Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 10:33




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: The rhumb line
PostNapisane: 21 maja 2009, o 11:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 maja 2009, o 18:25
Posty: 127
Lokalizacja: Irlandia
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Zróżnicowanie siły pasatów występujące z roku na rok powoduje słabnące wiatry i jachty pod spinkerem od startu do mety nie należą do rzadkości.Listopad może być dogodnym momentem do pokonania trasy ale nie jest aż tak stały pod względem pogodowym i w pewnych latach występowały wiatry przeciwne do czasu ustabilizowania się pasatów.
Obecnie trwają badania znane jako Północno-Atlantycka oscylacja - NAO- zajmująca się temperaturą powierzchni morza , Wyżem Azorskim i Niżem Islandzkim. Daje to możliwość prognoz długoterminowych na intensywność Wyżu jak i stabilność oraz siłę pasatów.
Prawdziwy powód zainteresowania NAO jest przewidywanie zimowej pogody - czy będzie łagodna , mokra i sztormowa czy zimna i sucha na północnym zachodzie Europy.
Jest to dobra współzależność międy przewidywaniem a rezultatem. Mimo nie użyteczności w dziennych prognozach daje możliwość wyjaśnienia różnic (przyczyn) pomiędzy słabym rokiem 13-18 węzłow a rokiem silnym 23-28 węzłów (siła wiatru) . Latami w regionie w południowym regionie W. Azorskich występują dobre wiatry 18-23 w. , lecz czsmi by je znaleść trzeba znurkować do szerokości St. Lucia.
Mid - Atlantic trough

Myślimy o W. Azorskim jako strefie stałego wysokiego ciśnienia i tak jest przez lata. Depresja kończy się na południowym - wschodzie Wyżu i daje wiatry przeciwne dla pierwszych dni więc z konieczności lepiej bliżej południa by szybciej dostać się w linie pasatów.Wyż Azorski jest często rozdzielony przez zimny front lub jego pozostałości przenikające do Wyżu.
To daje mid - atlantic trough zmienny lekki wiatr. Czasami wymusza kierunek południowy z szerokości St. Lucia gdy jachty na północy niczym odnajdą ponownie pasaty przez dzień lub więcej dostają się w strefę wiatrów przeciwnych.Wiele jachtów do przekroczenia używa silników by dostać się , znaleść się w zmiennych wiatrach po zachodniej stronie.
,, Płyń na południe aż do the butter melts (stopienia masła?) , wtedy skręć na zachód ,, lub podążaj the rhumb line.
Dawniej żaglowce płynęły na południe prawie do Cape Verde Islands przed zmianą na zachód. Dla nowoczesnych jachtów z dobrą zapowiedzią pogody znaczne korzyści da ścięcie narożnika i zyskanie szybkości choć w niektórych latach tradycyjna droga jest lepsza.
To wszystko zależy jak dobrze ustalony jest Wyż Azorski i czy są tam jakieś komórki niskiego ciśnienia.

Tłumaczenie własne na podstawie artykułu umieszczonego w Yachting World -november 2008 .
ARC - tactical challenges on a run across the Atlantic to St. Lucia.

Wszystkie skróty (dziury) w tekscie są wynikiem mojego niedoskonałego angielskiego , starałem się zachować tekstową logikę ( w moich oczach tekst jest zrozumiały) . W przypadku nieczytelności mojego tłumaczenia proszę o usunięcie go z forum.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 21 maja 2009, o 12:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17300
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
karol41 napisał(a):
Płyń na południe aż do the butter melts (stopienia masła?) , wtedy skręć na zachód lub podążaj the rhumb line

Chodzi o to, żeby płynąć na południe aż zrobi się ciepło, czyli troszkę za przylądek Ciepłych Gaci a następnie odłożyć się na zachód lub po prostu wejść na loksodromę.

ps. Jeżeli masz w zanadrzu jakieś takie tłumaczonka i jest ich wiele, to może by tak zrobić wątek (w sumie zmienić temat tego można by było) czy jakiś sub-dział stworzyć?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 21 maja 2009, o 12:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
proponuje założenie działu: "wydawnictwa żeglarskie ... lub czasopism " ;)

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 21 maja 2009, o 16:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 maja 2009, o 18:25
Posty: 127
Lokalizacja: Irlandia
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Jest sporo o meteo i podróżach.Dziś wieczorem zabieram się za rejs z północy Szkocji do południowych wybrzeży Irlandii.Nowy dział - super , myślę że jest wiele tekstów którymi można się podzielić a i Wilkowie zawsze coś dodadzą lub poprawią.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 21 maja 2009, o 16:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
banan70 napisał(a):
lub czasopism


Za "lub czasopisma" mozna pójść siedziec... Natomiast temat albo dział takich tłumaczeń to całkiem niezły pomysł (a czy możłiwe jest publikowanie także tekstów oryginalnych?).

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 21 maja 2009, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 maja 2009, o 18:25
Posty: 127
Lokalizacja: Irlandia
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Osobiście mogę pisać , przepisywać . Jakość mojego tłumaczenia napewno odbiega :oops: .Decyzja należy do Was . :respekt:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 22 maja 2009, o 09:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Colonel napisał(a):
a czy możliwe jest publikowanie także tekstów oryginalnych?

na zasadzie skanu i umieszczenia obrazu - pewnie tak, kwestia tylko praw autorskich, ale ... tam....bez przesady. Przecież to będzie robione w dobrej wierze i nie dla zarobku, no i to przecież starsze już wydane numery.

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 118 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL