Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 14:43




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 121 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 gru 2010, o 10:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Wszyscy wiedzą, że Zawisza Czarny ma silnik od U-Boota.

Wg księdza Tischnera jest to tzw. trzecia prawda, czyli g... prawda.

Silnik Zawiszy to 6-cylindrowy wysokoprężny silnik MaK (Maschinenbau Krupp) 6Mu-423 o mocy 390 KM. W okresie zbliżonym do II wojny światowej (1935-45) silniki 6-cylindrowe zbliżonej mocy (pomijam tu silniki o mocach powyżej 1000 KM) były montowane tylko na okrętach podwodnych typu "II" wszystkich serii (od IIA do IID). Jednak wszystkie okręty tego typu posiadały silnik MWM (Motoren-Werke Mannheim) RS-127 o mocy 350 KM.
Silniki MaK, znane także jako DWK (Deutsche Werke Kiel) były natomiast montowane na paru kutrach trałowych i jednostkach pomocniczych (poławiacze torped, holowniki itp.), jednak w źródłach podawana jest wszędzie moc 350 KM.

Nie udało mi się wyśledzić, gdzie w takim razie były montowane NAPRAWDĘ silniki MaK (DWK) 6Mu-423. Ze źródeł mówionych (czyli plotek) dowiedziałem się, że podobno napędzały one lokomotywy spalinowe (może TomJani się wypowie), a także występowały na barkach pływających po Renie.


Załączniki:
img_7601.jpg
img_7601.jpg [ 331.55 KiB | Przeglądane 15260 razy ]
100_1125.JPG
100_1125.JPG [ 200.38 KiB | Przeglądane 15260 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 15:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
A to jest ciekawe,że Ruskie o tym też wiedzą... :wink: :lol:
http://www.ruclip.com/video/9RYCGACo9og ... 3-mak.html

Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Widziałem parę razy silniki stosowane w U-Botach. Oczywiście na Discovery :D
Choć gdzieś w Europie jest eksponat muzealny .....
Wracając do tematu silnika.
Konstrukcujnie silnik Zawiasa bardzo przypomina te silniki. Ich cechą wspólną i bardzo charakterystyczną są dżwigienki zaworowe ze smarownicami widoczne podczas pracy silnika , gdyż jest on pozbawiony powszechnie stosowanej pokrywy rozrządu i smarowania olejowego dźwigienek ze wspólnego obiegu z układem tłokowo - korbowym.
Ale nie znaczy to, że jast to silnik z okrętu podwodnego choć też czytałem w różnych źródłach taką informację.
Moze po prostu ma podobną budowę ......

*****

Lata 40-te to czasy raczej lokomotyw parowych niż spalinowych, szybciej stawiałbym na małe jednostki pływające....

*****

Ten silnik był montowany z tego co znalazłem między innymi w holownikach budowanych w latach 40-tych w Norwegii
http://naszekaszuby.pl/modules/newbb/vi ... 1233774382

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Piotr K napisał(a):
Choć gdzieś w Europie jest eksponat muzealny .....

Wilhelmshaven, od lat tam się wybieram.
http://www.google.pl/images?hl=pl&biw=1 ... CE8QsAQwBw

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 21:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Stara Zientara napisał(a):
Silnik Zawiszy to 6-cylindrowy wysokoprężny silnik MaK (Maschinenbau Krupp) 6Mu-423 o mocy 390 KM ...
..............

Silniki MaK, znane także jako DWK (Deutsche Werke Kiel) były natomiast montowane na paru kutrach trałowych i jednostkach pomocniczych (poławiacze torped, holowniki itp.), jednak w źródłach podawana jest wszędzie moc 350 KM ...


Zanaczy się Zawisza jest po tuningu? :D

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Ciekawe.
W latach 40-ych lokomotywy bywaly juz elektryczne, spalinowe i parowe, oczywiscie, tez....
Nie pamietam nazwy, bardzo zreszta znanej, jachtowych silnikow bedacych zmarynizowana wersja powojennego nadmiaru motorkow slawnego czolgu sherman.
OMC?
Catz Ciekawy

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Owszem. Tyle, że Sherman jak wszystkie czołgi na zachód od Bugu miał benzynowy motorek....
Owszem w Europie pierwsze lokomotywy spalinowe diesla były już w latach 20 - tych ubiegłego wieku, ale nie były w powszechnym użytku. Były to raczej małe lokomotywy manewrowe jak trakcyjne.
Ale nie wykluczone, że i do nich montowano takie silniki. Niestety w necie nie znalazłem takich danych. Pod symbolem silnika był Zawias (x 100) i kilka holowników różnej maści -także używanych po wojnie w Polsce.

Ten U-Bot muzeum, którego wkleił Cape ma już nowocześniejszy silnik z "klawiaturami" przykrytymi pokrywami....
To zupełnie inna konstrukcja.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 23:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Gdynia i Gdańsk była w czasie II WŚ miejscem szkolenia załóg U-botów. Po wyzwoleniu znaleziono szereg silników używanych przez KM na U-botach i innych jednostkach. Taki silnik trafił na Zawiasa.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 23:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jeżeli wierzyć Wikipedii te silniki nie były używane w U-Botach, przynajmnie budowanych w czasie II wojny światowej.
http://pl.wikipedia.org/wiki/U-Boot
Były tam różne silniki, ale wszystkie miały większe (średnio dwu/trzykrotnie) moce od tego Zawiasowego maleństwa ...
Zostają więc małe jednostki nawodne typu: holowniki, kutry, trałowce i inne drobnoustroje.
Gdańsk i Gdynia były w latach 1939 - 45 niemieckimi portami wojennymi . Zapewne przewinęły się tam także inne jednostki pływajace Kriegsmarine.
Gdynia została niemal całkiem wysiedlona i zamieniona w wielką bazę KM bywała tam flota Hitlera od torpedowców po pancerniki ....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 23:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Piotr K napisał(a):
Były tam różne silniki, ale wszystkie miały większe (średnio dwu/trzykrotnie) moce od tego Zawiasowego maleństwa ...

Za bardzo nie obliczalem i byc moze lista jest niepelna, ale na oko wychodzi ponad dziesieciokrotnie....
http://www.u-boote.fr/charact.htm
Catz UPboote jednak

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2010, o 23:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zależy czy moc jest podana dla jednego silnika czy łączna.
IMHO jest to moc łączna więc na silnik przypada "na oko" około 1000 - 1400 KM
Choć np. typ II miał silniki MWM raczej po 700 KM każdy....
Co by nie było to silnik z Zawiasa jest za sałaby do napędu U-Bota - nawet jako jeden z pary silników...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 01:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Piotr K napisał(a):
Zależy czy moc jest podana dla jednego silnika czy łączna.
IMHO jest to moc łączna więc na silnik przypada "na oko" około 1000 - 1400 KM
Choć np. typ II miał silniki MWM raczej po 700 KM każdy....
Co by nie było to silnik z Zawiasa jest za słaby do napędu U-Bota - nawet jako jeden z pary silników...

Źle czytasz... okręty typu II miały dwa silniki o łącznej mocy 700 KM.

A do wcześniejszych postów:
Nie da się tego obejrzeć, bo wszystkie zachowane U-Booty należą do typów VII, IX, XXI i XXIII, a silniki tego "rozmiaru" były tylko na typie II.

Typu II wybudowano łącznie 50 jednostek: 6 - IIA, 20 - IIB, 8 - IIC i 16 - IID. Zatopiono 43 jednostki, a 7 zostało pociętych na złom.

Jeszcze a propos "odpowiedniości" silnika: okręty typu II miały razem 700 KM mocy silników do poruszania masy 254-364 t, co dawało prędkość maksymalną 12-13 w. Dla Zawiszy mamy odpowiednio: 390 KM, 280-320 t i 10 w.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 10:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak podejrzewałem Wojtku. Napisałem przecież , że uważam podawaną moc tych okrętów jako łączną niezależnie od tego czy były tam dwa silniki czy jeden...
Choć z drugiej strony 700 KM wydawało mi się trochę mało....
Ale to i tak nie jest ten sam silnik. Może wizualnie wygląda podobnie.
Jestem pewien, ze widziałem na jakiś urywkach filnu nagrywanego w U-Bocie silnik z widocznymi pracującymi dźwigniami zaworowymi...
I marynarza, który wlewał do kalamitek dźwigienek smar albo inny olej :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 11:31 
BTW jedynym "przedstawicielem" typu II jest zachowany do dziś w Finlandii "Vesikko" - z 2 silnikami MWM 700 KM
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vesik ... lvella.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vesikko20060805.jpg
http://www.vesikko.fi/

Pozdrawiam


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 11:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
parkad napisał(a):
jedynym "przedstawicielem" typu II jest zachowany do dziś w Finlandii "Vesikko" - z 2 silnikami MWM 700 KM

On był prototypem - typ II został trochę ulepszony.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 12:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 sie 2009, o 15:51
Posty: 908
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 637
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Piotr K napisał(a):
Tak podejrzewałem Wojtku. Napisałem przecież , że uważam podawaną moc tych okrętów jako łączną niezależnie od tego czy były tam dwa silniki czy jeden...
Choć z drugiej strony 700 KM wydawało mi się trochę mało....
Ale to i tak nie jest ten sam silnik. Może wizualnie wygląda podobnie.
Jestem pewien, ze widziałem na jakiś urywkach filnu nagrywanego w U-Bocie silnik z widocznymi pracującymi dźwigniami zaworowymi...
I marynarza, który wlewał do kalamitek dźwigienek smar albo inny olej :)



Jest taka scena w filmie Das Boot, czyli Okręt.
Pozdrawiam
Andrzej

_________________
http://www.dobrewiatry.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 14:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Ale to był film fabularny, więc silnik mógł być taki jak to się wydawało scenografowi, że powinien być. I tak 99,9% widzów nie dostrzeże, że jest inny.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 14:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nie oglądałem tego filmu - czytałem powieść, na której kanwie film się opiera....
Ten o którym napisałem to był dokument dotyczący wojny konwojowej emitowany na Discovery...
Było tam kilka ujęć nakręconych kamerą pokazujacych warunki panujące na okręcie - nie wiem niestety o jaki typ U-Bota chodziło.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 14:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Typ VIIC - taki jak stoi w Laboe

http://pl.wikipedia.org/wiki/U-995

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2010, o 07:48 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
Stara Zientara napisał(a):
Ze źródeł mówionych (czyli plotek) dowiedziałem się, że podobno napędzały one lokomotywy spalinowe (może TomJani się wypowie

Zgodnie z tym co pisze Piotr - jakoś trudno mi skojarzyć niemieckie przedwojenne lokomotywy spalinowe - nawet manewrowe, bo tylko do takich kwalifikowałyby się silniki o mocy 350KM. Parowozy to i owszem, w tym także manewrowe TKi3 używane w znacznej liczbie na PKP. DO obsługi linii helskiej, nie chcac aby Niemcy namierzyli po dymie pociąg (zwłaszcza dowożący zaopatrzenie dla tamtejszych fortyfikacji) używaliśmy parowozów (głównie austriackich Ol12) opalanych mazutem. Z taboru spalinowego to ponad wszelką wątpliwość mieliśmy tzw. luxtorpedy które dziś nazwanoby szynobusami :wink: Ich pierwowzory produkcji austiackiej nie miały jednak silnika Diesla (otrzymały je dopiero nasze wyroby z chrzanowskiego Fabloku) lecz dosyć oryginalny na obecne czasy średnioprężny gaźnikowy silnik benzolowy, znamienny tym że zamiast świec zapłonowych miał przerywacze - iskrowniki w... cylindrach :shock: . Po wojnie zaś doszedł jeszcze poniemiecki pociąg... pancerny, dziś będący własnością Mauzoleum Kolejnictwa, również prowadzony lokomotorem (tak się toto nazywa! :lol: ) spalinowym. Pamiętajmy przy tym że Niemcy były zmuszone produkować benzynę z węgla - produkcja zaś oleju napędowego z tego surowca byłaby jeszcze trudniejsza. Wszystko to czyni historię o kolejowym pochodzeniu silnika "Zawiasa" jeszcze mniej prawdopodobną.

*****

Catz napisał(a):
Nie pamietam nazwy, bardzo zreszta znanej, jachtowych silnikow bedacych zmarynizowana wersja powojennego nadmiaru motorkow slawnego czolgu sherman.

Ja natomiast ponad wszelką wątpliwość pamiętam że General Sherman był napędzany benzynowym silnikiem gwiazdowym Continental, będącym adaptacją silnika lotniczego. Cokolwiek za dużym do jachtu :oops:

*****

Piotr K napisał(a):
Owszem. Tyle, że Sherman jak wszystkie czołgi na zachód od Bugu miał benzynowy motorek....

A dupatam :wink: , bo zapomniałeś o polskim przedwojennym czołgu lekkim 7TP :-P

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2010, o 14:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Tomek Janiszewski napisał(a):
jakoś trudno mi skojarzyć niemieckie przedwojenne lokomotywy spalinowe - nawet manewrowe, bo tylko do takich kwalifikowałyby się silniki o mocy 350KM

Czyli du** blada. Pozostaje wersja o barkach na Renie, ale co w takim razie ten silnik robił w Elblągu?
Może to jest odpowiedni trop - poszukać, co budowano w latach 41-43 w obecnym Zamechu Elbląg (tylko chwilowo czasu na to nie mam)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 15:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Fakt. Masz rację Tomku 7TP był jedynym czołgiem "zachodniego świata" napędzanym silnikiem diesla. Jeżeli go traktowac awansem jako czołg leki ....
Jednak porównując jego mase pancerz i uzbrojenie był to raczej przedstawiciel czegoś co w latach 20 - 30 tych nazywano "tankietka" . Czyli już nie saamochód opancerzony , ale jeszcze nie czołg :lol:
Choć był większy od innych tankietek (np. polskich TK - TKS) - czyli tankietką na sterydach :lol:
Ale to moje prywatne zdanie ...
Jedynym producentem czołgów z dieslem było ZSRR były to średnie ( T -34) i ciężkie czołgi z serii KW (Kliment Woroszyłow)i IS (Josef Stalin) . Wcześniejsze konstrukcje były także silnikami benzynowymi.

Wojtek, jak pisałem takie silniki napędzały holowniki więc zapewne i inne małe jednostki typu kutry, małe trałowce. Skoro montowano je do statków w stoczniach norweskich to zapewne do konstrukcji niemieckich też. Stąd całkiem możliwe, że ten silnik znalazł się w Gdyni/Gdańsku razem z swoim "nosicielem" lub jako częśc zamienna do statku.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 15:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Piotr K napisał(a):
silnik znalazł się w Gdyni/Gdańsku

słyszałem, że w Elblągu.

Problem w tym, że wg posiadanych przeze mnie źródeł, żaden niemiecki okręt wojenny nie miał takiego silnika. Niestety, danych dotyczących jednostek cywilnych nie posiadam.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 16:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Może i w Elblągu. Zapewne ten port był także używany przez Niemców...
Takie silniki miały holowniki lub inne tej wielkości starki pod polską banderą "zdobyte" na faszystach. Znalazłem po wpisaniu w wyszukiwarkę typu silnika wykaz polskich holowników i innych małych jednostek pływających. Ponieważ lista była długa nie szukałem, który ze statków był tym, który był szczęśliwym posiadaczem interesujacego nas silniczka.. Ale były to w większości statki pochodzące zza Odry i Nysy Łużyckiej i przejęte przez polskie władze po wojnie...

*****

Popatrz tu:

http://oceania.pbworks.com/w/page/8467828/pl12

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 16:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Piotr K napisał(a):
Zapewne ten port był także używany przez Niemców...

W Elblągu była duża stocznia Schichaua (miała też oddział w Gdańsku), która budowała torpedowce i niszczyciele dla niemieckiej marynarki.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 16:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Piotr K napisał(a):


Nie muszę tam zaglądać. Oryginał tego tekstu jest tu:
http://strony.aster.pl/zientara/files/statki_PMH.zip
:)
fiuty nawet nie podali źródła

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Masz rację. Fiuty :oops:
To która z tych łódek miała ów silniczek ?

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 18:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Taki silnik miał holownik Bronisław, który ostatnio leżał na dnie w Jastarni, ale on był budowany w Norwegii... no i silnik miał :)
Ponadto bardzo podobne silniki były na lugrotrawlerach Korab.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 19:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Znaczy się silnik dostał nogów :lol: i sobie poszedł gdzieś......
Gdzieś jest, lecz nie wiadomo gdzie.... :D
Pewno na złomieeee :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 21:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Stara Zientara napisał(a):
Taki silnik miał holownik Bronisław, który ostatnio leżał na dnie w Jastarni, ale on był budowany w Norwegii... no i silnik miał :)
Ponadto bardzo podobne silniki były na lugrotrawlerach Korab.


A na B-11? (znaczy na "ptaszkach" - bo przecież Zawias to były B-11 )
Tu masz dane ptaszka stosunkowo mało przebudowanego i na dodatek pływającego do dziś - tyle, że pod kolejną nazwą:
http://pl.wikipedia.org/wiki/RV_Kaszubski_Brzeg

Nie wiem na ile im wierzyć (znaczy danym z Wiki), pamiętam tam z czasów mojej pracy w CMM np. agregat firmy McLaren a w danych jest "Andrychów".
Ale SG się zgadza z tym co pamiętam.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 121 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL