Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 18:40




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 lis 2017, o 17:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3164
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 449
Otrzymał podziękowań: 478
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Z cyklu wygrzebane w necie.
Ja bym dał tytuł

"Doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, opiekę zapewnia kompetentny skipper"


https://youtu.be/3-cpPF4f2KM

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Ostatnio edytowano 27 lis 2017, o 11:21 przez Wojciech, łącznie edytowano 2 razy
Temat przeniesiono z działu "Europa" do "Ogólnie o żeglarstwie"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 17:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
markrzy napisał(a):
Z cyklu wygrzebane w necie.
Ja bym dał tytuł

"Doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, opiekę zapewnia doświadczony skipper"


https://youtu.be/3-cpPF4f2KM

Klasyczny błąd załogi. Dość częsty

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 12:26 

Dołączył(a): 22 sty 2010, o 12:36
Posty: 21
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: bez
to znaczy co....
prognozy nikt nie czyta, ogląda, szuka.
Ostrzeżeń nie ma, czy nikt ich nie rozumie
przecież nagle wiaterek do 70knot się nie pojawia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 13:02 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
markrzy napisał(a):
"Doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, opiekę zapewnia kompetentny skipper"
Raczej "Anglicy nie potrzebują patentów. Wykup ubezpieczenie".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 15:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
viking70 napisał(a):
prognozy nikt nie czyta, ogląda, szuka.
Ostrzeżeń nie ma

Takie rzeczy jak chmura burzowa po prostu widać. nie trzeba "ostrzeżeń" Nigdy nie wiadomo ile dmuchnie. Zawsze trzeba zwinąć żagle. Ale oni nie tylko tego nie zrobili, ale w sposób wybitnie nieudolny robili to w silnym wietrze.
To musiało się tak skończyć.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 18:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
Skąd facet wziął polski Call Sign?
SPET to Call Sign naszego SAR-owskiego speed boata R30.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 19:41 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Cape napisał(a):
Zawsze trzeba zwinąć żagle. Ale oni nie tylko tego nie zrobili, ale w sposób wybitnie nieudolny robili to w silnym wietrze.
Jak dmuchnie, to chciałbyś być bez [żadnych] żagli? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 20:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
666 napisał(a):
Cape napisał(a):
Zawsze trzeba zwinąć żagle. Ale oni nie tylko tego nie zrobili, ale w sposób wybitnie nieudolny robili to w silnym wietrze.
Jak dmuchnie, to chciałbyś być bez [żadnych] żagli? :roll:

Dokładnie tak

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak



Za ten post autor Cape otrzymał podziękowanie od: Vela III
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 21:49 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2235
Podziękował : 353
Otrzymał podziękowań: 675
Uprawnienia żeglarskie: mam
Cape napisał(a):
666 napisał(a):
Jak dmuchnie, to chciałbyś być bez [żadnych] żagli? :roll:

Dokładnie tak

Odważnyś.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
No, ja bym tam wszystkich żagli nie zrzucał.

Sztaksla bym się pozbył, ale zostawiłbym sobie odrobinkę tego grota (tym bardziej, ze rolowany on jest do masztu wiec spokojnie moze robić za trajsel). Wolałbym go mieć żeby zmniejszyć kołysanie i pomóc ótce ustawiać się dziobem do fali i wiatru.

I silnik dla utrzymania manewrowości też bym trzymał odpalony.

P.S.
A kamizelki załoga powinna mieć na sobie od początku.

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
noone napisał(a):
Cape napisał(a):
666 napisał(a):
Jak dmuchnie, to chciałbyś być bez [żadnych] żagli? :roll:

Dokładnie tak

Odważnyś.

Wręcz przeciwnie. Chcę mieć całe żagle. Jak dmuchnie rozsądnie, zawsze można postawić, jak dmucha z gestem (nigdy długo, to burza), to trzeba przeczekać. A sterowność ? Mamy silnik, a z wiatrem na takielunku też skutecznie popłyniemy.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

sailhorse napisał(a):
Wolałbym go mieć żeby zmniejszyć kołysanie

Jakie kołysanie ? Burze są zbyt krótkie, żeby je wygenerować, a dodatkowo ściana deszczu skutecznie gasi falę.
sailhorse napisał(a):
i pomóc ótce ustawiać się dziobem do fali i wiatru.

Po co ? Z żaglem to prosta droga do jego podarcia. Ci na filmie tak zrobili.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 22:22 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
Cape napisał(a):
Po co ? Z żaglem to prosta droga do jego podarcia. Ci na filmie tak zrobili.


No ale jakoś tak z dupy ... nie wybrany żagiel w półwietrze, a wystarczyło odpaść i przeczekać burzę w baksztagu, no a gość co się dorwał do radia miszcz. :oops:

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl



Za ten post autor junak73 otrzymał podziękowanie od: noone
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 22:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
junak73 napisał(a):
nie wybrany żagiel w półwietrze, a wystarczyło odpaść i przeczekać burzę w baksztagu

Dokładnie tak. Ci na filmie nie podjęli nawet próby odblokowania rolera. A powód mógł być banalny.
Ale ja z tym "pod wiatr" ustosunkowałem się do "pod wiatr" z kawałkiem grota.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 22:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Panowie, trzeba mieć dużo samozaparcia i nerwy z żelaza, żeby utrzymywać żagiel w łopocie przez tak długi czas, aż się porwie.
Stało się tak dlatego, że sternik zwyczajnie nie potrafił poradzić sobie w tej sytuacji. Mógł nie dopuścić do niej, ale tego nie zrobił.

Teraz dyskusja o tym czy powinien zrzucić żagle, czy zrefować, czy je wybrać, czy ustawić się do wiatru tak, żeby żagle zaczęły pracować - nie ma sensu. Mógł zrobić cokolwiek, żeby przestało łomotać i opanować sytuację, ale nie zrobił nic.

Szkoda gadać.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com



Za ten post autor -O- otrzymał podziękowanie od: Seba
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 07:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
666 napisał(a):
markrzy napisał(a):
"Doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, opiekę zapewnia kompetentny skipper"
Raczej "Anglicy nie potrzebują patentów. Wykup ubezpieczenie".


Tiaa... Zwłaszcza, że Anglicy to to nie są...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 09:12 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Cape napisał(a):
Dokładnie tak
To byłby Twój pierwszy raz? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 09:14 

Dołączył(a): 3 lip 2014, o 07:41
Posty: 837
Lokalizacja: Nju Soncz City
Podziękował : 73
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: JSM + SM
Ale nie wiem czy zauważyliście - a może się przesłyszałem - że jak już zaczęło im żagiel targać, to skiper vel. helmsman (a może ktoś inny), skwitował to: "that's good!".
W sumie w tym momencie, to rzeczywiście było good - skoro inaczej nie mogli sobie poradzić...
Ale ten koniec maja to bywa zdradliwy - mi w tym roku 27 maja nad ranem - bez ostrzeżenia przywaliło momentami ponad 40 węzłów i trzeba było sobie radzić, choć to był pierwszy dzień po pierwszej żeglownej nocy i załoga jeszcze nie przeszkolona - pierwszy raz na morzu;-) Ale wiało dość stabilnie przez cały dzień 35-40 knotów.
Te 70 węzłów to trochę podejrzane, no ale jak przyszła nagła burza to porywy w sumie mogły być takie. Ale na początku filmiku, jak jeszcze wszyscy machali wesoło to w tle można już było wyczytać, że trzeba się będzie przygotować na cosik...

_________________
Mirek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 09:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
666 napisał(a):
Cape napisał(a):
Dokładnie tak
To byłby Twój pierwszy raz? :roll:

Co ? Wielokrotnie napotkałem burze. Zawsze bez żagli, oprócz sytuacji w nocy (nie było widać) w strefie równikowej. Mieliśmy pełne żagle z bezanem w bajdewindzie Wiatr z 10 w błyskawicznie urósł do 70 w. Odpadliśmy i obudzona załoga zrzuciła żagle (z wiatrem). Żagle były tradycyjne, bez rolerów.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 11:12 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Cape napisał(a):
A powód mógł być banalny.


Rozwijanie foka na w pełni wyluzowanej lince rolera?
Podobny problem może się pojawić gdy jest nawinięte zbyt mało liny na szpulę rolera.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 20:39 

Dołączył(a): 8 gru 2016, o 09:19
Posty: 47
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
miros76 napisał(a):
...
Te 70 węzłów to trochę podejrzane, no ale jak przyszła nagła burza to porywy w sumie mogły być takie. Ale na początku filmiku, jak jeszcze wszyscy machali wesoło to w tle można już było wyczytać, że trzeba się będzie przygotować na cosik...


Widziałem ten film już kilka tygodni temu, w opisie była wtedy mowa - jestem pewien - o 50 knotach...
Ale i tym 50-ciu nie do końca daję wiarę...

Cheers
Olek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
AlexR napisał(a):
Ale i tym 50-ciu nie do końca daję wiarę...

Z całą pewnością tyle było, a nawet więcej. To widać pod koniec filmu.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 21:49 
*** Ban ***

Dołączył(a): 30 lis 2016, o 12:56
Posty: 98
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Na moje stare oko to tam nie bardzo miał kto zająć się odblokowaniem rollera.
Tam był woźnica z turystami.
Jak zaczęło być ostrzej to woźnica pilnował kierownicy żeby mu nie zrobili grzyba a na dziób już nie było kogo posłać.
Live-liny nie widać a kapoczki takie z Biedronki, raczej bez porządnych zaczepów i wzmocnień.
By the way, pasów też nie zauważyłem.
Ale może nie dokładnie się przyglądałem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 11:48 

Dołączył(a): 3 lip 2014, o 07:41
Posty: 837
Lokalizacja: Nju Soncz City
Podziękował : 73
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: JSM + SM
Adik napisał(a):
Na moje stare oko to tam nie bardzo miał kto zająć się odblokowaniem rollera.
Tam był woźnica z turystami.

Uważam, że nie głupim pomysłem (zwłaszcza w konfiguracji woźnica + turyści, ale nie tylko), jest na początku wzbierania siły wiatru, czyli na pewno jeszcze przed 30 knotami (w przypadku takich i podobnych łódek), przystępując do refowania zrolować genuę całą i rozwinąć na tyle ile trzeba (nie patrząc na refy), żeby mieć odpowiednią manewrowalność.
To na pewno minimalizuje ryzyko zablokowania się rolera, a jeśli okaże się, że już jest problem, to mamy jeszcze czas podjąć jakieś działania póki jeszcze nie jest tak nerwowo.
Panorama horyzontu na filmiku powinna woźnicy odpalić dużo wcześniej alarm, pozwalający przygotować się na uderzenie burzy...
50 knotów kupuję - mogło tak faktycznie w największych porywach być...

_________________
Mirek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 12:51 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
miros76 napisał(a):
Uważam, że nie głupim pomysłem, jest na początku wzbierania siły wiatru, czyli na pewno jeszcze przed 30 knotami, przystępując do refowania zrolować genuę całą i rozwinąć na tyle ile trzeba, żeby mieć odpowiednią manewrowalność. To na pewno minimalizuje ryzyko zablokowania się rolera, a jeśli okaże się, że już jest problem, to mamy jeszcze czas podjąć jakieś działania póki jeszcze nie jest tak nerwowo.
Przy silnym wietrze średnica [sztagu z częściowo zwiniętym zaglem], na którą nawija się żagiel staje się mniejsza (z uwagi na znacznie większe napięcie tkaniny żagla wokół obracanego sztagu), przez co do zarefowania potrzeba większej liczby obrotów rolera, i w pewnym momencie lina rolera może się "skończyć" bez zwinięcia całego żagla :oops:.
Twoja rada ma sens, z tym że jeszcze trzeba dodać napinanie żagla wybranym (i stopniowo poluzowywanym, przez kabestan) szotem podczas zwijania (refowania). :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 14:52 

Dołączył(a): 3 lip 2014, o 07:41
Posty: 837
Lokalizacja: Nju Soncz City
Podziękował : 73
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: JSM + SM
666 napisał(a):
Twoja rada ma sens, z tym że jeszcze trzeba dodać napinanie żagla wybranym (i stopniowo poluzowywanym, przez kabestan) szotem podczas zwijania (refowania). :roll:

A to of kors jest warunek sine qua non!;-)

_________________
Mirek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Michal i 134 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL