Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 11:58




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Silnik
PostNapisane: 16 lis 2016, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2009, o 12:05
Posty: 323
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: sj
Witam,
Miałem okazję ostatnio pływać jachtem wyposażonym w silnik volvo penta 40 km. I tak się zastanawiam (i nie bardzo mam kogo zapytac) w jaki sposób dobierać (gdy trzeba go użyć) ilość obrotów do panujących warunków tak aby było 1/ekonomicznie 2/bezpiecznie dla silnika(aby go nie zarżnąć bez sensu). Czy macie jakieś reguły postępowania/działania?
Pozdrawiam,

_________________
"Racja jest jak dupa, każdy ma swoją."
Józef Piłsudski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 16 lis 2016, o 21:19 
*** Ban ***

Dołączył(a): 18 lip 2015, o 11:08
Posty: 649
Podziękował : 280
Otrzymał podziękowań: 125
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie?
Wyposarzonym?
Do kąta :twisted:

_________________
"W wielu ludziach krąży po cichu robak szaleństwa."
Waldemar Łysiak



Za ten post autor bratanek65 otrzymał podziękowanie od: Garda
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 16 lis 2016, o 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Chyba w każdym Dieslu ekonomicznie będzie pływać w zakresie 1500-2000, najczęściej to 1800. Jak chcesz kutrzyć szybciej to dajesz więcej obrotów i tyle :)

A bezpiecznie. Jak silnik jest sprawny i nie płyniesz na mega fali, i robi się przeglądy to nie robi mu różnicy czy kręci 1500, czy 3500 obr. :) Ważne by w porcie od razu go nie gasić tylko dać silnikowi zawsze 5-10 minut przed i po pracy, popracować na wolnych obrotach.


Ostatnio edytowano 16 lis 2016, o 22:12 przez Ejdzej, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 16 lis 2016, o 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Garda napisał(a):
(aby go nie zarżnąć bez sensu)


Powiem szczerze - nie bardzo wiem jak można zarżnąć taki silnik ...
Można co najwyżej spalić sporo ropy płynąc na obrotach daleko nieekonomicznych ale nie wiem co trzeba zrobić żeby taki silnik zarżnąć jeżeli ma wodę do chodzenia ...

Garda napisał(a):
w jaki sposób dobierać (gdy trzeba go użyć) ilość obrotów do panujących warunków tak aby było 1/ekonomicznie


Jeżeli będziesz płynął do prędkości rzędu max. 2 tys obr to są to na pewno obroty ekonomiczne.
Przeanalizuj sobie poniższy wykres.
Jest on w miarę uniwersalny dla oczywiście dobrze dobranej śruby napędowej.
Nieekonomiczność płynięcia zaczyna się od miejsca, w którym przyrost obrotów przestaje sie przekładać na adekwatny przyrost prędkości jednostki.
Załącznik:
skanowanie0003.pdf [26.96 KiB]
Pobrane 209 razy

Dodatkowo większość podobnych silników przy prędkości obrotowej .2500 obr/min zaczyna naprawdę dużo spalać ropy.
A przy prędkości obr > 3 tys obr/min przyrost zużycia ropy jest już naprawdę duży w stosunku do wzrostu prędkości jednostki i pływanie staje się naprawdę nieekonomiczne.
Oczywiście pomijam sytuację, kiedy opierasz się o manetkę, żeby płynąć w ogóle do przodu bo masz takie warunki w twarz.
To tak na szybko
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 17 lis 2016, o 06:35 
Na stronie http://www.hallberg-rassy.com/ po wybraniu zakładki yachty a następnie modelu, na dole strony jest wiele plików do pobrania. Między innymi fuel consumption comparison.
Ciekawe porównanie różnych śrub, prędkości i zużycie paliwa oraz zasięg dla danych obrotów.
Dla przykładu model 372:


Załączniki:
HR372propeller.pdf [20.28 KiB]
Pobrane 173 razy
Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 17 lis 2016, o 09:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1941
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ejdzej napisał(a):
Ważne by w porcie od razu go nie gasić tylko dać silnikowi zawsze 5-10 minut przed i po pracy, popracować na wolnych obrotach.
Hmm... z tym "zawsze" to ostrożnie: https://www.google.pl/search?q=instrukcja+silnika+Yanmar&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=xGAtWNPzJsiv8wfeua1Q#q=grza%C4%87+czy+nie+grza%C4%87+silnik+diesel

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 17 lis 2016, o 11:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
bury_kocur napisał(a):
nie wiem co trzeba zrobić żeby taki silnik zarżnąć jeżeli ma wodę do chodzenia ...
Taaak? To po co sprawdzasz stan oleju i chwalisz się, że robisz to codziennie???? :lol:

PS. Wodę do chodzenia to miał Chrystus. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 17 lis 2016, o 13:07 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Ejdzej napisał(a):
Chyba w każdym Dieslu ekonomicznie będzie pływać w zakresie 1500-2000, najczęściej to 1800. Jak chcesz kutrzyć szybciej to dajesz więcej obrotów i tyle

Znakomita większość silników lubi obroty powyżej 2000 RPM, w wielu instrukcjach jest wręcz napisane max RPM - 10/15% wynika to z tego, że rozpędzony silnik lepiej pracuje.
Ale to oczywiście musi współgrać z przekładnią i warunkami zewnętrznymi.
Natomiast warto co parędziesiąt minut "przegrzać " silnik na bardzo wysokich obrotach przez 5 - 10 " aby zlikwidować nagar, gromadzący się gdy silnik długo pracuje na obrotach poniżej 2000 RPM.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 17 lis 2016, o 21:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 mar 2014, o 15:15
Posty: 612
Podziękował : 778
Otrzymał podziękowań: 379
Uprawnienia żeglarskie: Mam ;)
Zbieraj napisał(a):
Wodę do chodzenia to miał Chrystus.

Nie tylko. Jak dobra zima, to każdy może sobie pochodzić. Tylko pływać wtedy trudno. ;)



Za ten post autor Moroszka otrzymał podziękowanie od: WhiteWhale
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 17 lis 2016, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Zbieraj napisał(a):
To po co sprawdzasz stan oleju i chwalisz się, że robisz to codziennie????


Żeby utwierdzić sie w przekonaniu, że on - ten olej - tam jest.
To taki rodzaj hobby i zboczenia :lol:
Mimo, że polecam na jachcie sprawdzać stan oleju prawie, że co chwilkę :rotfl: to gdybyśmy go nie sprawdzali w ogóle a silnik byłby OK to taki silnik powinien funkcjonować długo, długo bez czyjąkolwiek w niego ingerencję - czyli od typowej zmiany do zmiany oleju.
I zakładając, iż motor działa poprawnie, nawet nie sprawdzając stanu oleju i nie zaglądając do niego - to bez kłopotu winien on zrobić przebieg rzędu 250 motogodzin czyli roczny przebieg.
Osobiście zaglądam do silnika na jachcie codziennie bo ... to moje hobby, nadgorliwość, rodzaj zboczenia i ... moje pieniądze...
A tak poważnie - zaglądajmy tam często - to nasze serce jachtu na chwilkę słabych warunków na morzu...
Także reasumując - dobry silnik prawie, że nie sposób zarżnąć.
Pzdr
Kocur
Ps. (Jeżdżę obecnie samochodem flotowym, gdzie administrator floty ustawił serwis i wymiany oleju co ... 30 tys km, co jest bzdurą absolutną ale w końcu to nie mój samochód.
Nie ma takich olejów, które wytrzymują przebieg 30 tys km bez widocznego zużycia oleju a co za tym idzie - bez utraty widocznych warunków smarowania silnika - po prostu nie ma.
Ponieważ stan mojego silnika adm. floty ma w doopie (samochód ma przejechać 120 tys czyli 3,5 letni przebieg pojazdu flotowego a dalej pójść do żyda) to mnie osobiście też wali to i wystarczy mi jak stan oleju kontroluje elektronika, więc ja także nie zaglądam do silnika w ogóle.
Bo nawet gdybym chciał to nie wolno mi zmienić tego oleju wcześniej - kompletny idiotyzm. Przy swoim silniku tak bym nie postępował ale cóż z tego - nie mogę ingerować w stan silnika częściej niż założył to administrator floty).

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 18 lis 2016, o 00:15 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Kuźwa, coś cię porypało.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 18 lis 2016, o 11:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
bury_kocur napisał(a):
zaglądajmy tam często - to nasze serce jachtu


A załoganci którzy tego nie robią są jak serce kapusty :rotfl:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 18 lis 2016, o 15:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Bombel napisał(a):
Kuźwa, coś cię porypało.


Wiesław - Jeżeli to do mnie to rozwiń proszę temat co i w którym momencie ?
Pzdr
Kocyr

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 18 lis 2016, o 17:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Tu:
bury_kocur napisał(a):
Kocyr
:rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 19 lis 2016, o 20:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 605
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
Zbieraj napisał(a):
PS. Wodę do chodzenia to miał Chrystus. :lol:


Woda była surowcem. Chodził na przetworzonej:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 19 lis 2016, o 22:14 
*** Ban ***

Dołączył(a): 18 lip 2015, o 11:08
Posty: 649
Podziękował : 280
Otrzymał podziękowań: 125
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie?
Ejdzej napisał(a):
Ważne by w porcie od razu go nie gasić tylko dać silnikowi zawsze 5-10 minut przed i po pracy, popracować na wolnych obrotach.

Jeszcze jeden roznosiciel urban legend.
Czy ktokolwiek przybija do kei cały czas na "wysokich obrotach"?
Czy jachtem pływacie w temperaturach ujemnych?
Bzdura na resorach.
Jeden taki mądry jak ty poradził mojemu znajomemu żeby swoim nowy Golfem (z silnikiem Diesla) nie przekraczał nigdy 1500 obr.
Po niecałych 2 latach miał remont generalny silnika.

_________________
"W wielu ludziach krąży po cichu robak szaleństwa."
Waldemar Łysiak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 19 lis 2016, o 23:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bratanek65 napisał(a):
żeby swoim nowy Golfem (z silnikiem Diesla) nie przekraczał nigdy 1500 obr.

I dawał radę? Dwa lata????
:roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 20 lis 2016, o 08:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 605
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
klocek drewniany pod pedał gazu i da radę;)

a na poważnie - to nawet jak jest turbina to nie ma potrzeby jałowych obrotów po jeździe. Jedyny wyjątek to po pałowaniu na autostradzie - wtedy faktycznie zjeżdżając na MOPa, czy stację, warto poturlać się powoli. Ale to jest wyjątek i wystarczy czas poświęcany na poszukiwanie miejsca.

Mówię to, jako właściciel 2 diesli z turbinami z czego jeden ujeżdżany od 8 lat (12latek) a ja jestem osobą która nie pieści się z samochodami tylko ich używam. Nigdy nie wymieniałem turbiny, jeżdżę dynamicznie (czyli często turbina lata u mnie na maksymalnych obrotach), olej wymieniam w zasadzie jak mi się już zaczyna bardzo nudzić .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 20 lis 2016, o 09:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
bratanek65 napisał(a):
eden taki mądry jak ty poradził mojemu znajomemu żeby swoim nowy Golfem (z silnikiem Diesla) nie przekraczał nigdy 1500 obr.


A nie rozwalił sobie takim stylem jazdy dwumasy ?
Bo nie ma dla dwumasy gorszego użytkowania jak delikatne pieszczenie sie z silnikiem i wyciskanie z niego maksimum momentu obrotowego na niskich obrotach silnika.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 20 lis 2016, o 16:56 
*** Ban ***

Dołączył(a): 18 lip 2015, o 11:08
Posty: 649
Podziękował : 280
Otrzymał podziękowań: 125
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie?
Jaromir napisał(a):
bratanek65 napisał(a):
żeby swoim nowy Golfem (z silnikiem Diesla) nie przekraczał nigdy 1500 obr.

I dawał radę? Dwa lata????
:roll:

Dawał.
Do dzisiaj pamiętam jak na mnie wrzeszczał kiedy wsiadłem żeby się przejechać jego nowym cackiem.

_________________
"W wielu ludziach krąży po cichu robak szaleństwa."
Waldemar Łysiak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Silnik
PostNapisane: 20 lis 2016, o 17:04 
*** Ban ***

Dołączył(a): 18 lip 2015, o 11:08
Posty: 649
Podziękował : 280
Otrzymał podziękowań: 125
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie?
bury_kocur napisał(a):
bratanek65 napisał(a):
eden taki mądry jak ty poradził mojemu znajomemu żeby swoim nowy Golfem (z silnikiem Diesla) nie przekraczał nigdy 1500 obr.


A nie rozwalił sobie takim stylem jazdy dwumasy ?
Bo nie ma dla dwumasy gorszego użytkowania jak delikatne pieszczenie sie z silnikiem i wyciskanie z niego maksimum momentu obrotowego na niskich obrotach silnika.
Pzdr
Kocur

Nie chciał się pochwalić bo nie wiedział gdzie się schować ze wstydu jak mu mechanik wytłumaczył.
Tylko żona się skarżyła mojej jakie g... robią te VW. Niecałe 2 lata i remont generalny silnika. Oczywiście jedna drugiej nie była w stanie wytłumaczyć w czym był błąd bo przecież "Iza to taki dobry kierowca" :rotfl:

_________________
"W wielu ludziach krąży po cichu robak szaleństwa."
Waldemar Łysiak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL