Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 kwi 2024, o 09:42




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 paź 2020, o 16:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1401
Podziękował : 793
Otrzymał podziękowań: 606
Uprawnienia żeglarskie: beztalencie
https://youtu.be/KomlMWKqpIA

Sent from my E6853 using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2020, o 19:13 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Przez to mamy swój krajowy wymiar żeglarstwa, który totalnie się różni od światowego. Wyjedź na małe jeziorko w Hamburgu i masz setki jachtów z emerytami na spinakerach. Balaton - to samo.

Ponieważ obserwowałem również w Niemczech kursy na ich patenty to powiem tak.
Na typowym kursie przygotowującym do żeglowania bezpiecznego i skutecznego zakończonego zdaniem egzaminu żeglowania na genakerze lub spinakerze nie zauważyłem.
Od tego są dodatkowe kursy poszerzające umiejętności.
To samo masz na podstawowych kursach na ichniejsze patenty w UK, Hiszpanii, etc.
W dość ograniczonym czasie jakim dysponuje instruktor, żeglowanie na spinakerze jest fanaberią.
Jeśli mam załogę która pojęła dostatecznie szybko to co jest podstawą i gwarancją zdania egzaminu mogę się pokusić o pokazanie pracy na spinakerze, ale nie będę ukrywał że tylko pokazanie, dlatego że nauczenie operowania płótnem o powierzchni 100 m/2 w szerokim zakresie warunków meteo wymagało by podobnego czasu co nauka manewrowania jachtem w porcie.
Na kursach gdzie przygotowuje się załogi do egzaminów gdzie są wymogi większe niż pokolorowanie drwala, nie wystarcza czasu na naukę prowadzenia żagli dodatkowych.
Podkreślę jeszcze raz, tak samo to wygląda za Odrą.

Zrób sobie grafik nauczania na JSM w czasie kursu 7 dniowego lub na ŻJ w czasie kursu 13 dniowego z wzięciem pod uwagę że chcesz nauczyć załogę 4 osobową podstaw tak by bezpiecznie żeglowali po Mazurach lub Bałtyku w warunkach umiarkowanych i by wiedzieli kiedy nie wypływać, wtedy zobaczysz czy masz czas na nauczenie pracy spinakerem, podkreślę na nauczenie, a nie na szpanowanie własnymi instruktorskimi umiejętnościami..

01_Anna napisał(a):
NIGDY nie widziałam ŻADNYCH zielonych rur w roli znaków nawigacyjnych...ba...nigdy o czymś takim nie słyszałam...


To oznacza że mało żeglowałaś. Taka rura w UK i nie tylko, nazywa się pillar.

Piotr Siedlewski



Za ten post autor ins otrzymał podziękowanie od: piotras
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2020, o 19:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11652
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1630
Otrzymał podziękowań: 3889
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moris29 napisał(a):
Obsługi spina to powinni uczyć trenerzy regatowców.

Wiktor już odpowiedział, Anna także. Ale mimo wszystko dodam. Spinaker jest żaglem dla wszystkich. To znakomity żagiel na kursy pełne, dla turystów. Genaker - podobnie. Code 0 - jak wyżej.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Janna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2020, o 19:56 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
waliant napisał(a):
Wiktor już odpowiedział, Anna także. Ale mimo wszystko dodam. Spinaker jest żaglem dla wszystkich. To znakomity żagiel na kursy pełne, dla turystów. Genaker - podobnie. Code 0 - jak wyżej.


Ile czasu przeciętnie poświęcasz, by nauczony przez Ciebie żeglarz sprawnie przeprowadził stawianie, zwroty i zrzucenie spinakera w 3 B, tak by mógł poprowadzić to samodzielnie bez Twojej obecności na pokładzie mając do pomocy załogę, która jest pierwszy raz na pokładzie.
Bo nie wiem czy sobie zdajesz z tego sprawę, ale naucza się na kursach na ŻJ i na JSM skipperów którzy powinni umieć zorganizować manewry mając pod sobą załogę składająca się z amatorów, a nie gości trenujących z skipperem tygodniami algorytmy czynności.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2020, o 19:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1401
Podziękował : 793
Otrzymał podziękowań: 606
Uprawnienia żeglarskie: beztalencie
01_Anna napisał(a):
Ja sama- cały czas się uczę.
I nie, nie stawałam na bojce...przez ostatnie trzydzieści (?!) lat...w marinach mamy do tego celu pomosty. Bojki wszelakie..omijam szerokim łukiem.
Turystycznym. :mrgreen:

Ja bym tak nie omijał szerokim łukiem zwłaszcza praktykowania podchodzenia do bojki na żaglu. Jak silnik lub skrzynia padnie tuż przed wejściem do mariny na wodach z silnymi prądami to bezpieczniej jest zaczepić się na bojce i poczekać na holowanie niż nadawać mayday będąc znoszonym na mieliznę lub skały , lub co gorsza na TSS lub precautionary area TSS . Na Solent jest to wyjątkowo przydatna umiejętność .


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2020, o 20:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11652
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1630
Otrzymał podziękowań: 3889
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ins napisał(a):
Ile czasu przeciętnie poświęcasz

Nie mówiłem, że to powinno być na kursach. W tej kwestii nie mam zdania i o kursach się nie wypowiadam.
Chodziło mi tylko o to, że spinakery, genakery i code wszelakie nie są tylko dla regatowców, ale przeciwnie - są dla turystów bardzo przydatne. I przyjemne jest żeglowanie na nich.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2020, o 20:26 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
waliant napisał(a):
ins napisał(a):
Ile czasu przeciętnie poświęcasz

Nie mówiłem, że to powinno być na kursach. W tej kwestii nie mam zdania i o kursach się nie wypowiadam.
Chodziło mi tylko o to, że spinakery, genakery i code wszelakie nie są tylko dla regatowców, ale przeciwnie - są dla turystów bardzo przydatne. I przyjemne jest żeglowanie na nich.

Z tym się w pełni zgodzę.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2020, o 21:01 

Dołączył(a): 4 lut 2018, o 18:03
Posty: 227
Podziękował : 51
Otrzymał podziękowań: 81
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie wszystkiego da się, nauczyć na kursie i nie wszystko jest człowiek w stanie przysowić.

Ja będąc zielony, kurs zrobiłem na ZJ nie mając bladego o żeglowaniu, tylko po to aby z synem spędzić trochę czasu. Okazało się to strzałem w 10, bo tak się nam spodobało, że kupiliśmy własną łódeczkę i simgamy po zatoce. Ważne aby chcieć się uczyć i rozwijać.

Dostaliśmy spinaker razem z łódką, ale dopiero po 3 sezonach spróbowałem go użyć - po kursie on line.

Pierwsze stawianie spinakera nietypowe bo na cumach i w porcie.... :mrgreen: Ale muszę przyznać fajnie się pod nim pływa...

Załącznik:
WhatsApp Image 2020-08-16 at 20.32.39.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-16 at 20.32.39.jpeg [ 344.85 KiB | Przeglądane 3894 razy ]



Za ten post autor nipo80 otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2020, o 07:25 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
ins napisał(a):
Na typowym kursie przygotowującym do żeglowania bezpiecznego i skutecznego zakończonego zdaniem egzaminu żeglowania na genakerze lub spinakerze nie zauważyłem.


Nikt nie prowadził dyskusji o tym co jest i powinno być na podstawowym kursie przygotowującym do egzaminu. Dyskusja była o tym, że instruktorzy (zdaje się, w teorii to doświadczone osoby) nie potrafią sami obsłużyć zagli dodatkowych i że doprowadziło to do pewnej specyfiki naszego krajowego żeglarstwa: mamy masy, tysiące żeglarzy, którzy nie mają o tych żaglach zielonego pojęcia. Tak jak niegdyś ich instruktorzy. O tym co jest w Niemczech można łatwo się przekonać nie patrząc na papier czy kurs, tylko na wodę. Byłem na takim Alster See, byłem w Kilonii i w innych miejscach. Jacht rejreacyjny na spinakerze/genakerze - to norma. Skoro w Niemczech, jak twierdzisz, nie ma tego na kursie, a mamy to co mamy, to może wystarczy po prostu nie szkodzić w tym zakresie? Może wystarczy by instruktor się sam dokształcił zanim zacznie szkolić innych - i to dokształcił z dyscypliny jakiej uczy, a nie z metody zdawania idiotycznego egzaminu rodem z PRL?

Per analogia na prawo jazdy: podczas kursu na motocykl nie uczono mnie czym jest kontrsterowanie, czym jest rozkładanie masy w zakręcie. Za to uczono mnie, że "na tej hondzie jak miniesz drugi słupek o tym bolcem - dopiero możesz skręcać"). To samo z prawkiem B: lewe drzwi mijają słupek - szybko 2 obroty kierownocą w prawo.

Ma to mało wspólnego z nauką zarówno bezpiecznej, jak i skutecznej żeglugi. Zresztą, nie znam ani jednego kursu na patent, na którym by uczono SKUTECZNEJ żeglugi. Niech mi ktoś powie: czy ktokolwiek spotkał się z nauką na kursie żeglarskim jak ustawiać wózki foka do danych warunków? A może jak pracować obciągaczem bomu lub achtersztagiem? Ciekaw jestem, bo jakoś obserwuję, że po kilkudziesięciu czarterach "jakoś" ustawione wózki foka są przez cały sezon nie ruszone. Czasem są to "jakieś żupelnie różne ustawienia z każdej że stron. Nie gadaj mi zatem o żadnej nauce skutecznej żeglugi. Na kursie uczy się zdawania egzaminu i tyle. Owszem, nie ma czasu (choć niby kto ten czas ogranicza?), ale ten czas powinien wystarczyć by pokazać kierunek rozwoju, a nie twierdzić, że po mojej nauce jesteście zajebiści, skuteczni i bezpieczni, a wszystko poza zakresem tej nauki - to dla oszołomów-regatowców. Wystarczy nie szkodzić, nie kłamać i pokazać ludziom kierunek dalszego rozwoju Ale, jak to pokazać, kiedy samemu się nie umie i broni sie tego braku umiejętności szukając uzasadnień?



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 2: MarekSCO, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2020, o 07:48 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Czyżbyś chciał udowodnić mi,
że na kursie nie uczę ustawiania wózków itp elementów?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2020, o 08:21 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Czyżbyś chciał mi udowodnić, że tak mówiłem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2020, o 20:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12957
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2916
Otrzymał podziękowań: 2587
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
plitkin napisał(a):
czy ktokolwiek spotkał się z nauką na kursie żeglarskim jak ustawiać wózki foka do danych warunków? A może jak pracować obciągaczem bomu lub achtersztagiem?
Ja.
Na kursie na sternika jachtowego w YKP Warszawa w 1974 roku. Żeglarze nie, bo ich Omegi nie miały wózków, ale Delty sterników miały. A wszystkie łódki miały fał achtersztagu i był on używany.

PS. Delty miały też dodatkową rajzbelkę z wózkiem szotów grota.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2020, o 22:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Stara Zientara napisał(a):
plitkin napisał(a):
czy ktokolwiek spotkał się z nauką na kursie żeglarskim jak ustawiać wózki foka do danych warunków? A może jak pracować obciągaczem bomu lub achtersztagiem?
Ja.
Na kursie na sternika jachtowego w YKP Warszawa w 1974 roku. Żeglarze nie, bo ich Omegi nie miały wózków, ale Delty sterników miały. A wszystkie łódki miały fał achtersztagu i był on używany.
PS. Delty miały też dodatkową rajzbelkę z wózkiem szotów grota.

No to ja też, Panie Wojtek :-)

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2020, o 22:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12957
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2916
Otrzymał podziękowań: 2587
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
AIKI napisał(a):
No to ja też, Panie Wojtek
I Bury troszkę później :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2020, o 23:56 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Ciekaw jestem, bo jakoś obserwuję, że po kilkudziesięciu czarterach "jakoś" ustawione wózki foka są przez cały sezon nie ruszone.


Ja natomiast obserwuję zaśniedziałe sprzęgła wind kotwicznych / w efekcie czego kiedy walnie elektryka na pokładzie będzie problem z manualnym zwalnianiem kotwicy w razie "W"/, obserwuję fabrycznie zapakowane koła ratunkowe obwiązane sznurkami na koszach / co oznacza, że gdy wypadnie człek za burtę nie będzie możliwości szybkiego podania koła.
Mogę wymienić dziesiątki zaobserwowanych elementów które mają zdecydowanie ważniejszy wpływ na skuteczność i bezpieczeństwo żeglugi niż umiejętność obsługi genakera lub spinakera które na jachtach czarterowych są rzadko spotykane, ewentualnie za dość wysoką dopłatą i dodatkową kaucją.

Cytuj:
Zresztą, nie znam ani jednego kursu na patent, na którym by uczono SKUTECZNEJ żeglugi.


To oznacza, że szkolili Ciebie kiepscy instruktorzy i nadal znasz wyłącznie takich.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2020, o 17:24 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Myślę, że oboje macie rację. Problemem jest chyba swobodne podejście do szkolenia i egzekwowania jego zakresu - ja miałem szczęście być szkolonym przez zawodników i nauczyłem się naprawdę sporo, również niuansów (inna sprawa, co zostaje w głowie jak się czynnie nie uprawia żeglarstwa). Tym bardziej, że w ramach kursu mogłem pływać dowolną ilość razy (w ramach wolnych miejsc na łódkach), co oznaczało dla mnie 3 miesiące pływania z instruktorami, co prawda w różnych "nieatrakcyjnych" godzinach.
Jeżeli jednak na zastępstwie pojawiał się "standardowy" instruktor, robiło się czasami żenująco. Egzamin to farsa.

Wydaje mi się, że jednak skuteczność szkolenia nie powinna aż tak mocno zależeć od dobrych lub złych chęci instruktura. Na pocieszenie dodam, że w sporcie, który uprawiałem zawodowo jest bardzo podobnie, z tym, że tam trudno jest innym zrobić krzywdę poprzez własną nieudolność. Uczenie kogoś to ogromna odpowiedzialność.

A SRC zdawałem u Insa i było bardzo profesjonalnie. Generalnie Piotr ma w lokalnym środowisku opinię wymagającego i kompetentnego instruktora, co nie zawsze mu przysparza popularności.

Ja tak na szybko, bo w tym roku, poza wodowaniem łodki, nie dotknąłem pokładu...
Edit: a nie, przepraszam, wygrałem nawet jedne regaty - to był ostatni raz :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2020, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13719
Podziękował : 10190
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
waliant napisał(a):
Wiktor już odpowiedział, Anna także. Ale mimo wszystko dodam. Spinaker jest żaglem dla wszystkich. To znakomity żagiel na kursy pełne, dla turystów. Genaker - podobnie. Code 0 - jak wyżej.


To ja jeszcze dodam:
w niektórych przypadkach (żagle te) działają jak pełen bak w Maluchu

...zwiększają wartość pojazdu czasem nawet dwukrotnie. :rotfl:
podobnie jak wszelakie; czarne, sraczkowate; membranowe lub prześwitujące, żagle.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2020, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11652
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1630
Otrzymał podziękowań: 3889
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marian Strzelecki napisał(a):
..zwiększają wartość pojazdu czasem nawet dwukrotnie. :rotfl:
podobnie jak wszelakie; czarne, sraczkowate; membranowe lub prześwitujące, żagle.

Ale, zgodnie z powiedzeniem Ellen MacArthur:
Każdy funt wydany na jacht spowalnia go, chyba że jest to funt wydany na żagle.

Innymi słowy - w żagle warto inwestować. :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 94 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL