Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 lip 2025, o 07:35




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 19:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ObserwatorzRamienia napisał(a):
aby na morzu podczas płynięcia na żaglach, manetke ustawić na wstecznym (ma to zapobiec kręceniu się śruby) i z tejże pozycycji odpalać silnik.


Przepraszam - ale kompletnie tego nie rozumiem.
Pływam wiele lat - kilka lat jako mechanik na statku ale nie rozumiem czemu mam palić na wstecznym.
Mam na Kocurze składaną śrubę.
Plywając na żaglach wymuszam jej złożenie wkładajac wsteczny - w sumie robię to całkiem niepotrzebnie bo składa sie sama.
Dwa czy trzy razy zdarzyło mi sie nie sprawdziwszy manetki odpalić silnik z tak ustawioną śrubą ale wycie silnika na wstecznym natychmiast uprzytomnialo mi co zrobilem i wyrzucałem na luz.
Nadal więc nie kumam czemu niemiecki autor nakazuje palić na wsteczu...
Dziwne to i niezrozumiałe dla mnie.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
bury_kocur napisał(a):
nie kumam czemu niemiecki autor nakazuje palić na wsteczu...

Może łódka niemieckiego autora nie ma składanej śruby :-?

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 21:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13874
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1633
Otrzymał podziękowań: 2384
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ObserwatorzRamienia napisał(a):
Dla mnie jednak najciekwaszą informacją, była instrukcja z odpalania silnika.

Jaki tam był silnik ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 23:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 cze 2011, o 09:44
Posty: 202
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
Za instrukcja:
Cytuj:
Machine: 50PS (37kW) (VolvoPenta)
Typ: 4 Zyl (diesel)
Propellerdrehrichtung: links


Taka zielona VolvoPenta z zew. systemem chlodzenia. Niestety nie pamietam typu.
Co ciekawe, owa instrukcja do ktorej sie odwoluje, byla oglnie kierowana do wszystkich czarterujacych z owej agencji. Wiec oni sie spodziewali, ze kazdy skiper, z ich dowolnym jachtem bedzie sie obchodzil w ten sam sposob.

_________________
pozdrawiam
PawełB


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2011, o 04:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
SlaWasII napisał(a):
ins napisał(a):
kręcąca się śruba wytwarza większy opór niż zablokowana.
Jest to bardzo dyskusyjne...
No to dyskutuj. Znaczy, przedstaw argumenty jakieś... Nie zapominając o "narysowaniu" sobie wektorów, jak w niedawnej naszej dyskusji poprzedniej... :lol: :lol: :lol:
SlaWasII napisał(a):
przez co wykorzystując energię kinetyczną wirnika, hamuje opadanie. To tak w skrócie.
Nie, energia kinetyczna wirnika nie ma nic do rzeczy. Zapoznaj się proszę z pojęciem pn. wiropłat.
To tak w skrócie :)

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2011, o 13:31 

Dołączył(a): 30 lis 2009, o 11:52
Posty: 288
Podziękował : 81
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Pozwolę sobie nie cytując nikogo podać jedyne wg mnie uzasadnienie uruchamiania silnika na biegu wstecznym bez potrzeby doktoryzowania się w powyższym temacie.
Często dla uniknięcia nieprzyjemnego dla ucha dźwięku obracającej się śruby podczas płynięcia na żaglach włączałem bieg wsteczny w celu zablokowania śruby.Śruba owszem się blokowała,ale również bardzo mocno blokowała się manetka w położeniu "na wstecz".Żeby nie połamać,uszkodzić mechanizmu manetki lub ewentualnie przekładni(nie wiem czy możliwe) odpalałem po prostu silnik w położeniu manetki na biegu wstecznym.Myślę,że o to chodziło czarterodawcy,żeby nie próbować po wcześniejszym zablokowaniu śruby,siłowo przestawiać manetki,co groziłoby jej uszkodzeniem.Tyle i tylko tyle..
Dodam,że przetestowane na kilku-jak nie kilkunastu modelach jachtów.Obecnie,po przeczytaniu w instrukcjach,żeby nie blokować śruby podczas płynięcia z prędkością większą niż 8kt na żaglach,przestałem śrubę blokować i pływam z lekko hałasującą.Poza tym,instrukcje dla niektórych przekładni(to było akurat w jakiejś Bavarii chyba) zakazują blokowania śruby.Czasem też można spotkać naklejkę z powyższymi zaleceniami przy manetce.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 19:29 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
ObserwatorzRamienia napisał(a):
Za instrukcja:

Cytuj:
Machine: 50PS (37kW) (VolvoPenta)
Typ: 4 Zyl (diesel)
Propellerdrehrichtung: links



Taka zielona VolvoPenta z zew. systemem chlodzenia. Niestety nie pamietam typu.
Co ciekawe, owa instrukcja do ktorej sie odwoluje, byla oglnie kierowana do wszystkich czarterujacych z owej agencji. Wiec oni sie spodziewali, ze kazdy skiper, z ich dowolnym jachtem bedzie sie obchodzil w ten sam sposob.

Czy zatem przypadkiem nie jest to śruba lewoskrętna, a więc odwrotna niż na większości jachtów? Ja np mam prawosrętną.
Jeśli chodzi o opory to odnoszę wrażenie z obserwacji logu, że w przypadku zablokowania śruby w czasie płynięcia na żaglach prędkość spada o 0,5 kn.
Maciej Stachowicz

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 19:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Moris29 napisał(a):
śruba lewoskrętna, a więc odwrotna niż na większości jachtów?

A skąd taki wniosek? Ja śrubę prawoskrętną spotkałem może ze dwa razy w życiu.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 20:35 

Dołączył(a): 30 lis 2009, o 11:52
Posty: 288
Podziękował : 81
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Stara Zientara napisał(a):
A skąd taki wniosek? Ja śrubę prawoskrętną spotkałem może ze dwa razy w życiu

Też mam wrażenie,że częściej spotykam się z prawoskrętną niż lewo.A na Oceanisie jaką miałeś?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Ostatnio: na Oceanisie, na Delphii i na Zawiszy - lewoskrętna

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 20:58 

Dołączył(a): 30 lis 2009, o 11:52
Posty: 288
Podziękował : 81
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
W sumie dlatego napisałem,że tylko mam wrażenie,ponieważ przykładam do tego wagę jedynie w momencie przyjmowania jachtu-sprawdzam,w którą stronę kręci,a później tylko się do tego dostosowuję.Zapytałem o Oceanisa,bo jak pamiętam,pływałeś takim w Grecji,a ja z kolei też ostatnio miałem,co prawda 461,ale był prawoskrętny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 18:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2010, o 09:28
Posty: 186
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie Las
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: sternik po nierównym
hmy... wczoraj trochę poeksperymentowałem. Być może jest to kwestia tego, że przy trochę większych prędkościach śruba przy ustawieniu manetki "luz" lub "naprzód" obraca się w sposób wymuszony przepływem wody wokół niej. Zatem uruchomiwszy silnik i wrzucając jakikolwiek "bieg" powodujemy to, że obroty przekładni wynikające z pracy silnika "zderzają" się z obrotami "śruby" która jest w ruchu.
Przy zablokowaniu śruby na wstecznym nie ma "zjawiska" obrotu śruby, więc nie ma zderzenia. Przy stojącym "pływadle" nie ma takiego problemu, stąd pewnie "zapis" w wspomnianym regulaminie o tym, że w porcie należy robić to na luzie.
Nie wiem, czy wysłowiłem się jasno i czy mam racje, ale tak mi to wychodzi po wczorajszych eksperymentach (ca 6 B jezioro Drawskie) Volvo Penta przekładnia "zetka" i pracujące 33m2 żagla :)

_________________
Norbert J. Zbróg
tylko wieśniacy nie tracą okrętów
www.njz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 19:33 

Dołączył(a): 30 lis 2009, o 11:52
Posty: 288
Podziękował : 81
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
north-bert napisał(a):
Zatem uruchomiwszy silnik i wrzucając jakikolwiek "bieg" powodujemy to, że obroty przekładni wynikające z pracy silnika "zderzają" się z obrotami "śruby" która jest w ruchu.

Sorry,ale jakie to ma znaczenie?Jak mam bieg nie włączony a płynę,to odpalenie silnika nawet podczas płynięcia i włączenie biegu nie powoduje niczego,jedynie wrzucenie tego biegu i wprawienie śruby w ruch w żądanym kierunku.
Pisałem o tym wcześniej,włączenie biegu wstecznego podczas płynięcia na żaglach powoduje nie tylko zablokowanie śruby,ale także zablokowanie samej dźwigni w tym położeniu,czyli,żeby wyłączyć bieg należałoby wcześniej wyłamać na siłę manetkę z tego położenia,więc żeby tego uniknąć piszą o tym w instrukcji,przepraszam ,że użyję tego stwierdzenia,zapewne dla głównie niemieckich żeglarzy,którzy może muszą mieć łopata wyłożone co i jak na stół.Zauważ,że nikt inny,zapewne nigdzie na świecie nie stosuje takich zapisów w umowie czarterowej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2007, o 13:28
Posty: 376
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j
peppino napisał(a):
.Obecnie,po przeczytaniu w instrukcjach,żeby nie blokować śruby podczas płynięcia z prędkością większą niż 8kt na żaglach,przestałem śrubę blokować i pływam z lekko hałasującą.Poza tym,instrukcje dla niektórych przekładni(to było akurat w jakiejś Bavarii chyba) zakazują blokowania śruby.Czasem też można spotkać naklejkę z powyższymi zaleceniami przy manetce.


Zgadza się, Volvo zaleca nie blokowanie śruby.
A co do odpalania na wsteczu... nie wiem :-( ale może w tym szaleństwie jest metoda...

_________________
Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl
www.skipperklub.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2011, o 00:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2010, o 09:28
Posty: 186
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie Las
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: sternik po nierównym
peppino napisał(a):
(...)
Sorry,ale jakie to ma znaczenie?Jak mam bieg nie włączony a płynę,to odpalenie silnika nawet podczas płynięcia i włączenie biegu nie powoduje niczego,jedynie wrzucenie tego biegu i wprawienie śruby w ruch w żądanym kierunku.(...)
.


trochę tak jak wrzucenie "jedynki" w samochodzie który toczy się z prędkością na "trójkę", się da...
ale na mechanizmach się odbija
(różna prędkość poszczególnych "kawałków" mechanizmu)

_________________
Norbert J. Zbróg
tylko wieśniacy nie tracą okrętów
www.njz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 275 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL