Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 kwi 2024, o 18:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 cze 2020, o 09:54 

Dołączył(a): 28 wrz 2010, o 15:34
Posty: 93
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wg mnie - trzeba się nogą odepchnąć od lądu. Wystarczy



Za ten post autor pierzasty otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2020, o 17:33 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 08:47
Posty: 741
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 145
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
A w druga stronę ostro wbić się pazurami w ląd? :D

_________________
***** ***



Za ten post autor marioczewa otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2020, o 07:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16800
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4107
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
pierzasty napisał(a):
Wg mnie - trzeba się nogą odepchnąć od lądu. Wystarczy
marioczewa napisał(a):
A w druga stronę ostro wbić się pazurami w ląd? :D
Coś w tym jest. ;)
Dość często moja technika odchodzenia od brzegu polega na:
postawieniu żagla,
odwróceniu łódki we właściwym kierunku względem wiatru z lekko wybranym, prawie luźnym żaglem,
nadaniu łódce wstępnie prędkości w zakładanym kierunku, na odpowiednim halsie, czyli odepchnąć się nogą,
a kiedy już się da, to opuścić miecz i ster, wybrać żagiel i jedziemy.

Powrót wygląda tak, zależnie od siły i kierunku wiatru:
staram się dojechać, jak najbliżej celu, na żaglu i w ostatniej chwili go zrzucić,
czasami udaje się powolutku wjechać na plażę, czy dojść bezpiecznie do kei,
ale czasami muszę żagiel zrzucić wczesniej i pagajować i łapać pomost "pazurami", bo rzadko jest tam ktoś, kto odbierze cumę.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2020, o 10:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Jeśli pływam większą łódką przy wychodzeniu z portu i poza rezerwatem, korzystam z silnika, aby znaleźć się wystarczająco daleko od brzegu, by podczas stawiania żagli móc pozwolić cobie na dryf, albo idę na małej prędkości pod wiatr. Po postawieniu żagli, wyłączam silnik.
Jeżeli cumuję na dziko, przed podejściem do brzegu rzucam możliwie daleko kotwicę, by podczas odchodzenia móc się na niej wyciągnąć. I tutaj znowu po wybraniu kotwicy na tyle by znaleźć się na wodzie stawiam żagle, opuszczam miecz i staram się wybrać kotwicę w biegu, aby łodce nadać wstępnie choć minimalnej szybkości. Kotwicę pozostawiam na pokładzie dziobowym dopóki nie oddalę się na bezpieczną odległość od brzegu i dopiero wtedy robię klar.

_________________
Wiosna



Za ten post autor taka_jedna otrzymał podziękowanie od: marioczewa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2020, o 12:13 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 08:47
Posty: 741
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 145
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Ostatnio pływałem z osoba nie mającą pojęcia o żeglarstwie i dałem radę. Praktycznie samemu ogarnałbym wszystko. Wprawdzie tylko na silniku bo nie było czasu na żagle ale zawsze jakis krok do przodu.
taka_jedna napisał(a):
opuszczam miecz i staram się wybrać kotwicę w biegu, aby łodce nadać wstępnie choć minimalnej szybkości
. A może wygodniej przenieść cumę za wantami do kokpitu i przed startem tam zaknagować. Później wybierać już z kokpitu i przy rufie ją wytargać z wody. Wtedy jesteśmy blisko steru i możemy sobie korygować kurs na bieżąco wybierając nawet przez kabestan aby się lina nie cofała i robiąc to w sumie jedą ręką.

_________________
***** ***



Za ten post autor marioczewa otrzymał podziękowanie od: taka_jedna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2020, o 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
marioczewa napisał(a):
A może wygodniej przenieść cumę za wantami do kokpitu i przed startem tam zaknagować. Później wybierać już z kokpitu i przy rufie ją wytargać z wody. Wtedy jesteśmy blisko steru i możemy sobie korygować kurs na bieżąco wybierając nawet przez kabestan aby się lina nie cofała i robiąc to w sumie jedą ręką.


Jeżeli potrafisz ją wybrać tak, by przy okazji łódki nie obrócić rufą do przodu, to tak. Ja nie potrafię.

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2020, o 13:16 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 08:47
Posty: 741
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 145
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Dlatego wspomniałem o stałej możliwości korekty kursu sterem. A kabestany zwykle są w okolicach połowy jachtu albo 2/3. Wszystko trzeba spróbować, inaczej się nie dowiemy bo na razie to tylko moje pomysły, które nie zawsze są dobre ale też wiele razy bywają strzałem w dziesiątkę.

_________________
***** ***


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2020, o 13:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2787
Podziękował : 412
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
taka_jedna napisał(a):
staram się wybrać kotwicę w biegu, aby łodce nadać wstępnie choć minimalnej szybkości.
marioczewa napisał(a):
A może wygodniej przenieść cumę za wantami do kokpitu
A nie mylisz liny kotwicznej z cumą? Ty lepiej pływaj bo inaczej będziesz żeglarz teoretyk.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2020, o 13:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16800
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4107
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Na moich łódkach rzadko używam kotwicy. :roll:
Ostatnio (na BETH i GIS-ie) nawet nie mam na wyposażeniu, ale to małe i bardzo małe jednostki mieczowe, bez balastu, używane do daysailingu. Chodzenie po nich z liną kotwiczną i jednoczesna obsługa szota, miecza i steru, grozi szybkim nakryciem się nogami. :mrgreen:

Na GIS-ie żegluję z Kasią, a Kasia nie jest żeglarką, ale obsługuje miecz szybrowy, albo reguluje downhaul i fał grotżagla, co jest nieocenione, kiedy nie masz fału miecza*, fału grotżagla i downhaula poprowadzonych bliżej stanowiska sternika.

*) miecz w ogóle nie ma fału i trzeba go podnieść ręcznie uważając, żeby się nie zaplątać z żaglem i bomem, jak np nagle przerzuci go na drugą burtę ...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 cze 2020, o 20:22 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 08:47
Posty: 741
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 145
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Marian J. napisał(a):
A nie mylisz liny kotwicznej z cumą?
Moja skucha, jakoś mnie poniosło i mylę. Oczywiście masz rację. Zwykłe przejęzyczenie. Faceci wiedzą o co chodzi ;)

_________________
***** ***


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 176 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL