Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 00:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 wrz 2009, o 16:17 

Dołączył(a): 24 wrz 2009, o 15:21
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Żegluje na katamaranie od roku. Mój cat to Topcat K1 czyli coś jak bezmieczowe Tornado. Myślałem o czymś takim z kumplem sternikiem od kilku miesięcy. Co o tym sądzicie? Jak to jest z tym portem na helu?? Można tam bezpiecznie zostawić łódź żaglową?? Czy przy takim stanie rzeczy każdy wiatr 3-4B(kierunek wiatru) będzie odpowiedni?? I najważniejsze ile będzie trwała podróż w 1 stronę??


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2009, o 16:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Zims napisał(a):
Żegluje na katamaranie od roku. Mój cat to Topcat K1 czyli coś jak bezmieczowe Tornado. Myślałem o czymś takim z kumplem sternikiem od kilku miesięcy. Co o tym sądzicie?

Dlaczego nie :?: Jak dla mnie to bomba sprawa :D
Zims napisał(a):
Jak to jest z tym portem na helu?? Można tam bezpiecznie zostawić łódź żaglową??

A byłeś kiedyś na Helu :?: Zawsze tam stoi w Y-bomach albo przy kei przynajmniej kilka jachtów. Czyli można :lol:
Zims napisał(a):
Czy przy takim stanie rzeczy każdy wiatr 3-4B(kierunek wiatru) będzie odpowiedni??

Ale o co chodzi :?: Pytasz się o wiatr w czasie płynięcia :?: Czy w czasie postoju :?:
Zims napisał(a):
I najważniejsze ile będzie trwała podróż w 1 stronę??

A jak szybko pływa twój katamaranik :?: Jaka jest odleglość do Helu z miejsca startu :?: Jak będziesz to wiedział to odpowiedź powinna sama ci wyjść :wink:

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2009, o 19:23 

Dołączył(a): 24 wrz 2009, o 15:21
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
W samym Helu to w p***u dawno ale na 1/2wyspie nie aż tak, a samo pytanie dotyczyło bezpieczeństwa w sensie czy ktoś nad łodziami czuwa żeby ktoś niepowołany nie odpłynął moją łodzią. A co do tego czasu to już w zależności od kierunku wiatru płynąc 1/2wiatrem myślę że max. ok.1h* ale pod wiatr... hmm katamaran może b.mocno ostrzyć(nawet ok.40/50[aby płynąć szybko] stopni do wiatru) więc płynąc długimi halsami(dzieląc trasę na 2-3 halsy) to tak max. 1h 45min*.

* Czasy podaje nie uwzględniając niemiłych wypadków...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2009, o 19:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Zims napisał(a):
W samym Helu to w p***u dawno ale na 1/2wyspie nie aż tak, a samo pytanie dotyczyło bezpieczeństwa w sensie czy ktoś nad łodziami czuwa żeby ktoś niepowołany nie odpłynął moją łodzią.

Cały basen jachtowy jest monitorowany przez bosmana ale to różnie bywa. Można by znim zagadać żeby miał baczniejsze oko na twoją łódkę ale nie wiem czy to coś da.
Chcesz katamaranik zostawić na noc :?: To nie polecam.
Zims napisał(a):
A co do tego czasu to już w zależności od kierunku wiatru płynąc 1/2wiatrem myślę że max. ok.1h

To ile węzłów wyciąga twój katamaran :?: Bo aż mi się nie chce wierzyć, że 14 w. Zaznaczam że na katamaranach nie pływałem nigdy :!: Do Helu z Sopotu(Liczyłem z klubu katamaraniarzy) jest 13 mil morskich podziel to przez węzły i wyjdzie ci ile potrzebujesz czasu na dopłynięcie. Jeśli chodzi o płynięcie pod wiatr to pomnóż prze 1,5 i będziesz też miał czas :wink:

Generalnie to spokojnie można obskoczyć twoją trasę w dzionek. Oczywiście zakładam, że będzie coś wiało :wink:

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2009, o 20:09 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Można śmignąć katem, czemu nie. Trochę ich pływa.

Jeśli chodzi o port w Helu, to nikt specjalnie Ci tam łódka nie przypilnuje. Niby jest monitoring, ale jak ktoś po prostu wejdzie i odpłynie, to akurat mało pomoże, bo skąd bosman miałby wiedzieć, że to kradzież? Większość jachtów jest zamykana, najczęściej silnika nie odpalisz bez wejścia do środka, więc problem nie istnieje.

Druga sprawa to samo cumowanie. Możesz stanąć w Y-bomach, zmieścisz się na szerokość. Zobacz tylko na zdjęciach czy jest wykonalne cumowanie tam, czy pływaki nie wejdą pod bomy itd. One też są dostosowane do większych jednokadłubowców i nie wiem jak będzie się tam stało Topcatem. Wewnątrz basenu masz do dyspozycji sporo miejsca do cumowania longside do pomostu - musiałbyś mieć odbijacze. Przy południowych wiatrach w basenie buja, a drobne katamarany są na fale wrażliwe.

Kolos napisał(a):
Jeśli chodzi o płynięcie pod wiatr to pomnóż prze 1,5 i będziesz też miał czas :wink:
To współczynnik dla małych katamaranów? :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2009, o 20:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
gf napisał(a):
Kolos napisał(a):
Jeśli chodzi o płynięcie pod wiatr to pomnóż prze 1,5 i będziesz też miał czas :wink:
To współczynnik dla małych katamaranów? :)

Nie, taki współczynnik stosuje na jedno kadłubowcach jak pływam. Sprawdza się.
Tylko powinienem dodać, że chodzi nie o mnożenie czasu tylko drogi a następnie dzielenie przez prędkość.

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2009, o 20:27 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kolos napisał(a):
Nie, taki współczynnik stosuje na jedno kadłubowcach jak pływam. Sprawdza się.
Sprawdza się na jachtach, na których pływasz.
Moje współczynniki (śródlądowe) to: 2 dla omegi, 3 dla figla, 4-5 dla DZ w zależności od siły wiatru. A to też jednokadłubowce, tylko ja turysta jestem :)

Kiedyś oglądałem wykresy biegunowe prędkości dla katów i sądzę, że jeśli Tobie wychodzi 1,5 (regatowiec jesteś, pewnie dlatego :) ), to dla topcata będzie wyraźnie mniej. Katamarany OIDP pływały najszybciej mniej więcej półwiatrem.

Zresztą chyba w praktyce i tak bardzo duże znaczenie na Zatoce będzie miała fala (dwa dzioby, nisko nad wodą) i jeszcze takie sprawy jak masa załogi, które nawet na Pallasie nie są zapewne najistotniejsze :)
Kolos napisał(a):
Tylko powinienem dodać, że chodzi nie o mnożenie czasu tylko drogi a następnie dzielenie przez prędkość.

Matematycznie rzecz ujmując, zmiana momentu mnożenia nie wpływa na wynik - czas wciąż jest wprost proporcjonalny do drogi :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2009, o 17:52 

Dołączył(a): 24 wrz 2009, o 15:21
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
K1 to wcale nie taki tam mały kat, a 14w. w 1/2wietrze na mocnej 3B/słabszej 4B wyciągnie. Waga załogi to ok. 145Kg + Mokre pianki xD. A na noc jakbym miał go zostawić to chyba bym na nim spał - odpada(Patrz tytuł - Sopot-Hel-Sopot w 1 dzień katamaranem??).

PS: A co do tych Y-bomów to się raczej nie zmieści, ale odbijacze to nie problem...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2009, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
gf napisał(a):
Kiedyś oglądałem wykresy biegunowe prędkości dla katów i sądzę, że jeśli Tobie wychodzi 1,5 (regatowiec jesteś, pewnie dlatego ), to dla topcata będzie wyraźnie mniej. Katamarany OIDP pływały najszybciej mniej więcej półwiatrem.

No właśnie tego nie wziąłem pod uwagę. Patrzyłem z pozycji regatowca monohulowca :?
gf napisał(a):
Zresztą chyba w praktyce i tak bardzo duże znaczenie na Zatoce będzie miała fala (dwa dzioby, nisko nad wodą) i jeszcze takie sprawy jak masa załogi, które nawet na Pallasie nie są zapewne najistotniejsze

Myślę, że to już musi brać pod uwagę nasz kapitan :wink:
Zims napisał(a):
A na noc jakbym miał go zostawić to chyba bym na nim spał - odpada
Tak tylko wspomniałem jak byś jednak na taki "wspaniały" pomysł wpadł :wink:

Ps. Jak już odbędziesz ten rejsik to zapraszam do opisania go na łamach naszego forum :D

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2009, o 22:50 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Zims napisał(a):
K1 to wcale nie taki tam mały kat

Napisałem mały, bo to taki sportowy dwuosobowy. W odróżnieniu od turystycznych, np. Bahia 46: http://www.azymutczarter.com.pl/jachty/bahia_46.htm
Zims napisał(a):
PS: A co do tych Y-bomów to się raczej nie zmieści, ale odbijacze to nie problem...

Zmieścić się zmieścisz. Znalazłem, że topcat k1 ma 2,5 m szerokości, a między bomami jest tam ok. 3,5 m. Na długość tym bardziej nie problem :) No ale skoro odbijacze to nie problem, to możesz stanąć longside przy nabrzeżu. Oby wewnątrz, bo od zewnętrznej strony tej ostrogi buja już straszliwie :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 wrz 2009, o 13:17 

Dołączył(a): 24 wrz 2009, o 15:21
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
gf napisał(a):
Zims napisał(a):
K1 to wcale nie taki tam mały kat

Napisałem mały, bo to taki sportowy dwuosobowy. W odróżnieniu od turystycznych, np. Bahia 46: http://www.azymutczarter.com.pl/jachty/bahia_46.htm

No w takim razie muszę przyznać ci racje. A ten rejs niestety w tym roku może się nie odbyć, no to w przyszłym...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2009, o 22:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Szkoda, że w Niedzielę nie miałeś czasu na taki wypadzik. Warunki były wręcz idealne :)

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL