Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 lip 2025, o 16:37




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 170 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 paź 2012, o 12:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12595
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4265
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Colonel napisał(a):
Przerobiłem, wypuściłem 1/3 genuy jak chorągiwke i wszedłem do Władka na silniku. Z grotem byłoby trudniej...


I uważasz, że to było takie wygodne i fajne?

Żeby już tego nie ciągnąć. Instalując roler, zwijacz czy ploter trzeba sobie zdawać sprawę z konsekwencji negatywnych. I wybrać co się woli.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 13:00 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Colonel napisał(a):
M@rek napisał(a):
ja tez plywajac samotnie nie raz udawalem sie na dziob w roznych warunkach


"Muszę udać się na nok bukszprytu, azaliż wrócę stamtąd?" - Alain Gerbault "W pogoni za słońcem".

Przy nieregatowym żeglowaniu roler sztaksla to skarb. Szczególnie na małym jachcie. Rolera grota trochę się obawiam - na zasadzie co będzie jak nawali.


Wiem jak wygladala lodka Gerbaulta i wyobrazam sobie jakiej dlugosci mogl byc bukszpryt :) Wdzisiejszych czasach bukszpryty sa bardzo krotkie lub zastepowane sa przez chowane wytyki. Jesli dodamy do tego szelki i lifeliny to okaze sie ze to zupwlnie inna bajka. Reszta to juz kewstia wlasnych preferencji i wlasnej oceny tego co na bezpieczenstwo ma wiekszy wplyw.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 13:24 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
waliant napisał(a):
Na przytoczonym zdjęciu widać zwijacze (żeby już uściślić o czym dokładnie mówimy).
Rolery jako rolery, do refowania żagli,


do tego właśnie służą rolery Tomku,do szybkiego stawiania i zwijania żagli a nie do refowania żagli IMHO

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
A co będzie jak nawali roler sztaksla? Albo żagiel się porwie?


Nic nie będzie , tzn będzie działał jak sztywny sztag, rozwijasz żagiel i zrzucasz jak przy braku rolera, jak żagiel się porwie zrzucasz go tak samo jak przy sztywnym czy miękkim sztagu, przy jednym i drugim trzeba pójść na dziób i pociągnąć.

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 14:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12595
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4265
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
junak73 napisał(a):
do tego właśnie służą rolery Tomku,do szybkiego stawiania i zwijania żagli a nie do refowania żagli IMHO


Mimo wszystko bym rozróżnił roler od zwijacza.

junak73 napisał(a):
Nic nie będzie , tzn będzie działał jak sztywny sztag, rozwijasz żagiel i zrzucasz jak przy braku rolera, jak żagiel się porwie zrzucasz go tak samo jak przy sztywnym czy miękkim sztagu, przy jednym i drugim trzeba pójść na dziób i pociągnąć.


Gdyby to było takie całkiem proste, to Colonel nie wchodziłby do Władkowa z częściowo rozwiniętą genuą. Gdyby to było takie proste, to Słoni nie zniszczyłby foka podczas powrotu ze Świnoujścia (bo nie mogli go wymienić na morzu).
Ok, jest też kwestia wykonania, złe wykonanie może storpedować najlepszy pomysł.

Tak czy owak każdy używa czego chce, ale i rolery i zwijacze mają wady. Trzeba sobie zdawać z nich sprawę.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 14:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
waliant napisał(a):
I uważasz, że to było takie wygodne i fajne?


Owszem. Gdyby było mniej fajne, to zrzuciłbym genue calkiem na sposób tradycyjny.
Ale na dziób szedlem juz w porcie pod oslona falochronu, a nie na sporej fali.

Przy okazji: tamten inkryminowany roler miał, moim zdaniem, bład konstrukcyjny. Linka operacyjna nie byla niczym naprowadzana na bęben
i miala tendencję do klinowania sie bezapelacyjnie miedzy elemntami jego obudowy. Po tamtym doswiadczeniu wystarczyło dodac pierścień na drucie, kierujący linke w płaszczyznę symetrii bębna.

Każde urządzenie ma swoje zady i walety. Instalacja elektryczna na przyklad nie psuła się na jachtach do lat 50, bo jej po prostu nie było. Światła naftowe zawsze w końcu udawalo się odpalić, no chyba, że wszyskie szkla sie wytłukły.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2012, o 22:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12595
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4265
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Taki drobny przyczynek do podsumowania dyskusji, cytat ze strony Jurka Kulińskiego:

"niespodziewanie wypina się z Furleksa linka służąca do refowania. Natychmiast rozwija się cały żagiel. Na sztormowym wietrze wystarczyły sekundy do jego zniszczenia."

;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 00:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jestem zwolennikiem rolowanych żagli, zwłaszcza rolowanej na sztywnym sztagu genuy.
Widzę jednak duży minus ze względu na trudności z postawieniem sztormowego foka.
Pochwalcie się jakie macie pomysły na rozwiązanie tego problemu, zwłaszcza na jachcie z jednym sztagiem.

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 00:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ketiw napisał(a):
Widzę jednak duży minus ze względu na trudności z postawieniem sztormowego foka.
Pochwalcie się jakie macie pomysły na rozwiązanie tego problemu
Jeśli ktoś napisze, że rozwiązaniem jest fok obejmujący zrolowaną genuę, przypinany suwakiem błyskawicznym to go wyśmieję ;-)

Takie - na suwak - żagle są pomiotem diabła i dziwki IMHO.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 01:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13874
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1633
Otrzymał podziękowań: 2384
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Bez suwaka...


Załączniki:
image016.gif
image016.gif [ 36.19 KiB | Przeglądane 3883 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 01:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Wojtusiu numerowany

Ketiw napisał(a):
Jestem zwolennikiem rolowanych żagli, zwłaszcza rolowanej na sztywnym sztagu genuy.
Widzę jednak duży minus ze względu na trudności z postawieniem sztormowego foka.
Pochwalcie się jakie macie pomysły na rozwiązanie tego problemu, zwłaszcza na jachcie z jednym sztagiem.


Jak masz Wojciechu baby sztag, wypinany sztag do sztaksla, albo okucie na pokładzie do stawiania sztaksla na własnym liku to nie masz problemu.

Na upartego jak jest porządny fał w zapasie to można sztormowego foka stawianego na własnym liku postawić na stropiku od sztagownika w który wpięty jest roller, tylko lik foka będzie w bajdewindzie w cieniu zrolowanej gieni i za ostro do wiatru to my nie pójdziemy :(


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 09:38 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Yigael napisał(a):
lik foka będzie w bajdewindzie w cieniu zrolowanej gieni i za ostro do wiatru to my nie pójdziemy :(


I to jest wlasnieistotne dla bezpieczenistwa i lodki i zalogi. Czasem 5 stopni roznicy decyduje o wszystkim.


Ostatnio edytowano 1 lis 2012, o 14:54 przez Maar, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem cytowanie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 09:51 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Czasem 5 stopni roznicy decyduje o wszystkim.

Zwłaszcza jak się DOPUŚCI do sytuacji kiedy te 5 stopni decyduje o wszystkim.
Ja wolę utrzymywać troszkę większy margines bezpieczeństwa.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:03 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Wlasnie te 5 czy wiecej stopni zwieksza Ci ten margines bezpieczenstwa :)
Dlatego moja mala lodka na morzu w trudniejszych warunkach idzie sporo ostrzej od zedcydowanej wiekszosci sporo wiekszych jachtow :)
Do tego to nie sa subiektywne odczucia a bezposrednia konfrontacja w regatach.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:10 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Do tego to nie sa subiektywne odczucia a bezposrednia konfrontacja w regatach.

Marku,patrzenie przez pryzmat regat to już spojrzenie subiektywne.Poza regatami,jest jeszcze tzw.żeglarstwo przyjemnościowe,a tu można zastosować zasadę że ktoś płynący zachowawczo nie jest przegranym.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13874
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1633
Otrzymał podziękowań: 2384
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Yigael napisał(a):
tylko lik foka będzie w bajdewindzie w cieniu zrolowanej gieni i za ostro do wiatru to my nie pójdziemy :(

M@rek napisał(a):
I to jest wlasnieistotne dla bezpieczenistwa i lodki i zalogi. Czasem 5 stopni roznicy decyduje o wszystkim.

Czy to znaczy, że dobrze jest się sztormować bardzo ostro do wiatru ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:14 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Wojtek, Marek nie mowil o sztormowaniu.

Edit: Peter, Marek nie negowal istnienia zeglarstwa przyjemnosciowego ani zachowawczej metody plywania. Poprostu warto umiec i miec wieksza rezerwe. Jak sie umi albo moze - wybor jest wiekszy. Marek wyrazne napisal, ze CZASEM moze to byc decydujace.


Ostatnio edytowano 1 lis 2012, o 10:18 przez plitkin, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:16 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Wojciech1968 napisał(a):
...
Czy to znaczy, że dobrze jest się sztormować bardzo ostro do wiatru ?

Zdarzają się takie sytuacje.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13874
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1633
Otrzymał podziękowań: 2384
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
plitkin napisał(a):
Marek nie mowil o sztormowaniu.

Marek nie , ale Marcin już tak...

Yigael napisał(a):
Na upartego jak jest porządny fał w zapasie to można sztormowego foka stawianego na własnym liku postawić na stropiku od sztagownika w który wpięty jest roller, tylko lik foka będzie w bajdewindzie w cieniu zrolowanej gieni i za ostro do wiatru to my nie pójdziem


* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

pough napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
...
Czy to znaczy, że dobrze jest się sztormować bardzo ostro do wiatru ?

Zdarzają się takie sytuacje.

Tak to wiem, ale czy lepiej/bezpieczniej iść bardzo ostro , czy w pełniejszych kursach ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:26 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Wojtku, na Twoje pytania znajdziesz odpowiedz u Colesa w "Zeglowanie w trudnych warunkach " Przestudiuj z uwaga i odnies sie do wlasnych doswiadczen i jachtow na ktorych zeglowales.
Dla mnie to " oczywista oczywistosc" ze lepiej miec jacht zdolny do skutecznego zeglowania na wiatr w kazdych warunkach niz miec taki, ktory nie potrafi utrzymac wysokosci. Wybor sposobu sztormowania to inna sprawa, zalezy ile masz miejsca po zawietrznej :) Przy 7 B w zegludze na wiatr niose juz sztormowego foka i ref na grocie.
Przy tych samych warunkach w baksztagu, plynac z zaloga w regatach niose spinakera i o sztormowaniu nie mysle :)
Moja lodka ma 24 stopy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:37 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Dla mnie to " oczywista oczywistosc" ze lepiej miec jacht zdolny do skutecznego zeglowania na wiatr w kazdych warunkach niz miec taki, ktory nie potrafi utrzymac wysokosci.


Oczywista oczywistość pomijając fakt że rodzaj jachtu spełniającego te założenia budzi już wiele gorących dyskusji,no i "każde warunki" to też troszkę za dużo powiedziane.
Ale rozumiem o co ci chodzi i nie sprzeczam się pomimo iż podejrzewam że niekoniecznie byśmy się zgodzili co do typów jachtów i metody na żeglowanie nimi. :D
pzdr.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13874
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1633
Otrzymał podziękowań: 2384
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
M@rek napisał(a):
Dla mnie to " oczywista oczywistosc" ze lepiej miec jacht zdolny do skutecznego zeglowania na wiatr w kazdych warunkach niz miec taki, ktory nie potrafi utrzymac wysokosci.

To się rozumie. :)
Ale na ile ważne jest te 5 stopni na wiatr podczas sztormowania, pomijając regaty, a dokładnie jak bardzo źle wpływa zrolowana genua na foka sztormowego , że można mówić o mniejszym bezpieczeństwie ?
M@rek napisał(a):
Wlasnie te 5 czy wiecej stopni zwieksza Ci ten margines bezpieczenstwa

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:02 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Wojciech1968 napisał(a):
...Ale na ile ważne jest te 5 stopni na wiatr podczas sztormowania, pomijając regaty,

Na dwa zwroty mniej do osiągnięcia celu, którym morze być miejsce schronienia...
Wojciech1968 napisał(a):
a dokładnie jak bardzo źle wpływa zrolowana genua na foka sztormowego , że można mówić o mniejszym bezpieczeństwie ?

IMHO zauważalnie.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:08 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Odnosze wrazenie, ze sztormowanie jest stalym i niezbednym punktem zeglowania. Jakakolwiek dyskusja ciagle automatycznie schodzi na sztormowanie. Zapewne jestem wyjatkiem, ale w jakichs strasznych sztormach nie plywam i nie plywalem. Najwyzej dziewiateczka,ale mialem totalne poczucie bezpieczenstwa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13874
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1633
Otrzymał podziękowań: 2384
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
pough napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
...Ale na ile ważne jest te 5 stopni na wiatr podczas sztormowania, pomijając regaty,

Na dwa zwroty mniej do osiągnięcia celu, którym morze być miejsce schronienia...

Z tym niema co się nie zgodzić , ale zakładając, że nie szukamy miejsca schronienia , to na co nam te 5 stopni ?

pough napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
a dokładnie jak bardzo źle wpływa zrolowana genua na foka sztormowego , że można mówić o mniejszym bezpieczeństwie ?

IMHO zauważalnie.

Rozwiń , biorąc pod uwagę brak konieczności szukania miejsca schronienia.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:20 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
plitkin napisał(a):
Odnosze wrazenie, ze sztormowanie jest stalym i niezbednym punktem zeglowania. Jakakolwiek dyskusja ciagle automatycznie schodzi na sztormowanie. Zapewne jestem wyjatkiem, ale w jakichs strasznych sztormach nie plywam i nie plywalem. Najwyzej dziewiateczka,ale mialem totalne poczucie bezpieczenstwa.

Co dla jednego jest pogodą do żeglowania, dla innego może być sztormem. Niekiedy warunki skromniejsze od 9-wiąteczki, mogą powodować poczucie totalnego niebezpieczeństwa i szukanie schronienia nawet w przypadku żeglarza, który nie jedno już przeszedł.

Nie sądzę, że Twoim zamiarem była demonstracja pewności siebie. Nawet nie będziesz wiesz kiedy, żywioł może zmusić Ciebie do zmiany takiej postawy jaką ja widzę w treści tego postu. Może źle ten post odebrałem. Jeżeli tak to przepraszam.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojciech1968 napisał(a):
pough napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
...Ale na ile ważne jest te 5 stopni na wiatr podczas sztormowania, pomijając regaty,

Na dwa zwroty mniej do osiągnięcia celu, którym morze być miejsce schronienia...

Z tym niema co się nie zgodzić , ale zakładając, że nie szukamy miejsca schronienia , to na co nam te 5 stopni ?

Dlatego wcześniej pisałem, że można się znaleźć w takiej sytuacji, a niekoniecznie tak zawsze będzie miała miejsce


Wojciech1968 napisał(a):
pough napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
a dokładnie jak bardzo źle wpływa zrolowana genua na foka sztormowego , że można mówić o mniejszym bezpieczeństwie ?

IMHO zauważalnie.

Rozwiń , biorąc pod uwagę brak konieczności szukania miejsca schronienia.

Zakłócony wiatr + dodatkowa nieefektywna powierzchnia na dziobie wystawiona na działanie wiatru, co może utrudnić żeglowanie na falę i z fali. A to też bezpieczeństwo gdy musisz, a nie możesz wyostrzyć jak najmniej tracąc z szybkości.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Maar napisał(a):
Ketiw napisał(a):
Widzę jednak duży minus ze względu na trudności z postawieniem sztormowego foka.
Pochwalcie się jakie macie pomysły na rozwiązanie tego problemu
Jeśli ktoś napisze, że rozwiązaniem jest fok obejmujący zrolowaną genuę, przypinany suwakiem błyskawicznym to go wyśmieję ;-)

Takie - na suwak - żagle są pomiotem diabła i dziwki IMHO.


cóż, a taki obejmujący zrolowaną genuą ale zapinany raksami? Może być? albo taki stawiany na własnym sztagu równolegle? :)

o stawianym na babysztagu (stałym lub wypinanym) nie wspomnę :)

roler to błogosławieństwo, szczególnie w szczupło - załogowych rejsach. Tyle, że porządny roler, odpowiednie użytkowany i odpowiednio zadbany.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

pough napisał(a):
Zakłócony wiatr + dodatkowa nieefektywna powierzchnia na dziobie wystawiona na działanie wiatru, co może utrudnić żeglowanie na falę i z fali. A to też bezpieczeństwo gdy musisz, a nie możesz wyostrzyć jak najmniej tracąc z szybkości.
znacznie mniejsze niż wysyłanie kogoś na dziób w sztormowej fali żeby zmienić żagle na sztormowe. Szczególnie na małych łódkach.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

pough napisał(a):
IMHO zauważalnie.


IMHO w sztormowym wietrze? raczej IMHO nie :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:47 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Robert, nonsens do mnie piszesz albo udajesz, ze nie rozumiesz co mowie. Mowie, ze unikam sztormow i nigdy nie bylem w niebezpiecznej sytuacji. Bylem w silnym wietrze, ale sprzet, sytuacja i zaloga sprawialy, ze czulem sie totalnie bezpiecznie i napewno nie sztormowalem, tylko plynelismy swoim kursem.
Nigdy nie doswiadczylem prawdziwego sztormowania, a jednak zdarza mi sie plywac. Stad tez mam wrazenie, ze wiecej jest takich jak ja. Niemniej, nie wiedziec czemu dyskusje bardzo czesto schodza na sztormowanie i na teoretzowanie o tym. Np. Marka sugestia o decydujacych czasem 5ciu stopniach przerodzila sie w dyskusje o sztormowaniu ostro na wiatr, choc Marek o tym nie pisal. 5 stopni moze decydowac przed sztormem. Moze decydowac o tym jak szybko dojdziemy do portu by zawiezc chorego, albo jak szybko doplyniemy do potrzebujacych pomocy. Ale nie - dyskusja zeszla na sztormowanie na wiatr.


Teoretyzowanie o zwinietym zaglu i zalozonym na niego zaglem sztormowym z u uzyciem slow "zauwazalnie" wplynie na prace zagla jest tez abstrakcja. Bardziej bym sie martwil tym jak ten suwak w sztormie zamknac by sie nie zabic i go nie popsuc, a nie tym jak bardzo zauwazalnie to wplynie na dalsza zegluge. Tymbardziej, ze to tylko teoria, bo ani ja, ani zapewne Ty, nie probowalismy w praktce tego rozwiazania, a teoria o zaklocajacym dzialaniu grubej rury z zaglem i masy wysoko jest tak bardzo oczywista, ze pisanie o tym graniczy ze stwierdzeniami typu "bez wody umrzesz". Nic nie wnosi to do dyskusji imho.

Imho mozemy i wrecz powinnismy oszczedzic sobie teoretycznych banalow. Chetnie bym poczytal Grzywiastego czemu on taki radykal suwakowy jest, bo moze sie spotkal w praktyce lub zna tych, co sie spotkali z tym rozwiazaniem i sie nacieli? Chetnie bym posluchal Marka o tym czemu Jego lodka plywa ostrzej mimo znikomej jak na morze dlugosci. Chetnie bym posluchal tych, co mieli usterki konkretnych rozwiazan i wnioski z tym zwiazane. A teoretyzowac banalami ja i sam potrafie.

Robert, bys nie zrozumial mnie zle: moj post nie dotyczy tylko Ciebie i nie jest czepialstwem. Zwracam sie do wszystkich, bo nie chce bysmy zabili praktyczne doswiadczenia teoretycznymi banalami.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:48 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
plitkin napisał(a):
Odnosze wrazenie, ze sztormowanie jest stalym i niezbednym punktem zeglowania. Jakakolwiek dyskusja ciagle automatycznie schodzi na sztormowanie. Zapewne jestem wyjatkiem, ale w jakichs strasznych sztormach nie plywam i nie plywalem. Najwyzej dziewiateczka,ale mialem totalne poczucie bezpieczenstwa.


Ta "dziewiateczka" na Twoim jachcie to juz jest cos :) ale nie napisales ze masz dobrego sztormowego foka na raksach i dobrego trajsla :). Mysle ze gdybys mial jedynie genye na rolerze i grota z refbantami nie byloby tak komfortowo :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

skipbulba napisał(a):

pough napisał(a):
IMHO zauważalnie.


IMHO w sztormowym wietrze? raczej IMHO nie :)


Bo w sztormowym wietrze z tych 5 stopni robi sie 15 :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
M@rku, a może nie miałoby to większego znaczenia :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2012, o 11:56 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Macku, moze masz racje :) ale ja wole plywac ostro i szybko co w wiekszosci przypadkow pozwala mi na obserwowanie sztormow z brzegu :)
Gdyby Edek Zajac mogl plywac szybciej i ostrzej ukoncxzylby choc raz regaty "Poloneza" i nie musialby w sztormie splywac do Ustki zamiast na mete w Swinoujsciu :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 170 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 182 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL