Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 kwi 2024, o 19:03




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 mar 2024, o 15:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Czy jest możliwe użycie drona do obserwacji rejonu żeglugi, i czy przepisy miejscowe w zależności od rejonu żeglugi np. rezerwaty nie zabraniają użycia drona dla poprawy bezpieczeństwa żeglugi?!

Na filmiku jest trudne wejście do laguny Maupiti Polinezja Francuska, i skipper dokonuje wstępnej obserwacji z drona ...


Loty dronów nad rezerwatami przyrody-stanowisko Ministerstwa Infrastruktury
Loty dronów nad rezerwatami przyrody to „delikatny temat”. O ile nad parkami narodowymi zostały stworzone strefy lotnicze z ograniczeniami (R) i decyzję od możliwości lotów BSP podejmuje dyrekcja parków, tak rezerwaty przyrody nie podlegają pod takie regulacje. Jednocześnie w wybranych artykułach Ustawy Prawo lotnicze oraz w pierwszym Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące znajdziemy wspólne zapisy o minimach wysokości przelotów statków powietrznych z napędem nad parkami narodowymi i rezerwatami, które następnie zostały usunięte z rozporządzenia, a pozostały w ustawie. Jak ostatecznie sprawa wygląda z punktu widzenia prawa lotniczego?
https://www.swiatdronow.pl/loty-dronow- ... astruktury

Rezerwat Jacques-Yves Cousteau Guadeloupe


Moje zdjęcie ma na celu przyciągnięcie uwagi;)
Załącznik:
Kraiby Barracuda.jpg
Kraiby Barracuda.jpg [ 76.72 KiB | Przeglądane 964 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2024, o 17:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Czy jest możliwe użycie drona do obserwacji rejonu żeglugi, i czy przepisy miejscowe w zależności od rejonu żeglugi np. rezerwaty nie zabraniają użycia drona dla poprawy bezpieczeństwa żeglugi?!


Byłbym ostrożny BARDZO, w kontekście morskiej żeglugi poza krajem bandery, bo:
Artykuł 19 Znaczenie terminu "nieszkodliwy przepływ"
1. Przepływ jest nieszkodliwy dopóty, dopóki nie narusza pokoju, porządku publicznego lub bezpieczeństwa państwa nadbrzeżnego. Taki przepływ powinien odbywać się zgodnie z niniejszą konwencją oraz innymi normami prawa międzynarodowego.
2. Przepływ obcego statku uważa się za naruszający pokój, porządek publiczny lub bezpieczeństwo państwa nadbrzeżnego, jeżeli statek podejmuje na morzu terytorialnym jakiekolwiek z niżej wymienionych działań, polegających na:
[...]
(e)
czynnościach, w wyniku których następuje start, lądowanie lub przyjęcie na pokład jakiegokolwiek statku powietrznego;

Co ma zresztą odzwierciedlenie w naszej ustawie:
Art. 8. Przepływ uważa się za nieszkodliwy dopóty, dopóki nie zagraża pokojowi, porządkowi publicznemu lub bezpieczeństwu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 9. Przepływ uważa się za zagrażający pokojowi, porządkowi publicznemu lub bezpieczeństwu Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli obcy statek lub okręt wojenny podejmuje na morzu terytorialnym działania polegające na:
[...]
5) startowaniu, lądowaniu lub przyjmowaniu na pokład jakiegokolwiek statku powietrznego;
, więc zapewne w ustawodawstwie innych krajów jest podobnie.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2024, o 19:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ustawa o obszarach morskich RP i a.m.i z dnia 21 marca 1991 r. napisał(a):
Art. 8. Przepływ uważa się za nieszkodliwy dopóty, dopóki nie zagraża pokojowi, porządkowi publicznemu lub bezpieczeństwu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 9. Przepływ uważa się za zagrażający pokojowi, porządkowi publicznemu lub bezpieczeństwu Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli obcy statek lub okręt wojenny podejmuje na morzu terytorialnym działania polegające na:
[...]
5) startowaniu, lądowaniu lub przyjmowaniu na pokład jakiegokolwiek statku powietrznego;

Może z rozwojem technologii to prawo powinno być zmienione na korzyść poprawy bezpieczeństwa żeglugi-turystycznej?
Artykuły/nie nowe z netu...
https://safety4sea.com/drones-can-contr ... -shipping/
https://www.rivieramm.com/news-content- ... lity-61293

Edit
oraz
https://infosecurity24.pl/bezpieczenstw ... w-morskich

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2024, o 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Może z rozwojem technologii, to prawo powinno być zmienione, na korzyść poprawy bezpieczeństwa żeglugi-turystycznej?

Sądzę, że:
1. Bardziej bezpieczeństwo żeglugi turystycznej zwiększy łatwy, on-linowy, bezpłatny dostęp do aktualnych i wysokiej jakości map i innych pomocy nawigacyjnych.

2. Wykorzystanie dronów w żegludze turystycznej ogranicza się (póki co) do zadań dokumentalno-rozrywkowych. Przy dobrej pogodzie wyobrażam sobie użycie drona do "rozpoznania", ale w ograniczonym zakresie: zajętość miejsc w marinie, kolejka, przed śluzą... Nie dowiem się niczego o głębokości, prądzie. O zafalowaniu też się nie dowiem, bo:

3. Użycie drona (w zasięgu finansowym żeglarza turystycznego) jest ograniczone, najbardziej przez warunki meteo - przede wszystkim siłą wiatru i widzialnością (noc, mgła, opad). W warunkach "trudnych" (wiatr, mgła, noc) - czyli właśnie wtedy, gdy dodatkowa pomoc byłaby najbardziej cenna - albo drona nie użyjesz, albo nic nie zobaczysz.

4. Funkcja automatycznego powrotu do miejsca startu w razie utraty łączności (return to Home) jest fajna, ale... nie na jachcie... :roll:

5. Do zalecanych maksymalnych prędkości wiatru w przypadku startu (i lądowania) z/na pokład jachtu zastosowałbym współczynnik bezpieczeństwa rzędu 3 (dzieląc zalecaną wartości przez współczynnik) https://flystore.pl/jaka-jest-maksymaln ... nia-dronem Czyli otrzymujemy dla "średnich" dronów jakieś 12 km/h = 3,5 m/s = 2'B

6. Nieszkodliwy przepływ to uosobienie pewnej "gościnności", czy może "uprzejmości". Nie wiem czy chciałbym aby obywatel dowolnego kraju na pokładzie jachtu dowolnej bandery (tu wstaw sobie nację której nie lubisz :roll: ) miał prawo, wchodząc do Świnoujścia, wypuścić drona, który przeleci na terminalem LNG (szczególnie gdy Ku Morzu zamknięta)

PS. Lądowych droniarzy obowiązują strefy zakazane, zwizualizowane np: https://dronemap.pansa.pl/

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2024, o 23:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Dzieki!
Bo mam zamiar wysylac przed soba drona idac turystycznie na codzienne zakupy - nigdy nie wiadomo....
Catz Tez Nowoczesny

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2024, o 12:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Sądzę, że:
1. Bardziej bezpieczeństwo żeglugi turystycznej zwiększy łatwy, on-linowy, bezpłatny dostęp do aktualnych i wysokiej jakości map i innych pomocy nawigacyjnych.

2. Wykorzystanie dronów w żegludze turystycznej ogranicza się (póki co) do zadań dokumentalno-rozrywkowych. Przy dobrej pogodzie wyobrażam sobie użycie drona do "rozpoznania", ale w ograniczonym zakresie: zajętość miejsc w marinie, kolejka, przed śluzą... Nie dowiem się niczego o głębokości, prądzie. O zafalowaniu też się nie dowiem, bo:

3. Użycie drona (w zasięgu finansowym żeglarza turystycznego) jest ograniczone, najbardziej przez warunki meteo - przede wszystkim siłą wiatru i widzialnością (noc, mgła, opad). W warunkach "trudnych" (wiatr, mgła, noc) - czyli właśnie wtedy, gdy dodatkowa pomoc byłaby najbardziej cenna - albo drona nie użyjesz, albo nic nie zobaczysz.

4. Funkcja automatycznego powrotu do miejsca startu w razie utraty łączności (return to Home) jest fajna, ale... nie na jachcie...

5. Do zalecanych maksymalnych prędkości wiatru w przypadku startu (i lądowania) z/na pokład jachtu zastosowałbym współczynnik bezpieczeństwa rzędu 3 (dzieląc zalecaną wartości przez współczynnik) https://flystore.pl/jaka-jest-maksymaln ... nia-dronem Czyli otrzymujemy dla "średnich" dronów jakieś 12 km/h = 3,5 m/s = 2'B

6. Nieszkodliwy przepływ to uosobienie pewnej "gościnności", czy może "uprzejmości". Nie wiem czy chciałbym aby obywatel dowolnego kraju na pokładzie jachtu dowolnej bandery (tu wstaw sobie nację której nie lubisz ) miał prawo, wchodząc do Świnoujścia, wypuścić drona, który przeleci na terminalem LNG (szczególnie gdy Ku Morzu zamknięta)

PS. Lądowych droniarzy obowiązują strefy zakazane, zwizualizowane np: https://dronemap.pansa.pl/


Świat się nie zatrzymał przed tablicami zakaz fotografowania, i zapewne nie ma już żeglarzy, którzy żeglują bez elektroniki wyłącznie na sekstans albo na czuja, a postęp technologiczny jest zdumiewający w wielu dziedzinach, w tym w kwestii zastosowania dronów, i zapewne nie tylko w celach dokumentalno-rozrywkowych czego mogę być pewien. Natomiast w kwestii zasięgu finansowego żeglarza turystycznego nie podejmuję żadnej oceny, gdyż często bywa zupełnie inaczej niż wtedy kiedy oceniamy kogoś po wyglądzie, albo stosujemy złą, i własną miarę.

Być może są albo mogą być drony pływające z echosondą, które podczas swojej żeglugi mogą aktualizować mapy nawigacyjne czy wykonywać mapy batymetryczne i zbierać informacje, i te które są testowane, mogą mieć szerokie zastosowanie w tym cywilne, i równoległe/ obok nawigacji pokładowej na jachcie


Drony wodoodporne https://www.youtube.com/watch?v=zQbql2ELdCs , i takie które mają dobre parametry z powodzeniem mogły by być używane na jachcie https://swellpro-uk.co.uk/products/spla ... DQNkUEU0Kw



Na tym filmiku gość opisuje jak używać drona z jachtu podczas żeglugi, i na co zwrócić uwagę...

Jeden z jego filmików podczas żeglugi...


Natomiast w kwestii obaw zastosowania drona do czynności terrorystycznym lub zakazanych w tym filmowania obiektów strategicznych np. terminalu LNG , to jestem pewien, że filmowanie i zbieranie materiałów z lądu przy użyciu drona jest pozbawione dużego ryzyka namierzenia dla filmującego niż tego, który znajduje się na jachcie albo łodzi motorowej.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2024, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Świat się nie zatrzymał przed tablicami zakaz fotografowania

Jakimi tablicami? "Zakaz fotografowania" w PL nie obowiązuje od ~20 lat. Nawet obecnie po znowelizowaniu ustawy o obronie ojczyzny (dodanie durnego przepisu o zakazie) zakaz ten nie obowiązuje (bo nie ma określonego wzoru tablicy). Nie będę zarzucał forum filmikami z YT, ale kanał Audyt obywatelski ma sporo materiału "w tym temacie". A poza Polską? jest różnie, w GB i USA - lepiej (szukaj w YT "Citizen audit")
Wojciech napisał(a):
Być może są albo mogą być drony pływające z echosondą, które podczas swojej żeglugi mogą aktualizować mapy nawigacyjne czy wykonywać mapy batymetryczne i zbierać informacje, i te które są testowane, mogą mieć szerokie zastosowanie w tym cywilne, i równoległe/ obok nawigacji pokładowej na jachcie
Na to zacytuję:
Do tej pory tylko kilka państw wyraziło swoją zgodę na wykonywanie pomiarów głębokości na wszystkich swoich wodach, jednak zwykle z obowiązkiem informowania swojej krajowej służby hydrograficznej o dokonywaniu takich pomiarów i przekazania kopii wyników. Niekiedy zgoda taka obejmuje tylko wody EEZ (a nie morze terytorialne*), niekiedy zaś wymagana jest zgoda na wykonywanie pomiarów wielowiązkowych. Ogólnie przeważa pogląd, że to krajowe służby hydrograficzne muszą kontrolować wszelkie działania pomiarowe na wodach podlegających krajowej jurysdykcji; ponoszą przy tym odpowiedzialność za batymetrię wykorzystywaną dla celów kartografii morskiej i bezpieczeństwa żeglugi.
-----------
*) Batymetria na wodach terytorialnych jest na ogół informacją niejawną, w związku z czym pomiary batymetryczne prowadzone przez inne niż krajowe instytucje hydrograficzne mogą być prawnie zabronione.

Więc tu też byłbym ostrożny (nie tylko na wodach Morza Czarnego) :-? !

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2024, o 13:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Wojciech napisał(a):
Świat się nie zatrzymał przed tablicami zakaz fotografowania

Jakimi tablicami? "Zakaz fotografowania" w PL nie obowiązuje od ~20 lat.

Nie zrozumiałeś. Tu odniosłem się do zmian technologicznych jakie nastąpiły od czasu kiedy wisiały tablice z zakazem fotografowania.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
*) Batymetria na wodach terytorialnych jest na ogół informacją niejawną, w związku z czym pomiary batymetryczne prowadzone przez inne niż krajowe instytucje hydrograficzne mogą być prawnie zabronione.

Więc tu też byłbym ostrożny (nie tylko na wodach Morza Czarnego)

Nie tylko wędkarze, ale również rybacy i nie rzadko korzystający z jachtów i łodzi motorowych mają na pokładzie sprzęt, echosondy np. Lowrance https://lowrance.com.pl , Garmina https://www.garmin.com/pl-PL/ , przy pomocy których uzyskują mapy batymetryczne akwenów zapisując je w systemie.
Z netu przykład słabej jakości z tym, że występują z dobrą jakością pomiaru
http://www.fishscan.pl/2020/07/30/batym ... iem-drona/
https://allegro.pl/oferta/jezioro-wasos ... 7401381840

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2024, o 13:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Nie tylko wędkarze, ale również rybacy i nie rzadko korzystający z jachtów i łodzi motorowych mają na pokładzie sprzęt, echosondy np. Lowrance https://lowrance.com.pl , Garmina https://www.garmin.com/pl-PL/ , przy pomocy których uzyskują mapy batymetryczne akwenów zapisując je w systemie.

1. Wiem. Napisałem co o tym sądzi (upraszczając, bo zapewne nie całe) BHMW. Nie muszę pisać, że nie zawsze się z nimi zgadzam? :mrgreen: Po prostu (jak napisałem): byłbym ostrożny (postudiował przepisy, popytał)
2. Twoje przykłady dotyczą jezior. To nie są wody terytorialne.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2024, o 13:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13386
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Twoje przykłady dotyczą jezior. To nie są wody terytorialne.

To tylko przykład, że na przykładowym sprzęcie można wykonać mapy batymetryczne.
Jak trafię na amatorskie mapy wód terytorialnych, to podrzucę

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2024, o 13:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Jak trafię na amatorskie mapy wód terytorialnych, to podrzucę
Tu czy BHMW? :rotfl:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 190 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL