0145
- 6995,0 kHz godz. 1345; 1900
- 460,0 kHz godz. 1900
- 416,0 kHz i 500,0 kHz godz. 0105; 1305; 2205

Na załączonych skanach z map i locji zaznaczyłem kierunek wiatrów, miejsca niebezpieczne, kierunki prądów wiatrowych, miejsca do kotwiczenia i propozycję tras.

Przy wyborze trasy w kierunku Cało Largo warto pamiętać:
- jeśli w godzinach przedwieczornych nie zanikają chmury Cumulus congestus lub mediocris, niebo „zakrywa się chmurami” – możliwe są nocne burze i porywiste wiatry z kierunków przeciwnych niż kierunek pasatów. Uwaga na dobór kotwicowiska.
- jeśli przed wieczorem chmury rozbudowały się do Cu mediocris ( nie congestus) lub St. Cumulus, siła wiatru nie powinna przekraczać 5B, przy zmianie kierunku na przeciwny do pasatów, wieczorne wiatry można wykorzystać na powrót z Cayo Largo (zmiana wiatrów w nocy)
- obserwować cykliczność zmian ciśnienia, o których pisałem poprzednio
- na wyspie Cayo Guano raczej nie pali się latarnia lub gaśnie w połowie nocy, w przypadku „odkręcenia” wiatrów brak osłony ze strony lądu
- uwaga na wypłycenia w kierunku SE od Cayo Guano ( przy kursie do portu Casilda)
- na podejściu do portu Casilda nie palą się światła na torze wodnym ( to uwaga dla tych osób, które obiorą ten kierunek powrotny)
- przy wychodzeniu z Cienfuegos na morze, nabieżniki czasem słabo widoczne zasłonięte przez drzewa,
- podałem propozycje dwóch tras, jedna przez płytkie wody zatoki Batabano – tylko do żeglugi w dzień i przy spokojnej wodzie( mniejsze zafalowanie, prąd )
- na Cało Largo znajduje się hotel, ferma żółwi( wygląda mało ciekawie) i raczej brak takiego „pustkowia” i rybaków jak na archipelagu Jardines de la Reina, dla jednych osób to zaleta dla innych mała pociecha,
- z mariny na Cało Largo kanałami można popłynąć się w kierunku wyspy Cayo Iguana wyspy na której Iguany żyją na wolności (to takie miejsce dla turystów)
- przed wyborem trasy proponuję dobrze zrobić routing dla rejsu , policzyć czas potrzeby na pokonanie drogi tam i z powrotem, przy różnych wariantach wiatrowych, pogodowych i zafalowaniu. Kierunek przez wody zatoki Batabano podałem jako alternatywę dla kursu innego niż przez otwarte wody morskie.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kolejne skany

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

i następne


Załączniki:
w kierunku Cayo Largo.jpg
w kierunku Cayo Largo.jpg [ 125.97 KiB | Przeglądane 3033 razy ]
plan trasy Cayo Largo.jpg
plan trasy Cayo Largo.jpg [ 52.25 KiB | Przeglądane 3033 razy ]
Kotwicowiska.jpg
Kotwicowiska.jpg [ 41.66 KiB | Przeglądane 3033 razy ]
wyj ście z cienfuegos.jpg
wyj ście z cienfuegos.jpg [ 429.69 KiB | Przeglądane 3033 razy ]
przejście na kotwicowisko.jpg
przejście na kotwicowisko.jpg [ 45.32 KiB | Przeglądane 3033 razy ]
canal de rosario.jpg
canal de rosario.jpg [ 101.14 KiB | Przeglądane 3032 razy ]
canał rosario.jpg
canał rosario.jpg [ 73.79 KiB | Przeglądane 3032 razy ]
cayo largo.jpg
cayo largo.jpg [ 93.26 KiB | Przeglądane 3032 razy ]
Kotwicowisko  Cayo Guano.jpg
Kotwicowisko Cayo Guano.jpg [ 49.51 KiB | Przeglądane 3032 razy ]
Okolice wyspy Traviesa.jpg
Okolice wyspy Traviesa.jpg [ 31.59 KiB | Przeglądane 3032 razy ]
prądy.jpg
prądy.jpg [ 254.51 KiB | Przeglądane 3032 razy ]
marina cayo largo2.jpg
marina cayo largo2.jpg [ 94.01 KiB | Przeglądane 3032 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz

Za ten post autor Maciekm1 otrzymał podziękowania - 4: Jaromir, Magister, tomek.mp, Zbieraj
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2014, o 10:19 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 12:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Janusz, to dla mnie wielki zaszczyt otrzymać od Ciebie podziękowania. Dziękuję za ten gest.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2014, o 11:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13434
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 548
Otrzymał podziękowań: 4546
Maciekm1 napisał(a):
Dziękuję za ten gest.
Bo zasłużyłeś. Bardzo dobry i rzeczowy opis.

BTW: Rzecz gustu, ale - moim zdaniem - lepsze są prognozy faksymilowe z Bostonu. Boston zajmuje się Atlantykiem, a "Niu Orlijen" daje prognozy na oba oceany. Jeśli jestem na Kubie, czy w ogóle na Karaibach, pogoda na Galapagos interesuje mnie średnio. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2014, o 11:40 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 12:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Każdy ma swoje preferencje. Dużo również zależy od propagacji fal. Kiedy jestem w tamtym rejonie łatwiej mi jest odbierać prognozy pogody z Nowego Orleanu.
Na wszelki wypadek dla Bostonu i Nowego Orleanu podam zakresy fal i obszary dla których są emitowane transmisje. W wykazie transmisji radiowych dla danej stacji trzeba sprawdzić kiedy i dla jakiego obszaru emitowana jest interesująca nas prognoza pogody.

Boston Zakres fal:4235,0kHz; 6340,0 kHz; 9110,0 kHz; 12750,0 kHz
1. 28N-52N, 45W-85W
2. 18N-65N, 10E-45W
3. 18N-65N, 40W-95W
4. 18N-65N, 10E-95W
5. 20N-55N, 55W-95W
6. EQ-60N, 40W-130W
7. 05N-60N, 0W-100W
8. 22N-51N, 40W-98W

Nowy Orlean Zakres fal: 4317,9 kHz; 8503,9 kHz; 12789,9 kHz; 17146,4 kHz
1. 5S - 50N, 55W - 125W
2. 5S - 50N, 0W - 70W
3. 0N - 31N, 35W - 100W
4. 12S - 44N, 28W - 112W
5. 7N - 31N, 35W - 98W
6. 05N - 60N, 0W - 100W

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL