Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 lip 2025, o 07:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 paź 2011, o 19:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2841
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 728
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Mija już prawie miesiąc jak szczeciński żeglarz Henryk Widera zakończył swój kilkuletni rejs wokół Europy. Ciekaw jestem czy i kiedy znajdzie swojego następcę. Tutaj jest link do tej wiadomości na stronie Żagli:
http://www.zagle.com.pl/artykul/czytaj/henryk-widera-zakonczyl-rejs-wokol-europy,10624/
Pamiętam jak już dość dawno temu była relacja w Żaglach z rejsu Lecha Kosakowskiego z Grabowa nad Prosną który swojego Pegaza przewiózł do Bratysławy na przyczepie i tam zwodował go na Dunaju. Następnie odbył podróż Dunajem do Morza Czarnego i następnie przez Morze Śródziemne i Gibraltar zrobił przeskok przez Atlantyk. Jego podróż (wyprawa) odbywała się czasami w towarzystwie a czasami żeglował samotnie.

Ale wróćmy do rejsu wokół Europy. Uczestnicy tego forum żeglują w różnych miejscach i o różnych porach roku. Może by spróbować w toku dyskusji zbudować zarys planu takiego rejsu. Tak żeby w takim rejsie mieć jak najmniej kłopotów i uniknąć tytułowych sztormów. Tytuł tego wątku jest analogią do tytułu książki Andrzeja Urbańczyka dodatkowa inspiracją do założenia tego tematu jest tocząca się na forum dyskusja w wątku „Bardzo małą łódką po Bałtyku” Chciałbym, żeby w tej dyskusji wziąć pod uwagę możliwość odbycia takiego rejsu na dobrze utrzymanym jachcie śródlądowym balastowo mieczowym w dwie osoby.

Na początek napiszę jak wyobrażałbym sobie taki rejs gdybym go miał odbyć na swoim małym jachcie typu PIP-550. Na południe Europy wybrał bym drogę Dunajem ale w odróżnieniu od wspomnianego wcześniej Lecha Kosakowskiego chciałbym uniknąć wożenia jachtu np. do Bratysławy. Uwzględniając sieć połączeń dróg wodnych w Europie myślę, że mógłbym taki rejs rozpocząć na Odrze we Wrocławiu kierując się w początkowej fazie takiego rejsu drogami wodnymi na zachód Europy przez Niemcy i Francję tam zwrot z powrotem na wschód i połączeniem Kanałem Men Dunaj dostać się na Dunaj. Jaki byłby najodpowiedniejszy moment rozpoczęcia takiego rejsu. Początek czy koniec lata? Czy zimą kontynuować taki rejs czy tak jak Henryk Widera zostawiać jacht w jakimś porcie. Zbliżać się zimową porą do brzegów Afryki, czy też z uwagi na czynniki polityczne i cywilizacyjne raczej ich unikać. Jakie wskazówki co do dalszej drogi wokół Europy? Jaką strategie przyjąć przy przejściu Gibraltaru czy Zatoki Biskajskiej? Wybrać drogę powrotną przez Kanał Kiloński czy okrążyć Półwysep Jutlandzki? Czy taki rejs udałoby się odbyć w przeciągu jednego roku z kawałkiem czy też zaplanować go np. na dwa lata. Taki rejs też mógłbym zakończyć we Wrocławiu po wcześniejszym wpłynięciu do Świnoujścia. Inni mogliby zakończyć taki rejs w dowolnym innym miejscu w Polsce w zależności od miejsca startu. Niech jako przykład możliwości przemieszczania się po wodach Europy a także po Polsce będzie ten film :
http://kanaly.info/rejsy/opisy-rejsow/item/62-rejs-mazury-amsterdam-mazury
Ale co pomiędzy momentem startu do takiego rejsu a jego zakończeniem. Gdzie stawać na postój, żeby opłaty portowe nas nie zrujnowały, jakie wybrać pomoce do prowadzenia nawigacji na czym gotować gdzie się zaopatrywać.

Zapraszam do dyskusji i pozdrawiam
Marian Janaś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2011, o 20:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Marian J. napisał(a):
Na południe Europy wybrał bym drogę Dunajem
A może Rodanem? Przez Niemcy i Francję znaczy się przez cywilizowane kraje, wydaje się, że tak jest dużo łatwiej.

Marian J. napisał(a):
jakie wybrać pomoce do prowadzenia nawigacji
Jeśli chodzi o mapy to bez względu czy wybrałbyś opcję via Dunaj czy via Rodan, to i tak oblecisz za pomocą czterech megawide lub niewielu więcej wide od Jeppesena. Tu masz pokrycie: http://ww1.jeppesen.com/marine/lightmarine/max/coverage.jsp?region=

Marian J. napisał(a):
na czym gotować
Na ogniu :-) Reduktor z gwintem do butli innej niż polska to najmniejszy z wydatków w czasie takiej wycieczki.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2011, o 21:07 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1384
Podziękował : 173
Otrzymał podziękowań: 476
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
W 2010 roku Antilą 24 Pan Tarczyński popłynął Renem i Rodanem na morze Czarne a w tym roku kilka jachtów Dnieprem do Chersonia \Antila 22, Antila24\, w sumie prawie pętla Europy. Opisy obu rejsów na stronie YKP Wolica. http://www.jkpwwolica.waw.pl/index.php? ... &Itemid=53
http://www.jkpwwolica.waw.pl/index.php? ... Itemid=115
Ceny śluziwań na Dnieprze szokujące, a w Polsce 7,5zł.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2011, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 paź 2011, o 21:52
Posty: 66
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Przepraszam że OT ale przypomniałeś mi Lecha Kosakowskiego.
Pamiętam ze któreś póżnej jesieni Lech testował swojego nowo co zbudowanego Pegaza na niewielkim zalewie Szałe koło Kalisza. Przygotowywał go do rejsu, ustawiał takielunek i takie tam. ja żeglowałem sobie rekreacyjnie na małej łódeczce. Poniewaz wiało ostro i zimno było jak cholera, zaprosił mnie do siebie, począstował kawą, wypytany przeze mnie opowiedział o swoich planach. Musze przyznac że wziąłem go za sympatycznego wariata i niepoprawego marzyciela...
Po wielu miesiącach witałem Go w miejscowym klubie po wielkim rejsie... Opowiedziałem o swoich tamtych odczuciach... mnie było głupio a on smiał sie serdecznie...
Szkoda że juz Go nie ma z nami. To był niesamowity Człowiek...

Dzisiaj oceny innych... nie przychodzą juz mi tak łatwo i szybko

Jeszcze raz sorki za OT

_________________
Marek Konieczny
sp3rnf


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2011, o 12:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2841
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 728
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marek napisał(a):
Marian J. napisał(a):
Na południe Europy wybrał bym drogę Dunajem
A może Rodanem? Przez Niemcy i Francję znaczy się przez cywilizowane kraje, wydaje się, że tak jest dużo łatwiej.
Wiem o możliwości płynięcia tą trasą ale wtedy to byłby rejs w poprzek Europy a nie dookoła. Myślę, że w krajach naddunajskich nie byłoby tak wiele trudności do pokonania jak na Ukrainie jak w relacjach z linków zamieszczonych przez Michała „szkodnika”
Marek napisał(a):
Jeśli chodzi o mapy to bez względu czy wybrałbyś opcję via Dunaj czy via Rodan, to i tak oblecisz za pomocą czterech megawide lub niewielu więcej wide od Jeppesena. Tu masz pokrycie: http://ww1.jeppesen.com/marine/lightmar ... sp?region=
W nawiązaniu do dyskusji w wątku „Chartplotter czy notebook?” co uważałbyś za właściwsze na małym jachcie?
Marek napisał(a):
Na ogniu Reduktor z gwintem do butli innej niż polska to najmniejszy z wydatków w czasie takiej wycieczki.
To, że taka wyprawa byłaby kosztowna nie mam najmniejszej wątpliwości. Ale skupmy się na sprawach technicznych. Z Ilu typów takich „niepolskich” butli po drodze trzeba by korzystać. Na małym jachcie nie wyobrażam sobie znalezienia miejsca na 11kg butlę jachtową? Jakiej wielkości to byłyby butle?
szkodnik napisał(a):
W 2010 roku Antilą 24 Pan Tarczyński popłynął Renem i Rodanem na morze Czarne a w tym roku kilka jachtów Dnieprem do Chersonia \Antila 22, Antila24\, w sumie prawie pętla Europy. Opisy obu rejsów na stronie YKP Wolica. http://www.jkpwwolica.waw.pl/index.php? ... &Itemid=53
http://www.jkpwwolica.waw.pl/index.php? ... Itemid=115
Ceny śluziwań na Dnieprze szokujące, a w Polsce 7,5zł.
W podanych przez siebie linkach dostarczyłeś sporo ciekawej lektury . Pozwolę sobie zacytować fragment tekstu z drugiego linku zatytułowany BILANS:
Cytuj:
Rejs trwał 115 dni. Przebyliśmy 8400km, z tego:
- po rzekach i kanałach ok. 1200 km (191 śluz)
- po morzach ok. 4500 km
- na kółkach ok. 2700 km
Płynęliśmy po wodach 6 wielkich rzek ( Ren, Mozela, Saona, Rodan, Dunaj, Dniepr) i 7 mórz (Śródziemne, Liguryjskie, Tyrreńskie, Jońskie, Egejskie, Marmara, Czarne).
Odwiedziliśmy 9 krajów: Niemcy, Francja, Monaco, Włochy, Grecja, Turcja, Bułgaria, Rumunia, Ukraina.
Używaliśmy 5 walut: euro, lira turecka, lewa, leia, hrywna.
Wydatki, które prezentujemy poniżej, sprowadziliśmy do wspólnego mianownika, przeliczając poszczególne waluty na euro (E).
• Opłata za mariny......................................................................1162 E
• Koszt 900 l benzyny (95,98).....................................................1395 E
• Pozostałe wydatki ....................................................................2226 E
RAZEM 4823 E
W pozostałych wydatkach uwzględniono wyżywienie 1955 E (115 dni x 17 E dla 2 osób +psa), 86 E (bilety wstępu, komunikacja, itp.), 100 E (Kanał Koryncki), 60 E (nowa komórka), 20 E (most Chalkis), 45 E (dźwig Chersoń).
Zakładając, że taki rejs wokół Europy trwałby rok z kawałkiem to widzę, że koszty takiego rejsu trzeba by przyjąć trzykrotnie wyższe. Widzę, że żeby taki rejs odbyć trzeba by mieć dużo samozaparcia czytaj „wypchany portfel” . Ale wrócę do hipotetycznego przebiegu rejsu i unikania sztormów. Zakładam, że mimo rady Marka wybieram drogę Dunajem i znowu zacytuję fragment tekstu z drugiego linku zamieszczonego przez Michała::
Cytuj:
Potwierdziła się prawidłowość, że wrzesień to początek sezonu sztormowego na Morzu Czarnym.
Jeżeli wrzesień to początek sztormów na Morzu Czarnym to należało by spytać kiedy się kończy sezon tych sztormów. Jak daleki jest zasięg tych sztormów. Jak to się ma do tego, że polskie załogi w tym okresie chętnie żeglują w Chorwacji czy w Grecji. Niektórzy nawet organizują rejsy sylwestrowe w Chorwacji. Sam miło wspominam kilka bałtyckich rejsów na przełomie września i października na których nie dość, że nie było sztormu to dość często brakowało wiatru. Ale jeżeli faktycznie wrzesień jest sezonem sztormów na Morzu Czarnym to myślę, że moment startu do takiego rejsu należało by tak wybrać żeby we wrześniu już być na Morzu Marmara. Co dalej?
marconnn napisał(a):
Przepraszam że OT ale przypomniałeś mi Lecha Kosakowskiego.
Pamiętam ze któreś póżnej jesieni Lech testował swojego nowo co zbudowanego Pegaza na niewielkim zalewie Szałe koło Kalisza.
Znam zalew Szałe i przystań miejscowego klubu żeglarskiego. Moja kuzynka mieszka z mężem tuż obok zalewu i czasami u nich bywam. Fajny kawałek wody dla kaliszan

Pozdrawiam Marian Janaś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2011, o 18:57 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1384
Podziękował : 173
Otrzymał podziękowań: 476
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Do trasy pasuje jeszcze rejs do Paryża http://jkpwwolica.waw.pl/index.php?opti ... &Itemid=55

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 274 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL