Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Wybór: jacht, motorówka, łódź.
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=33096
Strona 6 z 7

Autor:  robhosailor [ 11 kwi 2022, o 21:35 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Sznureczki...

Autor:  Adamspa [ 12 kwi 2022, o 15:12 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Adamspa napisał(a):
z linką od foka
Adamspa napisał(a):
do współpracy z linką od grota
z linką pionową czy poziomą? BP,ANMSP :roll:
Adamspa napisał(a):
Na końcu kipa.
Na końcu? Po kabestanie i knadze? Będzie ciekawie. :oops:


Nie zrozumiałeś pytania i sensu zdjęć, chodzi o szoty. Ogarnij się.

Autor:  AIKI [ 12 kwi 2022, o 15:27 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

To pisz tak, aby było zrozumiale - bez konieczności domyślania się.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 13 kwi 2022, o 13:27 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

AIKI napisał(a):
To pisz tak, aby było zrozumiale - bez konieczności domyślania się.
Tu poradnik: "Jak mądrze zadawać pytania?", polecane "rozdziały":
- Spraw, by łatwo było odpowiedzieć
- Pisz poprawnie stylistycznie, gramatycznie i ortograficznie
- Bądź precyzyjny i podawaj dokładne informacje dotyczące problemu
- Pytając, wyrażaj się precyzyjnie
- Grzeczność nie boli, a czasem pomaga

Autor:  Colonel [ 13 kwi 2022, o 14:20 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Zgłosiłem dwa ostatnie posty specjalisty od linek

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Autor:  Adamspa [ 7 maja 2022, o 15:19 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

AIKI napisał(a):
To pisz tak, aby było zrozumiale - bez konieczności domyślania się.


Przecież pisałem linki od foka i grota do sterowania jachtem. Czyli chodzi o szoty.

Autor:  Zielony Tygrys [ 7 maja 2022, o 15:28 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Czego to się człowiek o jachcie nie dowie...

Autor:  Adamspa [ 18 wrz 2022, o 09:20 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

AIKI napisał(a):
Adamspa napisał(a):
Jacht ok. 6.5m , przeznaczenie tak jak było pisane wcześniej - morze.

Ja bym wybrał jacht kilowy, chociaż w tej wielkości wybór jest chyba nie za bogaty.
Ewentualnie jacht z ciężkim szybrem.


Czy jacht z balastem wewnętrznym w postaci dwóch zbiorników, (jeden po lewej a drugi po prawej stronie jachtu) , można zastosować do pływania po morzu. Zasada: wieje wiatr np. z lewej strony jachtu , wypełniony wodą lewy zbiornik, zwrot przez np. sztag i przepompowanie wody z lewego do prawego zbiornika. Czy stosuje się takie rozwiązanie.

Autor:  Adamspa [ 10 paź 2022, o 18:07 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Czy jacht szybrowy oprócz pływania po morzu , można zastosować na jeziorach. Pływanie po jeziorze z wysuniętym całkowicie szybrem może być niebezpieczne, a z szybrem całkowicie schowanym (wsuniętym do wnętrza kadłuba pod pokładem) , również niebezpieczne ze względu na podniesiony środek ciężkości jachtu.
Czy jest sens budowy jachtu uniwersalnego?
Czy lepiej stosować ogólną zasadę: jacht z balastem zewnętrznym bulbkilem lub szybrem tylko na morze i nie na jeziora , a jachty z balastem wewnętrznym lub z ciężkim mieczem tylko na jeziora i nie na morze.

Autor:  robhosailor [ 11 paź 2022, o 06:03 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Już dosyć dawno, bo chyba zaraz będzie 40 lat, w Polsce pojawiło się kilka popularnych jachtów z balastami podnoszonymi, ciężkimi mieczami szybrowymi itd. To były np. Sportina 595 i Spark 550, ale nie tylko one, bo jeszcze parę innych. Nawiązywały koncepcją, do jachtów francuskich i brytyjskich - łatwe do transportu, mogące wchodzić w płytkie zatoki, osiadać na osuchu.
Tam żeglowały po przybrzeżnym morzu, ale u nas, wtedy jeszcze, panowały poważne ograniczenia żeglugi morskiej małymi jachtami i większość z nich powstała do żeglugi śródlądowej.
Gdyby ich ciężkie miecze (balasty) szybrowe były szczególnie niebezpieczne, to jachty te nie uzyskałyby aż tak dużej popularności - tak sądzę.
Owszem, widziałem kiedyś, jak Sportina 595 weszła z impetem na mieliznę i doznała jakiejś awarii windy ciężkiego miecza szybrowego, co spowodowało kłopoty z zejściem z mielizny i później trudną naprawę, ale nie było takich wypadków wcale zbyt wiele.
Na morze, zaleca się stosowanie blokady ciężkiego szybrowego miecza w pozycji opuszczonej i podnoszenie go np. do transportu. Na śródlądziu, blokada jest rzadko stosowana, bo balast podnosi się często. itd. itd.

Autor:  slawosz [ 11 paź 2022, o 10:28 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Na zachodzie są konstrukcje z podnoszonym kilem. Jest to porządny odlew i waży kilkadziesiąt % masy całkowitej jachtu. Np Anderson 22, konstrukcja brytyjska, waży 1000 kg a kil 450 kg. Są to konstrukcje na morze, a opuszczany kil umożliwia trzymanie jachtu na osuchu i pływanie przy niskim stanie wody.

Autor:  Mir [ 11 paź 2022, o 12:52 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Miecz szybrowy, to nieco większy stres podczas pływania, ale kompensowany większą szybkością. I o to chyba chodzi. O regaty. Krótkie biegi i do portu. W turystyce jest inaczej, bo rejs trwa długo i pływania przybrzeżne są na porządku dziennym, więc zahaczyć o coś pod wodą można częściej, niż na głębokiej wodzie.

Obsługa szybra sprawia więcej kłopotu, gdy jest on balastem. A gdy jest to lekki miecz do wyścigów, to zupełnie inna bajka. Oczywiście wtedy balast jest ułożony na dnie i jest go więcej, niż w mieczu czy bulbie. Trzeba kalkulować.
Technika jest, jaka jest. Podnoszenie 100-200 kilogramowego szybra jest dużym wyzwaniem. Talia wielokrążków ciężko pracuje, kabestan, rolki kierunkowe itp. Duuużo liny potrzeba, a ta odkłada się pod nogami w kokpicie. Wersja z bębnem - kołowrotkiem umieszczonym w skrzyni wydaje się genialna i rozwiązuje poprzednie problemy. Winda elektryczna, to wyższa półka, trzeba znać sie na elektryce.

Szyber pracuje jak kil, gdy przywali o płyciznę, to tworzy się katapulta i załoga z kokpitu może wylądować w kabinie. Poobijana... Był taki przypadek na Sportince.
No i miecz słabo zabezpieczony da się utopić, bo jego ciężar przebija się przez otwór w dnie skrzyni mieczowej. Zgubić ciężki miecz na środku jeziora, to kiepski pomysł na pływanie.

Połączenie skrzyni mieczowej z dnem jest bardzo ważne. Sam laminat może okazać się niewystarczający w ekstremalnych warunkach żeglugowych. Śrubki M-ileś tam też elektryzują włosy na głowie, bo trzeba przewiercić kilkadziesiat małych otworków wokół skrzyni, a to też osłabia konstrukcję dna od strony wody.
Kadłub metalowy jest pozbawiony tych wad. Wspawana skrzynia tworzy z kadłubem monolit. Miecz w takiej skrzyni powinien pracować optymalnie.

Próbować trzeba.
:)

Autor:  Catz [ 11 paź 2022, o 20:26 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

slawosz napisał(a):
Na zachodzie są konstrukcje z podnoszonym kilem. Jest to porządny odlew i waży kilkadziesiąt % masy całkowitej jachtu. Np Anderson 22, konstrukcja brytyjska, waży 1000 kg a kil 450 kg. Są to konstrukcje na morze, a opuszczany kil umożliwia trzymanie jachtu na osuchu i pływanie przy niskim stanie wody.

Catz jest takim dziwolagiem, choc w skromniejszym procencie. Jak wszystko, ma to swoje zalety i wady.
Osuchow nie zna, ale to wygodne wychodzic na plaze bez moczenia majtek.
Catz

Autor:  Adamspa [ 24 paź 2022, o 10:32 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Czy końcówkę miecza szybrowego , można dociążyć balastem np. 20 albo 50 kg ? Pytanie powinienem kierować do konstruktora jachtu , ale Wasze uwagi zawsze jak najbardziej przydatne.
Ciężkie miecze obrotowe chyba raczej wymagają, dużo większej siły aby je podnieść , niż tej samej masy miecze szybrowe.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 24 paź 2022, o 12:31 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Adamspa napisał(a):
Ciężkie miecze obrotowe chyba raczej wymagają, dużo większej siły aby je podnieść , niż tej samej masy miecze szybrowe.
Czemu tak miałoby być? Byłoby to sprzeczne z elementarną fizyką.
I chyba masz na myśli pracę (a nie siłę). Silę używaną do podnoszenia miecza można łatwo zmniejszyć jakąś maszyną prostą (choćby talią).

Autor:  Adamspa [ 24 paź 2022, o 18:41 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Adamspa napisał(a):
Ciężkie miecze obrotowe chyba raczej wymagają, dużo większej siły aby je podnieść , niż tej samej masy miecze szybrowe.
Czemu tak miałoby być? Byłoby to sprzeczne z elementarną fizyką.
I chyba masz na myśli pracę (a nie siłę). Silę używaną do podnoszenia miecza można łatwo zmniejszyć jakąś maszyną prostą (choćby talią).


Zgadza się , można zastosować wielokrążek albo wciągarkę i będzie o wiele lżej podnieść miecz.

Załóżmy że mamy miecz obrotowy o masie 400kg i wymiarach np. długość 80cm i szerokość 40cm.
Jeżeli miecz jest pochylony pod kątem 45 stopni ,to wystarczy siła 2180N ,czyli 222kg aby go unieść.
Jeżeli miecz jest pochylony pod kątem 80 stopni, to już trzeba siły 23544N czyli 2400kg aby go unieść.

Załóżmy że mamy miecz obrotowy o masie 400kg i wymiarach np. długość 100cm i szerokość 20cm.
Jeżeli miecz jest pochylony pod kątem 45 stopni ,to wystarczy siła 10464N ,czyli 1066kg aby go unieść.
Jeżeli miecz jest pochylony pod kątem 80 stopni , to już trzeba siły 46107N czyli 4700kg aby go unieść.

Obliczenia przedstawiam poniżej, zasada mechaniki.

Jeżeli mamy miecz szybrowy o masie 400kg , to wystarczy siła 3924N czyli 400kg aby go podnieść , ponieważ miecz szybrowy działa zawsze w pionie , a miecz obrotowy zmienia swój kąt pochylenia i dlatego zmienia się działająca siła aby go unieść, ale za to jest komfort użytkowania , uderzając np. o dno jeziora nie uszkodzi się jachtu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autor:  Stara Zientara [ 24 paź 2022, o 19:00 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Przecież nie trzeba ciągnąć miecza pionowo do góry.

Widziałeś kiedyś Omegę? :rotfl:

Autor:  Adamspa [ 24 paź 2022, o 19:54 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Nie ma to znaczenia , naprężenie w samej linie jest takie same. :rotfl:

Autor:  Stara Zientara [ 24 paź 2022, o 20:08 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Mylisz się

Autor:  Adamspa [ 24 paź 2022, o 20:17 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Udowodnij to.

Autor:  Ognisty Szkwał [ 24 paź 2022, o 20:38 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Adamspa napisał(a):
Nie ma to znaczenia , naprężenie w samej linie jest takie same.

I tak i nie.
Błędem w tym przykładzie ukazanym powyżej jest kierunek siły działającej akurat wg rysunków pionowo do góry, co przy końcu podnosezenia "w tym konkretnym przypadku" sprawia że trzeba urzyc zbyt dużej siły względem osi obrotu podnoszonego ciężaru. I tu tkwi problem.
Stara Zientara napisał(a):
Mylisz się

Nie tak do końca - zależy od założeń.
Adamspa napisał(a):
Udowodnij to.

Powyżej.

Autor:  Adamspa [ 24 paź 2022, o 21:06 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Siła A musi być skierowana ogólnie do góry aby podnieść miecz , jeżeli będzie pod kątem to też może być . Siła A nie może być skierowana w dół.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 24 paź 2022, o 21:10 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Adamspa napisał(a):
Jeżeli miecz jest pochylony pod kątem 45 stopni ,to wystarczy siła 2180N ,czyli 222kg aby go unieść.
Jeżeli miecz jest pochylony pod kątem 80 stopni, to już trzeba siły 23544N czyli 2400kg aby go unieść
Zmień punkt zaczepienia fału...

Autor:  Adamspa [ 24 paź 2022, o 21:23 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Muszę przemyśleć takie ustawienie liny
Obrazek
prawdopodobnie siły do podnoszenia miecza (w końcowym etapie) się zmniejszą.

Autor:  Ognisty Szkwał [ 24 paź 2022, o 21:24 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Adamspa napisał(a):
Siła A musi być skierowana ogólnie do góry aby podnieść miecz

Przy poprawnej konstrukcji, czyli stechiometrycznej, czyli takiej czysto teorytycznej, siła A powinna w tym konkretnym przypadku działać po stycznej do okręgu z osią obrotu w punkcie podparcia (pierwszy rysunek). Dlatego błędnym jest założenie, że siła ma ciągnąć miecz "pionowo do góry" w tym konkretnym przypadku. Bo można wszystko, ale czy powinno się tak projektować dla ergonomii używania?

Autor:  Stara Zientara [ 24 paź 2022, o 21:54 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Przy ruchu obrotowym należy porównywać momenty, a nie siły. Aby uzyskać optymalny efekt należy odpowiednio dobrać punkt przyłożenia siły (mocowania liny) i kąt jej działania.

Powtórzę pytanie. Widziałeś Omegę?

Autor:  Ognisty Szkwał [ 25 paź 2022, o 10:49 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Stara Zientara napisał(a):
Przy ruchu obrotowym należy porównywać momenty, a nie siły.

Się zgadza, ale w tym konkretnym przypadku, przy założeniu jak wyżej napisałem, do pokonania tych momentów i tak bedzie trzeba wyliczyć siłę działającą/przyłożą do końca liny, jaką trzeba żeby pokonać opór materii.
Ale poza tym tak.

Autor:  Adamspa [ 25 paź 2022, o 15:47 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Obliczyłem z układem liny nie pionowej ale pod kątem , tak jak jest na powyższym rysunku (nie wiem dlaczego się już nie wyświetla i pisze że jest zdjęcie niedostępne). Czyli obliczenia dotyczą równowagi dwóch przeciwstawnych momentów, tak jak pisał Ognisty Szkwał i Stara Zientara. Teraz przy kącie 80° pochylenia miecza obrotowego , siła podnoszenia miecza jest dużo mniejsza.
Miecz obrotowy 400kg , długość 80cm , szerokość 40cm
Kąt pochylenia miecza obrotowego 45° , siła podnoszenia miecza 4641N = 473kg
Kąt pochylenia miecza obrotowego 80°, siła podnoszenia miecza 4261 N = 434kg
Chyba już jest wszystko dobrze i wątek mi się wyjaśnił.

Autor:  Adamspa [ 31 paź 2022, o 18:59 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Mir napisał(a):
Miecz szybrowy, to nieco większy stres podczas pływania, ale kompensowany większą szybkością. I o to chyba chodzi. O regaty. Krótkie biegi i do portu. W turystyce jest inaczej, bo rejs trwa długo i pływania przybrzeżne są na porządku dziennym, więc zahaczyć o coś pod wodą można częściej, niż na głębokiej wodzie.

Obsługa szybra sprawia więcej kłopotu, gdy jest on balastem. A gdy jest to lekki miecz do wyścigów, to zupełnie inna bajka. Oczywiście wtedy balast jest ułożony na dnie i jest go więcej, niż w mieczu czy bulbie. Trzeba kalkulować.
Technika jest, jaka jest. Podnoszenie 100-200 kilogramowego szybra jest dużym wyzwaniem. Talia wielokrążków ciężko pracuje, kabestan, rolki kierunkowe itp. Duuużo liny potrzeba, a ta odkłada się pod nogami w kokpicie. Wersja z bębnem - kołowrotkiem umieszczonym w skrzyni wydaje się genialna i rozwiązuje poprzednie problemy. Winda elektryczna, to wyższa półka, trzeba znać sie na elektryce.

Szyber pracuje jak kil, gdy przywali o płyciznę, to tworzy się katapulta i załoga z kokpitu może wylądować w kabinie. Poobijana... Był taki przypadek na Sportince.
No i miecz słabo zabezpieczony da się utopić, bo jego ciężar przebija się przez otwór w dnie skrzyni mieczowej. Zgubić ciężki miecz na środku jeziora, to kiepski pomysł na pływanie.

Połączenie skrzyni mieczowej z dnem jest bardzo ważne. Sam laminat może okazać się niewystarczający w ekstremalnych warunkach żeglugowych. Śrubki M-ileś tam też elektryzują włosy na głowie, bo trzeba przewiercić kilkadziesiat małych otworków wokół skrzyni, a to też osłabia konstrukcję dna od strony wody.
Kadłub metalowy jest pozbawiony tych wad. Wspawana skrzynia tworzy z kadłubem monolit. Miecz w takiej skrzyni powinien pracować optymalnie.

Próbować trzeba.
:)



To może jakimś rozwiązaniem (nie wiem czy słusznym) , byłby przykręcany bulbkil długi na morze , a krótki na jeziora?
Obrazek

Może finkil będzie miał stosunkowo nieduże zanużenie i swoją uniwersalność.
Obrazek

Czy możesz poradzić również co do falszkila.

Czy dobrym rozwiązaniem zamiast podnoszenie ciężkiego miecza obrotowego lub ciężkiego miecza szybrowego , byłoby zastosowanie lżejszego balastu zamocowanego na zawiasach na końcu miecza i podnoszonego linką.
Obrazek

Zauważyłem również że są jachty mieczowe , z ciężkim balastem wewnętrznym. Masa całkowita takich jachtów to np. 2400kg. Jachty polecane na śródlądzie i morze, choć żeglarze pisali ,że trzeba częściej zwracać uwagę na warunki pogodowe na morzu. Czyli wynikałoby że jachty np. z bulbkilem i może finkilem oraz falszkilem są bezpieczniejsze?

Czy możesz Ty ( jak również inni żeglarze) poradzić co wybrać.
Za wszelkie informacje dziękuje.

Autor:  bury_kocur [ 1 lis 2022, o 00:22 ]
Tytuł:  Re: Wybór: jacht, motorówka, łódź.

Adamspa napisał(a):
Czy lepiej stosować ogólną zasadę: jacht z balastem zewnętrznym bulbkilem lub szybrem tylko na morze i nie na jeziora , a jachty z balastem wewnętrznym lub z ciężkim mieczem tylko na jeziora i nie na morze.


Adamspa napisał(a):
jak również inni żeglarze) poradzić co wybrać.


Po latach pływania zarówno na jeziorach a potem na morzu - uważam, że coś jest zbyt uniwersalne to jest generalnie do d... znaczy do chrzanu - to tak delikatnie mówiąc.

Dziś po wielu latach żeglugi tylko po morzu ostatnią rzeczą jaką bym robił to żeglował po tym akwenie innym jachtem niż TYLKO i wyłącznie kilerem ze stałym kilem.

A na jeziorach nie żegluję to się nie wypowiadam.

Także morze = jak dla mnie TYLKO stały kil i kropka.

Strona 6 z 7 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/