Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 21:19




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 09:01 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
plitkin napisał(a):
Ja tam wielkim teoretykiem nie jestem, ale już na pierwszy rzut oka widać, że w tym wątku totalnie olewamy takie drobiazgi jak siłę hydrodynamiczną, powstającą na mieczu i kadłubie, bez której nie ma ciągnięcia/pchania jachtu do przodu, tylko w bok.

Ja tam pływać wolę, a teoria z tego wątku mnie nie przekonała.

wow, to jakieś kosmiczne rozwiązanie - podwodny żagiel? Czyli taki lotniczy profil miecza i kadłuba, że daje siłe do przodu...?

Ja pozostanę jednak przy wersji, że jak siła działa pod kątem i ma duży opór (siła przeciwnie skierowana do siły działającej - tu wiatru) boczny, a mały wzdłużny to wypadkowa jest do przodu...

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 09:23 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
AndRand napisał(a):
wow, to jakieś kosmiczne rozwiązanie - podwodny żagiel?


Dokładnie tak. Nazywa się to miecz. Uprzedzając kolejny sarkastyczny cios - profilowany o tej samej powierzchni działa skuteczniej niż płaska blacha. Czyli podwodny "żagiel" dokłada się do całokształtu.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: Juras
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 10:42 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
jesteś pewien, że to kwestia hydrodynamiki, a nie wytrzymałości?

Bo ja jakoś jestem przekonany, że kadłub i miecz powinny mieć kształt o maksymalnym oporze bocznym i minimalnym oporze czołowym - najlepsza byłaby żyletka... ale niestety nawet z włókna węglowego mogłaby mieć problemy z wytrzymałością. Supercienkie i opływowe płetwy sterowe i miecze mają twoim zdaniem generować jakąś nośną siłę hydrodynamiczną poza oporem bocznym? Zgodzę się, ze przy dwóch sterach płetwy powinny być symetrycznymi profilami nośnymi tak żeby generować dodatkową siła boczną wynikającą z prędkości, ale nie miecz.

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 10:58 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
AndRand napisał(a):
Supercienkie i opływowe płetwy sterowe i miecze mają twoim zdaniem generować jakąś nośną siłę hydrodynamiczną poza oporem bocznym?


Przede wszystkim.

AndRand napisał(a):
jesteś pewien, że to kwestia hydrodynamiki, a nie wytrzymałości?


Jestem pewien w 100%.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 11:52 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
To przytocz mi opinię jakiegoś szkutnika bo nie uwierzę.

Jeśli zrobisz z miecza profil nośny to łódka będzie skręcać w jedną stronę.

To co nazywasz profilem nośnym może być jedynie kształtem opływowym - deska nie może być grubości żyletki, a że od deski o grubości 10cm mniejszy opór czołowy ma kształt łezkowy, z opływowym czubem i grubości 15cm to się takie stosuje. Ale nie jest tu generowana żadna siła boczna.

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Ostatnio edytowano 2 wrz 2011, o 11:56 przez AndRand, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 11:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 15:19
Posty: 100
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Widzieliście może jak załoga na lekkich jachtach z profilowanymi mieczami szybrowymi (Skippi 650, Micro, Delphia 24, Omega - profilowany miecz obrotowy) bez żagli kiwając łódką zapie****ją do przodu? Jeśli nie to polecam spróbować. I tu siła napędowa rodzi się pod wodą... :D

_________________
A moim morzem jest Solina...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 11:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
AndRand napisał(a):
Ale nie jest tu generowana żadna siła boczna.
Jest i to nawet w ilości sztuk min. 4.
Dwie ściskające w obszarze czołowym i dwie rozrywające w tylnej części.
O siłach powstających w związku z turbulencjami to nawet nie wspomnę.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 12:03 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Maar napisał(a):
AndRand napisał(a):
Ale nie jest tu generowana żadna siła boczna.
Jest i to nawet w ilości sztuk min. 4.
Dwie ściskające w obszarze czołowym i dwie rozrywające w tylnej części.
O siłach powstających w związku z turbulencjami to nawet nie wspomnę.

ale te siły to działają na każdy symetryczny kształt w wodzie. Żeby generować siłę boczną wynikającą z prędkości kształt musi być niesymetryczny.

To może tak - jaką to siłę boczną generuje miecz podczas płynięcia na wprost na silniku? Może jedną - szkodliwą. :lol:

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 15:19
Posty: 100
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
AndRand napisał(a):

To może tak - jaką to siłę boczną generuje miecz podczas płynięcia na wprost na silniku? Może jedną - szkodliwą. :lol:


Opory tarcia, opór czołowy, opór indukowany - szkodliwe.

Opór boczny (zapobiegający dryfowi) - pożądany.

_________________
A moim morzem jest Solina...



Za ten post autor barbital otrzymał podziękowanie od: Juras
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 12:21 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
jaki opór boczny? - płyniemy na wprost, nie wieje wiatr, woda nie płynie, dla ułatwienia może być w basenie. Nie ma ŻADNEJ składowej bocznej.

*****

barbital napisał(a):
Widzieliście może jak załoga na lekkich jachtach z profilowanymi mieczami szybrowymi (Skippi 650, Micro, Delphia 24, Omega - profilowany miecz obrotowy) bez żagli kiwając łódką zapie****ją do przodu? Jeśli nie to polecam spróbować. I tu siła napędowa rodzi się pod wodą... :D

elektrownię wodną założyli na mieczu?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 12:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 491
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
AndRand napisał(a):
ale te siły to działają na każdy symetryczny kształt w wodzie. Żeby generować siłę boczną wynikającą z prędkości kształt musi być niesymetryczny.

AndRand napisał(a):
najlepsza byłaby żyletka...

Nie musi, w profilu symetrycznym, przy kącie natarcia różnym od zera, pojawia się siła nośna, w zależności od tego kąta siła nośna jest mniejsza lub większa, dodatnia lub ujemna.
A profilowane kile, płetwy mieczowe i sterowe stosuje się dlatego, że krytyczny kąt natarcia jest wiele większy niż dla zwykłej płyty. Krytyczny kąt natarcia określa w jakim momencie od powierzchni profilu nastąpi oderwanie strugi przepływu gazu/cieczy. Gdy już nastąpi oderwanie płetwa mocno traci na sprawności. Po ludzku - profilowane płetwy stosuje się po to, by zwiększyć ostrość chodzenia łódki.

*****

AndRand napisał(a):
barbital napisał(a):
Widzieliście może jak załoga na lekkich jachtach z profilowanymi mieczami szybrowymi (Skippi 650, Micro, Delphia 24, Omega - profilowany miecz obrotowy) bez żagli kiwając łódką zapie****ją do przodu? Jeśli nie to polecam spróbować. I tu siła napędowa rodzi się pod wodą... :D


elektrownię wodną założyli na mieczu?


Dzięki kiwaniu właśnie, następuje zmiana kąta natarcia i pojawia się siła nośna...

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 12:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17668
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4283
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
lj78 napisał(a):
Dzięki kiwaniu właśnie, następuje zmiana kąta natarcia i pojawia się siła nośna...

Dlatego przepisy regatowe zabraniają kiwania, tak samo, jak rumplowania, pompowania żaglami...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 12:54 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
lj78 napisał(a):
AndRand napisał(a):
ale te siły to działają na każdy symetryczny kształt w wodzie. Żeby generować siłę boczną wynikającą z prędkości kształt musi być niesymetryczny.

AndRand napisał(a):
najlepsza byłaby żyletka...

Nie musi, w profilu symetrycznym, przy kącie natarcia różnym od zera, pojawia się siła nośna, w zależności od tego kąta siła nośna jest mniejsza lub większa, dodatnia lub ujemna.
A profilowane kile, płetwy mieczowe i sterowe stosuje się dlatego, że krytyczny kąt natarcia jest wiele większy niż dla zwykłej płyty. Krytyczny kąt natarcia określa w jakim momencie od powierzchni profilu nastąpi oderwanie strugi przepływu gazu/cieczy. Gdy już nastąpi oderwanie płetwa mocno traci na sprawności. Po ludzku - profilowane płetwy stosuje się po to, by zwiększyć ostrość chodzenia łódki.

To dla mnie prawdę mówiąc zaskoczenie.

Jeśli miałbym trzy kształty: deskę i dwie soczewki: wklęsłą i wypukłą i ustawiłbym w mocne kąty natarcia rzędu 15° to stawiałbym, że największy opór stawia wklęsła, potem deska, a na końcu wypukła.

Różnice w oporze i sile nośnej (czyli składowa boczna i wzdłużna) na profilach symetrycznym i na płaskiej desce:

ObrazekObrazek

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Ostatnio edytowano 2 wrz 2011, o 13:23 przez AndRand, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 13:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 491
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
AndRand napisał(a):
natarcia rzędu 15° to stawiałbym, że największy opór stawia wklęsła, potem deska, a na końcu wypukła.

Jak dla mnie to możesz stawiać na to, że Ziemia jest płaska ;) :DD :DD Fizyki nie interesuje to, na co Ty stawiasz :)

*****

Chyba że, przeprowadzisz badania laboratoryjne i potwierdzisz swoją tezę.

*****

Acha, dr inż. Jerzy Pieśniewski w swoim cyklu o aero i hydrodynamice w Żaglach, jakiś czas temu opisywał całe to zjawisko, wystarczy poszukać.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 13:27 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Faktycznie, do 20° różnica prawie dwukrotna.

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 13:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
A więc zeszliśmy z teorią pod wodę... :lol:
Miecz plus lekko wychylony ster i już mamy niesymetrię...

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 13:34 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
a ktoś podgryzł miecz? czy dołożył klapy?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 14:00 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
AndRand napisał(a):
To przytocz mi opinię jakiegoś szkutnika bo nie uwierzę.



Nie musisz wierzyć. Nie zamierzam polemizować, bo wyraźnie nie szukasz wiedzy, tylko bronisz swoją tezę, która dla mnie jest nieprawdziwa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 14:24 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Andrand napisał(a):
Faktycznie do 20° różnica prawie dwukrotna

przecież napisałem i nawet narysowałem dla nieczytających

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Ostatnio edytowano 2 wrz 2011, o 16:44 przez AndRand, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 16:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
plitkin napisał(a):
AndRand napisał(a):
To przytocz mi opinię jakiegoś szkutnika bo nie uwierzę.



Nie musisz wierzyć. Nie zamierzam polemizować, bo wyraźnie nie szukasz wiedzy, tylko bronisz swoją tezę, która dla mnie jest nieprawdziwa.

Plitkin wie, co pisze :) W końcu to jego jacht zdobył parę dni temu v-ce mistrzostwo Polski w swojej klasie. I na pewno profilowany szybrowy miecz dołożył się nieco do tego sukcesu :)

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 19:49 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Poza wicemistrzowstwem Polski (to tylko jedna impreza) Babooshka została zwycięzcą całego sezonu w klasie T-3 i wielu innych imprez, zdobywając czasem tytuł najszybszego jachtu regat. Faktycznie szyber bardzo w tym pomógł, bez szybra byłoby ciężko o takie wyniki: w całym cyklu PPJK w tym sezonie ZAWSZE byliśmy na pudle, w tym tylko raz na 3cim miejscu (w bardzo trudnej imprezie), a reszta 1 i 2gie miejsca. Pływałem z profilowanym szybrem i z blachą obrotową i czuję różnicę. Czuję też moment powstania siły hydrodynamicznej na mieczu - gdy jacht "zaskakuje". Szczególnie czuć to w bardzo słabych wiatrach (mniej niż 1B). Dlatego polemika jedynie o oporze bocznym i braku sił hydrodynamicznych na mieczu jest dla mnie pustą stratą czasu.

Wiem też co dała mi zmiana płetwy sterowej na inną, z lepszym profilem, lecz o zbliżonej powierzchni - to jak niebo i ziemia. I znowuż istotne są tu siły hydrodynamiczne, a nie jedynie odchylenie strug wody czy opór czołowy. Znowuż profil jest decydujący.

Mało tego, długie godziny spędzone na rozmowach z konstruktorami i najlepszymi regatowcami w swoich klasach skłaniają mnie do wniosków, że kształt kadłuba ma też niezmiernie istotne znaczenie w tym wszytkim. KSZTAŁT a nie powierzchnia bocznego oporu.
Pozostaję więc przy swoim zdaniu, lecz nie zamierzam ani szukać szkutnika który potwierdzi moje słowa, ani doktora-profesora, ani nikogo innego. Ja wiem co widzę i pływam jak czuję. Teoretyzowanie zostawiam teoretykom.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 19:57 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
to ja jeszcze raz narysuję skoro trzeba...
Obrazek

ciekaw jestem czy jest wyczuwalny zeskok?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 20:11 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Bardzo ładny rysunek - kolorowy.
Możesz go zinterpretować?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 20:18 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
AndRand napisał(a):
Andrand napisał(a):
Faktycznie do 20° różnica prawie dwukrotna

przecież napisałem i nawet narysowałem dla nieczytających

po raz trzeci... proponuję czytać wcześniejsze posty (lift dla skrzydła jest oporem bocznym dla miecza, drag dla skrzydła jest oporem czołowym dla miecza)

pytałem się o zeskok...

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 20:30 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Co to zeskok?

W dalszym ciągu rysunek jest dla mnie niezrozumiały. Nie rozumiem ani jednostek, ani interpretacji, ani do czego zmierzasz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
plitkin napisał(a):
Pozostaję więc przy swoim zdaniu, lecz nie zamierzam ani szukać szkutnika który potwierdzi moje słowa

Podzielam twoje zdanie i watpie, czy najwybitniejsi szkutnicy sa specjalistami od hydrodynamiki....chociaz szczesliwie zdarza sie czesto, ze postulaty teoretyczne zgadzaja sie z wytrzymalosciowymi.
AndRand - tutaj akurat nikt nie odkrywa Ameryki: plaski i ostry profil ( jak zyletka ) moze byc dobry tylko przy bardzo duzych predkosciach bardzo specyficznych lodek, a i to jest dosc dyskusyjne....I z pewnoscia bedzie beznadziejny przy predkosciach ponizej predkosci od tych lodek oczekiwanych. I sporo zalezy od kursu....jesli maja byc zdolne do plywania wszystkimi. ;)
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 20:49 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
plitkin napisał(a):
Co to zeskok?

W dalszym ciągu rysunek jest dla mnie niezrozumiały. Nie rozumiem ani jednostek, ani interpretacji, ani do czego zmierzasz.

tu mamy charakterystykę płata lotniczego symetrycznego:

Obrazek

tu płaskiej deski:

Obrazek

interesuje nas lift, czyli siła nośna, bo dla miecza jest oporem bocznym. Na osi poziomej jest kąt natarcia, na pionowej współczynnik siły nośnej/oporu, który jest bezjednostkowy.
Rzeczywiście dla profilu symetrycznego do 20° kąta natarcia opór jest dwa razy większy niż dla deski. Ciekawi mnie czy odczuwalny jest nagły spadek powyżej 20°... pytanie czy w ogóle łódki idą w takim dryfie...

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 20:54 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
A czy nie działa tutaj zjawisko przyspieszenia opływu cząsteczek wody na mieczu profilowanym i w związku z tym zwiększenie siły bocznego oporu generowanej przez taki miecz?
Coś podobnego do obracającego się koła. Im szybciej się kręci tym trudniej zmienić położenie osi obrotu tego koła?
Tak w przypadku miecza im szybciej przepływa wokół miecza woda tym trudniej taki miecz przesunąć na boki, a zatem większa stateczność poprzeczna jachtu?

I aby przyspieszyć ruch cząsteczek wody wokół miecza należy taki miecz odpowiednio profilować.

Przynajmniej tak sobie to wyobrażam.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2011, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
pough napisał(a):
Coś podobnego do obracającego się koła. Im szybciej się kręci tym trudniej zmienić położenie osi obrotu tego koła?
Tak w przypadku miecza im szybciej przepływa wokół miecza woda tym trudniej taki miecz przesunąć na boki, a zatem większa stateczność poprzeczna jachtu?

Az tak, to chyba jednak nie....
Catz Zyroskopowo

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2011, o 05:29 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
AndRand, niestety, nie żegluję na wykresach płatów lotniczych, więc nie jestem w stanie się ustosunkować. Mówię tylko o tym co czuję na wodzie i zbyt słaby jestem by jednoznacznie to interpretować w teorii. Zresztą, nie jestem od teoretyzowania ani konstruowania jachtów, jestem od pływania. Wiem, że profilowane płetwy to zupełnie inna bajka niż płetwy płaskie i nie chodzi wcale o opór. Na płetwie sterowej wyraźnie widać i czuć, że chodzi o zerwanie strug, objawiające się swego rodzaju "syczeniem". Powierzchnia nie ma nic do tego, opór czołowy również - to profil.

20 stopni dryfu mi się raczej nie zdarało.

Wydaje mi się, że nie wolno przenosić działania powietrza i grawitacji przy nieznanej prędkości na płat bezpośrednio na wodę. W związku z tym te wykresy poza walorami estetycznymi dla mnie stanowią zerową wartość w tym temacie.

Spróbuj kiedyś na wodzie zobaczyć to zjawisko o którym mówię: "zaskoczenie" miecza w słabowiatrowych warunkach. Jego boczna powierzchnia się nie zmienia, opór czołowy też, a jednak jest zupełnie inny efekt jego pracy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Julian Piekarniak i 66 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL