Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 lip 2025, o 16:26




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 paź 2012, o 23:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Powinienem chyba przestać czytać :/

Sytuacja: galeon dochodzi do wroga. Ma obsadę dział na jedną burtę. Ok 200 stóp za rufą ściganego robi zwrot, wali salwę z prawej burty, następnie znowu zwrot (przez sztag, dlatego mało ludzi do dział zostało, co właściwie jest pytaniem samo w sobie - ilu ich potrzeba do zwrotu i jak uniwersalni byli marynarze?), obsługa dział przebiega w tym czasie, wytacza działa i wali salwę z lewej burty, potem zwrot, obsługa dział przebiega, ładuje(!) wytacza, salwa itd.
Pytanie - czy w ogóle przy działach odprzodowych (mosiężne 30-funtówki) było możliwe załadowanie w tak krótkim czasie?
Aha, wróg nie reagował bo mu obsadę mostka wybiło ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2012, o 23:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2012, o 15:15
Posty: 491
Podziękował : 22
Otrzymał podziękowań: 137
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Sąsiad napisał(a):
obsadę mostka wybiło

Mostek pojawił się dopiero na parowcach bocznokołowych, dokładnie w postaci mostka pomiędzy tamborami. Żaglowcem dowodziło się z rufówki, czyli pokładu rufowego a galeonem z kasztelu rufowego. Według mnie galeon nie mógł zrobić zwrotu przez sztag, to po pierwsze po drugie nie mógł iść ostrzej do wiatru niż jakieś sto stopni, zatem pytanie jest takie; skąd wiało skoro dla oddania drugiej salwy musiał robić zwrot przez sztag, biorąc pod uwagę, że ten drugi też nie pływał ostrzej niż półwiatrem.
Co do właściwości nautycznych tego typu okrętów znamiennym jest fakt, że szwedzkiej flocie przepłynięcie ze Sztokholmu do Gdańskiej Bramy (Nynashamn,mniej więcej) zabierało kilka tygodni i mieli oni na tę okoliczność specjalne załogi. Wyprawa pod Oliwę mogła trwać pięć tygodni, przy czym sama podróż przez Bałtyk zabierała trzy czy cztery doby. Dlatego też, między innymi, zbudowali sobie główną bazę floty w Karlskronie, skąd wypłynięcie było dużo łatwiejsze.

Pozdrowienia - Jarek Czyszek



Za ten post autor ZyciePoZyciu otrzymał podziękowanie od: Sąsiad
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 00:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Sąsiad napisał(a):
Pytanie - czy w ogóle przy działach odprzodowych (mosiężne 30-funtówki) było możliwe załadowanie w tak krótkim czasie?
A jaki to jest ten czas? Z tego co wiem, Zawiasowi na zwrot potrzeba ok. 30 minut... i to jest przeciętnie raptem kilka żagli do przestawienia.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 00:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Ja i marynarka wojenna - to sprzeczność wewnętrzna samoistna, więc na fachową pomoc z mojej strony nie licz, ale zwróć uwagę, że jeden z największych okrętów epoki elżbietańskiej, HMS Ark Royal to:

Długość 31,4 m
Szerokość 11,3 m
Zanurzenie 4,9 m
Załoga 430 osób (270 marynarzy, 34 kanonierów, 126 żołnierzy)
Uzbrojenie 44 działa

Ludziów ci tam był dostatek. I do szczelania i do maniowrów. :lol:

Swoją drogą - to był okręt tylko ciut większy od Zawiasa, ale mniejszy od Pogorii. A załoga - ponad 400 osób.

No, lebensraumu to oni nie mieli. :lol: :lol: :lol:

Poza tym - na moje oko - galeon nie był w stanie zrobić zwrotu przez sztag. Ale się nie upieram. Przodująca nauka radziecka nie takie problemy rozwiązywała. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Sąsiad
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 00:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
No ja się właśnie zastanawiam, jaki jest ten czas? Z tego, co wiem 20-30min. No i ten zwrot przez sztag mnie martwi.
Ach, przecież nie napisałem najważniejszego - to nie książka historyczna, tylko SF. :) Wychodzi, że autor (David Weber w tym przypadku) nie rozpoznał tematu do końca. Albo tłumacz z tymi galeonami przegiął.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 00:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
To ja zrobię coś za co na forum wiekiejeziora.reklama bym dostał bana ;)

Jeśli masz takie problemy to poszukaj, a wiele nie znajdziesz zapytaj tu:

http://www.timberships.fora.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 00:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Yigael - znam tę stronę (ktoś podał dawno temu ten link). I jak mogę tam znaleźć odpowiedź, to się tu nie pytam. Fakt, że może coś przeoczyłem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 01:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Zawsze tam można zapytać. Istnieje wszelako szansa, że odpowiedź będzie miała rozmiary podobne do twojej lektury ;) Przez tę stronkę straciłem kiedyś noc, bo mnie 6 rano zastała przy czytaniu ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 01:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja książki czytam, a nie piszę, więc nie zależy mi specjalnie na drobiazgowych wyjaśnieniach. Te tutaj, które otrzymałem od dwóch panów J, są w zupełności wystarczające. I nie wymagają przedzierania się przez tony tekstu pop-naukowego. :)
Teksty z tamtej stronki studiuję w robocie. Jak akurat nie trolluję na forum ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 03:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Sąsiad napisał(a):
mosiężne 30-funtówki)
Bosz... brązowe... też stop, ale nieco inny.

PS. Jaki tytuł tego Webera?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 08:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Sąsiad napisał(a):
I jak mogę tam znaleźć odpowiedź

Tam zawsze możesz znaleźc odpowiedź. Właściciel tego forum, Krzysztof Gerlach, jest najlepszym specem od dawnych żaglowców w Polsce i zawsze chętnie udziela odpowiedzi i rad.
Wkurza się tylko jelsi padaja wciąż te same pytania.
Zajrzyj więc najpierw tu:
http://fow.az.pl/forum/viewforum.php?f= ... 1adbf04f40
- przed timberships pisywal tam kilka lat. I nadal bywa.

Spójrz np. tu:
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... lit=galeon
Są co najmniej dwa tematy o zdolności manewrowej galeonów i rozmieszczeniu artylerii.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowania - 2: Były user, Sąsiad
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 08:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Jaki tytuł tego Webera?

Cykl "Schronienie", w zasadzie cały, to konkretnie pytanie z "Potężnej Fortecy", ale nie ma konkretnego cytatu, bo informacja jest rozrzucona.
Colonel napisał(a):
Zajrzyj więc najpierw tu:

Bywam, ale w tego linka nie trafiłem, pewnie źle zdefiniowałem sercza, dzięki. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 11:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Sąsiad napisał(a):
Cykl "Schronienie", w zasadzie cały, to konkretnie pytanie z "Potężnej Fortecy", ale nie ma konkretnego cytatu, bo informacja jest rozrzucona.
Dzięki. Mam pdf-a, to sobie poszukam.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2012, o 11:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Dzięki. Mam pdf-a, to sobie poszukam.

Jeżeli dla mnie, to się nie przejmuj :) Cykl i tak warto przeczytać, świat wykreowany z dokładnością HH, tyle że na jednej planecie. Szczerze polecam, choć niektórych nudzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2012, o 07:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
W zeszłym roku odwiedziłem Victory. Gdy na zakończenie wycieczki pan przewodnik w mundurku grzecznościowo zapytał, czy ktoś ma pytania to zapomniałem języka w gębie i dopiero na trapie uświadomiłem sobie, że chciałem zapytać, jak ostro do wiatru ta kupa drewna potrafiła żeglować. To się, zdaje się, nazywa "inteligencja schodowa" :-(

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 196 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL