Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 02:32




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 sie 2009, o 16:29 

Dołączył(a): 7 sie 2009, o 16:24
Posty: 26
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Witam wszystkich!
Moje pytanie jest takie: jak działa obciągacz bomu? Kiedy go sie luzuje a kiedy wybiera? Pływałem troche 470tka z kuzynem. On zawsze wybierał obciagacz na maksa - pewnie dlatego, ze nasze plywanie bylo zupelnie amatorskie, rekracyjne a nie regatowe.

Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 7 sie 2009, o 16:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2009, o 08:41
Posty: 293
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Witaj

http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-08/1 ... z.jpg.html

myślę, że na rysunku powyżej przedstawiłem odpowiedź na Twoje pytanie.

Przy wiatrach ostrych talia ciągnie bom w dół ale nie zawsze wystarczająco, żeby pracował całą powierzchnią.


pozdrawiam
tommy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 sie 2009, o 17:16 

Dołączył(a): 7 sie 2009, o 16:24
Posty: 26
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
czyli geenralnie powinien być stale wybrany?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 sie 2009, o 17:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2009, o 08:41
Posty: 293
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Obciągaczem ustawiasz stałą wysokość bomu ( nie powinien się nadmiernie podnosić). Chociaż działa na kursach pełnych, ponieważ na ostrych dubluje się z talią (jak pisałem), nie musisz go luzować w ostrych (nie będzie wtedy pracował).
Podniesiony bom powoduje także wybrzuszenie grota, które może niebezpiecznie zwiększać przechył.

Przy silnym wietrze wybranie obciągacza powoduje utrzymanie odpowiedniego profilu żagla (nie będzie się skręcał) nawet gdy luzujesz szoty.

[edit]

jeśli chcesz podnieść wyżej bom, np. w porcie na topenancie, to musisz go, podobnie jak talię, wyluzować :-).

_________________
pozdrawiam
Tomasz Mahrburg
TMG geodezyjna obsługa inwestycji, geodezja Szczecin, Pajęczno Łódzkie, geodeta Pajęczno, usługi geodezyjne Szczecin Pajęczno Łódzkie, modele 3D do maszyn, pomiary terenu (dtm, dsm) z UAV(dron)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL