Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 kwi 2024, o 21:40




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 cze 2019, o 05:56 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Chyba nie pedant.
Niekonsekwentny, za to nieksenofobiczny.
Trochę sztywny, miejscami miękki.
Ogólna ocena za wrażenie artystyczne w wątku - 53/100.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 cze 2019, o 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2006, o 14:49
Posty: 254
Lokalizacja: Londyn
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: brak
sailhorse napisał(a):
Pytanie do tych, co się znają.
Łódka to ket - rs aero. Wimple na krawędzi natarcia pokazują dobrze, górny i srodkowy wimpel na krawędzi spływu - też dobrze, ale najniższy na krawędzi spływu zawija mi się na zawierzną.
Zakładam (czy słusznie?) że grot jest za bardzo skręcony. Prubuję go wypłaszczać szkętlą - i nic.

Jak żyć?


Następnym razem spróbuj luzować/wybierać żagiel, i zobaczyć kiedy ten dolny zaczyna żyć. Zobacz też, czy czujesz wtedy większe, mniejsze siły na sterze (zawietrzność), oraz chęć przechyłu. Jak chcesz się w to bawić, to polecam zrobienie całej linii linek i możesz zobaczyć, gdzie następuje separacja.
Szketla - rozumiem że chodzi Ci o zmianę napięcia liku dolnego? Ja bym raczej użył obciągacza bomu, szkentla wypłaszcza dolną część grota przy silnym wietrze.
To co bym zrobił dokładnie - doprowadź do poprawnego trzepotu dolną linkę, jeszcze trochę dociągnij i wypłaszczaj grota obciągaczem do momentu kiedy wszystkie żyją.



Za ten post autor slawosz otrzymał podziękowanie od: sailhorse
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2019, o 19:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Catz napisał(a):
A na icki mówisz wimple. Swoista logika...
Catz


A czym Twoim zdaniem rózni się icek od wimpla? Wskaż, proszę 1 różnicę. Bo, moim zdanien, róznica polega tylko na tym, że wimpel pochodzi od niemieckiego der Wimpel (po polsku proporczyk), a icek ma kasyczną, polską i po polsku antysemicką, bo urągliwą etymologię. Pochodzi od imienia i wziął się zapewne od "Żydka miotającego się bez sensu".

Ten, atysemicki rodowód łatwo prześledzić, bo polska terminologia żeglarska krystalizowała się w realiach przedwojennego harcerstwa, które z natury było szalenie endeckie i antysemickie.

Zyjemy w kulturze tak silnie ksenofobicznej i antysemickiej, że sami przestaliśmy to dostrzegać. Tymczasem język pierwszy nas zdradza. A, na poziomie języka ten nieszczęsny "icek" niczym się nie rózni od napisów "Bij Żyda!", na murach, które od dziesięcioleci żywego Żyda nie widziały. Z tego samego oba są żródła.

Przy okazji - czy, kiedy piszesz w stopce "Naziolki - w pysk wam mówię litość moje." To nie masz aby na myśli tych właśnie facetów, dla których jak coś się rzuca i miota bez sensu - to musi nazywać się "icek"?

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2019, o 20:33 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
To przykre, że Twoje icki miotają się bez sensu.
Nigdy nie jest za późno na naukę trymu żagla.
v



Za ten post autor vaginal otrzymał podziękowanie od: Beskidnik
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2019, o 21:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
sailhorse napisał(a):
A czym Twoim zdaniem rózni się icek od wimpla? Wskaż, proszę 1 różnicę.

Pokazuja co innego: wimpel, sztywny, pokazuje kierunek wiatru rzeczywistego jesli jacht stoi i pozornego podczas ruchu. Icki, miekkie, dostarczaja bezcennych informacji o trymie zagli w stosunku do kursu i takze o ich stanie.
We Francji znam 5 nazw ickow i tylko jedna nazwe wimpla - girouette, co kiedys oznaczalo "kurek na dachu" i nadal jest stosowana, ale chyba tylko na... dachach.
sailhorse napisał(a):
Pochodzi od imienia i wziął się zapewne od "Żydka miotającego się bez sensu"

Prywatna bardzo opinia i interpretacja. Rownie dobrze mogles napisac, ze icki sa "informatorami"...
sailhorse napisał(a):
Przy okazji - czy, kiedy piszesz w stopce "Naziolki - w pysk wam mówię litość moje." To nie masz aby na myśli tych właśnie facetów,

Ogolnie tak, jednak nie w tym przypadku, bo i przy dobrym i dobrze prowadzonym zaglu icki sie nie "miotaja sie bez sensu" i, powtorze, sa bezcenne.
Poczytaj o wimplu tu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wimpel
Moze warto.
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowania - 3: Beskidnik, M@rek, noone
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 10:34 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Jak żeglarze izraelscy nazywają icki?
O ile nie są zakazane.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 12:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
I jak wimpel???
Tez nie wiem, ale z pewnoscia nie tak samo.
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 15:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16807
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
A te wstążki, czy nitki na żaglu, to nie mogą się nazywać np. wskaźnikami przepływu?

Wrzucam w googla frazę "wind indicators" i mam np. to:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Lepiej, jak szukam "sail wind indicators":

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Ale kiedy wpisuję "wimpel", to dostaję już głównie takie:

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 15:38 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Mogą.
Ale czy muszą.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 15:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16807
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
vaginal napisał(a):
Mogą.
Ale czy muszą.
Nie muszą.
Skoro ktoś uważa, że kogoś obraża słowo "icek", niech sam używa np. "wskaźnika przepływu" (używają tej nazwy w aerodynamice) ale niech go nie myli z "wimplem" - byłaby wtedy szansa, na uniknięcie cymbalistycznej dyskusji o antysemityzmie w polskim nazewnictwie żeglarskim itp. oraz o wimplach i czym się różnią. Osobiście, wolałbym dowiedzieć się dlaczego ten icek/wskaźnik się zawija, zamiast nawijki o tym, że np. wyssałem z mlekiem matki to, czy tamto.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 4: Beskidnik, Catz, Ryś, vaginal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 16:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
nie mogą się nazywać np. wskaźnikami przepływu

17 liter w tym dwie trudne...
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 16:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16807
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
17 liter w tym dwie trudne...
Niestety, ale forum wytrzyma. :mrgreen:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 16:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Czy ja tez?

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 16:37 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8028
Podziękował : 1872
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Catz napisał(a):
17 liter w tym dwie trudne...
Catz
Yaw string brzmi prościej. Nie wymawiać jak 'jew' ... :-P



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: 01_Anna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2019, o 20:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2006, o 14:49
Posty: 254
Lokalizacja: Londyn
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: brak
Gwoli ścisłości:
tell tale - linka/kawałek wełny/leciutkiego materiału montowany na żaglu do pokazania przepływu
yaw string - kawałek wełny montowany na szybie szybowca, który pokazuje czy zakręt jest skoordynowany

Oba sznureczki są nazywane po polsku 'icek'.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2019, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16807
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Ach Ty brzytki antysemito! :DD

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2019, o 21:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2006, o 14:49
Posty: 254
Lokalizacja: Londyn
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: brak
robhosailor napisał(a):
wolałbym dowiedzieć się dlaczego ten icek/wskaźnik się zawija,


Bardzo fajnie i przystępnie pisze Czesław Marchaj w "Aerodynamice żagla".

Tu jest fajny film pokazujący skrzydła szybowca:



W momencie, gdy szybowiec unosi dziób do góry, zwiększa kąt natarcia - można to porównać w żaglu do wybierania szotów. Następuje oderwanie strug (przeciągnięcie) - od końca skrzydła (krawędź spływu) począwszy. Oderwanie podąża w górę, aż do krawędzi natarcia. W pewnym momencie następuje utrata siły nośnej - wtedy dziób szybowca opada (może też wpaść w korkociąg).
Jest to bardzo dobra analogia do żeglarstwa, bo żagiel nie różni się w działaniu od skrzydła.
Stąd ważne jest, by wszystkie wskaźniki przepływu na liku wolnym łopotały. Jeśli któryś z nich zawija się na zawietrzną, znaczy to, że na tym odcinku jest żagiel przeciągnięty. W celu doprowadzenie wszystkich wskaźników do łopotu, trzeba się posłużyć obciągaczem bomu - to właśnie on jest odpowiedzialny za skręt żagla. Jak wszystkie linki będą latały, to wtedy można użyć wózka szotów grota do ustalenia kąta względem wiatru - używanie szotów zmienia skręt grota.
Po więcej informacji odsyłam do Marchaja. W środę zwodowałem łódkę i będę się bawił w trymowanie i mogę wnioski opisywać.

PS. Sprawny obserwator zauważy, że w filmie widać, że rzędy linek zaczynają drgać nierównomiernie. Jest to zrobione specjalnie (skrzydło jest skręcone), po to, by wewnętrzna część skrzyła straciła siłę nośną wcześniej. Wtedy szybowiec drga i ostrzega pilota - przeciągnięcie się może łatwo przerodzić w korkociąg (widać to na filmie), który poniżej 300 metrów zazwyczaj kończy się bardzo źle.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2019, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Dobrodziejne dzialanie ickow chyba wszyscy znaja - o ich nazwe chodzi.
Icektz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2019, o 23:06 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8028
Podziękował : 1872
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Kolega Izaak nic na łódce będący nie piskał w temacie, ale to może przez bojaźń (bożą)?
:cool:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2019, o 23:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Sorry, niczego nie zrozumialem. Bogom dzieki nie musze.

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2019, o 10:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16807
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Mnie chodziło o to, dlaczego konkretny u sailhorse'a się zawija. W jego, opisanym przypadku. Ogólne teorie to ja zmam.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2019, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
W jego, opisanym przypadku.

Bo jest opisywalny?
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 cze 2019, o 22:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
robhosailor napisał(a):
Mnie chodziło o to, dlaczego konkretny u sailhorse'a się zawija.

Widać trefny.
Nie podejrzewałem Sailhorse'a o tak wyrafinowane poczucie humoru. ;-)

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 cze 2019, o 22:33 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Alterus napisał(a):
robhosailor napisał(a):
Mnie chodziło o to, dlaczego konkretny u sailhorse'a się zawija.

Widać trefny.
Nie podejrzewałem Sailhorse'a o tak wyrafinowane poczucie humoru. ;-)


Najczęściej przyczyną jest zawinięcie liku tylnego do wewnątrz profilu żagla, na nawietrzną, może też powstawać w wyniku niestarannego wykończenia tej krawędzi.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 cze 2019, o 07:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16807
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
ins napisał(a):
Najczęściej przyczyną jest zawinięcie liku tylnego do wewnątrz profilu żagla, na nawietrzną, może też powstawać w wyniku niestarannego wykończenia tej krawędzi.
Dzięki. Tak mi się wydawało.

***
Czasami warto wyciągnąć kogoś, na chwilę, z KF-a w tzw kwestiach merytorycznych. :mrgreen:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 cze 2019, o 21:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
ins napisał(a):
Alterus napisał(a):
robhosailor napisał(a):
Mnie chodziło o to, dlaczego konkretny u sailhorse'a się zawija.

Widać trefny.
Nie podejrzewałem Sailhorse'a o tak wyrafinowane poczucie humoru. ;-)


Najczęściej przyczyną jest zawinięcie liku tylnego do wewnątrz profilu żagla, na nawietrzną, może też powstawać w wyniku niestarannego wykończenia tej krawędzi.

Może tak być, a często takie powody umykają uwadze. Ale najbardziej prawdopodobne jest prozaiczne przebranie żagla dołem, a lekkie skręcenie żagla, o ile nie jest to sztywny płat, zawsze występuje, więc icka będzie wtedy wywijać. Zmniejszenie skrętu obciągaczem, ale nie usunięcie całkowite. Szkentla bardziej służy (przynajmniej mnie) do zmiany geometrii przestrzennej żagla w sensie pogłębienia lub zmniejszenia cięciwy, choć oczywiście współdziała tu z obciągaczem, a jeśli mamy trymlinki można pobawić się w dostrojenie dokładniejsze - zależy jakiego typu żagiel -czy bardziej uniwersalny, czy mniej. Nie ma przecież żagla idealnego, dostosowanego do wszystkich prędkości opływu i wszystkich kierunków wiatru - a mówimy nie tylko o kierunkach poziomych - więc fanatycy trymu mają pole do popisu.

Co do icków, to bardzo wątpię aby były przejawem antysemityzmu, raczej nazwa nawiązuje do znanej ruchliwości żydów, ewentualnie do pejsów, czyli obrazków przed wojną i "od zawsze" powszechnych, zarówno przez Żydów jak Polaków odbieranych jako coś normalnego. Poza tym zależy co kto uważa za antysemityzm, czy irracjonalne, krzywdzące uogólnienia na tle rasistowskim, a tego w Polsce praktycznie nie było, czy racjonalne, a więc nie wynikające z uprzedzeń lecz rzeczywistych zagrożeń. W znaczeniu drugim oczywiście tak, ale było to starcie dwóch racji, dwóch interesów narodowych o terytorium i wpływy. Bardzo łagodne zresztą na tle ówczesnej Europy i przypomnę, że chodziło o państwo polskie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 76 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL