Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Manewry na samym silniku pomocniczym https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=24861 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | unix78 [ 29 lip 2016, o 14:48 ] |
Tytuł: | Manewry na samym silniku pomocniczym |
Witam, Mam pytanie(być może dla wielu z Was banalne). Jacht z płetwą sterową na pawęży + rumpel + silnik pomocniczy na pantografie. Miecz opuszczony Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM? W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową? |
Autor: | papcio [ 29 lip 2016, o 16:38 ] |
Tytuł: | Re: manewry na samym silniku pomocnycym |
unix78 napisał(a): W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową? W każdej (jeśli nie haczy o dno oczywiście). Przecież silnik, jeśli dasz na luz steru nie zastąpi. Porównaj sobie powierzchnię boczną płetwy sterowej i kolumny silnika. |
Autor: | plitkin [ 29 lip 2016, o 17:04 ] |
Tytuł: | Re: manewry na samym silniku pomocnycym |
Zawsze lepiej mieć opuszczona, chyba że jest lub będzie płytko. Na WJM taka metoda cumowania jest popularna. |
Autor: | Leszek [ 29 lip 2016, o 21:24 ] |
Tytuł: | Re: manewry na samym silniku pomocnycym |
unix78 napisał(a): Witam, Mam pytanie. Czy oczekujesz jakiś wskazówek wynikających z praktyki? Mam pytanie(być może dla wielu z Was banalne). Jacht z płetwą sterową na pawęży + rumpel + silnik pomocniczy na pantografie. Miecz opuszczony Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM? W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową? Ps. W manewrach w porcie na silniku musisz stosować jedną zasadę: 1. Minimalna prędkość dająca sterowność jachtu. 2. Patrz na inercję jachtu i kierunek oraz siłę wiatru. |
Autor: | reed [ 29 lip 2016, o 23:10 ] |
Tytuł: | Re: Manewry na samym silniku pomocniczym |
Leszek napisał(a): 1. Minimalna prędkość dająca sterowność jachtu. 2. Patrz na inercję jachtu i kierunek oraz siłę wiatru. 3. Płynąc wstecz kontroluj kierunek obserwując dziób |
Autor: | ins [ 30 lip 2016, o 18:25 ] |
Tytuł: | Re: Manewry na samym silniku pomocniczym |
Manewrowanie bez użycia steru z wykorzystaniem silnika przyczepnego ma sens wtedy gdy manewrujemy na wstecznym. Warto wówczas wybrać miejsce podchodzenia do cumowania tak aby podchodzić w osi wiatru wiejącego od rufy, wówczas siła ciągu i działanie wiatru ustawiają jacht w osi. Gdy wybierzemy wariant " dziobem pod wiatr " zarówno do przodu jak i do tyłu brak steru spowodować może niezdolność do opanowania jachtu - mają wszak nowoczesne jachty wysokie burty i stałe pokrowce na żagle. Obowiązkowo dodałbym bosak, wiosła najlepiej długie na kształt pychowego/ bez okucia na płetwie/ gotowe do działania na pokładzie, jak zawsze zresztą na Mazurach itp. akwenach. Piotr Siedlewski |
Autor: | unix78 [ 1 sie 2016, o 11:30 ] |
Tytuł: | Re: Manewry na samym silniku pomocniczym |
Dziękuję Wam za informację |
Autor: | rudekolek [ 4 sie 2016, o 14:09 ] |
Tytuł: | Re: Manewry na samym silniku pomocniczym |
unix78 napisał(a): Witam, Czy manewry na samym silniku w porcie(płetwa sterowa podniesiona) są zalecaną i popularną metodą na WJM? W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową? Jest to popularna metoda i całkiem skuteczna cumując rufą do nabrzeża. 1. Ciężko sterować sterem i silnikiem jednocześnie. 2. Silnik działa jak obracany pędnik, znacznie bardziej skuteczny niż ster. 3. Często śruba skręconego silnika zawadza o opuszczoną, przypadkiem skręconą przy biegu wstecz płetwę sterową niszcząc ją. |
Autor: | plitkin [ 4 sie 2016, o 15:01 ] |
Tytuł: | Re: Manewry na samym silniku pomocniczym |
Nie widze problemu ze sterowaniem silnikiem i sterem jednoczesnie, wrecz daje to wieksze mozliwosci (z racji rozlacznosci napedu i steru). |
Autor: | Ognisty Szkwał [ 4 sie 2016, o 20:25 ] |
Tytuł: | Re: Manewry na samym silniku pomocniczym |
unix78 napisał(a): są zalecaną i popularną metodą na WJM? Mnie się zdaje, iż nie ma czegoś takiego. unix78 napisał(a): W jakich sytuacjach lepiej mieć opuszczoną płetwę sterową? Jeśli głębokość na to pozwala, bo np. w takim Węgorzewie w niektórych miejscach przy brzegu jest tak płytko, że bezpieczniej jest płetwę sterową podnieść a i miecz lekko również. A gdy głębokość na to pozwala, to... plitkin napisał(a): Nie widze problemu ze sterowaniem silnikiem i sterem jednoczesnie, wrecz daje to wieksze mozliwosci (z racji rozlacznosci napedu i steru).
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |