Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 21:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 gru 2006, o 13:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 maja 2006, o 16:42
Posty: 237
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Morski, MIŻ
Witam!

Czy ktoś z Was wypuszczał się jachtem zatokowym (balastowo-mieczowym) z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską? Jeżeli tak to proszę o cenne rady :) Mam nadzieje ze ten rejs dojdzie wrescie do skutku w tym roku.Jestem na etapie zbierania jak największej ilości informacji.Wiem że jeszcze wcześnie ale zawsze starannie przygotowywuje się do rejsu żeby nie było niespodzianek.Oto seria pytań :) :

1.Czy pływanie jachtem balastowo mieczowym po wodach morskich jest napewno bezpieczne?Widziałem w prawdzie we Władysławowie jakąś przerobioną Sasankę 660 ale..

2.W co oprócz radia UKF , GPS'u map,locji i przyrządów nawigacyjnych należy doposażyć czarterowany jacht (który de facto nie jest jachtem dopuszczonym do żeglugi w sektorze P-20)

3.Co z prowadzeniem dziennika jachtowego?

4.Ile czasu trwa przepłynięcie z Kątów Rybackich do Gdańska?Czy lepiej płynąć Wisłą Królewiecką czy Szkarpawą?

5.Jaką średnią prędkość nalezy liczyć dla takiego jachtu zatokowego o długości 8,2m i powierzchni ożaglowania ok 30 m2?

Z góry dziękuję za wszelkie odpwiedzi im więcej info tym lepiej :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 31 gru 2006, o 13:59 

Dołączył(a): 16 maja 2006, o 14:11
Posty: 60
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Forumowa skarbnica wiedzy o plywaniu mieczowka po morzu to Skipbulba a znawca Szkaprawy, Martwej Wisly to Jurmak - Oni beda wiedzieli najlepiej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 31 gru 2006, o 16:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
neroxxx napisał(a):
1.Czy pływanie jachtem balastowo mieczowym po wodach morskich jest napewno bezpieczne?


Maciek Tobie odpowie najlepiej... Na pewno bezpieczne to jest leżenie w cieniu dęba :lol:

neroxxx napisał(a):
2.W co oprócz radia UKF , GPS'u map,locji i przyrządów nawigacyjnych należy doposażyć czarterowany jacht


A jak to chcesz doposażyć jacht w UKF? Masz zamiar zafundować właścicielowi jachtu UKF? Wg. obowiązujących przepisów UKF jest "przypisana" do jednostki... Powiem Tobie po cichy, ludzie pływają z "lewymi" ręczniakami...
Wklep w komórkę telefony wszystkich Kapitanatów i Bosmanatów dodatkowo jeszcze SAR włóż telefon w Aqapacka i chwatit.
GPS przydatna rzecz, oczywiście z ważniejszymi WPT. A już GPS mapowy z mapą Rafała Fitta to już jest full wypas na Zatokę.

neroxxx napisał(a):
3.Co z prowadzeniem dziennika jachtowego?


Szczerze? Hymmm nooooo ten tego... noooo czasami się go wypełnia :grin: :grin:

neroxxx napisał(a):
4.Ile czasu trwa przepłynięcie z Kątów Rybackich do Gdańska?Czy lepiej płynąć Wisłą Królewiecką czy Szkarpawą?


Ja płynełem zawsze Szkarpawą z postojem w Rybinie. Przy dobrym "wstrzeleniu" się w godziny otwarcia śluz Gdańska Głowa i Przegalina oraz mostu w Sobieszewie można to zrobić w jeden dzień.

neroxxx napisał(a):
5.Jaką średnią prędkość nalezy liczyć dla takiego jachtu zatokowego o długości 8,2m i powierzchni ożaglowania ok 30 m2?


A na to to chyba tobie nikt nie odpowie :grin:

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 31 gru 2006, o 18:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 maja 2006, o 16:42
Posty: 237
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Morski, MIŻ
Cytuj:
A jak to chcesz doposażyć jacht w UKF? Masz zamiar zafundować właścicielowi jachtu UKF? Wg. obowiązujących przepisów UKF jest "przypisana" do jednostki... Powiem Tobie po cichy, ludzie pływają z "lewymi" ręczniakami...


Hehe nie nie nie zamierzam nikomu zostawiać radia.No i oczywiście myślałem o ręczniaku..byłe był by kontakt jakiś.Sam kiedyś z takim radiem pływałem na harcerskim Nefrycie :)

Cytuj:
A na to to chyba tobie nikt nie odpowie


No właśnie kiedyś ktoś chyba z WSMki mówł że jest jakiś wzór na prędkość maksymalną jachtu morskiego..tzn teoretyczną :)


Dzięki , czekam jeszcze na odpowiedz na pierwsze pytanie :D
Szczęśliwego Nowego Roku!

_________________
Over and Out


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 31 gru 2006, o 19:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
neroxxx napisał(a):
No i oczywiście myślałem o ręczniaku..byłe był by kontakt jakiś.


:grin: Na Zatoce dobrze jest słuchać co się dzieje, dobrze jak masz skanowanie kanałów Gdańsk pracuje na 14, 16 na wszelki słuczaj i 71 VTS Zatoka. Oczywiście nie masz obowiązku mieć UKF. Zarządzenie Dyrektora UM zezwala na telefoniczne zgłoszenie wejścia do Gdańska.

neroxxx napisał(a):
No właśnie kiedyś ktoś chyba z WSMki mówł że jest jakiś wzór na prędkość maksymalną jachtu morskiego..tzn teoretyczną


A owszem jest :grin: istotnym parametrem jest długość lini wodnej :grin:

neroxxx napisał(a):
Dzięki , czekam jeszcze na odpowiedz na pierwsze pytanie


A to już Maciek niech się wypowie. Tak na marginesie dzisiaj w Gdańsku ładnie dmuchało :cry: Niestety miałem tylko komórkę http://galeria.makiela.pl/album84 Z Maćkiem ściągaliśmy plandekę z jego łódki, pracowała jak żagiel

neroxxx napisał(a):
Szczęśliwego Nowego Roku!


Również... :grin:

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 31 gru 2006, o 19:28 

Dołączył(a): 21 mar 2006, o 15:02
Posty: 324
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy motorowodny LRC STCW
Cytuj:
A na to to chyba tobie nikt nie odpowie


No właśnie kiedyś ktoś chyba z WSMki mówł że jest jakiś wzór na prędkość maksymalną jachtu morskiego..tzn teoretyczną :)


Nie trzeba az WSm czy AM ten wzór to:
2,6(Llw)*0.5
to max predkosc pływania wypornosciowego zarówno dla lotniskowca jak i żaglowca, masowca i jachtu.

Szczęśliwego Nowego Roku!
Stopy wody w 2007


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sty 2007, o 19:21 

Dołączył(a): 28 sie 2006, o 11:03
Posty: 12
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
seaskipper napisał(a):


Nie trzeba az WSm czy AM ten wzór to:
2,6(Llw)*0.5
to max predkosc pływania wypornosciowego zarówno dla lotniskowca jak i żaglowca, masowca i jachtu.



2.6 Llw *0.5 tzn. 1.3 * Llw ? trochę to dziwnie wygląda...

według mojej wiedzy graniczna szybkość w węzłach to:

1.34 * sqrt(L)

gdzie sqrt to pierwiastek kwadratowy, a L -długość KLW w stopach. Dla współczesnych jachtów o ostrym wejściu wodnicy i przypłaszczonej rufie bliższy prawdy jest współczynnik 1.4 (łódka jest w stanie się wspiąć wyżej na falę własną, nie wchodząc w ślizg). Jak ktoś musi, może to sobie przeliczyć na SI :wink:

i oczywiście szczęśliwego, wietrznego ale pogodnego Nowego Roku

jhh


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sty 2007, o 22:28 

Dołączył(a): 21 mar 2006, o 15:02
Posty: 324
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy motorowodny LRC STCW
przelicz sobie sqrt( 3) i wtedy sie Tobie zgodzi
A gwoli wyjasnienia sqt(x) = (x)*0.5
tak tez sie zapisuje


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sty 2007, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 maja 2006, o 16:42
Posty: 237
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Morski, MIŻ
Cytuj:
1.34 * sqrt(L)


No to by wychodziło dla mojego jachtu 6,67..nieźle :)
a dla 13,5 metrowego Opala 8,57..a pamiętam jak dziś że szliśmy Opalem 9,2 (prędkośc z GPS'u) i to bez bezana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sty 2007, o 00:26 

Dołączył(a): 21 mar 2006, o 15:02
Posty: 324
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy motorowodny LRC STCW
Na pancerniku czyli j80 miałem kiedys ponad 9kt, na opalu ponad 10kt ale z pradem pływowym.

Najciekawsze jednak,że na łodce 10m pokazywało do 9kt, ale pewnie tez dryf sie dodal, albo falka podkrecała...

Natomiast na carterku miałem cos ca 7kt jako srednia z kilku godzin...
:)))


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sty 2007, o 02:14 

Dołączył(a): 2 sie 2006, o 17:30
Posty: 198
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 7
seaskipper napisał(a):
sqt(x) = (x)*0.5


raczej sqrt(x) = (x)^0.5

Balastowo-mieczową bezpiecznie na morzu nigdy nie jest. Widziałem jak podczas 4B sztormowało tango i to na zatoce.

A te prędkości np dla Opala są prawdopodobne, zwłaszcza brane z GPS-u, tu nie jest brana pod uwagę prędkość względem wody tylko względem lądu, czyli razem z prądem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sty 2007, o 02:23 

Dołączył(a): 21 mar 2006, o 15:02
Posty: 324
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy motorowodny LRC STCW
Carlos napisał(a):
seaskipper napisał(a):
sqt(x) = (x)*0.5


raczej sqrt(x) = (x)^0.5

tez mozna.

Balastowo-mieczową bezpiecznie na morzu nigdy nie jest. Widziałem jak podczas 4B sztormowało tango i to na zatoce.

:)))

A te prędkości np dla Opala są prawdopodobne, zwłaszcza brane z GPS-u, tu nie jest brana pod uwagę prędkość względem wody tylko względem lądu, czyli razem z prądem.


NO jasne,że tak.

NO ale te ponad 9kt na 10m łodce to wyniki z logu(spidometru) mechanicznego i zapewne wplyw pradu orbitalnego, bo na GPSie były nieco mniejsze ale i tak duuuze.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sty 2007, o 02:40 

Dołączył(a): 2 sie 2006, o 17:30
Posty: 198
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 7
Jeżeli na GPS-ie były prędkości mniejsze, to jest możliwość, że log mógł mieć dosyć duży błąd (albo po prostu był zepsuty), a na GPS-ie jakie były prędkości? mniej niż 7,5-8 kn?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sty 2007, o 09:43 

Dołączył(a): 21 mar 2006, o 15:02
Posty: 324
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy motorowodny LRC STCW
NO szczegółow dokladnych danych nie pamietam. Ale na GPSie były raczej predkosci usrednione wokól których wahaly sie wskazania logu.
Co jak juz napisałem dobrze tłumaczy działanie pradów orbitalnych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2009, o 08:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2009, o 08:41
Posty: 293
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
neroxxx napisał(a):
Witam!

5.Jaką średnią prędkość nalezy liczyć dla takiego jachtu zatokowego o długości 8,2m i powierzchni ożaglowania ok 30 m2?


znalazłem ten wzór w pewnej książce: V=2,42xsgrt(Lkwl) gdzie Lkwl w metrach

Wyskoczyłem kiedyś omegą na Zatokę Gdańską i oprócz silnego wiatru, który i tak musisz przeczekać w porcie głównym problemem jest FALA.
Nie wiem czym będziesz płynął ale jeśli toto ma płaskie dno to pod fale będzie ciężko - łódka będzie się chciała złożyć w pół (no i te laminaty są cieńsze).

pozdrawiam
tommy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lip 2009, o 09:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
popatrz na daty

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lip 2009, o 10:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 maja 2006, o 18:46
Posty: 351
Lokalizacja: Pomorze Zachodnie
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
tommy napisał(a):
V=2,42xsgrt(Lkwl)

to jest wzór na prędkość graniczną, maksymalną bez ślizgu, dla jachtu balastowego, o tradycyjnym kształcie kadłuba.

_________________
Janusz Rolfok

jest wiatr, co usta kobiety rozchyla, jest taki wiatr...
jest blask, co uda kobiety odsłania, jest taki blask...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 lip 2009, o 15:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2009, o 08:41
Posty: 293
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
skipbulba napisał(a):
popatrz na daty


:-))

chyba odgrzałem starego kotleta

pzdr
tommy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL