Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Najszybszy kurs wzgledem wiatru..
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=858
Strona 1 z 1

Autor:  neroxxx [ 2 wrz 2006, o 12:01 ]
Tytuł:  Najszybszy kurs wzgledem wiatru..

Słyszałem że najszybszym kursem jest baksztag a nie fordewind.Ponieważ fok tworzy dla grota dodatkową dyszę.Czy to prawda?Do tej pory myślałem że fordziak jest najszybszy (zgodnie z logiką)

Co o tym myślicie?

Autor:  Meduzes [ 2 wrz 2006, o 12:15 ]
Tytuł: 

a zauważyłeś żę na regatach jachty wyposarzone w spinakery nigdy nie płynął fordewindem?? zawsze ale to zawsze bagsztagiem :)

W praktyce bagsztag to najszybszy kurs ale nie raz się zdarzyło że fordewindem było szyciej :/ najprawdoodobniej zalerzy to od specyfikacji jachtu jak i samej taktyki (fordewin i podniesiony 3/4 miecz do góry) :)

Reasumująć :

- jak masz spinaker to - bagsztagi
- jak nie (a krócej) - to fordewind z podniesionym mieczem :)

Autor:  jhh [ 2 wrz 2006, o 16:25 ]
Tytuł: 

eee... przypomnijcie sobie coś takiego co się nazywa wiatr pozorny. Im bardziej ostro na wiatr, tym jest silniejszy. Jeśli płyniesz fordewindem, szybkość łódki odejmuje się od szybkości wiatru, w miarę ostrzenia zaczyna się to zmieniać. Dlatego płynąc fordewindem nie popłyniemy nigdy szybciej niż wiatr, a przy baksztagu jest to jak najbardziej możliwe -tak np. żeglują katamarany i lekkie łódki regatowe, płyną z wiatrem (np. pod kątem ~45 stopni z tyłu), a żagle mają wybrane jak do ostrego bajdewindu. W wypadku większości ciężkich łódek turystycznych optymalny kurs leży zwykle gdzieś między baksztagiem a półwiatrem, a co do konkretów wystarczy obejrzeć tzw. wykresy biegunowe publikowane np. w Żaglach.

jhh

Autor:  WhiteWhale [ 4 wrz 2006, o 06:39 ]
Tytuł:  Najszybszy?

Jeśli wierzyć owym krzywym biegunowym ( ale i własnemu doświadczeniu ) to najszybciej płynie się półwiatrem. ( z racji wiatru pozornego wyjdzie ostry baksztag ) Wyjaśnienie jest następujące: żagle pracują jeszcze pod optymalnym kątem trymu a rozkład sił jest na korzyść składowej wzdłużnej, pchającej jacht do przodu :roll:

Autor:  Usuniete_konto_8768124 [ 5 wrz 2006, o 11:41 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Słyszałem że najszybszym kursem jest baksztag a nie fordewind.Ponieważ fok tworzy dla grota dodatkową dyszę.Czy to prawda?Do tej pory myślałem że fordziak jest najszybszy (zgodnie z logiką)

Co o tym myślicie?


Przyjzyj sie kiedys wykresom predkosci jachtow na danych kursach (np. w "Żaglach" w rubryce testu jachtow) to zobaczysz, ze najwieksze predkosci jachty osiagaja w polwietrze przechodzacym w ostry baksztag. Tez kiedys sie dziwilem czemu nie w fordewindzie, ale po przeczytaniu paru madrych ;) ksiazek juz wiem.

Autor:  jedrek [ 28 sty 2009, o 03:01 ]
Tytuł: 

Tak jest-rodzaj lodki wprowadzi pewne roznice,ale zasadniczo pomiedzy 90* a powiedzmy 110* sa to najszybsze kursy(czyli polwiatr ze wskazaniem na ostry baksztag.

Autor:  WhiteWhale [ 30 sty 2009, o 07:27 ]
Tytuł: 

jedrek napisał(a):
ostry baksztag.

Sorry - nie doczytałem się. Oczywiście od ostrego baksztagu do pełnego bajdewindu czyli około połówki.

Autor:  Cape [ 30 sty 2009, o 09:07 ]
Tytuł: 

Najszybszy kurs względem wiatru, czy też względem dna ??? Rozumiem, że dyskutujemy o prędkości wzgledem dna. Będzie to zależało od warunków i jachtu, ale najszybsze kursy to półwiatr i bagsztag. Z całą pewnoscią najwolniejszy jest pełny. Żagle publikują testy jachtów z prędkosciami na danych kursach. Tam szukajcie potwierdzenia.

Autor:  jedrek [ 5 lut 2009, o 02:57 ]
Tytuł: 

chcac rozpedzic lodke do max. predkosci pelnym bajdewindem tego nie osiagniesz,natomast od 90* i wyzej tak,powtarzam zalezy od lodki.ja plywam na FT10m,gdzie najszybciej sie plynie (wzgledem dna jak kto woli )przy wietrze 130* plus minus 5*.jak plywalem na Mirage 338 bylo podobnie,ale niuanse katowe zaleza od rodzaju lodki (wykresy biegunowe bardzo pomagaja na poczatku)lecz ogolnie rzecz ujmujac powyzej 90*.

Autor:  suleq [ 5 lut 2009, o 13:17 ]
Tytuł: 

Powiem tak, jacht najszybciej płynie właśnie półwiatrem w przypadku braku spinakera (potwierdzenie znajdziecie na zamieszczonym wykresie biegunowym prędkości), jednak jeżeli interesuje nas VMG (prędkośc efektywna - czyli jak najszybciej dopłyniemy do punktu przeznaczenia), to najszybsze są kursy baksztagowe dla spinakera ok. 150-160 stopni na załączonym wykresie (linia czerwona) i kursy fordewindowe dla zestawu fok + grot (linia przerywana).

Wykres uzyskałem za pomocą programu Sailfish Yacht Analyzer, dla jachtu demo.

Załączniki:
vpp.jpg
vpp.jpg [ 106.64 KiB | Przeglądane 14534 razy ]

Autor:  Maar [ 10 lut 2009, o 23:20 ]
Tytuł: 

suleq napisał(a):
Powiem tak, jacht najszybciej płynie właśnie półwiatrem w przypadku braku spinakera
Pytanie było trochę mało precyzyjne a Ty poddałeś się trendom (czyt. jednokadłubowy, mieczowy slup ze spinakerem). A może Neroxxx pytał o jachty rejowe? A może o kety, a może o katamarany? :-)

A tak całkiem na poważnie to masz rację zakładając, że siła wiatru nie jest większa niż 6-7. Powyżej 40w. polar się "nieco" inaczej układa:-)

--
Pozdrawiam
Marek Grzywa

Autor:  vv3k70r [ 19 lut 2009, o 17:17 ]
Tytuł: 

Przeciez to zalezy od typu statku, regatowki to tak jak podaje wykres, ale statki transportowe (chyba sie juz od jakiegos czasu nie uzywa) napedzane wiatrem najszybciej szly w fordewindzie, chodzi o stosunek szerokosci do dlugosci kadluba, ksztaltu tegoz, typu ozaglowania etc... rejowe ozaglowanie, ktore ma wlasciwosci skrzydla dopiero co wprowadzono pare lat temu. Wiec wypadaloby sprecyzowac o czym mowimy, no i oczywiscie wzgledem wiatru czy jednak wzgledem "najblizszego ladu" :) ?

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/