Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 18:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 lut 2012, o 22:42 

Dołączył(a): 10 cze 2011, o 22:10
Posty: 15
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowo-szuwarobagienny
Oczywiście chodzi o koło sterowe. Pewnego dnia, siedząc spokojnie na lekcji historii przeglądałem jak zwykle mój ulubiony temat (wielkie odkrycie geograficzne) i dziwiłem się.
Dziwiłem się ponieważ na statku Kolumba, który pływał po morzach w XV, dostrzegłem koło sterowe... Jakiś czas temu czytałem wcześniej bardzo ciekawą książkę o bitwie pod Oliwą, w której jasno było napisane, że koło sterowe pierwszy raz zostało zastosowane na początku wieku XVIII. Wikipedia podaje datę 1701 a ja mam już mętlik w głowie... Więc jak to było z kołem sterowym? Co było przed nim? I kiedy pierwszy raz pojawiło się na deku?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2012, o 00:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Przemek571 napisał(a):
dostrzegłem koło sterowe.

A gdzie ten statek widziałeś?
Koło faktycznie zastosowano na początku XVIII w.
Tamtymi statkami sterowano za pomocą rumpla
Tak to wyglądało na żaglowcach http://santisimatrinidad.jun.pl/viewtopic.php?t=429
A na tej stronie jak popatrzysz w galerii to na jednym ze zdjęć widoczny jest rumpel
http://www.koga.net.pl/galeria/931-perd ... hotoid=680

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2012, o 22:42 

Dołączył(a): 10 cze 2011, o 22:10
Posty: 15
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowo-szuwarobagienny
W moim podreczniku od historii... http://images.okazje.info.pl/p/ksiazki/ ... yta-cd.jpg
czyli kolo sterowe zostalo wynalezione dlugo po Kolumbie. Czyli zrobili blad na okladce...
P.S.
Przepraszam za brak polskich znakow. chwilowo nie dysponnuje takim oprogramowaniem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 mar 2012, o 06:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Gdy oglądałem słynnego Vazę w Sztokholmie zastanowiło mnie działanie tego rumpla. Płetwa sterowa jest, jak na statek tej wielkości bardzo wąska. Do tego przymocowany jest kilkumetrowej długości rumpel. Rumplem porusza się za pomocą pionowo skierowanej, wychodzącej na pokład dźwigni. W efekcie uzyskano przełożenie pozwalające tym sterem poruszać ręcznie ale kąt o jaki można było ster wyłożyć był żałośnie mały. Oceniam go na ca 5 stopni. Zatem ster mógł służyć co najwyżej do korygowania kursu. Wszelkie bardziej zdecydowane manewry musiały być wykonywane żaglami.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 mar 2012, o 11:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
WhiteWhale napisał(a):
Wszelkie bardziej zdecydowane manewry musiały być wykonywane żaglami.
Tak właśnie było. Dodatowym mankamentem była ograniczona długość rumpla i jego przedłużacza, co na większych jednostkach powodowało konieczność sterowania spod pokładu.

PS. Marian Mickiewicz w "Z dziejów żeglugi" podaje, że koło sterowe wynaleziono ok. 1704 roku.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 mar 2012, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2383
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Książka m.in. o wyposażeniu okrętów...The arming and fitting of English ships of war, 1600-1815
http://books.google.pl/books?id=djwmMDm ... el&f=false
Do pobrania...http://chomikuj.pl/korasonek/Modelarstw ... 452543.pdf

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2012, o 20:45 

Dołączył(a): 10 cze 2011, o 22:10
Posty: 15
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowo-szuwarobagienny
Czyli w czasach "dzieciństwa" rumpla był on właściwie tylko ku ozdobie i raczej trzymaniu niż zmienianiu kursu? Czy po wynalezieniu koła od razu zostały zastosowane sterociągi czy było to zbudowane inaczej?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2012, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Nie wiem, czy to forma przejściowa, czy jedna ze ścieżek ewolucji.
Widziałem rozwiązanie pośrednie. Sterociągi były przymocowane do rumpla.
Chodziło chyba o przekazanie siły? Rumpel był stosunkowo krótki.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2012, o 21:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Maar napisał(a):
Sterociągi były przymocowane do rumpla.
Było tak, dopóki podstawowym materiałem konstrukcyjnym było drewno. Trudno byłoby z niego wykonać sektor sterowy.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2012, o 07:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ten "przejściowy" system spotyka sie i dzisiaj na różnych prawdziwych lub podrabianych oldtimerach.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 maja 2012, o 16:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2383
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Replika statku Kolumba ...

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 80 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL