Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Polska żegluga szoruje po dnie. https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=22992 |
Strona 1 z 4 |
Autor: | kawa62 [ 23 wrz 2015, o 22:18 ] |
Tytuł: | Polska żegluga szoruje po dnie. |
Witam ! Ciekawy artykuł ukazał się w Forbesie, ciekawe czy się z nim zgadzacie ? http://www.forbes.pl/polska-zegluga-szo ... 1,1,1.html Pozdrawiam Sławek |
Autor: | Colonel [ 24 wrz 2015, o 08:00 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Z czym się mamy zgadzać? Jeśli z opisem faktów, to odpowiadam: nie mam czasu ani ochoty weryfikować ich prawdziwości, zakładam, że są mniej więcej prawdziwe. Jeśli chodzi o przyczyny: co najmniej 80 lat zaniedbań plus ogólne warunki geograficzne. Jeśli chodzi o możliwości poprawy: Trzeba przez lata pakować w to kolosalne pieniądze. Warto nie napinać się ideologicznie, tylko zastanowić się co ma sens ekonomiczny. W żadnym kraju (może po za Holandią) transport towarowy drogą wodna nie stanowi istotnego procentu przewozów. Jeżdżąc po Polsce obserwuje trwające w wielu miejscach prace, czy wystarczające? Na pewno nie. Czy za późno? Na pewno tak. Ale czy mogłoby być więcej i szybciej? Tak. Tylko kosztem czego? Dróg? Kolei? Moja odpowiedź jest jednoznaczna. |
Autor: | piotr6 [ 24 wrz 2015, o 17:05 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Colonel napisał(a): W żadnym kraju (może po za Holandią) transport towarowy drogą wodna nie stanowi istotnego procentu przewozów. Niemcy? |
Autor: | Marian J. [ 24 wrz 2015, o 17:12 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
piotr6 napisał(a): Colonel napisał(a): W żadnym kraju (może po za Holandią) transport towarowy drogą wodna nie stanowi istotnego procentu przewozów. Niemcy? http://www.wna-berlin.de/bauwerke_anlagen/schleusen_schiffshebewerke/schiffshebewerk_niederfinow/sonstiges/nifi_broschuere_pol.pdf która będzie mogła podnosić większe zestawy statków. |
Autor: | Były user [ 24 wrz 2015, o 17:20 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
piotr6 napisał(a): Colonel napisał(a): W żadnym kraju (może po za Holandią) transport towarowy drogą wodna nie stanowi istotnego procentu przewozów. Niemcy? Niemcy 12% tonokilometrów Holandia 40% tonokilometrów EU 6,30% tonokilometrów Najpierw ustalcie co rozumiecie przez "istotny procent" |
Autor: | Colonel [ 24 wrz 2015, o 18:36 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Skąd masz te liczby? Bo mi w pamięci tkwią dużo niższe liczby. Ale nawet gdyby... Zgodzisz się ze mną, że procent holenderski czy niemiecki jest raczej trudny do powtórzenia. Jeśli te kraje odjąć i odjąć kraje "bezwodne" (jak Polska?) to dla UE pozostanie pewnie średnia około 5%. A ile jest w Polsce? 2%? Jest się o co bić?Za jaką cenę? Rezygnacji z 4000 km dróg na obecną perspektywę? Rezygnacji z rekonstrukcji kolei? |
Autor: | Jaromir [ 24 wrz 2015, o 22:51 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Colonel napisał(a): A ile jest w Polsce? 2%? Och, niepoprawny optymista... Za: http://stat.gov.pl/en/topics/transport- ... ,6,10.html Str 89 / TABL. 9. PRZEWOZY ŁADUNKÓW WEDŁUG RODZAJÓW TRANSPORTU W 2014 R. - OGÓŁEM - 1 839 961 tys. ton = 100% i 349 577,5 milionów tonokilometrów = 100% - Żegluga Śródl. - 7 629 tys. ton = 0.4% i 778,5 milionów tonokilometrów = 0.2% |
Autor: | Jaromir [ 24 wrz 2015, o 23:11 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Jaromir napisał(a): Colonel napisał(a): A ile jest w Polsce? 2%? Och, niepoprawny optymista... Za: http://stat.gov.pl/en/topics/transport- ... ,6,10.html Str 89 / TABL. 9. PRZEWOZY ŁADUNKÓW WEDŁUG RODZAJÓW TRANSPORTU W 2014 R. - OGÓŁEM - 1 839 961 tys. ton = 100% i 349 577,5 milionów tonokilometrów = 100% - Żegluga Śródl. - 7 629 tys. ton = 0.4% i 778,5 milionów tonokilometrów = 0.2% W relacjach międzynarodowych to 0.9%... * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Colonel napisał(a): W żadnym kraju (może po za Holandią) transport towarowy drogą wodna nie stanowi istotnego procentu przewozów. Ale artykuł przeczytałeś? W Holandii blisko 40 proc. całej masy towarowej transportuje się wodą, w Belgii 25 proc., w sąsiednich Niemczech 12 procent. |
Autor: | piotr6 [ 24 wrz 2015, o 23:23 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Jaromir napisał(a): W Holandii blisko 40 proc. całej masy towarowej transportuje się wodą, w Belgii 25 proc., w sąsiednich Niemczech 12 procent. to jest sporo, nawet te 12% |
Autor: | Colonel [ 25 wrz 2015, o 07:51 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Jaromirze, a ile kosztowałoby zwiększenie tego procenta dwukrotnie - do 0,4%? |
Autor: | Alterus [ 25 wrz 2015, o 08:24 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Gdzieś tam wyczytałem, że na drogi wodne potrzeba ok.15 miliardów. |
Autor: | M@rek [ 25 wrz 2015, o 12:49 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Odre odziedziczylismy zeglowna na calej dlugosci. Wystarczylo na biezaco konserwowac to co bylo ale niestety nad ta rzeka nie lezy ani warszawa ani Gdansk i dlatego jest tak jak jest. Autostrad w Polsce Zachodniej przebiegajacych z polnocy na poludnie tez jakos nie widac, o modernizacji nadodrzanskiej magistrali kolejowej jedynie slychac od czasu do czasu. Glupota czy celowe dzialanie naszych postsolidarnosciowych "elyt" ? |
Autor: | Były user [ 25 wrz 2015, o 14:26 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
M@rek napisał(a): Autostrad w Polsce Zachodniej przebiegajacych z polnocy na poludnie tez jakos nie widac, o modernizacji nadodrzanskiej magistrali kolejowej jedynie slychac od czasu do czasu. M@rku Warszawa /rozumiem, że literówka nie Freud? ![]() ![]() |
Autor: | junak73 [ 25 wrz 2015, o 14:49 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Nie rozumiem po co tyle czczej gadaniny, co dostaliśmy , co zaniedbaliśmy, kto , oni czy my, tamci czy inni. Szlus nie opłacało się to niema. Tak już jest na tym świecie że jednym się opłaca innym nie. Gdyby się opłacało to już by było setki prywatnych podmiotów które by świadczyły usługi transoprtowe wodą, tak jak firm transportowych innych które powstały po upadku poprzedniego systemu. |
Autor: | jaszra [ 25 wrz 2015, o 16:11 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Z dzieciństwa pamiętam parowe holowniki ciągnące po dwie barki po Odrze. A także barki płynące Wisłą do Krakowa. Znalazłem też jakąś mapę z okresu międzywojennego, na której zaznaczono projektowane nowe szlaki żeglugowe. Warto to zobaczyć. A na żeglugę śródlądową nie patrzmy tylko pod kątem tono-kilometrów. Nie będziemy też Holandią. Bo oni jak otworzą parę śluz to pół kraju stanie się żeglowne. |
Autor: | M@rek [ 25 wrz 2015, o 19:19 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
junak73 napisał(a): Nie rozumiem po co tyle czczej gadaniny, co dostaliśmy , co zaniedbaliśmy, kto , oni czy my, tamci czy inni. Szlus nie opłacało się to niema. Tak już jest na tym świecie że jednym się opłaca innym nie. Gdyby się opłacało to już by było setki prywatnych podmiotów które by świadczyły usługi transoprtowe wodą, tak jak firm transportowych innych które powstały po upadku poprzedniego systemu. Prywatnych podmiotow swiadczacych uslugi woda troche jest ![]() Nie znam kraju w ktorym prywatne firmu utrzymuja drogi wodne. |
Autor: | Alterus [ 25 wrz 2015, o 20:11 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
junak73 napisał(a): Gdyby się opłacało to już by było setki prywatnych podmiotów które by świadczyły usługi transoprtowe wodą, tak jak firm transportowych innych które powstały po upadku poprzedniego systemu. Nie ma drogi, nie ma firm, które przecież wcześniej powstać nie mogą. Drogi to rola państwa, budową takich czy innych dróg państwo steruje powstawaniem firm transportowych. |
Autor: | M@rek [ 26 wrz 2015, o 10:51 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Firmy sa, problem w tym ze praktycznie zeglowny jest jedynie dolny odcinek Odry. Tamtedy do Niemiec transportuje sie barkami duze ilosci towarow( glownie kruszywo do Niemiec). Polskie firmy wlasnie z powodu klopotow z zeglownoscia przezucily tabor na Zachod. |
Autor: | zrembiewski [ 27 wrz 2015, o 20:42 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Napisałem tekst prawie na całą stronę, ale utraciłem. drugi raz sie nie zbiore. Ale streszczenie to: - żegluga utraciła prymat na rzecz kolei już w połowie XIXw, z racji kosztów inwestycji i wiekszej niezaleznosci kolei od warunków geograficznych w docieraniu do klienta. - oba środki straciły na rzecz transportu drogowego w połowie XXw z powodu usługi pier-to-pier tegoż, co przy obecnych relacjach robocizny ma decydujące znaczenie. ZR |
Autor: | Jurmak [ 28 wrz 2015, o 05:18 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
zrembiewski napisał(a): - oba środki straciły na rzecz transportu drogowego w połowie XXw z powodu usługi pier-to-pier tegoż, co przy obecnych relacjach robocizny ma decydujące znaczenie. ZR Ja bym do robocizny dodał jeszcze - czas. Dlatego też te wszystkie hasła w stylu - TIR na tory można miedzy bajki włożyć. |
Autor: | Colonel [ 28 wrz 2015, o 06:53 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
M@rku, jeśli to czyjaś wina to po pierwsze ekip zarządzających krajem w minionym ustroju i katastrofy gospodarczej. jaką tamten ustrój nam zafundował, z czego owe "elyty:", którymi tak gardzisz nas wyciągnęły ogromnym wysiłkiem nas wszystkich. A o zachodniopomorskiej postawie obrażonych dzieci nie warto dyskutować. Powtarzam raz jeszcze: Odra to była sprawa marginalna dla Polski w tamtym okresie. Ktoś rzucił hasło 15 mld... Za co? "Polskie rzeki" to określenie pojemne. |
Autor: | M@rek [ 28 wrz 2015, o 07:03 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Ja mieszkam w Szczecinie a nie w Trojmiescie. Mam swoje lata, znajomych pracujacych m.inn. w transporcie rzecznym i WIEM ktore to "elyty" doprowadzily do degradacji Odry. W minionym ustroju, moze z powodu prpoagandowych hasel o "powrocie Ziem Zachodnich do Maciezy" ponoszono naklady na utrzymanie zeglownosci Odry. |
Autor: | Colonel [ 29 wrz 2015, o 07:37 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
M@rek napisał(a): W minionym ustroju, moze z powodu prpoagandowych hasel o "powrocie Ziem Zachodnich do Maciezy" ponoszono naklady na utrzymanie zeglownosci Odry. Do chwili kiedy kryzys nie zatrzymał ponoszenia nakładów na cokolwiek! |
Autor: | Alterus [ 29 wrz 2015, o 19:53 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Colonel napisał(a): M@rek napisał(a): W minionym ustroju, moze z powodu prpoagandowych hasel o "powrocie Ziem Zachodnich do Maciezy" ponoszono naklady na utrzymanie zeglownosci Odry. Do chwili kiedy kryzys nie zatrzymał ponoszenia nakładów na cokolwiek! I co? Trwa ten kryzys do dzisiaj? Bo kiedy pamięta się Odrę z czasów minionego ustroju i porównuje z dzisiejszą, to... Nie bardzo jest co porównywać. |
Autor: | Colonel [ 30 wrz 2015, o 06:55 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Przeczytaj co napisałem kilka postów wyżej... |
Autor: | M@rek [ 30 wrz 2015, o 07:46 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
I dlatego lobbysci postuluja droge wodna Wisla i dalej przez Ukraine ![]() Rewitalizacja Odry bardziej zainteresowany jest rzad Czech niz Polski, pytanie dlaczego ? |
Autor: | waliant [ 30 wrz 2015, o 08:05 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
M@rek napisał(a): bardziej zainteresowany jest rzad Czech niz Polski, pytanie dlaczego ? Cóż, może rząd polski wcale nie działa w interesie kraju? Pojawiają się takie myśli coraz częściej, ale to pewnie złe myślenie jest... ![]() |
Autor: | piotr6 [ 30 wrz 2015, o 22:05 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Zle bo wiadomo że interes rządu to interes kraju, zawsze |
Autor: | Stara Zientara [ 30 wrz 2015, o 22:23 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
Płynę sobie teraz przez Francję kanałami. Wtedy, gdy Francuzi te kanały budowali, to myśmy robili powstanie kościuszkowskie i listopadowe. Aktualnie jestem na Canal du Centre - rok ukończenia 1792. Do wczoraj - Canal Lateral a la Loire - rok ukończenia 1838. |
Autor: | ins [ 30 wrz 2015, o 23:04 ] |
Tytuł: | Re: Polska żegluga szoruje po dnie. |
1792 Francja Prowadź jachty, ale za historię to się nie bierz. Piotr Siedlewski |
Strona 1 z 4 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |