Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 17:02




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 12:20 

Dołączył(a): 28 wrz 2010, o 15:34
Posty: 93
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
szósty Piotrze - ależ te prawidła właśnie tak mówia ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 12:22 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
no to nie czytam :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 13:03 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
j.666 napisał(a):
SIRK napisał(a):
nie słyszałem o wielu kolizjach pomiędzy jachtem a kutrem rybackim. Natomiast o kilku jachtach „rozjechanych” przez większych kolegów to i owszem i to w obrębie TSS także, chociaż zazwyczaj wydarzyło się podczas ograniczonej widzialności.
Dokładnie tak, ponieważ jest zasadnicza różnica pomiędzy rybakiem, a współczesną flotą handlową: na kutrze w odróżnieniu od statku handlowego niemal zawsze jest ktoś w sterówce :kiss: i z największym prawdopodobieństwem jest to szyper (vide rozjechanie jachtu Bieszczady), który wszystko widzi ze swojego fotela. No i dodatkowo jest to jego, a nie jakiegoś tam armatora. Coś jak różnica pomiędzy kapitalizmem, a socjalizmem.

Aha, o tym widocznie koledzy nie słyszeli:

Cytuj:
Opublikowany 22.03.2013
Here is the press release from this incident.

At a hearing 30/05/2011 at Southampton Magistrates the Officer of the Watch of a fishing vessel pleaded guilty to one safety charge brought under Section 58 of the Merchant Shipping Act 1995. He was fined £1,700 plus costs of £6,435.
On the 20th August 2010 the Andrea had finished fishing and was returning to port in the Netherlands. The skipper and rest of the crew were below leaving Jan Baarssen alone on the bridge in sole charge of the vessel. The Andrea is a 36.5 metre beam trawler registered in the UK but is based in the Netherlands

The Alexander von Humboldt was returning to Germany after a training voyage with a crew of fifty nine (59) consisting of thirty three (33) trainees and twenty six (26) full time crew. She is a large three masted sail training vessel registered in Germany.
The visibility on the day was good (10 Km +), wind was southerly force 5-6 with weather being grey and overcast.
During the afternoon of the 20th August 2011 the Alexander von Humboldt detected the Andrea on a steady bearing on its port side. The Andrea was not fishing and was the give way vessel. The Alexander von Humboldt started sounding its whistle. The Andrea failed to give way. The Alexander von Humboldt also tried to contact the Andrea by VHF radio but had no response. The Andrea claims to have gone hard to starboard and when within 15-20 metres of the Alex von Humboldt, the Andrea was seen to go full astern. The Andrea struck the port quarter of the Alexander von Humboldt. It was a fairly low speed collision.
Apart from some scratched paintwork, the Andrea was undamaged.
The Alexander von Humboldt was lucky to suffer only some dented shell plating with associated damage to internal wooden bulkheads and deck planking together with bent or buckled handrails. It was very fortunate that no harm came to the crew of the Alexander von Humboldt and that its rigging and watertight integrity remained intact.
Mr Jan Baarssen, 51, of Urk, Netherlands pleaded guilty for conduct endangering ships or persons. He was finerd£1,700 plus costs of £6,435
In passing sentence the Magistrates stated that it was fortunate that they were no injuries especially among the sail training crew.
Mr David Fuller O.B.E., Principal Fishing Vessel Surveyor for the Eastern Region of the MCA stated:"This is yet another incident occurring on the return of a fishing vessel to harbour. Fishermen are reminded of the requirement to keep a good lookout at all times. Also that that the trip is not over until the vessel is safely tied up in port.
We would like to thank the German and Netherlands Police for their assistance in this matter"
A było to w dzień, i w warunkach dobrej widzialności.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 13:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lis 2015, o 20:00
Posty: 497
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 141
Otrzymał podziękowań: 105
Uprawnienia żeglarskie: jsm
_jp_ napisał(a):
A było to w dzień, i w warunkach dobrej widzialności.


Jest takie powiedzenie, cmentarze są pełne tych co mieli pierwszeństwo.

_________________
Zapal fajkę z wrzośca – na świecie jest tylko wiatr i dym.



Za ten post autor redgrist otrzymał podziękowanie od: Micubiszi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 13:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Gdybym jeżdżąc motocyklem egzekwował prawa pierwszeństwa, które daje mi kodeks drogowy nie byłbym dzisiaj żeglarzem........i to tak średnio z 10 razy w sezonie :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 13:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lis 2015, o 20:00
Posty: 497
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 141
Otrzymał podziękowań: 105
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Takich akcji na yt sporo, można mnożyć:


_________________
Zapal fajkę z wrzośca – na świecie jest tylko wiatr i dym.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 13:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
pierzasty napisał(a):
Prawidło 18
podpunkt B)
ustęp ii)
Nie widzę związku z tematem wątku. :roll:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 13:51 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
pierzasty napisał(a):
Prawidło 18 podpunkt B) ustęp ii)
Są jeszcze na świecie rzeczy ważniejsze od prawideł, a nawet od... ustępów ;) I nie, nie mam na myśli ani amerykańskich lotniskowców, ani nieschodzących im z drogi latarni morskich :lol: Rzecz w przepisach miejscowych.


-----
Zbieraj napisał(a):
Nie widzę związku z tematem wątku.
Przy 27 poście w wątku to chyba podlega ułaskawieniu :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 15:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Tą "głębokowodną" rutę nas Bornholmem wielokrotnie zdarzało mi sie przecinać i kiedyś, będąc w strefie rozgraniczenia udało sie nam naliczyć 13 statków w polu widzenia. Zwykle podchodząc do ruty widzę 3, czasem 4 po lewej burcie. 2-3 pierwsze z pewnością zdążą przejść mi przed dziobem niezależnie od rodzaju akurat używanego napędu. Faktycznie, nawet przy korzystnym wietrze dobrze mieć silnik na stand-by. Kolejny statek wkrótce się wyjaśni z której strony mam go wziąć. Jeśli trzeba, robię myk opisany przez Monię. Chwila oddechu i zaczynamy procedurę ze statkami z prawej. Może to fajnie przez radio porozmawiać ale jakoś mi się ni trafiło. Natomiast raz zdarzyło sie nam przetrawersować niby pustą rutę pod Ijmuiden na skuśkę i okazało sie że jakiś skubany Niemiec na nas naskarżył i policja nas dopadła w Amsterdamie z mandatem Bolało :(

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl



Za ten post autor WhiteWhale otrzymał podziękowania - 4: Micubiszi, Moniia, redgrist, vaginal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
redgrist napisał(a):
Takich akcji na yt sporo, można mnożyć:



Jestes oczywiscie swiadom, ze filmik dotyczy zupelnie innej sytuacji i w tym rejonie (podejscie do Southampton) na mocy praw lokalnych (opisanych dokladnie w locjach) wprowadzana jest ruchoma strefa wylaczenia przed i wokol takiego statku? I ze wina byla w tym wypadku wylacznie po stronie skippera jachtu?

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 21:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lis 2015, o 20:00
Posty: 497
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 141
Otrzymał podziękowań: 105
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Moniia napisał(a):
Jestes oczywiscie swiadom, ze filmik dotyczy zupelnie innej sytuacji


Tak, oczywiście, miałem namyśli, że sporo jest filmów, z kolizjami. Tam był winny statek rybacki a tu skipper jachtu. Faktycznie jak teraz ogarniam, to trochę nie bardzo wkleiłem film i opis, ale może to przez to, że byłem w lekkim szoku jak go zobaczyłem. Głupota skippera jachtu pokazanego na filmie chyba na mnie tak zadziałała.

_________________
Zapal fajkę z wrzośca – na świecie jest tylko wiatr i dym.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 22:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Moniia napisał(a):
Jak wszystko powyżej napisane - ze statystyki doświadczeń własnych. Jakoś się im nie chce zmieniać kursu, JEŚLI WIDZĄ że jacht jest na kursie odchodzącym od ich...

Droga koleżanko, celowo spytałem czy nadal rozmawiamy o Bornholmsgat i jachcie/przykładzie naszego kolegi czy będziemy po prostu tak sobie snuć morskie opowieści.
Tak jak nie ma jednego żeglarstwa tak i nie ma jedynie słusznej taktyki „crossowania TSS” tzn. jest „oczy dookoła głowy” (lub dobra MARPA ale o tym w innym wątku) i przestrzeganie przepisów.

Tak naprawdę to Twoja taktyka może się sprawdzać tylko w Kanale Kilońskim lub także blisko nas np. Drogden Channel lecz z małą acz kluczowa poprawką, masz stać i czekać gdyż nikt Tobie nie pozwoli płynąć „pod prąd”.
Ad.1 &2
Rozwiniecie Twojego „myk” w pytaniu do kolegi „WhiteWhale”
Ad.3
Tak jak kolega M@rek napisał, robisz bardzo niebezpieczne założenie nie poparte żadnym rozsądnym argumentem. Każdy następny statek płynie z maksymalną marszową prędkością rzędu 10-25kn a w tym rejonie przesuniecie boczne może wynosić od kilku do kilkunastu kabli. Zakładanie, że nawigator nie wykona manewru „bo mu się nie chce” lub „powtórzy manewr swojego poprzednika” jest chyba trochę naiwne. Jeszcze raz powtórzę, statki nie pływają w konwojach lub „gęsiego” chyba, że w Kanale Sueskim, Zat. Adeńskiej czy na jakiś innych wodach pilotowych ale my tu rozmawiamy o Bornholmsgat.
Ponawiam pytanie ile kabli przepłyniesz w przysłowiowych 10minutach z pozycji „wolno/dryf” robiąc zwrot >90st.
Ad.4
Kolega wyraźnie zaznaczył, że nie posiada AIS stąd pytanie jak wywołasz konkretny statek.
beret napisał(a):
Tak, statki rybackie mają generalnie bardzo złą sławę, ale chyba nie zdarza się często aby trałowały na torach wodnych?? A połów okrężnicą na torze wodnym, to chyba by się bardzo szybko zakończył...

Właśnie staram się zmienić tą krzywdzącą opinie.
Co do okrężnicy to masz racje ale trałowanie w obrębie TSS jest jak najbardziej na porządku dziennym. Bardzo często możesz spotkać trałujące kutry w Kanale Angielskim, NoordHinder/MassWest czy też w obrębie TSS w Zatoce Meklemburskiej oraz oczywiście Bornholmsgat. Generalnie spotykałem kutry na większości znanych mi TSS z jednym zastrzeżeniem, zawsze trałowanie odbywało się zgodnie z określonym kierunkiem ruchu natomiast inne manewry wykonywane były w strefie przybrzeżnej lub rozgraniczenia ruchu.
WhiteWhale napisał(a):
Jeśli trzeba, robię myk opisany przez Monię.

Czy możesz potwierdzić, zaprzeczyć lub skorygować;
Podczas „crossowania TSS” zdarza się, że będąc w ok. połowie wydzielonego pasa ruchu rezygnuje z wykonywanego manewru i mając jednostkę w odległości ok. 1-2Nm z lewej burty robię zwrot w lewo.
Po zwrocie (około 90-130st w lewo) płynę „pod prąd” redukując prędkość do minimalnej i dążę do minięcia się z napływającą jednostką „green to green” w odległości ok. pół kabla.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 23:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
_jp_ napisał(a):
SIRK, czy Ty nigdy nie spotkałeś się z nowoczesnym trałującym statkiem/kutrem rybackim? Zapewniam Cię, że potrafią one popylać z kilkuset metrowym zestawem trałowym znacznie szybciej niż przeciętny turystyczny jachcik.

Drogi kolego, nie tylko widziałem ale coś tam także wiem. Wiedza może trochę przykurzona ale jak chcesz to możemy podyskutować;
- o skiffie sejnera np. tuńczykowca – wyciągał ok. 35kn
- pierwszym polskim „longlinerze” m/t Koleń – ciągnęliśmy kilkanaście km liny
- ostatnim i najnowocześniejszym w swojej klasie rybackim trałowcu m/t Sagran – wydawane było nie kilkaset a grubo ponad tysiąc metrów trału.

Jako pierwszy temat proponuje jednak pytanie, dlaczego maksymalna prędkość (STW) trałowego zestawu rybackiego to 5kn? A tyle to nasi „forumowi regaciarze” na rozgrzewkę mają. Ale załóż nowy wątek gdyż nie rozumiem co to ma wspólnego z „crossowaniem TSS” lub wydumanymi obawami o nieodpowiedzialnych rybakach.

Przykład z Andrea vs. Alexander von Humbold był już nie raz omawiany, także pomiędzy nami i wybacz ale w tej dyskusji to także nie ma żadnego związku.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 23:39 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
WhiteWhale napisał(a):
Natomiast raz zdarzyło sie nam przetrawersować niby pustą rutę pod Ijmuiden na skuśkę i okazało sie że jakiś skubany Niemiec na nas naskarżył i policja nas dopadła w Amsterdamie z mandatem Bolało


a za co konkretnie ten mandat?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 23:47 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
_jp_ napisał(a):
Podobny rybol swoim bomem ściął Czesławowi Gogołkiewiczowi maszt na Raczyńskim niewiele mil przed metą regat OSTAR '80 :evil: Tyle, że w gęstej mgle...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 16 gru 2015, o 23:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
piotr6 napisał(a):
a za co konkretnie ten mandat?
Przecież Marek napisał. Za to:
WhiteWhale napisał(a):
zdarzyło sie nam przetrawersować niby pustą rutę pod Ijmuiden na skuśkę

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 17 gru 2015, o 00:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 726
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
SIRK napisał(a):
Ponawiam pytanie ile kabli przepłyniesz w przysłowiowych 10minutach z pozycji „wolno/dryf” robiąc zwrot >90st.
Ad.4
Kolega wyraźnie zaznaczył, że nie posiada AIS stąd pytanie jak wywołasz konkretny statek.
Jako szuwarowiec ze sporym stażem morskim odezwę się w tym miejscu. Otóż z tego co pamiętam ilekroć na rejsach przekraczaliśmy tory wodne to robiliśmy to ze stałą prędkością i utrzymując zadany kurs. Uwaga, że "oczy dokoła głowy" polegała na tym , że niejako odhaczaliśmy po kolei nadpływające z danego kierunku statki. Ja na swojej wachcie dodatkowo robiłem namiary ręcznym kompasem namiarowym na dany statek który wzbudzał podejrzenie co do możliwości płynięcia kursem kolizyjnym do naszego. Dwa takie namiary po pewnym czasie dawały mi informację czy dany statek przejdzie nam za rufą czy też przed dziobem. Parę razy widziałem po zmianie sektorów widocznych świateł - przez dłuższą chwilę widoczne były oba światła burtowe, tak jakby statek jechał prosto na nas, że albo statek zrobił korektę kursu albo my zdążyliśmy zbliżyć się do strefy rozgraniczającej i od tego momentu widoczne było czerwone światło statku. Dotyczyło to statków płynących z lewej strony. Chwile później podczas tej samej wachty kiedy obserwowaliśmy statki z prawej strony wśród kolejnych statków jeden zwrócił moją uwagę tym, że namiar na niego się nie zmienia. Oficer innej wachty który akurat był na pokładzie był zdania, że my jako płynący pod żaglami mamy pierwszeństwo. Będąc wtedy za sterem nie zgodziłem się z taką diagnozą i zacząłem sterować na rufę tego statku. Kiedy przepuściliśmy ten statek przed dziobem słysząc dudnienie jego maszyn gość dopiero przyznał mi rację i zrozumiał swój błąd w rozumowaniu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 17 gru 2015, o 00:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Marian J. napisał(a):
Oficer innej wachty który akurat był na pokładzie był zdania, że my jako płynący pod żaglami mamy pierwszeństwo. Będąc wtedy za sterem nie zgodziłem się z taką diagnozą
Marian, to nie była diagnoza, tylko nieznajomość przepisów. :D
Swoją drogą, mam niemal na co dzień do czynienia z załogantami (patentowanymi, z oficerami włącznie), którzy mają wdrukowane w głowy, że na morzu statek żaglowy ma pierwszeństwo i muszę ich przekonywać, że w hierarchii pierwszeństwa statek żaglowy nie jest pierwszy tylko przedostatni, a MPDM jest zupełnie inaczej zbudowane niż kodeks drogowy. :-(

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Taktyka
PostNapisane: 22 gru 2015, o 12:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 sie 2013, o 12:57
Posty: 125
Lokalizacja: wawa
Podziękował : 239
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: kj
Ten Humboldt to pechowy jakiś chyba. Na początku listopada koło Cabo de Gata, kilka mil ode mnie nie dogadali się z jakimś dużym "krówskiem" i musieli robić paniczny zwrot o 90 stopni. Rozmowy na VHF nie śledziłem zbyt uważnie (bo jeszcze nic nie zapowiadało takiego "ciekawego" rozwoju sytuacji) ale to chyba oficer z Humboldta coś pochrzanił.

Ok. 1h później była na VHF lekka "awantura" między dwiema "krowami", która zakończyła się rzuconym na ch16 "You are doing everything wrong. Go back to school!" :lol:
Zresztą nieporozumień co do tego "co zostało ustalone" we wcześniejszej rozmowie na VHF słyszałem całkiem sporo. Niektórzy wachtowi średnio mówią po angielsku i nawet "green to green" może nie być wystarczająco jasne.

Krótko mówiąc IMHO nie należy za bardzo ufać zawodowym marynarzom, a tym bardziej spodziewać się po nich przewidywalnych zachowań. Nawet jeśli się z nimi dogadało na VHF.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL