Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 13 sty 2025, o 01:30




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 paź 2024, o 15:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1420
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 582
Otrzymał podziękowań: 455
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
Michała nie myślałeś by dogadać się z jakąś ogarniętą biblioteką (która ma sprzęt do starodruków) by poddać to digitalizacji? To co zebrałeś to imponujący zbiór.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2024, o 17:07 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Bez przesady, te najstarsze są dawno dostępne w sieci. Nic nie zastąpi oryginału w rękach. Niestety problem jest z odpornością na uczulenia. Powinno się stosować rękawiczki i maskę. Biblioteki mają środki i technologię na dezynfekcję archiwaliów. Trzymajcie za mnie jutro kciuki, będzie bardzo istotna pozycja na aukcji i próbuję ją przejąć. Nie zdradzę tytułu przed kupnem, ale to perła.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze



Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2024, o 19:04 

Dołączył(a): 4 lut 2018, o 18:03
Posty: 244
Podziękował : 51
Otrzymał podziękowań: 84
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Michal napisał(a):
Moja biblioteka wzbogaciła się o kilka eksponatów z trochę innej dziedziny. Zdobyłem akcje Kanału Panamskiego z 1880 roku, Stoczni La Pallice z La Rochell z 1911roku, Towarzystwo Morskie z 1919 roku i mapy z 1921. Ślicznie będą się prezentować w ramkach na ścianie.
Nie mów że 100 letnie mapy powiesisz na ścianie:-) Nie szkoda?



Wysłane z mojego SM-A546B przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2024, o 20:27 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Szkoda, ale przynajmniej ktoś oprócz mnie zobaczy. Wyjechałem daleko, ale na biurku już czeka oprawiony rocznik Wioślarza Polskiego. Od pierwszego numeru, z1925 roku. Po kilku numerach zmieniono tytuł na Sport Wodny i ten egzemplarz zawiera oba tytuły. To ta moja perła ostatnio zdobyta. Tego nigdzie nie ma, a już mam rocznik 1925 oraz 1927.


Załączniki:
IMG-20241009-WA0007.jpg
IMG-20241009-WA0007.jpg [ 161.02 KiB | Przeglądane 3521 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze

Za ten post autor Michal otrzymał podziękowania - 2: robhosailor, Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2024, o 19:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17349
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4383
Otrzymał podziękowań: 4154
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Dla ochrony wystawionego na widok rodzinny starodruku, można rozważyć specjalne szkło z filtrem UV, albo prościej, pokrycie szkła, za którym będzie stara mapa, specjalną, przezroczystą folią Anty UV. Kiedyś zajmowałem się tym w ramach ochrony zabytków np. zakładając takie folie w Pałacu na Wodzie w warszawskich Łazienkach. W razie potrzeby, odszukam namiary na sprzedawcę.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Michal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2024, o 19:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4758
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 829
Otrzymał podziękowań: 1819
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Michal napisał(a):
Liga Morska? [...]
Jest to stara, nieużywana jednostka odległości, około 3 mile.

Chyba równo 3 mile (morskie)?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Liga_morska


Załączniki:
imperialne_miary_długości.jpg
imperialne_miary_długości.jpg [ 53.13 KiB | Przeglądane 3297 razy ]

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************

Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Michal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2024, o 11:25 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Chwaliłem się Wam zakupem akcji Kanału Panamskiego, że tak pięknie wydrukowane i oprawię w ramki. O historii kanału trochę wiedziałem, ale teraz dotarłem do szokujących informacji. Afera Panamska była określeniem bardzo gorącym we Francji przez wiele lat. Budowę kanału rozpoczęli Francuzi. Na kongresie Geografów w Paryżu w 1879 roku uchwalono rezolucję popierającą budowę kanału. Chętnych do budowy było dwóch: Ferdynand Leseps i Gustave Eiffel. Leseps forsował pomysł budowania kanału bez śluz. Wówczas mało znany Eiffel wyśmiewał to twierdząc, ze śluzy są niezbędne. Wybrano Lepesa a Eiffel oburzony opuścił zgromadzenie. Lepes dobrał sobie kilku znanych spekulantów giełdowych. Zdobyli dostęp do prasy i wydrukowano dużo pochlebnych artykułów. W krótkim czasie sprzedali mnóstwo akcji zdobywając olbrzymie środki. Zgromadzone 1,4 miliarda franków miało starczyć na całość budowy. Rząd wysłał komisję w 1856 do sprawdzenia postępów. Wyniki były smutne, zaawansowanie prac w 30%. Potwierdzono, że budowa bez śluz była fatalnym błędem i wiele wykonanych prac było bezużyteczne. Zaczęto korumpować urzędników i prasa nadal chwaliła inwestycję. By zdobyć większe wsparcie wciągnięto do pracy nawet wroga ich pomysłu, Eiffla. Eiffel był już znaną postacią, ale wynagrodzenie miało być bajońskie i zatarło żale. Taką metodą można było zdobywać kolejne środki. Kompania Panamska zbankrutowała, ale zmowa milczenia działała tak skutecznie, że akcje jeszcze krążyły w obiegu przez trzy lata. Jedna z gazet opublikowała listę skorumpowanych urzędników. Został skazany raptem jeden minister, reszta się wywinęła. Upadł też rząd. Twórca listy popełnił samobójstwo, ale podejrzanie. Oszukano setki tysięcy ludzi doprowadzając ich do ruiny. Podczas budowy zginęły tysiące robotników. Trochę zboczyłem z tematu biblioteki marynistycznej, ale to jest związane z głównym żeglugowym szlakiem świata. Afera Panamska to synonim jednego z największych przekrętów świata. Mając tą wiedzę już nie mam takiej pewności czy zdobyte akcje zasługują na powieszenie w ramkach, są splamione krwią i cierpieniem.


Załączniki:
Akcje Kanału Panamskiego z 1880 roku.jpg
Akcje Kanału Panamskiego z 1880 roku.jpg [ 771.94 KiB | Przeglądane 3146 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze

Za ten post autor Michal otrzymał podziękowania - 2: figozmakiem, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2024, o 11:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4758
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 829
Otrzymał podziękowań: 1819
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Michal napisał(a):
Afera Panamska była określeniem bardzo gorącym we Francji przez wiele lat.


_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Michal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2024, o 18:02 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Wspomniałem o moim nowym skarbie. Nie mogłem podać więcej informacji, bo nie miałem go wtedy jeszcze w rękach. Dziś nadrobiłem zaległości w lekturze. W 1925 został wydano pierwszy numer Wioślarza Polskiego. Uznawany jest jako pierwsze czasopismo żeglarskie. Początkowe artykuły to głównie wioślarstwo i zawody. W kolejnych już bardzo ciekawe dziś dla nas opisy szlaków. Wyprawa Stołbce- Grodno -Warszawa, opis szlaku i kilka archiwalnych zdjęć. Krytyka złego stanu kanału Augustowskiego i problemy z końmi burłaczącymi tratwy drewniane… Wycieczka do Polesia, opis przyjęcia w Pińsku i rejs statkami po Pinie. Zdjęcia krajobrazu nad Piną. Towarzystwo Wioślarskie w Łomży zarys historyczny: Początki sportu wioślarskiego to 1891 rok, Podczas pierwszej wojny światowej władze rosyjskie przed odwrotem nakazały zniszczyć cały sprzęt wodny. Udało się wybłagać by tylko zatopić wszystkie łodzie. Władze niemieckie całkiem zakazały dostępu do wody i opieczętowały hangary. Po odzyskaniu niepodległości łodzie wydobyto, ale bardzo ucierpiały. Po wojnie szybko zaczęto odbudowywać klub wioślarski i już w 1923 roku zdobywają pierwsze miejsce w czwórkach dębowych w Warszawie. Zdjęcia załóg dziś by pasowały na bal przebierańców. Opis rejsu z Poznania do Warszawy teraz byłby wyczynem. To daleki i trudny szlak a jedyny silnik to wiosła. Wartą do Neru, później Bzurą do Wisły i pod prąd do Warszawy, razem to 450 km na wiosłach. Powrót z Warszawy Wisłą do kanału Bydgoskiego, przez j. Gopło i j. Ślesińskie do Konina i dalej Wartą do Poznania, razem powrót 650 km. Kolejny opis to Rajd żeglarski Warszawa- Gdynia oraz regaty i rejsy po morzu. Ogłoszenia na okładkach to też pasjonująca lektura. W październiku 1925 roku zmieniono nazwę na Sport Wodny. Z miesięcznika stał się dwutygodnikiem, więc chyba rozwój. Okładka tego numeru to zdjęcie jachtów żaglowych na Wiśle w Warszawie. Żeglarstwo się rozwinęło później, ale od łodzi wiosłowych zaczynały wszystkie kluby. Jest tu sporo informacji o początkach powstania klubów, niektóre adresy powodują zadumę: Sekcja Wioślarstwa Polskiego Towarzystwa Gimnastycznego Sokół z Kijowa, Wojskowy Klub Wioślarski Niemen w Grodnie, Klub sportowy Pogoń w Wilnie, Towarzystwo Wioślarskie w Łucku itd. Mam wcześniej opisywany rocznik 1927 i teraz zdobyłem 1925, będę poszukiwał 1926rok by mieć kolejne itd… Ostatni numer był wydany w sierpniu 1939, po wojnie nie kontynuowano tytułu.


Załączniki:
Wioślarz Polski pierwszy numer.jpg
Wioślarz Polski pierwszy numer.jpg [ 761.79 KiB | Przeglądane 3088 razy ]
Wioślarz Polski nr3.jpg
Wioślarz Polski nr3.jpg [ 630 KiB | Przeglądane 3088 razy ]
Wioślarz Polski nr.6.jpg
Wioślarz Polski nr.6.jpg [ 787.46 KiB | Przeglądane 3088 razy ]
Sport Wodny, pierwszy numer po zmianie nazwy.jpg
Sport Wodny, pierwszy numer po zmianie nazwy.jpg [ 751 KiB | Przeglądane 3088 razy ]
Dwa roczniki gazet.jpg
Dwa roczniki gazet.jpg [ 768.62 KiB | Przeglądane 3088 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze

Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2024, o 19:35 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Dopiero się chwaliłem cennym trofeum, a tu już kilka kolejnych mam. Wypatrzyłem na aukcji antykwariatów oprawiony rocznik Morza z 1928 roku i się udało. Wiedziałem, że jest brak numeru pierwszego. Aż trudno mi było uwierzyć, ale ktoś się kiedyś pomylił i wstawił grudniowy numer o rok starszy. Tą metodą mam już jeden numer z 1927roku, a to mój najstarszy teraz. Kolejny prezent to autograf w książce Druh Wiatr, dla Kazimierza Białkowskiego prezesa PZŻ od autora książki. Książkę się czyta i pęka ze śmiechu na opisy osprzętu łódek. Kolejna zdobycz to książka Roboty Wodne z 1894 roku, zwartość jeszcze mnie nie urzekła. Napisałem kolejny artykuł do SSI Jurka Kulińskiego https://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=4172&page=0
sam się dziwię, ale to już piąty i pewnie nie ostatni.


Załączniki:
IMG_20241022_145350_505.jpg
IMG_20241022_145350_505.jpg [ 777.13 KiB | Przeglądane 2385 razy ]
1929 rok.jpg
1929 rok.jpg [ 1.12 MiB | Przeglądane 2385 razy ]
niespodzianka, mój najstarszy numer..jpg
niespodzianka, mój najstarszy numer..jpg [ 1.6 MiB | Przeglądane 2385 razy ]
Druh Wiatr, autograf.jpg
Druh Wiatr, autograf.jpg [ 598.79 KiB | Przeglądane 2385 razy ]
IMG_20241022_145054_123.jpg
IMG_20241022_145054_123.jpg [ 852.33 KiB | Przeglądane 2385 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze

Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2024, o 19:46 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Trochę kolejnych zdjęć


Załączniki:
1928.jpg
1928.jpg [ 542.3 KiB | Przeglądane 2393 razy ]
czasopismo Wioślarz Polski, wioślarki z Łomży 1923 rok.jpg
czasopismo Wioślarz Polski, wioślarki z Łomży 1923 rok.jpg [ 905.7 KiB | Przeglądane 2393 razy ]
IMG_20241022_150601_584.jpg
IMG_20241022_150601_584.jpg [ 678.88 KiB | Przeglądane 2393 razy ]
Marszałek Piłsudski i nowoczesna pralka.jpg
Marszałek Piłsudski i nowoczesna pralka.jpg [ 878.68 KiB | Przeglądane 2393 razy ]
IMG_20241022_145921_584.jpg
IMG_20241022_145921_584.jpg [ 644.25 KiB | Przeglądane 2393 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze

Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2024, o 18:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17490
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2285
Otrzymał podziękowań: 3658
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ile stron ma "Złota Księga budowy polskich kanałów żeglugi"? I o czym inż. Rafał Mierzyński w niej bredzi?

Sorry, ale przelewa się we mnie gdy widzę takie naukowe dzieła :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2024, o 19:25 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Nie czytałem jej całej bo mam ciekawsze pozycje, ale nieźle Zareklamowałeś. Lista autorów jest długa, pierwszy to minister Eugenjusz Kwiatkowski /budowniczy Gdyni/


Załączniki:
spis treści.jpg
spis treści.jpg [ 183.5 KiB | Przeglądane 2263 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze

Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2024, o 12:25 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Troszkę zbiory mi urosły i doszły nowe kierunki. Czy ten żaglowiec to Dar Pomorza? Czy Ktoś wie jaki okręt jest na zdjęciu? Trochę pasuje do Burzy, ale chyba widać radar. Ta skrzyneczka skarbów to cudna jest, we wnętrzu faktyczne skarby: zapinki Bractwa Żelaznej Szekli, Pogorii, Dar Pomorza, Operation Saail 1974, Błyskawica, ZEMW Flotylla i nawet garść guzików z kotwicami.


Załączniki:
ciekawy zbiór zapinek.jpg
ciekawy zbiór zapinek.jpg [ 160.54 KiB | Przeglądane 1831 razy ]
kuferek skarbów.jpg
kuferek skarbów.jpg [ 409.18 KiB | Przeglądane 1831 razy ]
kolekcja medali.jpg
kolekcja medali.jpg [ 197.95 KiB | Przeglądane 1831 razy ]
jaki to okręt.jpeg
jaki to okręt.jpeg [ 67.01 KiB | Przeglądane 1831 razy ]
chyba Dar Pomorza.jpg
chyba Dar Pomorza.jpg [ 284.79 KiB | Przeglądane 1831 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze

Za ten post autor Michal otrzymał podziękowania - 2: robhosailor, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2024, o 19:42 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Można więcej poczytać u J. Kulińskiego https://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=4179&page=0


Załączniki:
IMG_20241108_091007_680.jpg
IMG_20241108_091007_680.jpg [ 489.94 KiB | Przeglądane 1767 razy ]
menu bal kapitański.jpg
menu bal kapitański.jpg [ 660.38 KiB | Przeglądane 1767 razy ]
Stefan Batory.jpg
Stefan Batory.jpg [ 1.02 MiB | Przeglądane 1767 razy ]
transatlantyki.jpg
transatlantyki.jpg [ 197.81 KiB | Przeglądane 1767 razy ]
zapinka.jpg
zapinka.jpg [ 1012.2 KiB | Przeglądane 1767 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2024, o 00:22 

Dołączył(a): 14 lut 2024, o 00:19
Posty: 2
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: owszem
Michal napisał(a):
Czy Ktoś wie jaki okręt jest na zdjęciu? Trochę pasuje do Burzy, ale chyba widać radar.


Daleki jestem od bycia specem, ale trochę to chyba przypomina radziecki projekt 30bis

https://en.wikipedia.org/wiki/Skory-class_destroyer



Za ten post autor crnilo otrzymał podziękowanie od: Michal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2024, o 15:39 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Dziękuję, pasuje do drugiego Wichra /projekt 30bis/. Wszedł do służby w MW 29.06.1958 i może stąd ten numer tymczasowy na burcie 29.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2024, o 19:20 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Tylko nie Myślcie, że gazetki porzuciłem dla jakiś blaszek. To najświeższe zbiory. Morze po wojnie wydawano od 10.1945 ja właśnie zdobyłem dwa numery 11,12/ 1945 i kilka z 1946 i 47. Pierwszych roczników powojennych nie ma w ofertach, przedwojennych z końca lat trzydziestych jest pełno.


Załączniki:
listopad 1945.jpg
listopad 1945.jpg [ 303.5 KiB | Przeglądane 1607 razy ]
grudzień 1945.jpg
grudzień 1945.jpg [ 386.73 KiB | Przeglądane 1607 razy ]
467474533_2690898417780336_6657926896182810278_n.jpg
467474533_2690898417780336_6657926896182810278_n.jpg [ 215.62 KiB | Przeglądane 1607 razy ]
466019494_582304684363114_6321061352802786136_n.jpg
466019494_582304684363114_6321061352802786136_n.jpg [ 343.41 KiB | Przeglądane 1607 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2024, o 19:48 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Przybyło kolejne sto kilo zagranicznych czasopism żeglarskich … Dodałem do kolekcji Morza cały rocznik z 1932 roku, trochę poniszczony, a tyle radości mi dało czytanie. Niestety z większości okładek zerwano zdjęcia. Opisy przyjmowania nowych okrętów wojennych Żbik, Ryś i Wilk. Zdjęcia pierwszych polskich statków, pełnomorski Wilno i pasażersko turystyczny Gdańsk. Opis rejsów Iskrą i Darem Pomorza z wieloma zdjęciami. Kolejna karta menu z Batorego trafiła w moje ręce. Kilka numerów Młodego Żeglarza z 1950 roku dozbierałem, w środku zdjęcia Daru Pomorza i Zewu Morza. Poradnik Instrukcja Saperska z 1925 roku to już rzadkość, a ten dodatkowo z pieczątką Pierwszej Kompanji 18 Baonu Saperów. Można poczytać jak posługiwać się pychem na łodzi i inne porady wodniackie. Poszedłem na giełdę staroci i wypatrzyłem trzy medale Zasłużony Pracownik Morza. Złoty, srebrny i brązowy, dekorowano takim odznaczeniem w latach 1956-96. Było udekorowanych około sto osób, wśród nich Olgierd Borchardt. Sprzedawca nawet nie wiedział, że to polskie odznaki. Chyba zacznę spacerować po giełdach. Ktoś wie co oznacza ten skrót MDB? Morski Dywizjon Balonowy?


Załączniki:
Młody Żeglarz 1950.jpg
Młody Żeglarz 1950.jpg [ 342.77 KiB | Przeglądane 1330 razy ]
1925rok.jpg
1925rok.jpg [ 90.4 KiB | Przeglądane 1330 razy ]
Zasłużony Pracownik Morza.jpg
Zasłużony Pracownik Morza.jpg [ 31.53 KiB | Przeglądane 1330 razy ]
zagadka.jpg
zagadka.jpg [ 71.23 KiB | Przeglądane 1330 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2024, o 20:40 

Dołączył(a): 14 lut 2024, o 00:19
Posty: 2
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: owszem
Cytuj:
Ktoś wie co oznacza ten skrót MDB? Morski Dywizjon Balonowy?


Lubie twoje zagadki ;)
Stawiam na Deutsche Marine Bund

Coś jak tutaj
https://www.weitze.net/militaria/79/Bundesrepublik_Deutschland_BRD_Deutscher_Marinebund_Konvolut_nbsp__479979.html

Co może się wiązać i z drugą naszywką bo to chyba to:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abzeichen_f%C3%BCr_seefahrendes_Personal



Za ten post autor crnilo otrzymał podziękowanie od: Michal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2024, o 21:10 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Bardzo dziękuję, ja nie umiałem znaleźć. Trochę szkoda, myślałem, że to coś sprzed wojny.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2025, o 19:38 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1319
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 402
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Moje zbiory stale rosną oczywiście, ale by Was nie zanudzać wspomnę tylko o kilku. Zebrałem sporo proporczyków związanych z wodą, część z regat żeglarskich. Trafił się też jeden z Batorego, wygląda na bardzo stary. Do paru sztuk menu z Batorego dołączył kolejny egzemplarz. Dostałem długopis z Batorego z pływającym stateczkiem, nadal pływa, jak obrócimy długopis. Kiedyś było wiele podobnych w budkach z pamiątkami z nad morza. Ten jest oryginalny, to pamiątka od mojej cioci z rejsu transatlantykiem do Ameryki z 1962r. Przeglądając rocznik czasopism Sport Wodny \1925r\ znalazłem zdjęcie nowoczesnej metody przekraczania rzek... Dostałem książkę Żeglarstwo Lodowe z 1951 roku. Dzięki niej dowiedziałem się co znaczy jacht lodowy: sportowy ślizg żaglowy \konstrukcji drewnianej\ posuwający się na płozach po lodzie przez wykorzystanie siły wiatru. Wstęp też ciekawy: PZŻ realizując wytyczne KC PZPR w sprawie sportu oraz kierując się wskazaniami GKKF otacza obecne żeglarstwo lodowe opieką, a państwowe wytwórnie przystępują do budowy ślizgów. Ciekawe jak przed wojną sobie radzili bojerowcy bez PZPR…


Załączniki:
wynalazek.jpg
wynalazek.jpg [ 716.19 KiB | Przeglądane 782 razy ]
proporczyki.jpg
proporczyki.jpg [ 349.88 KiB | Przeglądane 782 razy ]
ms Batory.jpg
ms Batory.jpg [ 128.09 KiB | Przeglądane 782 razy ]
IMG_20250106_183417_941.jpg
IMG_20250106_183417_941.jpg [ 1014.04 KiB | Przeglądane 782 razy ]
IMG_20250106_174548_301.jpg
IMG_20250106_174548_301.jpg [ 824.41 KiB | Przeglądane 782 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze

Za ten post autor Michal otrzymał podziękowania - 2: mariaciuncia, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2025, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 gru 2024, o 12:22
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Michal napisał(a):
Moje zbiory stale rosną oczywiście, ale by Was nie zanudzać wspomnę tylko o kilku. Zebrałem sporo proporczyków związanych z wodą, część z regat żeglarskich. Trafił się też jeden z Batorego, wygląda na bardzo stary. Do paru sztuk menu z Batorego dołączył kolejny egzemplarz. Dostałem długopis z Batorego z pływającym stateczkiem, nadal pływa, jak obrócimy długopis. Kiedyś było wiele podobnych w budkach z pamiątkami z nad morza. Ten jest oryginalny, to pamiątka od mojej cioci z rejsu transatlantykiem do Ameryki z 1962r. Przeglądając rocznik czasopism Sport Wodny \1925r\ znalazłem zdjęcie nowoczesnej metody przekraczania rzek... Dostałem książkę Żeglarstwo Lodowe z 1951 roku. Dzięki niej dowiedziałem się co znaczy jacht lodowy: sportowy ślizg żaglowy \konstrukcji drewnianej\ posuwający się na płozach po lodzie przez wykorzystanie siły wiatru. Wstęp też ciekawy: PZŻ realizując wytyczne KC PZPR w sprawie sportu oraz kierując się wskazaniami GKKF otacza obecne żeglarstwo lodowe opieką, a państwowe wytwórnie przystępują do budowy ślizgów. Ciekawe jak przed wojną sobie radzili bojerowcy bez PZPR…

Aż dziwne, że kiedyś tyle takich pamiątek można było znaleźć w budkach nad morzem. Ps. Piękna kolekcja


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL