Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 00:33




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 19:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
kurcze ciągle się nad ta kwestia zastanawiam...
Na moim ostatnim rejsie w ciągu ostatnich kilku dni mieliśmy dość niefajna pogodę. Wiatr 7-8B w porywach do 9B halsowalismy sie wiec chodziło o to by iść jak najostrzej. na pokładzie pozostało 2 osoby załogi plus kapitan (który oczywiście głównie przebywał w nawigacyjnej co godzinę pozycje zaznaczał wszytko pilnował etc). Płynęliśmy na foczku i to dość mocno zarefowani (zważywszy na moje umiejętności i moja sile w reku coby utrzymać ster) i strasznie mnie to denerwowało bo każda fala większa na maksa wyhamowywała jacht. jacht leciutki regatowy wiec nie jakaś ciężka skorupa. tak się zastanawiam jak powinnam wtedy sterować coby nie było takich akcji tracenia prędkości (utrata prędkości= zero sterowności co dla mnie było trochę niebezpieczne), nie mówicie mi o stawianiu grota bo mieliśmy tylko 2 osoby z załogi na pokładzie w tym jedna dziewczyna (ja ) wiec gdyby coś się działo obawiam się ze byłby problem z jego zrzuceniem. Poza tym nie wiedzieliśmy czy wiatr nagle nie zacznie jeszcze bardziej szaleć...
Po kilku godzinach walki zauważyłam ze dobra opcją jest łapanie prędkości na gorze fali- hmn ostrzenie lecz później za każdym razem kiedy fala przeszła i było wielkie ŁUUUP ( jacht spadał fali zresztą ja z jachtu tez:p) sie praktycznie zatrzymuje wiec znowu musiałam odpadać i tak w kolko..

ponieważ jesteście tacy mądrzy i macie do mnie cierpliwość powiedzcie mi proszę jak ja powinnam w takich warunkach płynąc coby płynąć (nie zatrzymywać się ciągle)


Ostatnio edytowano 19 wrz 2009, o 21:00 przez Anonymous, łącznie edytowano 7 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Ciekawe pytanie sam chciałbym wiedzieć jak to jest w praktyce bo teorię to znam z książki J. Kulińskiego "Praktyka bałtycka na małym jachcie". Do pobrania na tej stronie za zgodą autora :wink:
Założyłem, że jeśli lekki jacht regatowy to będzie się zachowywał jak mały jacht turystyczny.

Zapomniałem dodać że nas interesuje dział "Technika żeglowania" od str. 85 Pdf-u.

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 20:32 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Katrine napisał(a):
Po kilku godzinach walki zauważyłam ze dobra opcją jest łapanie prędkości na gorze fali- hmn ostrzenie lecz później za każdym razem kiedy fala przeszła i było wielkie ŁUUUP ( jacht spadał fali zresztą ja z jachtu tez:p) sie praktycznie zatrzymuje wiec znowu musiałam odpadać i tak w kolko..


Żeby uniknąć wielkiego ŁUUUP (płaskie dno na regatówkach) trzeba na szczycie fali odpaść :)

Pod falę trzeba podjeżdżasz dość ostro na wiatr. Współczesne "wydmuszki" mają dzioby o dużej wyporności i taki dziobek niesiony w górę na fali trafia tam na grzywacza, więc najlepiej żeby przeszedł go w miarę bezboleśnie będąc ustawionym prostopadle. W tym też momencie (na szczycie fali) najlepiej jest wyraźnie skręcić sterem i odpaść, żeby łagodnie, obłem burty, zsuwać się po fali nabierając prędkości. Potem znów podostrzyć pod kolejną "górkę" i tak w kółeczko :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
taaak już to widzę jakbym coś takiego zrobiła (odpadła na szczycie fali) to obawiam się ze jeszcze bokiem bym się do fali ustawiła a wtedy następna fala mogłaby mnie przykryć no nie mogę no aż tak źle mi życzysz :p czym tak bardzo zawiniłam???? :) nie wiem dla mnie ten pomysł wydaje się niebezpieczny :) w zupełności mi się nie podoba :p

a tak poza tym jedyna komendę jaka dostałam od kapitana jak powiedziałam było "Kasiu proszę Cie jak najostrzej" czy jakbym tak robiła nie traciłabym wysokości jeszcze bardziej?
dodam ze i tak płynęliśmy na jednym zarefowanym foku i naprawdę cholernie ciężko mi się ostrzyło ten jacht cały czas odpadał nawet jak ster trzymałam na zero...miałam tak poprostu tracić to o co tak walczyłam :P chodź z 2 strony jak straciłam predkosc to jeszcze więcej wysokości straciłam :p ech i tak źle i tak niedobrze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 21:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
A mnie ciekawi co to za łódeczka regatowa była :?:

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 21:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
toż już kiedyś ją pokazywałam

http://www.mist-jacht.pl/strona.php?page=1


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 21:46 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Katrine napisał(a):
taaak już to widzę jakbym coś takiego zrobiła (odpadła na szczycie fali) to obawiam się ze jeszcze bokiem bym się do fali ustawiła a wtedy następna fala mogłaby mnie przykryć

Chciałabyś ;)

Bokiem do fali ustawi Cię jeśli stracisz prędkość, zresztą sama o tym pisałaś. Wtedy ster nie działa i fala + wiatr robią z jachtem co chcą dopóki nie odzyska prędkości, a co za tym idzie sterowności. Prędkości nabierasz skręcając nieco na szczycie fali i zjeżdżając z niej pełniej - jak narciarz na stoku. Zanim dojedziesz do doliny fali, będziesz miała jej na tyle, żeby wyostrzyć pod następne zbocze i łagodnie je przejechać.
Katrine napisał(a):
czy jakbym tak robiła nie traciłabym wysokości jeszcze bardziej?

Zależy od umiejętności sternika :) Na pewno trochę się traci, ale nie tak dużo. Zauważ, że odpadasz zjeżdżając z fali, ale pod górę wjeżdżasz ostrzej. Płynąc pod wysoką falę nie da się utrzymać wielkości dryfu jak na gładkiej wodzie, to jest niewykonalne niezależnie od metody. Natomiast jeśli co chwilę jacht będzie się zatrzymywał, ustawiał burtą i jechał półwiatrem dopóki znów nie zacznie reagować na ster, to z pewnością utrata wysokości będzie bardzo duża. Metoda ostrzenia i odpadania ma jeszcze tę zaletę, że jest wygodniejsza dla załogi, bo sternik z wyczuciem uzyskuje efekt płynnego i łagodnego przechodzenia fal, zamiast walenia dnem w wodę i cyklicznych wstrząsów przy uderzeniu bałwana o jacht.

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
żebym jeszcze ja rozumiała to co ty do mnie mówisz to byłoby lux:)
eeech ale ja nie wiem czy zdążyłabym to wszytko zrobić jak to czasowo wygląda toż ta fala nie byla taka duża:p
ja to tak rozumiem: dostaje fale ostrze i później w ostatniej chwili lekko odpadam coby jakby fale mieć pod katem prostym a później łapie prędkość (odpadam leciutko) i znowu ostrze

czyli moim jedynym błędem było to ze nie odpadałam tam na samym szczycie? -nie wiem czy dobrze rozumiem wole się upewnić?- jak tak to jestem z siebie dumna :p


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 22:29 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Podsumujmy zatem naszą sprytną strategię :)

1. jesteś w dolinie fali (jeśli nie jesteś - poczekaj, zaraz będziesz ;) ):

robisz ruch sterem i idziesz ostrym bajdewindem pod falę.

2. jesteś na szczycie fali:

robisz ruch sterem i idziesz pełnym bajdewindem w dół fali.

3. patrz punkt 1.

Cytuj:
czyli moim jedynym błędem było to ze nie odpadałam tam na samym szczycie?

IMHO to powodowało, że "kłapałaś" dziobem w zbocze fali, zamiast w tym momencie zjechać z niego łagodnie :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 22:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
PROTEST właśnie ze nie!!! ja dokładnie tak robiłam! ostrzyłam wchodząc na fale i odpadałam schodząc ostry pełny ostry pełny i co??? i i tak było Łuuuuup!!!!!!! teraz to juz nic nie wiem:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 22:51 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czyli terapia dobra, tylko pacjent nie przeżył. Bywa i tak :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 23:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
spadaj jak ty tak ze mną to ja tez mogę :p

nie dostaniesz filmu kara musi być! :) a już chciałam wysłać :p


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 23:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2007, o 12:20
Posty: 396
Lokalizacja: Chełm, Warszawa
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: brak
Katrine napisał(a):
toż już kiedyś ją pokazywałam

http://www.mist-jacht.pl/strona.php?page=1

Też pływałem na MIST. Jacht brał udział w regatach Fastnet'79.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 23:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
no no super jachcik :) się w nim zakochałam :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 23:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2007, o 12:20
Posty: 396
Lokalizacja: Chełm, Warszawa
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: brak
Katrine napisał(a):
no no super jachcik :) się w nim zakochałam :)

jachcik super tak samo jak kapitan łodzi, Zbychu


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 23:51 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Katrine napisał(a):
spadaj jak ty tak ze mną to ja tez mogę :p

No co? Tak bywa, serio :) Płaskodenne regatówki tak mają, o Cetusach już kilka razy słyszałem i miałem nawet okazję przekonać się o tym na jednym.
A teraz się nie ociągaj i film :)
m.a.j.o.r napisał(a):
Też pływałem na MIST. Jacht brał udział w regatach Fastnet'79.

Czy MIST swego czasu nie chodził w czarterze? Coś mi się o uszy obiło, ale nie jestem pewien.

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 23:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2007, o 12:20
Posty: 396
Lokalizacja: Chełm, Warszawa
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: brak
Chyba nie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2009, o 23:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
hmn ale ja muszę ocenzurować ten film no :P to nie tak szybko ty byś chciał tak od razu?!

są jakieś stare ogłoszenia w necie odnosnie czarteru wiec chyba tak :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2009, o 00:09 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Hm, faktycznie byl i nie byl w czarterze. Czyli niby byl, ale ze skiperem :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2009, o 00:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
czy te twoje odpowiedzi zawsze są takie pogmatwane ze ciężko zrozumieć:) nawet z prostego zdania takie skomplikowane zrobiłeś.... nie ta pora:) to nie pora na myślenie :P chyba mi juz to ciężko idzie :) zmartwię was bo mam następne pytanie ale to chyba już jutro :)dziś wymiękam:P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2009, o 00:19 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nowe pytanie to może w nowym temacie, bo w tym już chyba(?) wyczerpaliśmy wątek :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2009, o 00:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
chyba śnisz:P to ma być wyczerpany watek??? :P
celowo nadałam mu taki tytuł bo jest jeszcze jedno pytanie chcialabym byście mi jeszcze rozpracowali żeglugę jak wiatr jest z 2 strony to znaczy jak się z wiatrem płynie najlepiej baksztagiem bo tak płynęłam na pierwszym rejsie przez ta ławice? jak tam na tych falach trza sie zachowywać? bo ja to zupełnie na odwrót wtedy... tylko proszę mi mówić językiem dla mnie zrozumiałym :) Grzesiu chyba to przeszkoliłeś podczas ostatniego swojego wyjazdu wiec dajesz:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2009, o 18:44 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja, a czemu ja? :)

Są tutaj na forum ludzie (nie będę palcem pokazywać), którzy pływali po morzach kiedy ja jeszcze dziobu od rufy nie odróżniałem :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2009, o 19:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
jak chcesz dalej prowadzić dyskusje apropo kambuza to lepiej zrób dobry wykład w innym wypadku ani mi się śni :P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2009, o 14:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
gf
takich staruszków to tu chyba nie ma, albo sie nie przyznają:)

katrine:
bo sterowac trzeba umieć:) ale teorię znasz, a reszta to trening. Więcej pływaj :D

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2009, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
no właśnie problem w tym ze nie znam teorii:P próbuje się doprosić od Grzesia wykładu ale on oporny jest :P
zawsze mozesz go zastąpić :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2009, o 21:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Przecież Grzesio już Ci napisał jak powinno się sterować na fali - w 10 poście! :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2009, o 21:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Maar ale mi teraz chodzi jak wiatr z 2 strony wieje? tam była zegluga na wiatr a jak sie płynie z wiatrem to chyba inaczej jest nie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2009, o 21:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2007, o 12:20
Posty: 396
Lokalizacja: Chełm, Warszawa
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: brak
Katrine napisał(a):
Maar ale mi teraz chodzi jak wiatr z 2 strony wieje? tam była zegluga na wiatr a jak sie płynie z wiatrem to chyba inaczej jest nie?

Generalnie chodzi oto żeby z fali spływać wzdłuż (bokiem), coś na wzór serferów. Ot cała filozofia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2009, o 22:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Podepnę się pod temat. Ponieważ na morzu w trudniejszych warunkach pływałem niezbyt wiele, raz tylko zdarzyło mi się prowadzić łódkę półwiatrem, bokiem do fali.
Fala była nie większa niż 4 m i ponieważ przechyły były akceptowalne, to utrzymywałem taki kurs.
Zastanawiam się, jak należałoby płynąć półwiatrem przy większej (bardziej stromej) fali. Wydaje mi się, że trzeba by na zmianę płynąć baksztagiem i pełnym bajdewindem, aby uniknąć nadmiernych przechyłów. Mógłby to skomentować ktoś z Kolegów mających doświadczenie "w temacie"?

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL