Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 09:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 mar 2021, o 09:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1396
Podziękował : 788
Otrzymał podziękowań: 604
Uprawnienia żeglarskie: beztalencie
Low tide niedobrze , high tide też nie zawsze jest pożądany Obrazek


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2021, o 12:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
High tide w Wolinie ? :-o :D Chyba cofka...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2021, o 09:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 14:31
Posty: 72
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: kj
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Władysław R. Dąbrowski - Żeglowanie po wodach pływowych


Tak się złożyło, że w ostatnie święta przeczytałem sobie tę książeczkę dla odświeżenia tematu pływów. Znalazłem tam kilka błędów i niespójności, które widać umknęły korekcie a wprowadzają trochę chaosu w trakcie analizy przykładów.
Niestety, wśród odkrytych błędów jest krytyczny, o którym chcę wspomnieć.

Autor na początku książki tłumaczy specyfikę czasową podawania momentów pływu dla Wysp Brytyjskich i odnosząc się do czasu letniego, podaje, że cyt.: "…do czasu letniego British Summer Time należy dodać 1 godzinę, aby otrzymać GMT"
Załącznik:
zeglowanie_po_wodach_pl_blad2.JPG
zeglowanie_po_wodach_pl_blad2.JPG [ 128.54 KiB | Przeglądane 4545 razy ]

Powinno być oczywiście "odjąć", czyli BST - 1h = GMT

Widać też, że nie jest to przypadkowa pomyłka, gdyż to założenie autor konsekwentnie wykorzystuje w prezentowanych przykładach. Prowadzi to oczywiście do określania głębokości w nieodpowiednim czasie co w praktyce może mieć negatywne skutki.
Załącznik:
zeglowanie_po_wodach_pl_blad3a.JPG
zeglowanie_po_wodach_pl_blad3a.JPG [ 134.87 KiB | Przeglądane 4545 razy ]

Mam tylko nadzieję, że nie doznałem pomroczności jasnej, i że czegoś nie pokręciłem z tym czasem :) Czekam zatem na Wasze uwagi.
----
Mam wydanie z 2008 r. Ponoć jest już drugie wydanie i być może ta kwestia (o ile się nie mylę) jest skorygowana, ale tego nie wiem.

_________________
Pzdr
Artur Malec


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2021, o 14:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Oczywiście, że masz racje. Dodam jedynie, że wielokrotnie widziałem tego rodzaju pomyłki i to równie często podczas rozważań teoretycznych jak i w praktycznym życiu. Dlatego zawsze polecam chwile się zastanowić a nie uczyć się „na pamięć” i/lub klepać wierszyki.

W przypadku kol. Kurczaka to próbowałem zasugerować postawienie sobie pytania, co chcemy osiągnąć?
Do przyswojenia sobie zjawiska pływów to Google i Wikipedia.
Do praktycznego korzystania z pływów i prądów pływowych to jakiś program użytkowy lub najprostsza aplikacja.
Rozwiązanie jakiegoś konkretnego problemu to jak najbardziej pytanie na forum. Wbrew pozorom „forumowa napierdalanka” zawsze wskaże nam rozwiązanie.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2021, o 09:01 

Dołączył(a): 5 cze 2014, o 19:26
Posty: 17
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: oczekiwane
Mi bardzo pomogło "Vademecum żeglarstwa morskiego"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2021, o 19:21 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Kurczaku, masz może ploter z mapami? Ja w swoich C-mapach mam tabele pływów do 2040 roku, jeżeli używasz Navionicsa czy innych, to pewnie też są. W 2018 byłem pierwszy raz na wodach pływowych na Waddensee i bez problemu dałem sobie radę. Co prawda nie opływałem Helgolander Bucht, tylko schowałem się do Bremerhaven przed 3 dniowym rozpiździajem i poszedłem rzeką Geeste, Bederkesa Kanal i Hadelner Kanal do Ottendorf, ale ja mam 65 cm zanurzenia i kładziony maszt.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 05:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Prawdopodobnie w C-map MAX jest tabela pływów, nigdy nie miałem okazji tego sprawdzić.

Dodatkowo Ania podesłała mi fajną stronkę dla rybaków pływających na wodach pływowych.
Nazywa się "tides4fishing", jest bardzo przejrzysta, typu "pływy dla idiotów". :D
Wymaga jednak internetu i dotyczy tylko tych portów, z których korzystają rybacy. Ale to w naszym przypadku nie jest problem ponieważ przelot pływowy będzie bardzo krótki, raptem ze 40 mil, i z wejściem do jednego portu. Można się przygotować wcześniej.

Czyli start z Hooksiel, wyjście torem wodnym z Wilhelmshaven w stronę morza, przeskok na tor do Hamburga/Kilonii i zawiniecie do Brunsbuttel.

Tak, wiem koło Cuxhaven, trzeba bardzo uważać na pławy atakujące jachty.

Przyda się także jakaś locja, podejściówki tego rejonu, na wszelki wypadek.

Przy okazji, czy ktoś wie, gdzie można przenocować przed wejściem do kanalii i później w Kilonii ?
Przed wejściem do kanału będzie trzeba przenocować, można pływać tylko od świtu do zmierzchu, po wyjściu z kanału nie koniecznie. Może być, że popłyniemy od razu dalej , ale to ruchliwe wody, wolałbym jednak płynąć za dnia.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 06:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4447
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Kurczak napisał(a):
Wymaga jednak internetu
Przecież można wydrukować pływy dla tych paru portów zasadniczych. np z https://www.tide-forecast.com/locations/Wilhelmshaven-Germany/tides/latest czy http://www.ukho.gov.uk/easytide/EasyTide/SelectPort.aspx.
Kurczak napisał(a):
Prawdopodobnie w C-map MAX jest tabela pływów, nigdy nie miałem okazji tego sprawdzić.
Tylko czy program lub ploter potrafią z tych danych korzystać?...
OpenCPN pokazuje wykres pływów dla wybranego portu, korzystając z danych w pliku HARMONIC.IDX (czyli niezależnie od mapy / map jakimi się posługujesz).
Załącznik:
Hoksiel_Wilhelmshaven.jpg
Hoksiel_Wilhelmshaven.jpg [ 291.77 KiB | Przeglądane 4270 razy ]
Kurczak napisał(a):
Przy okazji, czy ktoś wie, gdzie można przenocować przed wejściem do kanalii i w Kilonii ?
Możesz przenocować w kanale, zaraz za śluzami po lewej w Brunsbüttel. Ma to tę zaletę, że skoro świt jesteś już prześluzowany i nie tracisz czasu tylko od razu startujesz...
Można też próbować w marinie na rzece Braake https://www.marinareservation.com/marina-brunsbuttel-1688, ale zdecydowanie nocleg za śluzami ma zalety.
Warto też wiedzieć o możliwości noclegu w Rendsburgu

Jeśli tego nie zrobiłeś - pobierz broszurki z https://www.gdws.wsv.bund.de/DE/schifffahrt/01_seeschifffahrt/nord-ostsee-kanal/Sportboot-NOK/Flyer/Flyer.html?nn=1852026

-----------------
EDIT:
Teraz zauważyłem, że pytasz o Kilonię... :-( To w którą stronę chcesz płynąć, skoro "przed wejściem" a nie "po wyjściu"? :twisted:
W Kilonii np. tu

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 16 kwi 2021, o 07:15 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Ognisty Szkwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 07:58 

Dołączył(a): 28 wrz 2012, o 11:37
Posty: 312
Podziękował : 262
Otrzymał podziękowań: 166
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczaku, po prawej stronie wejścia do Kanału jest kotwicowisko gdzie możesz się przykitrać do świtu - Stand bay area.
pozdro

Załącznik:
capture-20210416-084802.jpg
capture-20210416-084802.jpg [ 291.97 KiB | Przeglądane 4247 razy ]

P.s. A za Kanałem to Holtenau jest fajne, jest keja miejska i marina.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 08:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Wchodzenie do Kielu ma umiarkowany sens, namawiam na nocleg w Holtenau.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 15:16 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Kurczak napisał(a):
Nazywa się "tides4fishing", jest bardzo przejrzysta, typu "pływy dla idiotów".


Nie lepiej korzystać z bezpośredniego źródła informacji o pływach i prądach na wodach niemieckich.
Nawet można griba ściągnąć z tej strony z prądami i pływami, lub wdrukować mapki jako pdf, na parę dni do przodu.
https://www.bsh.de/EN/DATA/Currents/cur ... .live21301.

A tu kalendarz pływów Cuxhaven na najbliższe dni. https://www.bsh.de/EN/DATA/Tides/tides_node.html
Dziwne, skok powyżej 3 metrów - taki syzygijny -, pewnie biedactwa z BSH, są tak samo nie obyci z pływami jak ci z UKHO..



Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 17:05 

Dołączył(a): 6 sie 2017, o 09:20
Posty: 76
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Czy nie lepiej kupić almanach ( np. REEDS ) i do tego app NAVIONICS z pływami i prądami .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 17:15 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Andrzej Rachwał napisał(a):
Czy nie lepiej kupić almanach ( np. REEDS ) i do tego app NAVIONICS z pływami i prądami .

Almanach to jedno, a prognozy prądowe to drugie.
Mapki prądowe i tablice z rombami na mapach nie ujmują wpływu pogody na prędkość prądu.
A właśnie w estuariach rzek i w ich korytach prędkość prądu ale i też moment obrócenia się kierunku jest uzależniony miedzy innymi od ilości opadów, kierunku i siły wiatru oraz ciśnienia atmosferycznego.
Dlatego te mapki z BSH mają zdecydowanie większą wartość niż te z Almanachu.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 17:37 

Dołączył(a): 6 sie 2017, o 09:20
Posty: 76
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: jsm
BSH to Bałtyk i północne a reszta ? Będąc poza zasięgiem netu kilka dni pozostaje chyba tylko almanach . Ale każdy używa na co ma ochotę lub do czego dostęp . :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 17:48 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Owszem. Na bardziej ambitną trasę Reed jest pożądany, ale tu chodzi o krótki przybrzeżny rejs.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 17:53 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2403
Podziękował : 556
Otrzymał podziękowań: 528
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Reeds skrócony dla żeglarzy
https://m.facebook.com/groups/zeglarstw ... 023029968/

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2021, o 18:22 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
https://www.delius-klasing.de/nv.-atlas ... burg-30504

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2021, o 19:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Poczytałem, poszperałem i poszło jak z płatka. :D

Nie taki diabeł straszny jakim go malują.

Wyszliśmy z Hooksiel o 0.30 na końcówce przypływu, u wejścia na Łabę byliśmy także na końcu odpływu.
Około godziny płynęliśmy pod prąd, poszło trochę więcej paliwa, prąd miał do 2,5 kn.
Dalej już z przypływem, momentami SOG ponad 8 kn.
70 mil przepłynęliśmy w 12,5 godziny, około 13-tej byliśmy pod śluzą.

Pławy omijaliśmy w bezpiecznej odległości. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2021, o 19:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Załącznik:
Zrzut ekranu 2021-05-31 205521.png
Zrzut ekranu 2021-05-31 205521.png [ 105.91 KiB | Przeglądane 3878 razy ]


Pływ miał około 4 m.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 69 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL