Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 17:43




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 228 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 lis 2019, o 13:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Np. ja. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2019, o 18:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Gdyby tak zsumować czas i koszty jednej i drugiej wersji zimowania jachtu, uwzględniając wszelkie plusy i minusy...


A gdyby tak zsumować wygodę mieszkania i pływania na łódce małej i większej uwzględniając ich wszelkie plusy i minusy jak wygodę chodzenia wewnątrz jak człowiek w pozycji wyprostowanej i nie chodzenia w kucki jak małpka, niewalenia się w głowę o za niski sufit w mesie, posiadania pełnowymiarowego WC, kabiny nawigacyjnej, dużego kambuza, wygodnego salonu, normalnej lodówki, steru strumieniowego, wyciągarki do kotwicy, koła sterowego i podłączonego do niego autopilota, żagli na rolerach, elektrycznych kabestanów, ekspresu do kawy itd, itd, itd ... :rotfl:

Żeby nie było na mnie - znów zaczynasz Tomek Ty :rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2019, o 19:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Żeby nie było na mnie - znów zaczynasz Tomek Ty

Nieprawda, wcale nie było o wymiarach jachtu, tylko o zdejmowaniu masztu (lub nie) i posiadaniu rolera (lub nie).
Można zostawiać maszt na jachcie, ale to generuje też koszty i kłopoty.

Na razie to masz do sprawdzenia segmenty rolera, co wcale nie jest takie proste.
Ja na swoim maszcie mogę łatwo sprawdzić wszystko, choć rolera akurat sprawdzać nie muszę (kolejny plus jego braku).

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2019, o 20:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
A ja nie tylko nie mam rolera, ale nawet nie mam jachtu... :mrgreen: Nie muszę więc go wodować, malować, czyścić, konserwować... czyli mam najlepiej... :rotfl:
Zestawianie takich terminów jak "opłacalność", "optymalność", "wygoda"... itp. Z HOBBY jest bez sensu! Hobby to wydawanie pieniędzy na coś co sprawia konkretnej osobie przyjemność. Jeden lubi kanapę i telewizor, inny - czołganie się po jaskiniach, kolejny
- chodzenie po lesie, wczasy all inclusive... co jest wygodniejsze czy opłacalniejsze?
Przestańcie.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 5: Colonel, Doctor, RadekNet, Stara Zientara, User319
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2019, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Przestańcie.

Niby czemu? Rozważamy różne rozwiązania. Sam Kocur przyznał, że odniósł korzyść z wątku.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2019, o 01:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Zestawianie takich terminów jak "opłacalność", "optymalność", "wygoda"... itp. Z HOBBY jest bez sensu! Hobby to wydawanie pieniędzy na coś co sprawia konkretnej osobie przyjemność. Jeden lubi kanapę i telewizor, inny - czołganie się po jaskiniach, kolejny
- chodzenie po lesie, wczasy all inclusive... co jest wygodniejsze czy opłacalniejsze?
Przestańcie.


Wojtku - naprawdę nie zauważasz, że spieramy się dla żartu.

Czasem z tych sporów wykluje się jakaś ciekawa myśl - ot choć INS-owa sugestia o sprawdzeniu połączeń sztywnego sztagu, co wydaje się pozornie oczywiste a jednak temat serwis tego elementu takielunku przepuściłem.

Poza tym dowiadujesz się w takich dyskusjach co innym nie poszło dobrze i uczysz się.

Nie złość się - my naprawdę nie spieramy się na poważnie a i przy hobby trzeba czasem pospierać się - inaczej byłoby nudno... :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2019, o 06:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
I czasem dać w RYA. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2019, o 08:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
spieramy się dla żartu.
Niby dla żartu, ale jadzik kapie... :rotfl: :kiss: dobrze, że nie krew... :roll: :mrgreen:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2019, o 15:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
soko napisał(a):
Czyli, wracając do mojego pytania, wynika mi, że dla jachtów z silnikiem zabudowanym, jeśli ma zimować na wodzie w lodzie, instalacje wodne (poboru wody) powinny mieć wyjście powyżej poziomu wody. A więc rura wychodzi np. z rufy, a na niej osadzony jest wąż idący w dół i na koniec, odpowiednio głęboko zanurzony w wodzie.
Na zimę można wąż zdjąć, instalację przepłukać glikolem i opróżnić.

I właśnie nad tym się zastanawiałem. Z jednej strony koledzy pokazują zdjęcia na których chodzą wokół swoich łódek po lodzie. Z drugiej natomiast jak zamarza na zewnątrz to i zapewne zamarznie wewnątrz. A może wystarczy przelanie „antifrezerem” przewodów i zamkniecie zaworów dennych przy równoczesnym przepłukaniem całego otwartego układu chłodzenia tak jak to robiliśmy dotychczas?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2019, o 16:36 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Mała dygresja w temacie zaworów. Powinno się je na zimę zostawiać w pozycji 1/2 czyli ani nie całkowicie zamkniętej, ani nie całkowicie otwartej. Woda która zawsze zostaje w zaworze, kiedy nie ma gdzie się rozprężyć w momencie przejścia w stan stały jest w stanie zniszczyć zawór.

Trust me I'm a gardener.


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2019, o 16:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
na zimę zostawiać w pozycji 1/2
A mógłbyś wyjaśnić czemu całkowicie otwarty zawór miałby być gorszym, że względu na fizykę wody w okolicach 0'C, rozwiązaniem?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2019, o 17:18 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
ins napisał(a):
na zimę zostawiać w pozycji 1/2
A mógłbyś wyjaśnić czemu całkowicie otwarty zawór miałby być gorszym, że względu na fizykę wody w okolicach 0'C, rozwiązaniem?


http://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul ... i-gazowych

Na rysunku znajdziesz tzw uszczelnienia teflonowe, w pozycji 1/2, woda która zawsze znajdzie drogę ma wyjście. Gdy zawór jest całkowicie otwarty = niewielka ilość wody zamknięta, jest wstanie zniszczyć te uszczelki albo spowodować mikropęknięcia zaworu.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2019, o 17:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Na rysunku znajdziesz tzw uszczelnienia teflonowe, w pozycji 1/2, woda która zawsze znajdzie drogę ma wyjście. Gdy zawór jest całkowicie otwarty = niewielka ilość wody zamknięta, jest wstanie zniszczyć te uszczelki albo spowodować mikropęknięcia zaworu.


To co napisałeś Piotr ja już kiedyś czytałem i faktycznie odkąd zostawiam zawory w pozycji półotwartej nigdy mi nie pękły co zdarzało sie wcześniej jak otwierałem je całkowicie.

I to nie tylko na jachcie ale także w domu w ogródku.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 00:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Zakładam, że problem z zaworami i ich zamarzaniem można było by rozwiązać w sposób taki, że mogły by być zabudowane na instalacji powyżej linii wody lub w określonej odległości od odpływu-przejścia zaburtowego- wówczas odcinek węża (od odpływu do zaworu) można było by zagiąć, zacisnąć aby zamknąć dopływ wody do zaworu ewentualnie zabudować na instalacji drugi zawór, który mógłby być rozpięty po zamknięciu pierwszego zaworu na tym samym wężu i po spuszczeniu wody z węża ponownie uzbrojony do instalacji i zamknięty po zabudowie. Wówczas otwarcie pierwszego zaworu nie powinno mieć wpływu na przepływ wody do obiegu gdyż wewnętrzna "poduszka" powietrzna blokowała by przepływ. Dodatkowy drugi zawór na instalacji może być awaryjnym w przypadku uszkodzenia jednego z zaworów.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 01:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojciech napisał(a):
Zakładam, że problem z zaworami i ich zamarzaniem można było by rozwiązać w sposób taki, że mogły by być zabudowane na instalacji powyżej linii wody lub w określonej odległości od odpływu-przejścia zaburtowego- wówczas odcinek węża (od odpływu do zaworu) można było by zagiąć, zacisnąć aby zamknąć dopływ wody do zaworu ewentualnie zabudować na instalacji drugi zawór, który mógłby być rozpięty po zamknięciu pierwszego zaworu na tym samym wężu i po spuszczeniu wody z węża ponownie uzbrojony do instalacji i zamknięty po zabudowie. Wówczas otwarcie pierwszego zaworu nie powinno mieć wpływu na przepływ wody do obiegu gdyż wewnętrzna "poduszka" powietrzna blokowała by przepływ. Dodatkowy drugi zawór na instalacji może być awaryjnym w przypadku uszkodzenia jednego z zaworów.


No tak Wojtku, ale chyba wszystkie znane mi firmy produkujące jachty montują przejścia zaworowe denne w taki sposób, że zawór nakręcony jest od wewnątrz na gwint owego dennego przejścia.

Ja to robię dodatkowo tak, że przelewam wszelkie zawory na zimę glikolem zamykając je i otwierając w momencie przelewania - tak że w zaworze zostaje na zimę glikol.

Co nie zmienia faktu, że zawory zostawiam na zimę w pozycji półotwartej.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 01:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
chyba wszystkie znane mi firmy produkujące jachty montują przejścia zaworowe denne w taki sposób, że zawór nakręcony jest od wewnątrz na gwint owego dennego przejścia.

Dlatego zwracam na to uwagę gdyż w przypadku awarii zaworu, który jest zabudowany do odpływu-przejścia zaburtowego nie można "na sucho" go wymienić.
W przypadku zaś rozerwania lub pęknięcia zaworu wkręconego na gwint odpływu ryzyko zatonięcia jachtu jest większe niż gdyby pomiędzy odpływem, a zaworem był założony określony wg potrzeb odcinek węża, który po zagięciu mógłby zablokować dopływ wody do jachtu.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 10:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojciech napisał(a):
W przypadku zaś rozerwania lub pęknięcia zaworu wkręconego na gwint odpływu ryzyko zatonięcia jachtu jest większe niż gdyby pomiędzy odpływem, a zaworem był założony określony wg potrzeb odcinek węża, który po zagięciu mógłby zablokować dopływ wody do jachtu.


Dlatego też INS ma rację zwracając uwagę na sposób pozostawienia takiego zaworu na zimę.

Ja posuwam się jeszcze dalej i wszystkie zawory od wewnątrz przelewam przed zimą glikolem ale to taka fanaberia moja.

Niemniej o te zawory trzeba bardzo dbać o czym się zapomina.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 11:48 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Też przelewem i też zostawiam do połowy, również kibel

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 13:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Ja to robię dodatkowo tak, że przelewam wszelkie zawory na zimę glikolem zamykając je i otwierając w momencie przelewania - tak że w zaworze zostaje na zimę glikol.

bury_kocur napisał(a):
Dlatego też INS ma rację zwracając uwagę na sposób pozostawienia takiego zaworu na zimę.

Jeżeli jacht jest wyciągnięty z wody na zimę- to nie rozumiem jak może pozostać glikol w zaworze (w instalacji) do połowy otwartym?
Natomiast jeżeli zimuje w wodzie, to po otwarciu zaworu do połowy również wlany niezamarzający glikol nie pozostanie w instalacji jeśli zawór nie zostanie zamknięty.
Dlatego uważam, że zawory powinny być zabudowane nie bezpośrednio na odpływie zaburtowym tylko na wężu (zbrojonym, odpornym na uszkodzenia mechaniczne), który jest pomiędzy odpływem, a zaworem na instalacji.
Wówczas każda wymiana zaworu nie wymaga takich jak na przykładowych filmikach operacji...



Dlaczego producenci jachtów budują zawory bezpośrednio na odpływy, czy jest na to jakieś logiczne uzasadnienie?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 14:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kolejna sprawa to sposób połączenia zaworu z instalacją.
Zamiast połączeń na gwint dobrym rozwiązaniem są węże hydrauliczne zakończone okuciami stecko, jak również zawory w tym systemie połączeń. Duża wytrzymałość węży na ciśnienie, uszkodzenie mechaniczne, oleje, smary.

Zawory odcinające przeznaczone są do stosowania w magistralach zasilających
i spływowych w układach podpornościowych górniczych obudów zmechanizowanych. Ich zadaniem jest zamykanie przepływu cieczy roboczej. Posiadają po dwa zewnętrzne złącza typu STECKO umożliwiające szybkie i trwałe podłączenie zaworu odcinającego do układu. Dzięki zastosowaniu zaworu kulkowego, przepływ cieczy zostaje szybko i szczelnie odcięty.


Załącznik:
4734-SO-50_14497_1.jpg
4734-SO-50_14497_1.jpg [ 11.27 KiB | Przeglądane 4147 razy ]

Przewody wysokociśnieniowe stecko...
Załącznik:
pw2_7879.jpg
pw2_7879.jpg [ 137.84 KiB | Przeglądane 4147 razy ]


https://www.google.pl/search?client=ope ... CAY&uact=5

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 15:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojciech napisał(a):
Jeżeli jacht jest wyciągnięty z wody na zimę- to nie rozumiem jak może pozostać glikol w zaworze (w instalacji) do połowy otwartym?


Wojtku - nie zrozumieliśmy się - ciecz nie zostaje bezpośrednio w zaworze, ale może zostać w jego wnętrzu - a dokładnie pomiędzy tymi dwoma teflonowymi pierścieniami uszczelniającymi.

Spójrz na budowę takiego zaworu - uszczelnieniem "kuli" są takie dwa teflonowe pierścienie, które powinny być szczelne.

Powinny - ale czasem nie są, czego przykład miałem poprzedniej zimy we własnym ogródku, kiedy to zawór do podlewania ogródka pękł mi dokładnie pomiędzy tymi dwoma pierścieniami teflonowymi - w miejscu, w którym nie powinno być wody a jednak tam była i jak zamarzła to rozsadziła obudowę..

Zdarza się bowiem, że z powodu drobnej nieszczelności owych pierścieni woda wejdzie pomiędzy te dwa teflonowe uszczelniacze pierścieniowe i jeżeli zostawisz je w pozycji zamkniętej lub otwartej to nie ma ona jak się stamtąd wydostać - następnie w zimie zamarza a cd jest znany :-(

Natomiast jak zostawisz ten zawór w pozycji półotwartej to ciecz, która weszła pomiędzy te dwa pierścienie teflonowe ma szanse wypłynąć.

A ponieważ jak napisałem - jestem w tym przypadku nadgorliwcem to wolę, żeby - jeżeli jest tam jakaś nieszczelność na tych teflonach - został tam glikol a nie woda.

Ot taka nadgorliwość, która może wydawać się bez sensu, niemniej wlanie tam glikolu niewiele mnie kosztuje a daje mi psychiczny spokój w zimie.

Ja tak robię od lat choć robić tego teoretycznie nie musimy ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 16:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Dlatego uważam, że zawory powinny być zabudowane nie bezpośrednio na odpływie zaburtowym tylko na wężu (zbrojonym, odpornym na uszkodzenia mechaniczne), który jest pomiędzy odpływem, a zaworem na instalacji.
A PRS (pewnie i inni klasyfikatorzy) uważa inaczej:
Cytuj:
6.4.3 Wszystkie otwory do poboru wody zaburtowej oraz wszystkie otwory wylotowe, z wyjątkiem odlotu przewodów spalinowych, umieszczone poniżej wodnicy jachtu w stanie gotowym do żeglugi, powinny być wyposażone w zawory zaporowe zainstalowane bezpośrednio na poszyciu.
https://www.prs.pl/uploads/jac_c4.pdf Zapewne dlatego że prawdopodobieństwo awarii jest mniejsze.
Nie bez znaczenia dla produkcji jachtów ma też z pewnością koszt i ciężar rozwiązania... ale zgodność z przepisami klasyfikatora jest poza dyskusją.
Wojciech napisał(a):
Zamiast połączeń na gwint dobrym rozwiązaniem są węże hydrauliczne zakończone okuciami stecko, jak również zawory w tym systemie połączeń. Duża wytrzymałość węży na ciśnienie, uszkodzenie mechaniczne, oleje, smary.
W jakim celu zawór poboru wody zaburtowej czy odpływowy wody z umywalki miałby być odporny na ciśnienie (chyba że jacht podwodny :mrgreen: ) oleje, smary?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 16:50 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
Spójrz na budowę takiego zaworu - uszczelnieniem "kuli" są takie dwa teflonowe pierścienie, które powinny być szczelne.


One są szczelne, ale w momencie zamykania zaworu woda zawsze dostanie się pomiędzy kulę a obudowę.
Dlatego, że są szczelne, mrozy rozsadzają te zawory.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 16:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
W jakim celu zawór poboru wody zaburtowej czy odpływowy wody z umywalki miałby być odporny na ciśnienie (


Wojtek - na jakieś tam niewielkie ciśnienie to dobrze, jak taki zawór będzie odporny, bo jednak chyba wszystkie zawory denne są mniej lub bardziej pod powierzchnią wody.

U mnie wszystkie odpływy z umywalek, zlewu i obu toalet są jakieś 15 cm pod KLW, więc zawory znajdujące się od wewnątrz na tych przejściach dennych siłą rzeczy są chyba odrobinkę pod linią wodną, ale to nie jest żadne tak naprawdę ciśnienia.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ins napisał(a):
One są szczelne, ale w momencie zamykania zaworu woda zawsze dostanie się pomiędzy kulę a obudowę.


OKI Piotrze - przyjmuję i taką wersję.

Ale niezależnie od tego jak się ta woda tam dostanie to po zamknięciu zaworu ona tam jest.

I jak zamarznie to skutek znany.

Dlatego lekko pewnie przesadzając ale zalewam te zawory na zimę glikolem.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 17:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A PRS (pewnie inni klasyfikatorzy podobnie) uważa inaczej:
Cytuj:
6.4.3 Wszystkie otwory do poboru wody zaburtowej oraz wszystkie otwory wylotowe, z wyjątkiem odlotu przewodów spalinowych, umieszczone poniżej wodnicy jachtu w stanie gotowym do żeglugi, powinny być wyposażone w zawory zaporowe zainstalowane bezpośrednio na poszyciu.
https://www.prs.pl/uploads/jac_c4.pdf Zapewne dlatego że prawdopodobieństwo awarii jest mniejsze.
Nie bez znaczenia dla produkcji jachtów ma też z pewnością koszt i ciężar rozwiązania... ale zgodność z przepisami klasyfikatora jest poza dyskusją.

Zgodność z przepisami klasyfikatora jest poza dyskusją jak również zgodność z przepisami związków żeglarskich, motorowodnych czy wielu innych, którzy przepisy nakładają do realizacji i w związku z tym... z całym szacunkiem... ale nie wnosimy poprawek co do korzystniejszych rozwiązań?
Po za tym przywołane przepisy PRS KLASYFIKACJI I BUDOWY JACHTÓW MORSKICH CZĘŚĆ IV URZĄDZENIA MASZYNOWE są z roku 2013 i mogły ulec w części... zdewaluowaniu. No ale skoro uważasz, że są poza dyskusją, to nie dyskutujmy w zakresie przepisów, a bezpieczniejszych rozwiązań dla jachtów.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
W jakim celu zawór na poboru wody zaburtowej czy odpływowy wody z umywalki miałby być odporny na ciśnienie (chyba że jacht podwodny) oleje, smary?

Rozważa się problem wytrzymałości zaworów podczas zimowania jachtów w wodzie i zatem zawory zabudowane bezpośrednio do odpływów, narażone na rozerwanie podczas rozszerzenia lodu będą znacznie lepszymi gdy zastosuje się zawory o zwiększonej wytrzymałości. Co do odporności na oleje, smary oraz ciśnienie przedstawiłem dla tych przypadków rozwiązanie zastosowania zamiast węży rodzaju PP, PE węże zbrojone gumowe bardziej odporne na czynniki zewnętrzne. Przy ewentualnym pozostaniu wody w wężu zbrojonym-gumowym ryzyko pęknięcia podczas zamarzania wody jest w zasadzie żadne (wytrzymałość rządu kilkudziesięciu atmosfer).
Zaś lokalizacja w okolicach napędów, możliwy kontakt z paliwem czy też wilgocią nie naraża węża gumowego zbrojonego na pogorszenie jego jakości.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 17:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Zdarza się bowiem, że z powodu drobnej nieszczelności owych pierścieni woda wejdzie pomiędzy te dwa teflonowe uszczelniacze pierścieniowe i jeżeli zostawisz je w pozycji zamkniętej lub otwartej to nie ma ona jak się stamtąd wydostać - następnie w zimie zamarza a cd jest znany

Natomiast jak zostawisz ten zawór w pozycji półotwartej to ciecz, która weszła pomiędzy te dwa pierścienie teflonowe ma szanse wypłynąć.

A ponieważ jak napisałem - jestem w tym przypadku nadgorliwcem to wolę, żeby - jeżeli jest tam jakaś nieszczelność na tych teflonach - został tam glikol a nie woda.

Ot taka nadgorliwość, która może wydawać się bez sensu, niemniej wlanie tam glikolu niewiele mnie kosztuje a daje mi psychiczny spokój w zimie.

Włodku dla opisanego przypadku zalecam wymianę zaworu na nowy, który będzie szczelny i woda nie dostaje się pomiędzy teflonowe uszczelnienia.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 17:31 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
W jakim celu zawór poboru wody zaburtowej czy odpływowy wody z umywalki miałby być odporny na ciśnienie (chyba że jacht podwodny :mrgreen: )
Aby nie na wypadek żeglugi - znaczy poszyciem po fali wali? :roll:

A zawory kulowe są jednorazowe.
Się wiosną sprawdza, po czem wyrzuca i nakręca nowy. Szybciej i taniej :-P

Zas zawór denny to coś innego, jednako;
wygląda tak:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

A pomieszanie pojęć utrudnia wyjaśnienie co czym czemu. :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 18:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
No ale skoro uważasz, że są poza dyskusją,
Uważam, że poza dyskusją jest to że producenci jachtów muszą spełniać wymagania instytucji klasyfikacyjnej. Nie - że przepisy owych instytucji są doskonałe. Ale tu nie ma monopolu - można wybrać inną.
Z drugiej strony: gdy mamy trzy elementy (przepust - połączenie - zawór) prawdopodobieństwo ich awarii jest mniejsze, niż gdy mamy pięć elementów (przepust - połączenie - wąż elastyczny - połączenie - zawór).
Wprowadzenie dodatkowych elementów (wąż, połączenia, uchwyt zaworu), podniesie koszty takiego rozwiązania (poza ceną dodatkowych elementów, koszt ich montażu). Problemem może być też zmieszczenie dodatkowych elementów...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojciech napisał(a):
Zaś lokalizacja w okolicach napędów, możliwy kontakt z paliwem czy też wilgocią nie naraża węża gumowego zbrojonego na pogorszenie jego jakości.
Gdy nie ma węża gumowego - nie ma problemu... :D A co ze starzeniem gumy?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 18:19 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A jacyś producenci jachtów spełniają wymagania "instytucji klasyfikacyjnej"?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2019, o 18:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Wojtek - na jakieś tam niewielkie ciśnienie to dobrze, jak taki zawór będzie odporny, bo jednak chyba wszystkie zawory denne są mniej lub bardziej pod powierzchnią wody.
Oczywiście jakieś ciśnienie jest, ale nie miałem na myśli ciśnienia "marchewkowego" :mrgreen: https://youtu.be/H5PDuXvqL7c?t=230, Wojtek sugeruje użycie armatury "ciśnieniowej" przeznaczonej do hydrauliki siłowej...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 228 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 129 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL