Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 01:07




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 203 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 lis 2021, o 09:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Adamspa napisał(a):
to co sądzisz o jachcie Janmor JV24 , czy będzie bardziej dzielny do 1m wysokości fali. Jacht ma miecz zakończony bulbą (balastem) dł. 7.3m szer. 2.5m 900kg (...) piszą że jest niewywracalny.


Adamie - to głupio piszą, bo wywrócić można każdą udkę - kwestia dobrych chęci :-P

Ja tam się nie znam na tak małych łódkach - jestem leniwy turysta, który wszystko knaguje - ustawia kurs i woła - wiśta wio :rotfl:

Pzdr
Włodek

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 09:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 949
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 349
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Adamspa napisał(a):
Co możesz Ty zaproponować dzielnego (bezpiecznego) na falę do 1m wysokości.


plitkin napisał(a):
Porządne szkolenie.


I ten post właściwie podsumowuje całą dyskusję.
Adamspa:
napisano o tym wiele razy- to nie łódka/patent czy karta bezpieczeństwa pływa. Pływa żeglarz.
Łódkę z "bulbem" też da się wywrócić- chociaż prawdopodobnie prędzej złamie się maszt (jeśli płyniesz "przeżaglowany").

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha


Ostatnio edytowano 29 lis 2021, o 11:36 przez Zbieraj, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem cytowanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 12:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Nie przechodziłem żadnych oficjalnych, ani porządnych szkoleń.

Po prostu, żegluję.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: kooniu, mancunian
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 12:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Adamspa napisał(a):
dzielnego (bezpiecznego)
Hmm... Dzielne - niebezpieczne? :D
Życie takie (binarne) nie jest...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: baart
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 16:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
robhosailor napisał(a):
Nie przechodziłem żadnych oficjalnych, ani porządnych szkoleń.

Hymmm - a to pod awatarem:
Cytuj:
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 16:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Zdałem eksternistyczny egzamin, bez kursu. Tak wtedy było można.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 20:10 

Dołączył(a): 21 lis 2021, o 16:15
Posty: 62
Lokalizacja: Chrzanów
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
Adamspa napisał(a):
Co możesz Ty zaproponować dzielnego (bezpiecznego) na falę do 1m wysokości.


Porządne szkolenie.


Tak wiem i rozumiem. Szkolenie na kursie żeglarskim prowadzonym nie tylko przez nauczyciela, ale doświadczonego żeglarza z zamiłowania , to zbiór ceny wiadomości.
Nie mniej również teraz proszę choć o garść podstawowych informacji, (będę więcej wiedział), no bo przecież Wy je macie nie tylko z teorii , ale przede wszystkim z doświadczenia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 20:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
10 lat temu, dwie małe (Salmo-15, 15 stóp, czyli około 4.6 m długości) mieczówki z balastem wewnętrznym, przepłynęły przez Bałtyk - z Polski na Bornholm, Christianso i do południowej Szwecji i z powrotem do Polski. Nie wszyscy członkowie ich załóg mieli wtedy duże doświadczenie na morzu. Zrobili to z głową i z fantazją:

https://youtu.be/zxjAEeXGj9o

Czy ich łódki były dzielne i bezpieczne? Pewnie tak. W warunkach, jakie spotkali, zachowywały się na morzu dzielnie i okazały się bezpieczne.

Olek Hanusz, skipper jednej z tych łódek, później przepłynął nieco większą (20 stóp, czyli ca 6.1 m długości) mieczówką, bez kabiny, przez Atlantyk...

https://youtu.be/nbPiCuRvmZg

Nie wielkość łodzi, nie masa balastu itd. itp. ...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2021, o 21:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 949
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 349
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Adamspa napisał(a):
plitkin napisał(a):
Adamspa napisał(a):
Co możesz Ty zaproponować dzielnego (bezpiecznego) na falę do 1m wysokości.


Porządne szkolenie.


Tak wiem i rozumiem. Szkolenie na kursie żeglarskim prowadzonym nie tylko przez nauczyciela, ale doświadczonego żeglarza z zamiłowania , to zbiór ceny wiadomości.
Nie mniej również teraz proszę choć o garść podstawowych informacji, (będę więcej wiedział), no bo przecież Wy je macie nie tylko z teorii , ale przede wszystkim z doświadczenia.


Ale jakich dokładnie informacji?
Co do nauki żeglarstwa:
Chodzi o naukę- tj. poznanie pewnych podstaw teoretycznych (to możesz zrobić sam);
i praktycznych - tu przyda się popływać. Wielu kolegów z tego, i sąsiedniego forum oferuje miejsca na łódkach.
Nie musisz uczęszczać na kurs żeglarski.
Można to robić samemu, metodą prób i błędów; albo ułatwić sobie życie, i robić to pod okiem kogoś, kto ma trochę doświadczenia. Sama zabieram "dzieciaki" które często są po raz pierwszy na łódce i pokazuję im absolutne podstawy. Jeśli chcą dalej pływać, to najlepiej, żeby jednak je szkolił ktoś kto się na tym trochę zna.

A co do łódek które wymieniłeś na początku- wygląda po prostu na to,że nikt z nas nimi nie pływa. Możemy -teoretycznie- dyskutować.
Praktycznie:
moja własna łódka:
https://photos.app.goo.gl/wTogC3naiyBvwNVY9
W dalszym ciągu twierdzę, że -da się- wywrócić. Kwestia zbiegu wielu (niekorzystnych) okoliczności. Mam jednak nadzieję, że się to nigdy nie stanie.

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 13:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
To ja jeszcze pociągnę temat, bo Adamspa pyta o dzielność łodzi, a nie o żeglarskie umiejętności.

Łódka z mojego awataru, mieczówka, otwarta, znaczy nawet bez pokładu, bez balastu, no i mała, czyli 4,7 m długości, 1,5 m szerokości, 9,75 m² żagla, masa kadłuba 60-120 (nasza około setki) kg, zależnie od sposobu budowy i zastosowanych materiałów. To płaskodenny sharpie skiff, do żeglowania po wodach osłoniętych.

Dwa egzemplarze zbudowane w Polsce, żeglowały już po morskich wodach osłoniętych np. Achterwasser i Zatoce Puckiej (np. nasz) przy wietrze do 4 Bft i zafalowaniu. Kiedy np. na Zatoce Puckiej wieje czwórka Bft, od Helu w kierunku Pucka, to koło Rzucewa potrafi wybudować się całkiem ładna fala, powiedzmy z pół metra wysokości. Obie łódki zachowywały się bardzo dzielnie - żeglowały nadspodziewanie sucho.

Jeden z egzemplarzy żeglował dwuosobowo z Norwegii, po wodach Skagerraku i Kattegatu wzdłuż brzegu zachodniej Szwecji, do Danii.

Inny, jedno i dwuosobowo, żegluje wzdłuż wybrzeża Ligurii i ogólnie Włoch - czasami pogoda nie rozpieszcza i będąc już w morzu trzeba zareagować, na zmianę wiatru i zafalowania:



Jeszcze inny w Grecji:



Czy to te łódki są takie dzielne???
Czy w ogóle, pierwsze pytanie z wątku porusza najważniejszy problem, czyli dzielność jachtu? Moim zdaniem, kompetencje skippera i załogi, przygotowanie rejsu i obserwacja dostępnych prognoz pogody i stosowanie się do nich, są równie ważne, o ile nie ważniejsze!

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 14:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Aaaa, no jeszcze, żeby Adamspa nie pomyślał sobie, że to jednak łódka taka niewywrotna i w ogóle:


_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 15:32 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Temat o dzielności jachtu, nie umiejętnościach? Spoko.

Polecam zatem Lasera.


A nie polecam większych, sklejkowych

bądź motorowych:
http://www.portalzeglarski.com/news_sai ... ,7354.html

Albo kilowych


Skoro to jacht decyduje, a nie umiejętności, to najwyraźniej laser będzie najlepszym wyborem, co widać z przytoczonych filmów.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 16:17 

Dołączył(a): 21 lis 2021, o 16:15
Posty: 62
Lokalizacja: Chrzanów
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
Nie, przy małej prędkości. Jeden kazał drugiemu podejść bliżej, wszyscy się znaleźli na jednej nurcie chyba, łódka się przychyliła i wywróciła. Sternik i załoga zrobiły swoje.


Gdyby czterech grubasów siedziało w motorówce na swoich miejscach , to czy przy równomiernie obciążonej motorówce zagrażałoby jej przewróceniem , przy fali o wysokości 1m uderzającej w bok burty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 17:22 

Dołączył(a): 21 lis 2021, o 16:15
Posty: 62
Lokalizacja: Chrzanów
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
01 Anna napisała:

Praktycznie:
moja własna łódka:
https://photos.app.goo.gl/wTogC3naiyBvwNVY9

Proszę podać orientacyjnie: długość i szerokość jachtu, długość miecza i masę balastu oraz masę jachtu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 17:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 949
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 349
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Adamspa napisał(a):
01 Anna napisała:

Praktycznie:
moja własna łódka:
https://photos.app.goo.gl/wTogC3naiyBvwNVY9

Proszę podać orientacyjnie: długość i szerokość jachtu, długość miecza i masę balastu oraz masę jachtu.

Adamspa

proponuję- poświęć trochę czasu na przeczytanie odrobiny teorii; zwłaszcza o budowie jachtów - a potem dopiero zadawaj pytania na forum.

Mogę Ci podać absolutnie dokładne dane tej łódki- prosto z pomiarów do certyfikatu regatowego, ale...jeśli Ty nie zauważyłeś że to NIE JEST łódka mieczowa...to jaki to ma sens?

Próbujemy wszyscy, każdy z nieco innego punktu, przekazać Ci tę samą wiadomość...
to nie łódka decyduje o bezpieczeństwie, a decyzja osoby prowadzącej tą łódkę.
Pierwsza -to czy powinieniem wypływać w danych warunkach?
Czy moje umiejętności i doświadczenie są na tyle wystarczające- że poradzę sobie w zamierzanych warunkach pływania i prognozie (to tylko DOMNIEMANIE, a nie gwarnacja!) pogodowych?
Takich pytanń jest na prawdę dużo.
Staramy Ci się pomóc -proszę, przeczytaj jeszcze raz, to co napisano w tym wątku. Jeśli coś, wydaje Ci się nie jasne- dopytaj.

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha



Za ten post autor 01_Anna otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, Moniia, plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 18:03 

Dołączył(a): 21 lis 2021, o 16:15
Posty: 62
Lokalizacja: Chrzanów
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Twoja łódka jest balastowa, kilowa z tzw. bulbkilem. Tak to się nazywa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 18:42 

Dołączył(a): 21 lis 2021, o 16:15
Posty: 62
Lokalizacja: Chrzanów
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Plitkin napisał: Temat o dzielności jachtu, nie umiejętnościach? Spoko.

Ten Lazer ma w kadłubie przestrzenie wypełnione powietrzem , które zabezpieczają przed zatonięciem? Czy coś takiego w ogóle można zastosować w małych jachtach , aby zabezpieczyć się przed zatonięciem w przypadku przewrócenia.
Czy katamarany z racji budowy pływaków nie toną.
Obrazek


Napisałeś "...A nie polecam większych, sklejkowych..." No ale tu wywrotka wynika chyba z błędu żeglarza? Czemu nie polecasz większych sklejkowych.
Obrazek
Takie fajne są w ofercie tanie jachty sklejkowe do samodzielnego montażu:
Salmo 20 F
Obrazek
albo Salmo 20 T (posiada zbiornik balastowy wodny)
Obrazek
To już pewnie pytanie do producenta, ale zapytam Ciebie , czy da się zamontować zbiorniki powietrzne do tego typu jachtów, które w przypadku przewrócenia zabezpieczą jacht przed zatonięciem?


Napisałeś że również nie polecasz motorowych:
http://www.portalzeglarski.com/news_sai ... ,7354.html

ten wypadek przypomina mi zdarzenie w Rowach: https://www.youtube.com/watch?v=wAIjomW0WMU
tutaj przynajmniej nie zatonęła łódź bo pontonowa.

Napisałeś że nie polecasz kilowych
Obrazek
Mimo wszystko ten jacht podniósł się.

Czy możesz coś napisać na temat poniższych jachtów balastowych (kilowych).
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 18:45 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Adamspa napisał(a):
plitkin napisał(a):
Nie, przy małej prędkości. Jeden kazał drugiemu podejść bliżej, wszyscy się znaleźli na jednej nurcie chyba, łódka się przychyliła i wywróciła. Sternik i załoga zrobiły swoje.


Gdyby czterech grubasów siedziało w motorówce na swoich miejscach , to czy przy równomiernie obciążonej motorówce zagrażałoby jej przewróceniem , przy fali o wysokości 1m uderzającej w bok burty.


Czyli sam dobrze rozumiesz, że nie sprzęt daje bezpieczeństwo, a przekłada białkowa. Sprzęt pomaga, wybaczając więcej lub mniej. Ale niczego nie gwarantuje.
Skoro zadajesz pytania jakie tu padły, to moja najlepsza rada - porządne szkolenie, które będzie 100 razy bardziej efektywne niż samodzielne nabijanie sobie guzów.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Adamspa napisał(a):
Czy coś takiego w ogóle można zastosować w małych jachtach , aby zabezpieczyć się przed zatonięciem w przypadku przewrócenia.


Można. Na forum znajdziesz wątek o wypełnianiu butelek pianką. Zaczynam mieć wrażenie, że możesz dobrze znać tamten wątek.


Ostatnio edytowano 30 lis 2021, o 19:26 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 1 raz
"wątek o wypełnianiu butelek pianką"



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 19:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
To ja tak spróbuję:
Mamy samochody z silnikami benzynowymi, diesla i na LPG (podobnie jak jachty z finkilem, falszkilem i bulbkilem). Który jest bezpieczny?
Czy lepszy jest samochód z napędem przednim, tylnym, czy 4x4?
Czy można zamontować poduszki powietrzne do samochodu 4x4?
Czy samochód elektryczny to dobry pomysł? I czy jest bezpieczny?
Da się zamontować klatkę antykapotażową w czterokołowym rowerze?
... :roll:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 4: AIKI, Marian Strzelecki, Moniia, plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 20:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Adamspa napisał(a):
Twoja łódka jest balastowa, kilowa z tzw. bulbkilem. Tak to się nazywa.


Well...
pouczanie kogos kto wie znacznie wiecej i probuje Ci pomoc- w pierwszym swoim watku na forum to ciekawe zagranie...

Bye bye!

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 21:50 

Dołączył(a): 21 lis 2021, o 16:15
Posty: 62
Lokalizacja: Chrzanów
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia napisał(a):
Adamspa napisał(a):
Twoja łódka jest balastowa, kilowa z tzw. bulbkilem. Tak to się nazywa.


Well...
pouczanie kogos kto wie znacznie wiecej i probuje Ci pomoc- w pierwszym swoim watku na forum to ciekawe zagranie...

Bye bye!


Na końcu zdania nie wstawiłem ? dlatego tak niepotrzebnie wyszło jak wyszło , nikogo nie pouczam tylko czytam Wasze spostrzeżenia, Pani Ania niech się nie obraża.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2021, o 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Jeszcze spróbuję...

Beryl i Miles Smeetonowie, dwukrotnie żeglowali sporym, ciężkim, klasycznym jachtem "Tzu Hang", uważanym za bardzo dzielny i bezpieczny, wokół Hornu. Dwukrotnie ich jacht wywrocił się przez dziób, doznając poważnych uszkodzeń:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Miles_and_Beryl_Smeeton

***
Uznawany za bardzo dzielny, zaprojektowany przez słynnego Colina Archera, były statek ratowniczy "Sandefjord" w podróży dookoła świata, pod dowodztwem swojego właściciela Erlinga Tambsa, wywrócił się przez dziób. Zginął jeden z członków załogi:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Erling_Tambs

https://www.redningsselskapet.no/om-oss ... andefjord/

***
Oba jachty, uznawane za bardzo dzielne i bezpieczne, natrafiły na warunki, które okazały się dla nich, lub ich członków załóg, niebezpieczne...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2021, o 19:57 

Dołączył(a): 21 lis 2021, o 16:15
Posty: 62
Lokalizacja: Chrzanów
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja Was rozumiem, można mieć bardzo dobry jacht , jeszcze lepsze doświadczenie żeglarskie , a i tak warunki pogodowe mogą być na tyle trudne i niebezpieczne, że jest zagrożenie przewróceniem jachtu. Wręcz odwrotny przypadek: bardzo dobry jacht, łagodne warunki pogodowe , ale brak wiedzy i doświadczenia żeglarskiego sprawią, że może dojść do przewrócenia jachtu.

Z powyższych Waszych opisów mi. wynika:
- jacht 7.2x2.5 masa 1500kg , masa balastu wewnętrznego 400kg – można bezpiecznie pływać do 0.5m wysokości fali ( przy fali 1m też się da ale wymagane jest większe doświadczenie)
- katamaran Salmo 24 , 7.5x3.8m 200kg , można bezpiecznie pływać na Zatoce Puckiej
- jacht 7.2m długości z płetwą balastową + 2 płetwy boczne – można bezpiecznie pływać przy fali 0.5m , przy 1m fali od strony dziobu odczucia uderzeń

Na podstawie dołączonych powyższych filmów:
-łódka Laser bardzo bezpieczna no bo nie tonie, coś takiego mi odpowiada tylko żeby była trochu większa
-otwarte łódki z żaglem , lekkie zwinne , na pewno dobre przy spokojnym morzu , przy wzburzonym to tylko dla doświadczonych żeglarzy, nie dla mnie
-motorówka uderzona falą od rufy tonie – dla mnie jest to bez sensu ,abym ryzykował pływać czymś takim , co zatapia motorówkę przy tak niedużej fali

Na podstawie takich opisów , już wiem więcej nad czym powinienem myśleć.

Tak jak pisałem na początku , pływanie rekreacyjne na morzu (wzdłuż brzegu) , wysokość fali 0.5m. Ponieważ warunki mogą się zmienić muszę mieć zapas bezpieczeństwa , czyli również coś co zdoła płynąć przy fali o wysokości 1m. Tak więc łodzie odkryte , takie jak na przedstawionych filmach odpadają, bo fala chlupnie i zacznie mnie zalewać , albo przewróci łódź i zatonie.

W ofertach np. jachtów łatwo rozczytać , że wraz z wzrastającą masą jachtu wzrasta masa balastu wewnętrznego (dennego) i tym samym wzrasta kategoria projektowa. A może jest inna droga lepsza , czyli coś lżejszego ale za to ma np. bulbkil , który zwiększa kąt graniczny przechylenia?
Czy w ofertach można znaleźć nieduże jachty z komorami wypornościowymi?
Czy z katamaranów jeszcze coś możecie polecić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2021, o 20:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kod:
Czy w ofertach można znaleźć nieduże jachty z komorami wypornościowymi?
Czy z katamaranów jeszcze coś możecie polecić.
Większość współczesnych łódek mieczowych i bezbalastowych, a także katamarany i proa, jest/są wyposażona w komory wypornościowe.

Z balastowymi bywa różnie np. klasa Żagle500, albo Micro, mają komory wypornościowe. Producent jachtów typu Etap wyposaża swoje jachty w materiał wypornościowy jakby zintegrowany w konstrukcji tych jachtów. Ale są też takie jachty balastowe, które wywrócone i po zalaniu wnętrza zatoną.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2021, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Adamspa napisał(a):
(…)Wręcz odwrotny przypadek: bardzo dobry jacht, łagodne warunki pogodowe , ale brak wiedzy i doświadczenia żeglarskiego sprawią, że może dojść do przewrócenia jachtu.

Nie
Adamspa napisał(a):

W ofertach np. jachtów łatwo rozczytać , że wraz z wzrastającą masą jachtu wzrasta masa balastu wewnętrznego (dennego) i tym samym wzrasta kategoria projektowa.

Nie
Adamspa napisał(a):

Czy z katamaranów jeszcze coś możecie polecić.

Absolutnie nie

Coś mi się zdaje, że mamy powrót naszego ulubieńca - fanatyka Beza… :rotfl:

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2021, o 20:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Moniia napisał(a):
Coś mi się zdaje, że mamy powrót naszego ulubieńca - fanatyka Beza… :rotfl:

Też mi to zaczyna wyglądać na trolling :)

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI



Za ten post autor AIKI otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2021, o 21:20 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
robhosailor napisał(a):
Kod:
Czy w ofertach można znaleźć nieduże jachty z komorami wypornościowymi?
Czy z katamaranów jeszcze coś możecie polecić.
Większość współczesnych łódek mieczowych i bezbalastowych, a także katamarany i proa, jest/są wyposażona w komory wypornościowe.

...Ale są też takie jachty balastowe, które wywrócone i po zalaniu wnętrza zatoną.


I właśnie te jachty stanowią absolutną większość wszystkich jachtów balastowych, pewnie co najmniej 95%, albo i lepiej.

______________________________________
Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2021, o 22:52 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
Moniia napisał(a):
Nie, mój drogi, to jest różnica pomiędzy kadłubem nowoczesnym a kadłubem nowoczesnym.
...notabene, jeśli ten rysunek byłby wykonany poprawnie, to nadal nie ilustrowałby nic co sugerujesz, bo przy nizej położonym środku wyporu, w tej samej linii pionowej (w tym położeniu poziomej) moment prostujący będzie akurat mniejszy, nie większy. A tak się składa, że to środek wyporu NOWSZEGO jachtu jest niżej.


Nacisnąłem łapkę, ponieważ analiza przedstawiona przez Monię jest całkowicie słuszna. Wnioski z tej analizy są niekorzystne dla dla stateczności jachtu oraz dla dla tezy zawartej w poście, pomijając kardynalne błędy w opisie rysunku, co jest zastanawiające zważywszy, że źródło to bądź co bądź "Voiles et Voiliers".

Oczywiście, umowny środek ciężkości łódki leży wewnątrz kadłuba, w pobliżu dna, chociaż rysunek tego nie pokazuje, ale nie to jest ważne, bo problem leży w kształcie dna jachtu.

Kształt dna powoduje - że w dużym przechyle - w porównaniu do POGO 2, środek wyporu POGO 3 jest BLIŻEJ środka ciężkości jachtu.
Innymi słowy - ramię prostujące POGO 3 jest MNIEJSZE niż ramię prostujące starszej łódki POGO 2, czyli c.b.d.o.

Wniosek więc nasuwa się sam.

_________________________________________
Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2021, o 23:35 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Adamspa napisał(a):
W ofertach np. jachtów łatwo rozczytać , że wraz z wzrastającą masą jachtu wzrasta masa balastu wewnętrznego (dennego) i tym samym wzrasta kategoria projektowa.


Z wielką przyjemnością zerknąłbym na źródło - czyli na takie "oferty", na.podstawie których wyciągnięto taki wniosek.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Adamspa napisał(a):
Czy w ofertach można znaleźć nieduże jachty z komorami wypornościowymi?


Tak. Wszystkie do 6m.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2021, o 11:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
tomasz piasecki napisał(a):
ramię prostujące POGO 3 jest MNIEJSZE niż ramię prostujące starszej łódki POGO 2, czyli c.b.d.o.

W przechyle 90*, tak.

Spoglądając na poglądowy rysunek przedstawiający układ sił stateczności poprzecznej kadłuba jachtu, widać środek ciężkości znajdujący się na kilu i zaczepioną tam siłę cieżkości Fc oraz środek wyporu i umieszczoną tam siłę wyporu Fw. Pomiędzy tymi siłami jest odległość d, zmienna w czasie przechyłu.
Załącznik:
sc.jpg
sc.jpg [ 213.66 KiB | Przeglądane 3467 razy ]

Gdy Pogo przechyla się o kąt około 15*, czyli wartość często spotykaną podczas żeglugi, to odległość d dla wersji 3 jest nieco większa, niż dla wersji 2. A to oznacza, że kadłub nowszy ma większy moment prostujący (Mp = Fc x d).
W przechyle 20* odległości d dla obu wersji są takie same. Powyżej 20* wersja 2 ma większy Mp.
Załącznik:
Pogo 23-001.jpg
Pogo 23-001.jpg [ 94.68 KiB | Przeglądane 3467 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 203 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 103 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL