Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 12:30




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 mar 2017, o 21:38 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Ciekawostka taka - stara mina na szwedzką plażę przypłynęła http://facet.interia.pl/militaria/news-mina-na-baltyckiej-plazy-wciaz-znajduja-pamiatki-po-wojnie,nId,2363934?hkt=exclusiveStandalone-1#iwa_source=bloczek_poczta
Obrazek

A co można ze starej miny zrobić? - o, takie rzeczy http://joemonster.org/art/34682



Za ten post autor _jp_ otrzymał podziękowanie od: Browning
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2017, o 23:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Cytuj:
Podczas "Open Spirit 2015" u wybrzeży Estonii załogi okrętów Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1) zlokalizowali aż 210 min pochodzących z I i II wojny światowej.


Oops, nie chciałabym wjechać na coś takiego

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2017, o 23:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 726
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
A jakby tak rzucona kotwica trafiła na taką minę? Dziobem do skały rufą do miny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 08:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 mar 2017, o 08:35
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie wiecie może czy taka mina może wybuchnąć po tak długim czasie? Przyznam szczerze, że regularnie pojawiają się informacje o minach i niewybuchach, ale o eksplozji jeszcze nie słyszałem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 12:39 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Te "kolczaste" gdy stare to raczej niegroźne. Spójrz na przekrój
Obrazek
W tych "kolcach" są metalowe blaszki (2 rurki jedna w drugiej?) - zakończenia przewodów. Uderzenie o burtę statku powodowało zgniecenie "kolca" i zwarcie blaszek. Zamykało to obwód elektryczny, prąd z ogniwa płynął do detonatora, który robił małe "bum" wywołujące duże "BUM" ładunku wybuchowego. Po tylu latach marne szanse, aby w ogniwie było jeszcze dość ładunku elektrycznego do pobudzenia detonatora.

Nie radzę eksperymentować na własną rękę!!!

Swoją drogą, to zastanawia mnie jakość stali użytej do korpusu miny. Skoro mina nadal pływa, to znaczy, że jest szczelna: woda nie przedostała się do wnętrza, nie wyparła powietrza i mina nadal ma dodatnią pływalność. Burty statku czy jachtu korodują dużo szybciej i to pomimo ochrony anodami cynkowymi, których nie stosowano na minach.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 12:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Osobiście nie mam zamiaru sprawdzać własnym jachtem, może konstruktorzy byli prekursorami ogniw słonecznych i co? :D

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 12:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
_jp_ napisał(a):
Te "kolczaste" gdy stare to raczej niegroźne


Piszesz o jednym rodzaju min. Sposobów wywołania detonacji było kilka. Magnetyczne, kontaktowe, akustyczne :roll: Obiło mi się o uszy jeszcze że były detonatory chemiczne.

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 16:14 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
_jp_ napisał(a):
Po tylu latach marne szanse, aby w ogniwie było jeszcze dość ładunku elektrycznego do pobudzenia detonatora.
Ale to może być "suche ogniwo". W 'kolcu' stalowym, który robi za osłonę by byle pływający śmieć nie odpalił, jest wewnętrzny, z ołowiu - który łatwo nie koroduje. W środku ampułka z kwasem siarkowym; po zgnieceniu kwas (elektrolit, znaczy) wylewa się na ogniwo, a stąd prąd, i... ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 17:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Ryś napisał(a):
W 'kolcu' stalowym, który robi za osłonę by byle pływający śmieć nie odpalił,
Te stalowe kolce są po to, żeby mina nie wybuchła przed postawieniem. Są one oparte na sprężynach i przytrzymywane linką widoczną na zdjęciu. Linka ma zapięcie na kostkę cukru. Po postawieniu miny woda rozpuszcza cukier i stalowe osłony są odrzucane umieszczonymi w nich sprężynami. Zostają tylko łatwe do zgniecenia czopy ołowiane.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Na pogłębiarkach kiedyś zawsze mieli w zapasie "dyżurne" miny :-D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 21:39 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Ryś opisał tzw. "Hertz horn"
Obrazek

ale czy po tylu latach te dwie elektrody jeszcze zadziałałyby jako ogniwo chemiczne?

No i te szwedzkie "kolce" na zbliżeniu wyglądają inaczej, jakieś takie... krótsze patrząc po omułkach?
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 21:52 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
_jp_ napisał(a):
No i te szwedzkie "kolce" na zbliżeniu wyglądają inaczej, jakieś takie...
Szwedzkie? Aby oni jedynie? ;)
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 22:24 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Według szwedzkiej prasy to jest "ich" mina typu F31 http://www.thelocal.se/20170306/1930s-naval-mine-found-near-swimming-spot-in-stockholm-archipelago. Nie znalazłem opisu technicznego :-(

Jeśli kogoś interesuje, to polskie przedwojenne (modyfikacja rosyjskiej miny z 1908 r.) wyglądały tak
Obrazek

I to, co wystaje na boki, to nie "kolec" tylko czop :oops:


Stara Zientara zabezpieczenie "linowo-cukrowe", które opisałeś to chyba dopiero powojenny radziecki patent. Wcześniej te osłony czopów pewnie po prostu ręcznie odkręcali tuż przed stawianiem miny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 22:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
_jp_ napisał(a):
zabezpieczenie "linowo-cukrowe", które opisałeś to chyba dopiero powojenny radziecki patent. Wcześniej te osłony czopów pewnie po prostu ręcznie odkręcali tuż przed stawianiem miny.
Pokazana przez Ciebie mina wz. 08/39 była już wyposażona w zwalniacz cukrowy (tak się to nazywa).


Załączniki:
_00.jpg
_00.jpg [ 247.22 KiB | Przeglądane 8927 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2017, o 00:02 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Nie będę się kłócić, ale wz.08/39 to mina radziecka, używana w PRL https://pl.wikipedia.org/wiki/Mina_kontaktowa_wz._08/39

Natomiast przedwojenna wz.08 jest opisana jest tu http://www.weu1918-1939.pl/minamorska-wz08/
Cytuj:
Po zakończeniu wojny Marynarka Wojenna zakupiła od ZSRR miny wz. 1908/39, które były radziecką modyfikacją min wz. 08 opracowaną w 1939 roku. W latach 50-tych wykonano w Polsce serię próbną min wz. 08/39, jednak nie udało się uruchomić produkcji seryjnej. Konstrukcja tych min różniła się od min wz. 08 między innymi budową i umocowaniem ciężarka zanurzenia oraz zwalniaczem cukrowym, który po wrzuceniu miny do wody powodował odrzucenie ochraniaczy czopów wybuchowych. Na wielu polskich stronach internetowych mylnie przypisuje się oznaczenie wz. 08/39 do min przedwojennych.

Na zdjęciach nie widać, aby te przedwojenne na ochraniaczach czopów miały jakiś zaczep na linkę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2017, o 00:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Pewnie masz rację, choć dziwne wydaje mi się, żeby tak prosta rzecz jak zwalniacz cukrowy była wymyślona tak późno (i to przez Rosjan :) ).

Nie chce mi się teraz grzebać w źródłach, bo uzupełniam spis jachtów.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2017, o 10:37 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
A czy komuś udało się doczytać coś więcej o tych ogniwach galwanicznych w minach?

Bo zestaw elektrod cynkowej i węglowej, o ile pamiętam, daje najwyżej 1,5 V. Jak wysokiego potrzeba napięcia do pobudzenia detonatora?

Czy widział ktoś statystykę "sprawności" min kontaktowych - w ilu % przypadków zgniecenia czopu nie dochodziło jednak do wybuchu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2017, o 11:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Tu nie o volty chodzi a o ampery . 1,5V (paluszek) a jaki ma potencjał!!!


_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 mar 2017, o 00:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Ciekawy artykuł na temat min oraz większej zabawy w zaporę minową. (niestety płatny)
http://zbiam.pl/artyku%C5%82y/zagroda-polnocna-czyli-wysilek-niwecz-obrocony/

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 mar 2017, o 11:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12589
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4262
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawonsails napisał(a):
(niestety płatny)


Można kupić wydanie papierowe. Też płatne, ale o ileż przyjemniej się czyta.
W każdym razie ja kupuję .

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL