Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 00:14




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 277 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 lis 2014, o 22:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
sailhorse napisał(a):
bachfok
Yigael napisał(a):
lisztsztaksel?
Warto by spolszczyć. Proponuję szopenkliwer. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2014, o 23:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Zbieraj napisał(a):
Warto by spolszczyć. Proponuję szopenkliwer.


Obrazek

To je to to? Wiela wenzłuf dawa? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2014, o 23:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
To je nie to to. To je wiewiór. Tu było:
viewtopic.php?f=5&t=19673

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2014, o 23:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10551
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Zbieraj napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
to się przestałem dziwić.

No, takim sformułowaniem wszystkoś wyjaśnił :D
I czemu się teraz nie dziwisz, Marianku Drogi? Rysunkowi w podręczniku? Mojej próbie wyjaśnienia zjawiska? Temu, że na samej genui łódka idzie do wiatru? :lol:


Narysowałem tam :
viewtopic.php?f=3&t=9125&start=210#p100092
ten rysunek:
Załącznik:
Laysan z genułą.JPG
Laysan z genułą.JPG [ 68.03 KiB | Przeglądane 5023 razy ]

I przestałem się dziwić, że łódka popłynie na jednym dużym żaglu prawie tak jak na normalnych żaglach, ponieważ środki tych żagli są w widoku bocznym tym samym miejscu.
Natomiast, czy będzie odpadać, czy ostrzyć zależy od miejsca zaczepienia tej siły w stosunku do osi jachtu.
W widoku z góry siły grota i foka są zaczepione bliżej osi symetrii niż taka sama siła na genui, a opór kadłuba jest zawsze tam gdzie był.
Powstaje więc większy moment obrotowy = łódka ostrzy.
Jeśli byśmy uszyli bardzo płaską genuę i ją wybrali na maxa z osi rufy (wyrzucając przedtem salingi i wanty) to jacht by nie wyostrzył.
MJS
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2014, o 23:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Zbieraj napisał(a):
To je nie to to. To je wiewiór. Tu było:


Ale wygląda, że klękajcie narody :mrgreen: A nie myślałeś coby zorganizować jakiego wyeksploatowanego pogutkowego genakera albo Code0 i postawić z bukszprytu? Foty by były nieziemskie a na Tall Shipach by was protestowali jak na błękitnej wstędze na Darginie ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 04:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
cantos napisał(a):
A pływał z Was ktoś na windsurfingu?
Pływał... skutecznie :P

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 04:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
sailhorse napisał(a):
jak parkuje Zawias?
Jest taki sposób mojego autorstwa, który staram się propagować wśród starszych kolegów....

Parę osób na tym forum nawet osobiście brało udział w eksperymentach.

Film jest z Ronne z zieloną całkiem załogą, więc nie wszystko zagrało prawidłowo:
https://www.youtube.com/watch?v=ILkCB1SbgMc

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 08:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Pływał... skutecznie


No i powiedz Wojtku jak się tym czymś steruje?
Tym czymś co to steru nie ma.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 09:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Jest taki sposób mojego autorstwa


Wyjaśnij proszę na czym polega wyjątkowość Twojego sposobu?
Bo tak paczę i paczę...
... i paczę. :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 09:57 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
cantos napisał(a):
Tym czymś co to steru nie ma.


wyżej odpowiadałem a tu masz filmik.

http://www.easy-surfshop.pl/produkt.php ... 4&k_id=449

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 12:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
cantos napisał(a):
na czym polega wyjątkowość Twojego sposobu?
Wykorzystuję do złożenia się do kei szpring rufowy, a wszyscy pozostali kapitanowie Zawiszy - szpring dziobowy.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 12:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 01:22
Posty: 1212
Podziękował : 263
Otrzymał podziękowań: 367
Uprawnienia żeglarskie: sterownik azjatycki
Stara Zientara napisał(a):
Wykorzystuję do złożenia się do kei szpring rufowy, a wszyscy pozostali kapitanowie Zawiszy - szpring dziobowy.
"Młodość musi się wyszumieć..." :rotfl:

_________________
Pozdrawiam,
Marcin



Za ten post autor Margrabi otrzymał podziękowanie od: sailhorse
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
piotr6 napisał(a):
Maszt do przodu odpadasz, do tyłu ostrzysz.


Czyli jeśli dobrze rozumiem na windsurfingu jest tak:
Maszt do przodu = przesuwamy środek ożaglowania w stronę dziobu = odpadamy
Maszt do tyłu = przesuwamy środek ożaglowania w stronę rufy = ostrzymy


Czyli tak jakby teoria "książkowa" wbijana od lat do łbów się zgadza.

Pytanie teraz tylko w którym miejscu do kadłuba (czyli do deski) przyłożone są "szoty" takiego żagla (szotem jest w tym przypadku człowiek w postaci układu "ręka-tułów-noga" :D), żeby potwierdzić lub zaprzeczyć teorii Zbieraja :D


Ostatnio edytowano 15 lis 2014, o 20:27 przez Wojciech, łącznie edytowano 2 razy
Kolor czerwony dedykowany dla moderacji. Zielony również. Zmieniłem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 17:57 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Wiesz windsurfing to jest inna bajka niz zeglarstwo , spojrz na film. :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 19:32 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
cantos napisał(a):

Pytanie teraz tylko w którym miejscu do kadłuba (czyli do deski) przyłożone są "szoty" takiego żagla (szotem jest w tym przypadku człowiek w postaci układu "ręka-tułów-noga" :D), żeby potwierdzić lub zaprzeczyć teorii Zbieraja :D


Jak plyniesz w slizgu to mozna powiedziec ze szoty przylozone sa narufie w footstrapach inaczej straemionach. Trzeba tez pamietac o tym ze w gre wchodzu rowniez nacisk na stope masztu. Analogie z zeglarstwem jakies sa ale windsurfing to inna bajka :)
Podobne jest , moim zdaniem, plywanie wypornosciowe na dlugiej desce ( raceboard)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 19:51 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Dodam ze w slizgu nogi sa w trapach ale ciezar przenosisz do przodu. Zagile masz w diametralnej deski tak, ze lik dolny dotyka pokladu.i jak juz jesteś w takim układzie czyli pełny slizg z domknietym zaglem to już sterujesz stopami lub ciałem. To tak ogólnie, bo przy zwrocie juz sie wszystkie elementy łączą

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12594
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cantos napisał(a):
Pytanie teraz tylko w którym miejscu do kadłuba (czyli do deski) przyłożone są "szoty" takiego żagla (szotem jest w tym przypadku człowiek w postaci układu "ręka-tułów-noga" :D),


Nie ma to znaczenia :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 20:45 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
waliant napisał(a):
Nie ma to znaczenia :)


Bo w sumie to cięzko mi wyobrazić deskę windsurfingową na kotwicy :)

Cantos nie za bardzo rozumiem tej analogii z windsurfingiem

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 22:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
piotr6 napisał(a):
Cantos nie za bardzo rozumiem tej analogii z windsurfingiem


Bo w złą stronę patrzysz. Zaślepił Cię ślizg. :D
W pływaniu wypornościowym na windsurfingu analogia do jachtów jest ewidentna.

I tu i tu jest kadłub.
W obu przypadkach jest miecz
W obu przypadkach jest ster (powiedzmy, że ustawiony na zero)
I tu i tu jest żagiel.

Mam takie urządzenie - "cztery w jednym". :D
Nazywa się Aquaglide Multisport.
Może ono być m.in. zarówno namiastką żaglówki, jak i namiastką windsurfingu, ale zasady i tu i tu są takie same.

Wygląda tak:

Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2014, o 23:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 gru 2013, o 22:29
Posty: 90
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht., kpt. mot.
Panowie Kapitanowie!
Ta dyskusja o wzajemnym położeniu środka ożaglowania względem środka bocznego oporu jest na tym poziomie żenująca.
Odsyłam do materiałów szkoleniowych na stopień żeglarza.
Rozdział nt. teoria żeglowania.

( ale może nie zrozumiałem ironii ).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 07:53 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
cantos napisał(a):
Bo w złą stronę patrzysz. Zaślepił Cię ślizg.


w 100% się zgadzam

cantos napisał(a):
W pływaniu wypornościowym na windsurfingu analogia do jachtów jest ewidentna.


To prawda, ale czy to jest windsurfing? :D

tylko nadal nie chwytam Twojej myśli

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

cantos napisał(a):
Mam takie urządzenie - "cztery w jedny


Bardzo fajne, trochę się do tego przymierzałem , daje radochę?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 09:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
tadekK napisał(a):
Odsyłam do materiałów szkoleniowych na stopień żeglarza.
Rozdział nt. teoria żeglowania.

( ale może nie zrozumiałem ironii ).


Nie ironii, tylko nie przeczytałeś wątku. Punktem wyjścia było zakwestionowanie elementów teorii wpajanych na poziomie kursów podstawowych. Stamtąd wyszliśmy, wiec twoje odsyłanie jest bezzasadne.

Na razie wg. Zbieraja "praktika je...t tieoriu" (tyle, że stosunek ten odbywa się przy bardzo ograniczonych warunkach brzegowych - choć istotnych z punktu widzenia żeglarzy).

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

cantos napisał(a):
Mam takie urządzenie - "cztery w jednym". :D
Nazywa się Aquaglide Multisport.
Może ono być m.in. zarówno namiastką żaglówki, jak i namiastką windsurfingu,


Jak to 4w1? zaglowka, windsurfing, a dwie pozostale, gdzie?

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 10:21 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Zbieraj napisał(a):
Np. zawietrzność i nawietrzność łódki (wywołałem swego czasu awanturę na forum Teoretycy mnie prawie opluwali, że głoszę herezje,


Sorry, ale nie pisałeś herezji tylko wciskałeś kity o tym że położenie szotów ma wpływ na zawietrzność lub nawietrzność.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 10:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
ins napisał(a):
Sorry, ale nie pisałeś herezji tylko wciskałeś kity o tym że położenie szotów ma wpływ na zawietrzność lub nawietrzność.
Przepraszam. Położenie szotów? Nie rozumie.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 10:40 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Leszek1954 napisał(a):
ins napisał(a):
Sorry, ale nie pisałeś herezji tylko wciskałeś kity o tym że położenie szotów ma wpływ na zawietrzność lub nawietrzność.
Przepraszam. Położenie szotów? Nie rozumie.


Tak to mniej więcej szło.
viewtopic.php?f=3&t=9125&hilit=genua+nawietrzny&start=60


Piotr Siedlewski


Ostatnio edytowano 16 lis 2014, o 10:53 przez ins, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 10:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
piotr6 napisał(a):
Bardzo fajne, trochę się do tego przymierzałem , daje radochę?


No cóż - w ślizgu tym nie popłyniesz :D
Ale muszę przyznać, że dla kilku osób, które tym pływały w opcji "windsurfing", był to doskonały "starter" do zapoznania się z tym sportem. Dlaczego doskonały? Otóż przy pierwszych próbach pływania na desce z żaglem trzeba panować równolegle nad dwiema, różnymi rzeczami. Są to: 1. równowaga na desce oraz 2. praca żaglem. A na opisywanym, dmuchanym materacu punkt pierwszy jest w zasadzie nieistotny i człowiek skupia się jedynie na poznaniu zasady pracy z żaglem. Stabilność tego materaca jest tak duża, że pływałem tym nawet z dwójką dzieci - jednym z przodu drugim z tyłu. Oczywiście nie ma się co oszukiwać - to nie popłynie równie szybko i równie ostro, co nawet najprostsza deska szkoleniowa, ale przyznam się, że urządzenie zawsze wzbudza olbrzymie zainteresowanie wśród gapiów. A - mam żagiel o powierzchni 4,1 m2

No i najważniejsze - całość spokojnie mieści się w bagażniku. :cool:
Obrazek

sailhorse napisał(a):
zaglowka, windsurfing, a dwie pozostale, gdzie?


Dwie pozostałe opcje, to:
3. Canoe :) - czyli bierzesz wiosełka, wstawiasz podparcie pod plecy i jazda.
Obrazek

4. Tubing - materac ma dodatkowe wzmocnienia, pozwalające nawet dwóm osobom płynięcie w ślizgu za motorówką.
Obrazek

Dodatkowo w tej opcji "olinowanie stałe z opcji "żaglówka" " może służyć za rodzaj "lejców" i wówczas płyniesz w ślizgu na klęcząco lub nawet stojąco.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 10:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1941
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Leszek1954 napisał(a):
Nie rozumie.

"Nie rozumiem" czy "nie rozumie"? Jeśli "nie rozumie" - to kto? Jeśli "nie rozumiem" - przeczytaj wątek... :-?

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 10:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Leszek1954 napisał(a):
Nie rozumie.

"Nie rozumiem" czy "nie rozumie"? Jeśli "nie rozumie" - to kto? Jeśli "nie rozumiem" - przeczytaj wątek... :-?
Po prostu się czepiasz i ok. :rotfl: Dopisz literkę "m".

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Ostatnio edytowano 16 lis 2014, o 11:03 przez Leszek, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 10:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12594
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Reasumując, jeżeli chodzi o szoty a zawietrzność/nawietrzność.

Zastosujmy całkowicie warunki brzegowe Zbieraja i zróbmy takie doświadczenie jak proponuje.
Czyli mamy jacht, a na nim kilka sztaksli różnej wielkości. Ale skroimy je tak, że wszystkie będą miały szot prowadzony pod rufę, tam gdzie jest normalnie zaczepiony szot genui. W przypadku Pallasa i Czarodziejki będzie to prawie koniec długiej szyny szotowej.
Nawet mały fok może być tak skrojony, że jego szot trzeba będzie mocować na rufie.
Okaże się, że mimo tego, że szot żagla jest zaczepiony w tym samym miejscu, jacht zachowuje się różnie pod różnymi żaglami. Pod genuą może ostrzyć (acz o tym zaraz będzie mowa), pod fokiem będzie odpadał.

Co absolutnie nie przeczy obserwacji, że pod genuą jacht ostrzy a pod fokiem odpada. Ale wynika to nie z punktu zaczepienia szota, a z przesuwania środka ożaglowania.
Że zazwyczaj jest to ze sobą skorelowane, to już zupełnie inna sprawa.
Przy czym przykład dwóch sztaksli Pallasa, gdzie tej korelacji nie ma, jest jak najbardziej prawdziwy. I przeczy postawionej tezie.

Teraz dalej. Dwa konkretne jachty, które znam osobiście i które pod samą genuą odpadają, to Czarodziejka i Pallas. Dodanie do tego informacji, że dzieje się tak tylko przy słabym wietrze, ma oczywiście znaczenie, acz wychodzi poza warunki brzegowe Zbieraja, więc tej informacji nie dodaję. :-P
Teraz jeszcze dalej: różne kombinacje żagli przy halsowaniu, wychodzeniu z portu, wchodzeniu i tak dalej przećwiczyłem na Pallasie, w różnych warunkach, w różnych portach przez całkiem sporą liczbę lat. A to dlatego, że jacht nie miał silnika w ogóle. Zdarzyło mi się halsować tylko na sztakslach (w tym na dużej gieni) zanim udało się postawić grota. Też w różnych warunkach a więc na różnych żaglach. Moje obserwacje, osobiste i na konkretnym jachcie, przeczą tezie, którą postawiłeś.

Na tym można by zakończyć.

Ale dla tych, którzy chcą się jeszcze zastanowć, podaję inne warunki brzegowe. Co, nie wolno mi? :mrgreen:
Czyli eksperyment z żaglem z blachy. Możemy ten żagiel, o wielkości genuy, przyspawać tylko na dziobie (dla purystów mechaniki: jeżeli zrobimy dostatecznie mocną węzłówkę, na niedużym modelu, to cały układ chwilę wytrzyma). Jacht będzie ostrzył mimo że nie ma żadnego mocowania szotu na rufie. A jeżeli w ogóle nie damy masztu i nie będzie mocowania na topie, to jacht i tak będzie się przechylał. Co całkowicie przeczy tezie Zbieraja, jakoby miejsce mocowania szotu (a także fału) miało jakiekolwiek znaczenie w tym wypadku.

Dodatek:
Cały błąd myślowy bierze się stąd, że występuje bardzo duża korelacja między wielkością sztaksla (i położeniem jego środka) a miejscem mocowania szotu tegoż żagla.
Do tego żagiel materiałowy ma takie a nie inne właściwości i ustawienie wózka szotowego ma ogromny wpływ na jego kształt, siłę ciągu, kierunek siły ciągu. Poza tym, żeby pracował, trzeba go napiąć, a więc rozciągnąć jego trzy rogi.
Ale w przypadku żagli sztywnych typu skrzydło już tak nie jest. Oczywiście z przyczyn wytrzymałościowych nikt nie zrobi regulacji takiego żagla nie na jego końcach (acz np szoty grotów wcale nie muszą być mocowane na końcu bomu).

Dodatek II, czyli zmiana warunków brzegowych, ale mechanizm ten sam.
Jeżeli mamy samego grota, to wg tezy Janusza miejsce mocowania szotów grota do bomu powinno mieć znaczenie dla zachowania się jachtu. A nie ma. Niezależnie od tego, czy szoty są mocowane do końca bomu, czy w jego połowie (oczywiscie przesuwamy też miejsce zaczepiania na pokładzie), jacht zachowuje się dokładnie tak samo.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2014, o 11:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
piotr6 napisał(a):
tylko nadal nie chwytam Twojej myśli

Piotrek - to jeszcze raz w skrócie.
1. Zakwestionowana została, powtarzana od lat, "książkowa teoria" zależności miejsca środka ożaglowania względem środka oporu bocznego i związana z tym nawietrzność/zawietrzność jachtu. Pewnie każdy z Was spotkał się wielokrotnie z tym, że aby uzyskać:
- zawietrzność jachtu = należy przenieść środek ożaglowania do przodu
- nawietrzność jachtu = należy przenieść środek ożaglowania do tyłu

2. A jak to robimy, czyli odpadamy/ostrzymy na bliźniaczym do żaglówki statku - windsurfingu ? :D
Sam napisałeś odpowiedź - przenosząc środek ożaglowania do przodu lub do tyłu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 277 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 45 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL