Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 lip 2025, o 03:27




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 290 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 lis 2011, o 09:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Proponuję zastopować, bo zaczynacie się "zapiekać" w swoich twierdzeniach i zaraz ktos pójdzie dalej, niż naprawdę uważa. Może tak dwa dni przerwy?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 10:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie wiem jak jest dzisiaj, 31 lat temu kiedy służyłem w WOP w Marynarce Wojennej, to wzdłuż całego polskiego wybrzeża były rozlokowane, bodaj 63 stacje radiolokacyjne również podlegające WOP MW, które obserwowały wszystkie jednostki poruszające się w obszarze morskich wód terytorialnych i wewnętrznych Naszego Kraju. Obserwowały i rejestrowały to na planszach opisując nazwę jednostki i banderę. Jak któryś z radarzystów brzegowych przysnął i zgubił obserwowany obiekt, to natychmiast drogą radiową kontaktował się z najbliższym okrętem WOPMW i podawał namiary i odległość względem siebie statku co do, którego miał wątpliwości, że to ten którego zgubił. My wówczas będąc w służbie na wodzie jechaliśmy na wskazaną pozycję coby zidentyfikować zgubę i potwierdzić, że to jego zguba lub przekazać dane innej jednostki, której ów radarzysta jeszcze nie miał na swojej planszy. W taki sposób monitorowaliśmy bardzo dużo jednostek, nie mam pewności jaki procent, przebywających na wodzie. Ja głównie jeździłem po Zatoce Gdańskiej (Hel - Krynica Morska- redy wszystkich portów zatoki).

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 10:11 
Hehehe.. Naprawdę Colonelu, nie było w moim poście ani krzty złośliwości do Maćka, ani nie odbieram słów Maćka jako złośliwych. Szanuję jego zdanie i fascynuje mnie jego twardy pogląd. "Mała wyobraźnia" nie tyczy się osoby Maćka, tylko możliwości technologicznych tego co i tak już istnieje.
Takie dyskusje sa potrzebne, bo ściągają trochę innowatorów na ziemię. To naprawdę super, że ludzie bez złośliwości potrafią bronić swojej racji i pokazywać czasem bezsens działań tych, którzy próbują coś zmieniać. Bezsens w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Z mojej "elektronicznej" strony, dyskusja (nawet emocjonalna) jest pozytywna, dlatego, że część czytelników, nawet jeśli do tej pory nie słyszała o AIS... przynajmniej o nim przeczyta i być może poszuka informacji gdzie indziej.

I żeby było jasne: AIS NIE ZASTĘPUJE RADARU!!!


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 10:30 

Dołączył(a): 12 paź 2011, o 08:28
Posty: 22
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
JacekBol napisał(a):
I żeby było jasne: AIS NIE ZASTĘPUJE RADARU!!!
Poprzez podobna funkcjonalnosc chyba jednak troche zastepuje. Tak jeden jak i drugi system nie gwarantuje tego, ze wszystkie statki sa widoczne na ekranie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 11:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Pogromczyni oceanow napisał(a):
JacekBol napisał(a):
I żeby było jasne: AIS NIE ZASTĘPUJE RADARU!!!
Poprzez podobna funkcjonalnosc chyba jednak troche zastepuje.

Nie porównuj nieporównywalnego! Na prawidłowo obsługiwanym radarze widać niemal wszystkie jednostki a na ekraniku AIS widać tylko takie, które wyposażono w nadajnik AIS. A w "magiczny" nadajnik AIS wyposażone są tylko niektóre jednostki, stosunkowo nieliczne!
Zgodnie z konwencjami m-narodowymi w nadajniki AIS muszą być wyposażone tylko statki powyżej 300GT i wszystkie statki pasażerskie. Wszelkie inne jednostki - a zapewniam Cię, że jest takich jednostek dziesiątki tysięcy - AIS mieć nie muszą (i najczęściej nie mają...). Tych statków - na AIS nie widać!
Nie wiem jak "chyba jednak trochę zastąpić" radar miałoby urządzenie, na którym z definicji nie widać zdecydowanej większości innych jednostek...
Pogromczyni oceanow napisał(a):
Tak jeden jak i drugi system nie gwarantuje tego, ze wszystkie statki sa widoczne na ekranie.

Raz jeszcze -przy pomocy radaru można wykryć niemal wszystkie jednostki. I nie jest to na dodatek uzależnione od wyposażenia tych innych jednostek, czy od sprawności jakiegokolwiek urządzenia na nich (np. AIS). Radar zawodzi przy wykrywaniu tylko w pewnych okolicznościach i tylko najmniejszych jednostek - dokładniej tylko tych, co nie noszą reflektora radarowego.
Na AIS tymczasem nie widać żadnej jednostki, która nie posiada transpondera AIS, nie widać żadnej jednostki na której transponder się zepsuł oraz żadnej jednostki, na której po prostu go wyłączono...
Słowem - radarem wykryjesz ponad 90% jednostek. AIS-em - może w porywach ze 30%...

Poza tym radarem aktywnie poszukujesz "przeciwnika". Przy pomocy AIS wykrywasz tylko takiego, który sam łaskawie zadeklaruje swoją obecność... I na dodatek wierzyć musisz na ślepo, że dane takiej elektronicznie generowanej deklaracji są prawdziwe...

Poza tym zapominasz o "funkcjonalności" radaru w roli urządzenia nawigacyjnego - na którym oprócz innych jednostek widać brzegi, znaki nawigacyjne, skały i inne takie (że o frontach i szkwałach nie wspomnę...). Co daje możliwość otrzymywania pewnej, niezależnej od systemów satelitarnych pozycji.

Poniżej kilka klików, dla wielbicieli AIS-a...:
Powszechnie występujący fałszywy status "statek żaglowy":
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... fm/sailing
Fałszywa pozycja i inne dane z AIS:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... icollision
Awarie transponderów:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... alarmprobs
Fałszywe dane i pozycje z AIS:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... pinchofdis
Kolizja jachtu ze statkiem - i statek i jacht były wyposażone w AIS:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... /classbais
Błedy w instalacji i obsłudze transponderów:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... servations
Podwójne "echa" generowane na AIS:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... upidentity
Brak danych statków (nazw i MMSI) na AIS:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... /shipsname
Miesięczne zawieszenie działania AIS na wschodnim wybrzeży USA:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... isusersimp
Błędy w działaniu AIS na statkach w Kanale Panamskim:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... toshipping
Obserwacje błędów AIS - poczynione przez pilota, podczas jednej tylko zmiany:
http://www.nautinst.org/en/forums/ais/a ... watchcycle

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 12:52 

Dołączył(a): 12 paź 2011, o 08:28
Posty: 22
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moje "troche" i Twoje "niemalze" maja wspolna ceche. Mam nadzieje, ze ja dostrzegasz.

Poza tym roznica czy musze kupic ekran radarowy czy nadajnik AIS... za kazdym razem cos MUSZE.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*



Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 14:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
pierdupierdu napisał(a):
Na prawidłowo obsługiwanym radarze widać niemal wszystkie jednostki

Takie przewrotne pytanie.

Jak często podchodzi do radaru jednoosobowa obsada mostka na frachtowcu podczas standardowego przejścia morzem?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 15:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
JacekBol napisał(a):
Maćku. Broń Boże nie chcę Cię obrazić. Trochę jestem zdziwiony Twoim konserwatywnym podejściem. Mimo, że Cię nie znam osobiście (moje zdanie opiera się tylko o to co mówisz), śmiem twierdzić... że masz małą wyobraźnię ;) (naprawdę bez urazy).


Jacku, tzn że ruszałaby akcja ratownicza zawsze gdy na jachcie padnie akumulator? Bez jaj.
Ja sobie tego nie wyobrażam nie w sensie, że się nie da. Da się, ja jestem dziecko komuny i wyobrażam sobie nawet grabienie AISem plaży. Natomiast nie wyobrażam sobie sensu takiego działania. Na małych jednostkach, szczególnie żaglowych awarie prądu, zaniki zasilania, pady akumulatorów są dość częste. I za każdym razem będzie ruszać akcja ratownicza? To absurd. No i kto bedzie za to płacił. Że SARowi się podoba to wierzę, będzie parę kolejnych stołków dla jakiś darmozjadów.

Jak już Jaromir dowiódł radar jest bezdyskusyjnie lepszym rozwiązaniem. Ale mam takie pytanie: jaki pobór energii elektrycznej ma AIS, bo rozumiem, że żeby miało to sens musi zapierniczać 24 godziny na dobę. I pytam o transponder, bo sam odbiornik to zbędna zabawka. No i jaka jest różnica w koszcie radaru i AISa.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Stara Zientara napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
Na prawidłowo obsługiwanym radarze widać niemal wszystkie jednostki

Takie przewrotne pytanie.

Jak często podchodzi do radaru jednoosobowa obsada mostka na frachtowcu podczas standardowego przejścia morzem?


A co to ma do rzeczy. Jak masz radar, to Twój problem jak często go obserwujesz, a statki moga wcale nie obserwować, prawda? natomiast w przypadku AISa jak jakaś jednostka go nie ma, to go nie ma i nic nie poradzisz choćbyś sam miał superhiperczadmalina AISa.
Ja uruchamiam radar zawsze w warunkach złej widoczności i w sytuacji gdy mam niejasną sytuacją oraz w ciasnych miejscach ( typu Arkona czy Oland Sodra Grund)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 16:33 
pierdupierdu napisał(a):
Poniżej kilka klików, dla wielbicieli AIS-a...:

Ech... Mam Jaro do Ciebie zajebisty szacunek... ale to trochę mi to socjotechniką zajechało. Jak poczytałem co tam ludzie zgłaszają, to mogę przytoczyć 10 razy tyle o radarach. AIS to nie jest urządzenie które coś zrobi za nas i podobnie jak radar... też trzeba umieć go ustawić i obsłużyć... ;)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 16:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Jacku tylko, że używając radar wystarczy, że polegam na swoich umiejętnościach, rozsądku itp. używając AIS muszę polegać na umiejętnościach, rozsądku, wiedzy i dobrej woli innych ludzi, a to już ryzykowne założenie.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 16:48 
skipbulba napisał(a):
Jacku, tzn że ruszałaby akcja ratownicza zawsze gdy na jachcie padnie akumulator? Bez jaj.


Aż tak daleko moja fantazja nie sięga. Nie popadajmy w skrajność. Ale na paru ekranach mogłaby zamigotać kropka i właczyć się alarm, gdyby na 1 Mm od brzegu nagle jakiś sygnał przestał być nadawany. Choćby po to by zwrócić uwagę... Co obserwator dyżurny dalej z tym zrobi... To już jest zupełnie insza inszość.

skipbulba napisał(a):
Da się, ja jestem dziecko komuny i wyobrażam sobie nawet grabienie AISem plaży.

No pewnie że się da, podobnie jak Strongmenom można dołożyć rzut radarem na odległość ;)

skipbulba napisał(a):
Ale mam takie pytanie: jaki pobór energii elektrycznej ma AIS, bo rozumiem, że żeby miało to sens musi zapierniczać 24 godziny na dobę.


Dobre pytanie... AIS CTRX Carbon ma śrdeni pobór mocy rzędu 4 W. To jak wychodzi z wzorów szkolnych... ok 0.3A ? to na 72Ah akumulatorze pociągnie sam ponad tydzień?

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

skipbulba napisał(a):
Jacku tylko, że używając radar wystarczy

Żeby było jasne... nie mam nic przeciwko radarom. Znam ich zalety i ograniczenia... Co więcej, potrafię sobie je dostroić i interpretować obraz. Jesli mam do dyspozycji radar (rzadkość na jachtach czarterowych) zawsze gdy mam taką potrzebę... włączam go... i bynajmniej nie dla szpanu. Nie zdarzyło mi się go jednak wrzucić do worka na rejs.


skipbulba napisał(a):
No i jaka jest różnica w koszcie radaru i AISa.

Nie wiem... najtańszy AIS klasy B kosztuje ok 1800 zł. Ktoś wie ile kosztuje najtańszy radar?


skipbulba napisał(a):
Jak już Jaromir dowiódł radar jest bezdyskusyjnie lepszym rozwiązaniem

Jaromir niczego takiego nie dowiódł. Dowiódł, jedynie, że jest to inne urządzenie. Aż mnie kusi... żeby coś pokazać..., ale nie wiem czy znajdę odpowiednie rysunki...


Nie mam kursu radarowego.... ale chętnie zapytam specjalistów co tu widzą:
Załącznik:
radar.JPG
radar.JPG [ 70.97 KiB | Przeglądane 2831 razy ]


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 19:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
JacekBol napisał(a):
Aż tak daleko moja fantazja nie sięga. Nie popadajmy w skrajność. Ale na paru ekranach mogłaby zamigotać kropka i właczyć się alarm, gdyby na 1 Mm od brzegu nagle jakiś sygnał przestał być nadawany. Choćby po to by zwrócić uwagę... Co obserwator dyżurny dalej z tym zrobi... To już jest zupełnie insza inszość.


No tylko nie widzę sensu wydawania publicznych pieniędzy na... inszą inszość :) to oczywiście moja opinia :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 19:09 
Bardzo podobna do mojej. Jednak jak mniemam byłbym rad, gdyby ktoś jak już i tak siedzi na dyżurze za naszą wspólną kasę... to dołożyć mu obowiązku. Tym bardziej, że jak napisał elektryczny... i bez AISów dało się to kiedyś zrobić...


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 19:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
JacekBol napisał(a):
Nie mam kursu radarowego.... ale chętnie zapytam specjalistów co tu widzą:
Nie bardzo się na tym nie znam (a specjalistą to nie jestem zupełnie), ale skoro pytasz, to musi być na fotce przedstawione coś ciekawego.

Może sprecyzuj, o które echo Ci się rozchodzi, czy może o cały obraz chodzi?

ps. Na jakim zakresie pracował ten radar?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 19:29 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
skipbulba napisał(a):
sam odbiornik to zbędna zabawka. No i jaka jest różnica w koszcie radaru i AISa


W styczniu kupilem ploter zegrowanym AIS-em i po przeplywanym sezonie jestem odmiennego zdania. Podobne zdanie ma moj przyjaciel majacy i radar i odbiornik AIS
a plywajacy we fiordach i szkierach. Twierdzi ze we fiordach gdzie brzeg daje echo
dzieki odbiornikowi AIS widzi promy za zakretem itp. Ja, nie majac radaru "widze" jednostki na wodach portowych za wyspami i zakretami. Nie sadze zeby moj ploter z odbiornikiem AIS bral wiecej pradu niz zwykly ploter.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 19:32 
Pierwszy krąg jest na 1 Nm. Czyli to co tu widzimy to 3 Nm.
Czy ciekawego to nie wiem. Maciek pisze o wyższości radaru nad AIS... Zatem przedstawiam typowy obraz sytuacji radarowej z kórym może mieć kontakt zwykły (niezawodowy) żeglarz. Podniosła się mgła. Widoczność 200m. Dobrze że na pokładzie jest w ogóle radar. Mamy pełny obraz, "widać niemal wszystkie jednostki".... no to pytam co widać?


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Ale ja nie neguję Marku przydatności AISa. Tylko bronie dwóch tez: po pierwsze nieobowiązkowości, po drugie tezy, że AIS nie rozwiązuje wszystkich problemów, nie jest panaceum na wszelkie przypadki, nie jest zastępstwem radaru itd.
Nawet zamierzałem zainwestować w AIS, ale jako dodatek do radaru i porządnego plotera. Nie zainwestuję, bo sprzedaję lódke :D

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 20:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Stara Zientara napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
Na prawidłowo obsługiwanym radarze widać niemal wszystkie jednostki

Takie przewrotne pytanie.

Jak często podchodzi do radaru jednoosobowa obsada mostka na frachtowcu podczas standardowego przejścia morzem?

Taka przewrotna odpowiedź.
Biorąc pod uwagę intensywność ruchu statków i innych jednostek oraz mając na względzie udokumentowany, bardzo promil zderzeń na morzu - wachtowi podchodzą do radarów dostatecznie często. Przynajmniej w zdecydowanej większości przypadków. :lol:
Aby mieć pewność, że obraz z radaru oglądany jest dostatecznie często - najlepiej samemu go dostatecznie często oglądać :lol:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 16 lis 2011, o 20:34 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 20:30 
skipbulba napisał(a):
Ale ja nie neguję Marku

O! I tu się zgadzam w 100%
A to sytuacja z wcześniejszego obrazu radarowego:
Załącznik:
Komentarz: Radar... w innym otoczeniu.
Nie zamiast... razem.

radar.jpg
radar.jpg [ 35.29 KiB | Przeglądane 3434 razy ]

Załącznik:
Komentarz: Sam radar
radar.JPG
radar.JPG [ 70.97 KiB | Przeglądane 3427 razy ]

Załącznik:
Komentarz: Miejsce akcji...
radarzdj.JPG
radarzdj.JPG [ 196.77 KiB | Przeglądane 3420 razy ]


Ostatnio edytowano 16 lis 2011, o 20:37 przez JacekBol, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
no ale o ile się nie mylę, to jest to obraz radaru nałozony na mapę elektroniczną (ploter) a nie AIS.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
JacekBol napisał(a):
Nie zamiast... razem.


no własnie...
Cytat:
"AIS information supplements marine radar, which continues to be the primary method of collision avoidance for water transport."
- można pogoglać frazą i wyjdzie skąd:
http://www.google.pl/search?q=%22AIS+in ... =firefox-a

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 16 lis 2011, o 20:38 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
pierdupierdu napisał(a):
Przynajmniej w zdecydowanej większości przypadkow :lol:

Znaczy Bieszczady to była ta mniejszość. Być może, że Janosik także.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 20:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Eeee, myślałem, że te cienie widoczne na echu 2 mile w prawym namiarze od 5 do 20, to jakiś opad straszliwy czy cuś takiego a to zwykłą wyspa, buuu :-)

BTW w fajnym miejscu sobie żeglowałeś.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 20:45 
Przyjrzyj się Maćku dobrze...
Jaro... Nigdy nie napisałem, że AIS może być zamiast radaru.... Napisałem, że może łaczyć funkcje, ale nie zamiast. Ten przykład pokazuje , że trochę bez sensu jest nakładać obraz radarowy na dużo dokładniejszą mapę nawigacyjną. Dlatego wymyślono radar ARPA/MARPA.

Powyższe rysunki pokazują, jak rozwój technologii może wpływac na bezpieczeństwo. Nie jesteśmy na morzu sami. Są na nim i ci doświadczeni i ci, którzy są na początku swojej drogi, zostawiający swoje kaucje. Wszystkie wymysły inżynierów mają służyć poprawie bezpieczeństwa. Czy mają być obowiązkowe? Jak dowodzi dyskusja... jedni uważają, że nie, a inni bez tego się nie ruszą. Ale czy ktoś z decydentów ją przeczyta? (pytanie ze zbioru retorycznych). Zawsze mówiłem, że demokracja to do dupy ustrój, ale nikt jeszcze nic lepszego nie wymyślił.

Ja na pewno zapraszam na pogawędkę do Korsarza... w grudniu. Przywiozę kilka rodzajów odbiorników i nadajników AIS. Podłaczymy się do prawdziwych AISów brzegowych w Gdyni, Szczecinie i Montrealu oraz do 150 AISów na świecie. Odpowiemy dlaczego czasami nas nie widać na Marinetraffic i co zrobić żeby nas było widać. Sprawdzimy pogodę w Szwecji i spróbujemy odnaleźć wirtualne oznakowanie elektroniczne.... Zapakujemy komuś AISa w Warszawie na samochód i sprawdzimy zasięg. Już dzisiaj zapraszam.

PS. Pojadę pociągiem żeby się obyło bez przygód drogowych...


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Stara Zientara napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
Przynajmniej w zdecydowanej większości przypadkow :lol:

Znaczy Bieszczady to była ta mniejszość.


Bieszczady nie miały skutecznego reflektora radarowego. Tak wynika z konkluzji tu (p.III):
http://www.kapitanowie.org.pl/magazyn/j ... zczady.htm

Reflektor na Bieszczadach nazywał się „Echo Power T-55”.
Reflektor tego samego typu co zamontowany w feralną noc na Bieszczadach był badany i porównywany z innymi reflektorami:
http://www.sail-ho.pl/article.php?sid=872
Obliczona i zbadana przy okazji dochodzenia Izby Morskiej tzw. skuteczna powierzchnia odbicia tego urządzenia wyniosła 0,577m². Producent twierdził, że jest to 2m².
Producent bez mrugnięcia okiem nadal tak twierdzi...: http://www.formianautica.it/product_inf ... 84ea596d6d
A ten "reflektor" nadal można bez trudu kupić, również w Polsce...

BTW - wg. IMO skuteczny reflektor radarowy powinien mieć powierzchnię minimum 10m²... Ten z Bieszczad miał 0.577m². Siedemnaście razy mniej...
Całkiem spokojnie na każdym radarze widać i takie reflektory, co mają powierzchnię odbicia o połowę mniejszą od IMO-wskiego minimum. Ale te, co (jak "reflektor" z Bieszczad) mają powierzchnię odbicia ponad siedemnaście razy mniejszą od IMO-wskiego minimum - nie zawsze można zauważyć. I wcale mnie to nie dziwi...

Ponadto w przypadku Bieszczad Izba miała duże wątpliwości co do tego czy i jakie paliły się na jachcie światła. Oraz bardzo jednoznacznie wypowiedziała się o jakości obserwacji prowadzonej na jachcie. A ja sobie myślę, że Ty dobrze o tym wszystkim dobrze wiesz...

Stara Zientara napisał(a):
Być może, że Janosik także.

Hmmmm - a objawił się ktoś, kto wie w ogóle coś pewnego o tragedii Janosika?

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17668
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4283
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
pierdupierdu napisał(a):
Stara Zientara napisał(a):
Być może, że Janosik także.

Hmmmm - a objawił się ktoś, kto wie w ogóle coś pewnego o tragedii Janosika?

Spirytyści, mesmeryści... :(

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 21:57 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Marek napisał(a):
AndRand napisał(a):
No i katastrofa wtedy to taaakaaa chwiiilaaa mooomeeent, że nie ma jak S.O.S czy Mayday wysłać

Wiesz @Andrand, aż przykro czytać te twoje pierdoły - nie myślałeś o jakimś forum Onetu czy Interii?

Ja teraz też się zastanawiam Maar gdzie Ciebie wysłać - chyba albo do reżyserki BigBrothera albo na obiad do cioci wściekającej się, że do ryby ktoś z widelcem i NOŻEM!!!!

Jakoś prawie wszytskie urządzenia wzywające pomocy nie dizzałają tak, ze nadają cały czas i jak przerywają to jest alarm tylko jest wielki czerwony przycisk, który się wciska w niebezpieczeństwie. Katafstrofa na morzu przebiega w takim czasie, że nie ma najmniejszego powodu by było inaczej - funkcja, przycisk czy cokolwiek, po naciśnięciu którego wysyłany jest sygnał alarmowy z pozycją.
Dlatego kompletnie nie przekonuje mnie argument, że stała widzialność w marinetraffic .com zwiększa w jakikolwiek sposób bezpieczeństwo małego jachtu.
M@rek napisał(a):
Podobne zdanie ma moj przyjaciel majacy i radar i odbiornik AIS
a plywajacy we fiordach i szkierach. Twierdzi ze we fiordach gdzie brzeg daje echo
dzieki odbiornikowi AIS widzi promy za zakretem itp. .

No to jestem w szoku - skąd radar wie, że się coś od gór odbija no i gdzie jest w związku z tym obiekt??? :cool:

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 22:28 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
AndRand napisał(a):
No to jestem w szoku - skąd radar wie, że się coś od gór odbija no i gdzie jest w związku z tym obiekt??? :cool:


Wyrazilem sie nieprecyzyjnie. Obiekt jest przyslaniany przez wysoki brzeg i na radarze go nie widac za to widac go na ploterze z AIS. Jak napisalem to doswiadczenia Kolegi zeglujacego na dobrze wyposazonym jachcie na tamtych wodach.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2011, o 09:14 
AndRand napisał(a):
Katafstrofa na morzu przebiega w takim czasie, że nie ma najmniejszego powodu by było inaczej - funkcja, przycisk czy cokolwiek, po naciśnięciu którego wysyłany jest sygnał alarmowy z pozycją.

No ja jeszcz enie przeżyłem żadnej i faktycznie nie mam w tym doświadczenia (raczej tylko teoryzuję). Rozumiem zatem, że potrafisz wyjaśnić czemu na WLA127 nie zadziałał EPIRB i alarm DSC?

AndRand napisał(a):
Dlatego kompletnie nie przekonuje mnie argument, że stała widzialność w marinetraffic .com zwiększa w jakikolwiek sposób bezpieczeństwo małego jachtu.

Sam zdziwiłbym się, gdyby tak było. Nie sądzę jednak, że próbujesz nam wmówić, że ewentualne służby które maiłyby tego pilnować (choć nie ma czego za bardzo pilnować, bo urządzenia cyfrowe same potrafią się pinować) korzystałyby z Marinetrafic.com ?

Czytając wyciąg z orzeczenia IM w sprawie WLA-127 zastanowił mnie fakt, niezadziałania alarmu z radiopławy EPIRB. Radiopławy na kutrze nie odnaleziono, a wyłowiona tratwa odpalona była prawidłowo (może to oznaczać, że zarówno pława jak i tratwa były poprawnie zainstalowane i zachowały się tak jak powinny). Nie znalazłem w orzeczeniu ani pół zdania wyjaśnienia dlaczego nie zadziałał EPIRB. Faktem tylko chyba jest to, że coś co zgodnie z OBOWIĄZKIEM zadziałania - nie zadziałało.
Ja wyznaję zasadę, że lepsze jest wrogiem dobrego. Jeśli coś można poprawić... nalezy to zrobić.
Być może wtedy, operator np. SWIBŻ zauważając po kilkudziesięciu sekundach zanik sygnału AIS (powinno to zająć około 40 sekund) mógłby przez UKF wywołać kuter i poprosić będace w sąsiedztwie statki o sprawdzenie radarowe... Brak sygnału radarowego na tej pozycji może oznaczać chyba tylko jedno przy tak dużej jednostce jak WLA127. Oczywiście, przy założeniu, że jednostka chce by dodatkowo system zadziałał i posiada AIS. WLA127 AISa nie posiadał :(. Czy to by coś zmieniło? Nigdy się już nie dowiemy.

Czytając orzeczenie w sprawie sy Bieszczady... raczej nie mam wątpliwości, że gdyby posiadały AIS do dzisiaj by pływał. Nie zmienia to oczywiście faktu, że warto na ruchliwych trasach posiadać skuteczny reflektor radarowy (choćby dlatego że nie pobiera ani ćwierć wata prądu), co też mogłoby zlikwidować spekulacje załogi gazowca o słabej widoczności jachtu.

Czemu Państwo dąży po wypadkach do narzucania takich systemów? Z prostej kalkulacji. Utrata (śmierć) choćby jednego obywatela to spore straty dla budżetu i Narodu. Strata finansowa (brak wpływu z podatków, koszty akcji ratowniczych, utrata majątku). Naród traci doświadczone umysły, młode głowy... kupę kultury narodowej i Bóg sam jeszcze wie jakie ponosi koszty społeczne. Trudno się dziwić, że Państwo próbuje jak może ograniczać skutki wypadków... jakichkolwiek. Czy robi to udolnie? To właśnie odpowiedź na topicowe pytanie.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2011, o 10:20 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 239
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
JacekBol napisał(a):
Utrata (śmierć) choćby jednego obywatela to spore straty dla budżetu i Narodu. Strata finansowa (brak wpływu z podatków, koszty akcji ratowniczych, utrata majątku). Naród traci doświadczone umysły, młode głowy... kupę kultury narodowej i Bóg sam jeszcze wie jakie ponosi koszty społeczne. Trudno się dziwić, że Państwo próbuje jak może ograniczać skutki wypadków... jakichkolwiek.

Uważam, że nie można narzucać ogółowi ograniczeń po to by ochronić jednostkę przed potencjalną utratą życia. Skoro nie ma pewności, że niestosowanie AIS prowadzi do wypadków, to nie widzę powodu, aby państwo miało komukolwiek narzucić jego używanie.

Takie sprawy powinien regulować rynek, np. poprzez odpowiednie zapisy w umowach ubezpieczeniowych zawieranych dobrowolnie między armatorem i firmą ubezpieczeniową: chcesz mieć niższą składkę, proszę bardzo, ale zainstaluj AIS itd.

Z niektórych wypowiedzi w tym wątku przebija niestety pogląd, że nic złego w tym, aby oddać wolność na rzecz złudnego bezpieczeństwa rzekomo gwarantowanego przez Państwo. Chciałbym, abyście pomyśleli przez chwilę o tym, jaki byłby efekt uboczny wprowadzenia obowiązku posiadania nadajnika AIS na każdym statku. Poza pozornym zwiększeniem bezpieczeństwa oddajemy do dyspozycji Państwu kolejne narzędzie kontroli. Przecież nie po to wypływamy na pełne morze. Właściwie to wydaje mi się, że wypływamy w morze po coś wprost przeciwnego.

Z wolnościowym pozdrowieniem.
Marek Bednarczyk

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 290 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 59 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL