Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 16:57




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 196 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 15:26 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Kiedy napisałem, że
Cytuj:
nie ma obecnie urzędowych wytycznych jak postępować z polską banderą handlową
to nikt nie zaprotestował - znaczy, nie znacie.
a jest takie jedno, jedyne rozporządzenie dotyczące postępowania z naszą banderą, ale sami zobaczcie, że praktycznie nic z niego nie wynika :-(

Dz.U. z 2004 r. Nr 46 poz.441
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 8 marca 2004 r.
w sprawie sposobu i warunków okazywania bandery statku jednostkom pływającym Marynarki Wojennej i Straży Granicznej oraz oddawania honoru przez statki
Na podstawie art. 65 § 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. - Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545, z 2002 r. Nr 41, poz. 365 oraz z 2003 r. Nr 229, poz. 2277) zarządza się, co następuje:
§ 1. Kapitan statku morskiego o polskiej przynależności, zwanego dalej „statkiem”, od wschodu do zachodu słońca okazuje banderę statku jednostkom pływającym Marynarki Wojennej i Straży Granicznej, przechodząc w pobliżu tych jednostek lub na ich żądanie.
§ 2. 1. Banderę statku należy okazywać przez podniesienie jej na flagsztoku rufowym statku.
2. Jeżeli okazanie bandery statku w sposób, o którym mowa w ust. 1, nie jest możliwe, dopuszcza się jej podniesienie w innym widocznym miejscu na statku.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, bandera statku powinna być podniesiona do czasu pozostawania jednostek, o których mowa w § 1, w polu widzenia statku.
§ 3. Statki oddają honory podczas mijania (zbliżania się):
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej i Straży Granicznej;
2) innych statków morskich;
3) miejsc na lądzie lub na morzu, którym zwyczaj morski nakazuje oddanie honoru.
§ 4. 1. Oddawanie honoru polega na opuszczeniu bandery statku do połowy wysokości flagsztoka rufowego statku lub innego miejsca umocowania i przytrzymaniu bandery w tej pozycji:
1) do chwili oddania honoru przez statek pozdrawiany, a następnie podniesieniu jej do góry jednocześnie z banderą, której oddano honor;
2) do chwili minięcia miejsca, o którym mowa w § 3 pkt 3.
2. Przy krótkim flagsztoku rufowym statku wyjmuje się go z gniazda i w czasie oddawania honoru pochyla do pozycji poziomej za rufą statku.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol

Rozbierając to na czynniki pierwsze:

ad 1 - przepisy te dotyczą tylko statków morskich [a więc także naszych jachtów] o polskiej przynależności, czyli nie dotyczą statków pod obcą (niepolską) banderą?! z pozoru niby słusznie, bo skąd obcy mieliby je znać? - Ano mogłoby to rozporządzenie być wpisane do locji polskiej strefy Bałtyku tak, jak wpisane są przepisy porządkowe polskich portów. Jeśli jednak polskim urzędnikom ministerialnym nie zależy, aby statki obcych bander były na polskich wodach terytorialnych związane tymi przepisami, to po kiego grzyba??? zobowiązywać do przestrzegania tych przepisów wyłącznie polskie statki - w praktyce tylko jachty i statki rybackie, bo innych pod polską banderą raczej się już nie uświadczy.

Wedle przepisów tych nakaz "okazywania" naszej bandery obowiązuje wyłącznie w porze od wschodu do zachodu słońca, i tylko przechodząc w pobliżu jednostek pływających Marynarki Wojennej i Straży Granicznej lub na ich żądanie. Czyli tylko w dzień, kiedy jest "w pobliżu" jednostka pływającaMW lub SG, to trzeba im banderę "okazać" bez wezwania, jeśli "w pobliżu" takiej jednostki nie ma, to okazywać banderę należy dopiero po otrzymaniu wezwania. Ale to wezwanie byłoby skutecznie prawnie tylko wtedy, gdy byłoby wystosowane przez jednostkę pływającą MW lub SG. A więc na wezwanie o okazanie bandery otrzymane np. przez radio ze stacji nabrzeżnej lub ze śmigłowca czy samolotu patrolowego nie trzeba reagować?

Tak czy inaczej, w porze nocnej (od zachodu do wschodu słońca) bandery "okazywać" nie należy.

ad 2. "okazanie bandery" wedle tego rozporządzenia oznacza podniesienie jej na flagsztoku rufowym statku, a jeśli to nie jest możliwe, dopuszcza się jej podniesienie w innym widocznym miejscu na statku. "Innym miejscu", ale nie sprecyzowano jakim. Nie musi to zatem być maszt. Poza tym, to miejsce podniesienia bandery ma być "widoczne", a nie bandera ma być widoczna?!
Ponadto bandera statku powinna być podniesiona do czasu pozostawania jednostek, o których mowa w § 1, w polu widzenia statku, a więc gdy jednostka pływająca MW lub SG wyjdzie z "pola widzenia statku", to banderę należałoby opuścić?

ad 3. Oprócz "okazywania bandery" obowiązuje także "oddawanie honoru" wobec
1) jednostek (tylko pływających, nie salutujcie śmigłowca!) MW i SG,
2) innych statków morskich (nie salutujcie jednostek żeglugi śródlądowej!)
3) miejsc na lądzie lub na morzu, którym zwyczaj morski nakazuje oddanie honoru. O jakie miejsca chodzi, autorzy rozporządzenia już nie napisali - może sami nie byli pewni? Cóż, nieopisana wobec tego w prawie, tradycja nakazuje salutować pomnik obrońców Westerplatte, czy zna ktoś inne takie miejsca? Nie napisano też, w jakiej odległości od statku czy miejsca należy honor oddawać?

ad 4. Sposób "oddawania honoru" opisali już w miarę dokładnie i poprawnie, choć wątpliwości się nasuwają takie:
1) jeśli "statek pozdrawiany" nie odpowie swoją banderą, to kiedy podnosić z powrotem naszą?
2) która chwila jest chwilą minięcia miejsca?

ad 5. Rozporządzenie weszło sobie w życie i... chyba mało kto je przeczytał, a ci co przeczytali to równie szybko o tym zapomnieli.

Wedle tych przepisów należałoby pływać bez bandery i dopiero po zobaczeniu jednostki pływającej MW lub SG, albo po usłyszeniu wezwania z takiej jednostki trzeba podnosić banderę - na flagsztoku. I tylko wtedy, gdy na flagsztoku nie jest możliwe, to podnosić banderę w innym widocznym miejscu na statku.

A gdy już sobie tę banderę podniesiemy, to mamy za jej pomocą oddawać honor - jednostkom pływającym MW i SG (nieduży kłopot, skoro już musieliśmy podnieść banderę, aby ją "okazać"), innym statkom morskim (tu kłopot jest większy, po pierwsze trzeba ustalić, czy ten innym statek jest aby na pewno "morski", po drugie - trzeba tę banderę wpierw podnieść, żeby było co opuszczać), oraz bliżej nieokreślonym miejscom na lądzie lub na morzu, którym zwyczaj morski nakazuje oddanie honoru.

Po oddaniu honoru, oraz gdy jednostka pływającaMW lub SG zniknie nam z pola widzenia, banderę należałoby zdjąć z flagsztoka.

Na co komu takie bezsensowne przepisy? z szacunkiem dla polskiej bandery nie mające nic wspólnego :-(
Najgorsze jest to, że nikt w ministerstwie nie widzi potrzeby zmiany tego rozporządzenia. Można byłoby przecież napisać sensownie zasady postępowania z polską banderą handlową na wzór tego, co Regulaminie służby na okrętach MW napisano dla bandery wojennej. Oczywiście ze stosownymi modyfikacjami, bo na statku rybackim czy handlowym stojącym w porcie nikt apelu na poranne podniesienie bandery nie będzie urządzał. Na małych jachtach też nie zawsze byłoby to sensowne, itd. I gdyby się urzędnikom chciało, to można byłoby to wszystko, o czym w tym wątku pisaliśmy o flagach i banderach zebrać razem, przefiltrować tradycję podług obecnych możliwości ludzkich i technicznych na różnego rodzaju statkach (widział kto w obecnych czasach, aby na statku handlowym czy rybackim ktoś wychodził z kabiny nawigacyjnej i pozdrawiał banderą okręt MW lub SG, albo jakikolwiek inny statek?) i do porządku prawnego wprowadzić. A tak, to każdy żeglarz wymyśla sobie swoją własną "etykietę".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 15:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
_jp_ napisał(a):
Na co komu takie bezsensowne przepisy?
Bo ustawa nakazuje, a ustawodawcy nakazuje konwencja.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 19:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
_jp_ napisał(a):
A tak, to każdy żeglarz wymyśla sobie swoją własną "etykietę".

Nic w tym zlego. Okazywac "szacunek" ( albo jego brak ) mozna przeciez bardzo roznie.
Przy okazji: nigdy nie zrozumialem, dlaczego mam salutowac okrety wojenne.
Maar napisał(a):
Bo ustawa nakazuje, a ustawodawcy nakazuje konwencja.

A nam? :roll:
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 19:19 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
W uznaniu zasług, możesz salutować bez zrozumienia.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 19:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Moge tez niesalutowac, nawet bez zasług.

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 19:39 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Jako pacyfista pozdrawiam wszystkie stworzenia i pojazdy wodne (nosząc we dnie i w nocy symbole nieagresywnego państwa środkowoeuropejskiego na estetycznym flagsztoku), jako cykor i erotoman pozdrawiam wojaków (gruba rura np 210 mm zawsze pobudza wyobraźnię).
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 21:43 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Maar napisał(a):
_jp_ napisał(a):
Na co komu takie bezsensowne przepisy?
Bo ustawa nakazuje, a ustawodawcy nakazuje konwencja.

Marku, a mógłbyś mnie uświadomić która "konwencja" (czyli umowa _międzynarodowa_) nakazuje polskim i tylko polskim statkom "okazywać banderę" jednostkom pływającym MW i SG (w domyśle - tylko polskiej MW i SG)?
Bo widzisz... nawet tak sformułowaną "delegację ustawową"
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki okazywania bandery statku jednostkom pływającym Marynarki Wojennej i Straży Granicznej oraz oddawania honoru przez statki, z uwzględnieniem zwyczajów międzynarodowych.
można byłoby mądrzej wykonać. Choćby pisząc w rozporządzeniu coś takiego:
W celu okazania bandery jednostkom MW i SG statki przebywające na wodach morskich R.P. zobowiązane są nieść banderę w porze od wschodu do zachodu słońca.
Banderę, z należnym jej szacunkiem, podnosi się zgodnie ze zwyczajem morskim i możliwościami technicznymi statku tak, aby była dobrze widoczna:
- na statkach o napędzie mechanicznym na maszcie flagowym (sygnałowym) lub na rufowym flagsztoku,
- na statkach o napędzie żaglowym w zależności od typu ożaglowania: jednomasztowych - na rufowym flagsztoku, dwu i więcej masztowych na topie masztu najbliższego rufie, lub pod pikiem gafla jeśli jest na tym maszcie
..... itp.itd.
Czy taka wersja nie byłaby lepsza i zgodna z tradycją i zwyczajami międzynarodowymi?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 22:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
_jp_ napisał(a):
Marku, a mógłbyś mnie uświadomić która "konwencja" (czyli umowa _międzynarodowa_) nakazuje polskim i tylko polskim statkom "okazywać banderę" jednostkom pływającym MW i SG (w domyśle - tylko polskiej MW i SG)?

Dlaczego wyszło ci, że w domyśle tylko polskiej MW i SG? Nie bardzo rozumiem te twoje ad. kilka postów wyżej.

_jp_ napisał(a):
W celu okazania bandery jednostkom MW i SG statki przebywające na wodach morskich R.P. zobowiązane są nieść banderę w porze od wschodu do zachodu słońca.
Khem? Z czego niby miałby wynikać obowiązek noszenia bandery od wschodu do zachodu?
Poza tym, uważasz, że wszystkie statki korzystające z prawa swobodnego przepływu przez polskie wody terytorialne miałyby zaznajamiać się z polskim rozporządzeniem?!

W Konwencji o której mówi, czyli w Konwencji Narodów Zjednoczonych o Prawie Morza jest o okazywaniu bandery i o kontroli statków dość ogólnie i pewnie z tego wynika, że poszczególne kraje w swoich wewnętrznych aktach prawnych doprecyzowały.

Nie wiem czy Niemcy, Francuzi i inne Angole mają jakieś własne przepisy omawiające szczegółowo kwestie bander, ale sądzę, że tak. Natomiast to, że polskie prawo jest stanowione z naruszeniem zdrowego rozsądku i wbrew logice, no cóż... nie skomentuję, bo się okaże, że jestem złym kibicem.

ps. W polskim Kodeksie Postępowania Cywilnego jest Art. 670 o treści: Sąd spadku bada z urzędu, kto jest spadkobiercą. W szczególności bada, czy spadkobierca pozostawił testament...

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2013, o 23:23 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Maar napisał(a):
Nie wiem czy Niemcy, Francuzi i inne Angole mają jakieś własne przepisy omawiające szczegółowo kwestie bander, ale sądzę, że tak.
Natomiast to, że polskie prawo jest stanowione z naruszeniem zdrowego rozsądku i wbrew logice, no cóż... nie skomentuję, bo się okaże, że jestem złym kibicem.
ps. W polskim Kodeksie Postępowania Cywilnego jest Art. 670 o treści: Sąd spadku bada z urzędu, kto jest spadkobiercą. W szczególności bada, czy spadkobierca pozostawił testament...
:mrgreen:

To tak może bardziej dla Monii, lecz i dla porównania:

4 Penalty for carrying improper colours. ;)

(1)If any of the following colours, namely—
(a)any distinctive national colours except—
(i)the red ensign,
(ii)the Union flag (commonly known as the Union Jack) with a white border, or
(iii)any colours authorised or confirmed under section 2(3)(b); or
(b)any colours usually worn by Her Majesty’s ships or resembling those of Her Majesty, or
(c)the pendant usually carried by Her Majesty’s ships or any pendant resembling that pendant,
are hoisted on board any British ship without warrant from Her Majesty or from the Secretary of State, the master of the ship, or the owner of the ship (if on board), and every other person hoisting them shall be guilty of an offence.

(2)A person guilty of an offence under subsection (1) above shall be liable—
(a)on summary conviction, to a fine not exceeding the statutory maximum;
(b)on conviction on indictment, to a fine.

(3)If any colours are hoisted on board a ship in contravention of subsection (1) above, any of the following, namely—
(a)any commissioned naval or military officer,
(b)any officer of customs and excise, and
(c)any British consular officer,
may board the ship and seize and take away the colours.

(4)Any colours seized under subsection (3) above shall be forfeited to Her Majesty.

(5)In this section “colours” includes any pendant.


5 Duty to show British flag.

(1)Subject to subsection (2) below, a British ship, other than a fishing vessel, shall hoist the red ensign or other proper national colours—
(a)on a signal being made to the ship by one of Her Majesty’s ships (including any ship under the command of a commissioned naval officer); and
(b)on entering or leaving any foreign port; and
(c)in the case of ships of 50 or more tons gross tonnage, on entering or leaving any British port.

(2)Subsection (1)(c) above does not apply to a small ship (as defined in section 1(2)) registered under Part II.

(Merchant Shipping Act)

Takie lepsze?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2013, o 17:25 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Maar napisał(a):
_jp_ napisał(a):
Marku, a mógłbyś mnie uświadomić która "konwencja" (czyli umowa _międzynarodowa_) nakazuje polskim i tylko polskim statkom "okazywać banderę" jednostkom pływającym MW i SG (w domyśle - tylko polskiej MW i SG)?

Dlaczego wyszło ci, że w domyśle tylko polskiej MW i SG? Nie bardzo rozumiem te twoje ad. kilka postów wyżej.

Bo nie w każdym państwie organy inspekcyjne wobec statków na morzu nazywają się "Marynarka Wojenna" i "Straż Graniczna". Ponadto z kontekstu innych artykułów Kodeksu morskiego wynika, że "ustawodawca" miał na myśli polskie MW i SG.

Cytuj:
_jp_ napisał(a):
W celu okazania bandery jednostkom MW i SG statki przebywające na wodach morskich R.P. zobowiązane są nieść banderę w porze od wschodu do zachodu słońca.
Khem? Z czego niby miałby wynikać obowiązek noszenia bandery od wschodu do zachodu?

Dlaczego tylko od wschodu do zachodu słońca? - bo mnie _tak_ uczono i ja się z tym zgadzam. Widzisz, to właśnie wskutek braku urzędowych, ogólnie obowiązujących wytycznych odnośnie noszenia naszej polskiej bandery wyrosły różne szkoły "falenickie" i "otwockie". Uzasadnienie w "mojej" szkole było proste: w nocy bandery nie widać, więc szkoda aby się bez potrzeby strzępiła. Co innego okręty z ich banderami wojennymi - bo uzbrojony statek bez bandery wyglądałby na piracki, opuszczenie bandery na okręcie w morzu było sygnałem poddawania się do niewoli itp. itd., więc niech sobie MarWojacy pokazują swoją banderę przez całą dobę. A dlaczego statki handlowe noszą swoje bandery nocą? - bo oficer wachtowy ma znacznie więcej rzeczy do zrobienia niż pilnowanie godziny zachodu słońca i spuszczanie bandery. Tak to zwyczaje morskie przegrywają z ekonomiką uszczuplającą liczebność załogi i z biurokracją dokładającą jej papierkowej roboty.
A w tym obowiązującym nas, ale nieprzestrzeganym przez nas rozporządzeniu też jest wymóg "okazywania" bandery tylko od wschodu do zachodu słońca - widocznie autorzy chodzili do tej samej szkoły co ja, tylko z części zajęć się urwali :-)

Cytuj:
Poza tym, uważasz, że wszystkie statki korzystające z prawa swobodnego przepływu przez polskie wody terytorialne miałyby zaznajamiać się z polskim rozporządzeniem?!

Tak stanowi przywołana przez Ciebie Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza, sporządzona w Montego Bay dnia 10 grudnia 1982 r. http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-02-59-543

Artykuł 21

Ustawy i inne przepisy prawne państwa nadbrzeżnego dotyczące nieszkodliwego przepływu
1.Państwo nadbrzeżne może wydawać, zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji oraz innymi normami prawa międzynarodowego, ustawy i inne przepisy dotyczące prawa nieszkodliwego przepływu przez morze terytorialne odnośnie do wszystkich lub niektórych z niżej wymienionych spraw:
(a) bezpieczeństwa żeglugi i regulowania ruchu na morzu
;
(b) ochrony oznakowania i urządzeń nawigacyjnych oraz innych urządzeń lub instalacji;
(c) ochrony kabli i rurociągów;
(d) zachowania żywych zasobów morza;
(e) zapobiegania naruszaniu ustaw i innych przepisów prawnych państwa nadbrzeżnego, dotyczących rybołówstwa;
(f) ochrony środowiska państwa nadbrzeżnego oraz zapobiegania, zmniejszenia i kontroli zanieczyszczenia środowiska;
(g) morskich badań naukowych i obserwacji hydrograficznych;
(h) zapobiegania naruszaniu ustaw i innych przepisów celnych, skarbowych, imigracyjnych lub sanitarnych państwa nadbrzeżnego.
2.Takie ustawy i inne przepisy prawne nie mogą dotyczyć projektowania, budowy, składu załogi lub wyposażenia obcych statków, chyba że w ten sposób wprowadzają w życie powszechnie uznane międzynarodowe normy lub standardy.
3.Państwo nadbrzeżne podaje w należyty sposób do publicznej wiadomości wszystkie takie ustawy i inne przepisy prawne.
4.Obce statki korzystające z prawa nieszkodliwego przepływu przez morze terytorialne przestrzegają wszelkich takich ustaw i innych przepisów prawnych oraz wszelkich powszechnie uznanych norm międzynarodowych dotyczących zapobiegania zderzeniom na morzu.


Zatem zgodne z MPM byłoby wydanie przepisów zobowiązujących _wszystkie_ statki przebywające na polskich wodach terytorialnych do niesienia bandery celem łatwiejszej ich identyfikacji z uwagi na względy bezpieczeństwa żeglugi.

Czy nie widzisz absurdu obecnej sytuacji prawnej? Polski okręt MW lub SG podpływa do nieoznakowanego statku i woła, żeby okazał swą banderę. A on "okazuje" gest Kozakiewicza z komentarzem, że rozporządzenie ministra Pola go nie dotyczy tylko statków zarejestrowanych w Polsce.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2014, o 16:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 11:42
Posty: 168
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 64
Uprawnienia żeglarskie: Nauclerus Odobenus
Czy poniższy zwyczaj jest międzynarodowy - czy jest polską specyfiką?
Czy stosujecie się do niego?
Jak wiele krajów wypada odwiedzić, żeby coś takiego miało sens?
Narjess napisał(a):
Po powrocie z rejsu podnosimy flagi w kolejności odwiedzonych krajów, licząc od dołu pierwszy odwiedzony kraj. Gdy podnosimy flagi państw odwiedzanych nie wolno podnosić pod prawym salingiem innych znaków.

My po powrocie ze Szwecji i Bornholmu mieliśmy w marinie gdańskiej flagę duńską i szwedzką. Pewien sympatyczny żeglarz ze skandynawii, zwrócił nam uwagę, że umieszczając jedną flagę pod drugą - poniżamy jak gdyby kraj, którego flaga jest pod spodem.
Wyglądał na wyraźnie zbulwersowanego, więc czym prędzej ściągneliśmy obie banderki. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2014, o 17:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Trzeba być skandynawskim idiotą (chociaż sympatycznym) żeby odebrać to jako poniżanie.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...



Za ten post autor skipbulba otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2014, o 02:11 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Trzeba być Polakiem by siem chwalić "odwiedzonymi krajami" :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2014, o 07:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Być może ale wolę być Polakiem niż Szwedem, przynajmniej nie mam problemu z pierdołami :P

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2014, o 08:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 01:22
Posty: 1212
Podziękował : 263
Otrzymał podziękowań: 367
Uprawnienia żeglarskie: sterownik azjatycki
Ryś napisał(a):
Trzeba być Polakiem by siem chwalić "odwiedzonymi krajami"
Mówisz o tych kamperach na niemieckich blachach oblepionych naklejkami? Że niby niemi Polacy jeżdżą? :-P :-P

_________________
Pozdrawiam,
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2015, o 09:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lis 2012, o 11:41
Posty: 1777
Lokalizacja: Uznam
Podziękował : 353
Otrzymał podziękowań: 374
Uprawnienia żeglarskie: są, ale bez znaczenia
Jak co roku tak i dzisiaj mamy państwowo zadekretowany Dzień Flagi. Z tej okazji możemy przeczytać sporo tekstów mających na celu rozgrzanie naszych patriotycznych uczuć które mają się przejawiać w uwielbieniu państwowej flagi i co oczywiste polskiej bandery.
Mając smutne raczej przemyślenia na temat ochrony polskich barw narodowych napisałem onegdaj list protestacyjny do władz polskich:
Cytuj:
Świnoujście, 13 czerwca 2011
Zbigniew Andrzej Gintowt
[nazwa ulicy, numer]
72-610 Świnoujście

Pan Bronisław Komorowski Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Pan Grzegorz Schetyna Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Pan Bogdan Michał Borusewicz Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
Pan Donald Tusk Prezes Rady Ministrów Rządu Rzeczypospolitej Polskiej

Protest

Niniejszym składam na ręce Panów protest obywatelski w sprawie zaniechań
w realizacji art. 28, ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej przez podlegające
Panom organy Państwa przez to, że nie wypełniają one wystarczająco zadań
związanych z ochroną barw narodowych na polskich flagach.

Uzasadnienie

W kilku ostatnich latach można zaobserwować nasilające się zjawisko bezczeszczenia
polskich flag eksponowanych publicznie w Polsce i za granicą przy wielu okazjach
takich jak: imprezy sportowe, uroczystości religijne, masowe imprezy rozrywkowe
i różnego rodzaju demonstracje publiczne (również partyjne), na których
prezentowane są flagi państwowe i na których (najczęściej na białym polu)
umieszczane są różnorodne napisy. Uwłaczające dla barw narodowych jest już samo
umieszczanie tych napisów, a nie prezentowane treści które powinny mieć inne niż
flaga państwowa miejsce prezentacji.
Ten utrwalający się niechlubny zwyczaj, w zasadzie nie ma odpowiednika w innych
krajach Europy i świata. Opisane zjawisko ma miejsce przy zupełnej obojętności
organów władzy wykonawczej. Władze ustawodawcze mają również własne pole do
działania. Ustawa z 2000 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz
o pieczęciach państwowych doczekała się w 2005 roku tekstu jednolitego, jednak w
ciągu 11 lat obowiązywania, sprawę ochrony barw narodowych traktuje w art. 15
i art. 16 zdawkowo, mało precyzyjnie, bez sankcji i to prawdopodobnie spowodowało
powstanie opisanego wyżej skandalicznego traktowania barw narodowych na fladze
polskiej. Czyż nie byłoby słusznym wobec tego rozpatrzenie możliwości nowelizacji
istniejącego prawa z uwzględnieniem tego problemu?
Z ubolewaniem należy odnotować że w przepisach prawa dotyczących tej sprawy nie
uwzględniono doskonale opracowanych postanowień „Protokółu flagowego” (pkt. 6)
Instytutu Heraldyczno – Weksykologicznego.
Z poważaniem
[podpis mało czytelny]

Na przesłany list protestacyjny odpowiedź nadeszła tylko jedna:
Cytuj:
Przesyłam zgodnie z kompetencjami.
Z poważaniem, [imię i nazwisko] Radca Szefa KPRM


Nie podpowiadam jak można sprawdzić poszanowanie barw narodowych na flagach i banderach aktualnie..., ale dedykuję powyższe z okazji dzisiejszego święta.

_________________
Zbig A. Gintowt


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 196 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL