Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Manewry na samym silniku pomocniczym
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=24861
Strona 1 z 1

Autor:  unix78 [ 29 lip 2016, o 14:48 ]
Tytuł:  Manewry na samym silniku pomocniczym

Witam,
Mam pytanie(być może dla wielu z Was banalne).
Jacht z płetwą sterową na pawęży + rumpel + silnik pomocniczy na pantografie. Miecz opuszczony

Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM?

W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?

Autor:  papcio [ 29 lip 2016, o 16:38 ]
Tytuł:  Re: manewry na samym silniku pomocnycym

unix78 napisał(a):

W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?


W każdej (jeśli nie haczy o dno oczywiście). Przecież silnik, jeśli dasz na luz steru nie zastąpi.
Porównaj sobie powierzchnię boczną płetwy sterowej i kolumny silnika.

Autor:  plitkin [ 29 lip 2016, o 17:04 ]
Tytuł:  Re: manewry na samym silniku pomocnycym

Zawsze lepiej mieć opuszczona, chyba że jest lub będzie płytko. Na WJM taka metoda cumowania jest popularna.

Autor:  Leszek [ 29 lip 2016, o 21:24 ]
Tytuł:  Re: manewry na samym silniku pomocnycym

unix78 napisał(a):
Witam,
Mam pytanie(być może dla wielu z Was banalne).
Jacht z płetwą sterową na pawęży + rumpel + silnik pomocniczy na pantografie. Miecz opuszczony

Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM?

W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?
Mam pytanie. Czy oczekujesz jakiś wskazówek wynikających z praktyki?
Ps. W manewrach w porcie na silniku musisz stosować jedną zasadę:
1. Minimalna prędkość dająca sterowność jachtu.
2. Patrz na inercję jachtu i kierunek oraz siłę wiatru.

Autor:  reed [ 29 lip 2016, o 23:10 ]
Tytuł:  Re: Manewry na samym silniku pomocniczym

Leszek napisał(a):
1. Minimalna prędkość dająca sterowność jachtu.
2. Patrz na inercję jachtu i kierunek oraz siłę wiatru.

3. Płynąc wstecz kontroluj kierunek obserwując dziób

Autor:  ins [ 30 lip 2016, o 18:25 ]
Tytuł:  Re: Manewry na samym silniku pomocniczym

Manewrowanie bez użycia steru z wykorzystaniem silnika przyczepnego ma sens wtedy gdy manewrujemy na wstecznym. Warto wówczas wybrać miejsce podchodzenia do cumowania tak aby podchodzić w osi wiatru wiejącego od rufy, wówczas siła ciągu i działanie wiatru ustawiają jacht w osi. Gdy wybierzemy wariant " dziobem pod wiatr " zarówno do przodu jak i do tyłu brak steru spowodować może niezdolność do opanowania jachtu - mają wszak nowoczesne jachty wysokie burty i stałe pokrowce na żagle.
Obowiązkowo dodałbym bosak, wiosła najlepiej długie na kształt pychowego/ bez okucia na płetwie/ gotowe do działania na pokładzie, jak zawsze zresztą na Mazurach itp. akwenach.

Piotr Siedlewski

Autor:  unix78 [ 1 sie 2016, o 11:30 ]
Tytuł:  Re: Manewry na samym silniku pomocniczym

Dziękuję Wam za informację

Autor:  rudekolek [ 4 sie 2016, o 14:09 ]
Tytuł:  Re: Manewry na samym silniku pomocniczym

unix78 napisał(a):
Witam,
Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM?

W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?


Jest to popularna metoda i całkiem skuteczna cumując rufą do nabrzeża.
1. Ciężko sterować sterem i silnikiem jednocześnie.
2. Silnik działa jak obracany pędnik, znacznie bardziej skuteczny niż ster.
3. Często śruba skręconego silnika zawadza o opuszczoną, przypadkiem skręconą przy biegu wstecz płetwę sterową niszcząc ją.

Autor:  plitkin [ 4 sie 2016, o 15:01 ]
Tytuł:  Re: Manewry na samym silniku pomocniczym

Nie widze problemu ze sterowaniem silnikiem i sterem jednoczesnie, wrecz daje to wieksze mozliwosci (z racji rozlacznosci napedu i steru).

Autor:  Ognisty Szkwał [ 4 sie 2016, o 20:25 ]
Tytuł:  Re: Manewry na samym silniku pomocniczym

unix78 napisał(a):
są zalecaną i popularną metodą na WJM?

Mnie się zdaje, iż nie ma czegoś takiego.
unix78 napisał(a):
W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową?

Jeśli głębokość na to pozwala, bo np. w takim Węgorzewie w niektórych miejscach przy brzegu jest tak płytko, że bezpieczniej jest płetwę sterową podnieść a i miecz lekko również. A gdy głębokość na to pozwala, to...
plitkin napisał(a):
Nie widze problemu ze sterowaniem silnikiem i sterem jednoczesnie, wrecz daje to wieksze mozliwosci (z racji rozlacznosci napedu i steru).

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/