Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Najszybszy kurs wzgledem wiatru.. https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=858 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | neroxxx [ 2 wrz 2006, o 12:01 ] |
Tytuł: | Najszybszy kurs wzgledem wiatru.. |
Słyszałem że najszybszym kursem jest baksztag a nie fordewind.Ponieważ fok tworzy dla grota dodatkową dyszę.Czy to prawda?Do tej pory myślałem że fordziak jest najszybszy (zgodnie z logiką) Co o tym myślicie? |
Autor: | Meduzes [ 2 wrz 2006, o 12:15 ] |
Tytuł: | |
a zauważyłeś żę na regatach jachty wyposarzone w spinakery nigdy nie płynął fordewindem?? zawsze ale to zawsze bagsztagiem ![]() W praktyce bagsztag to najszybszy kurs ale nie raz się zdarzyło że fordewindem było szyciej ![]() ![]() Reasumująć : - jak masz spinaker to - bagsztagi - jak nie (a krócej) - to fordewind z podniesionym mieczem ![]() |
Autor: | jhh [ 2 wrz 2006, o 16:25 ] |
Tytuł: | |
eee... przypomnijcie sobie coś takiego co się nazywa wiatr pozorny. Im bardziej ostro na wiatr, tym jest silniejszy. Jeśli płyniesz fordewindem, szybkość łódki odejmuje się od szybkości wiatru, w miarę ostrzenia zaczyna się to zmieniać. Dlatego płynąc fordewindem nie popłyniemy nigdy szybciej niż wiatr, a przy baksztagu jest to jak najbardziej możliwe -tak np. żeglują katamarany i lekkie łódki regatowe, płyną z wiatrem (np. pod kątem ~45 stopni z tyłu), a żagle mają wybrane jak do ostrego bajdewindu. W wypadku większości ciężkich łódek turystycznych optymalny kurs leży zwykle gdzieś między baksztagiem a półwiatrem, a co do konkretów wystarczy obejrzeć tzw. wykresy biegunowe publikowane np. w Żaglach. jhh |
Autor: | WhiteWhale [ 4 wrz 2006, o 06:39 ] |
Tytuł: | Najszybszy? |
Jeśli wierzyć owym krzywym biegunowym ( ale i własnemu doświadczeniu ) to najszybciej płynie się półwiatrem. ( z racji wiatru pozornego wyjdzie ostry baksztag ) Wyjaśnienie jest następujące: żagle pracują jeszcze pod optymalnym kątem trymu a rozkład sił jest na korzyść składowej wzdłużnej, pchającej jacht do przodu ![]() |
Autor: | Usuniete_konto_8768124 [ 5 wrz 2006, o 11:41 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Słyszałem że najszybszym kursem jest baksztag a nie fordewind.Ponieważ fok tworzy dla grota dodatkową dyszę.Czy to prawda?Do tej pory myślałem że fordziak jest najszybszy (zgodnie z logiką) Co o tym myślicie? Przyjzyj sie kiedys wykresom predkosci jachtow na danych kursach (np. w "Żaglach" w rubryce testu jachtow) to zobaczysz, ze najwieksze predkosci jachty osiagaja w polwietrze przechodzacym w ostry baksztag. Tez kiedys sie dziwilem czemu nie w fordewindzie, ale po przeczytaniu paru madrych ![]() |
Autor: | jedrek [ 28 sty 2009, o 03:01 ] |
Tytuł: | |
Tak jest-rodzaj lodki wprowadzi pewne roznice,ale zasadniczo pomiedzy 90* a powiedzmy 110* sa to najszybsze kursy(czyli polwiatr ze wskazaniem na ostry baksztag. |
Autor: | WhiteWhale [ 30 sty 2009, o 07:27 ] |
Tytuł: | |
jedrek napisał(a): ostry baksztag. Sorry - nie doczytałem się. Oczywiście od ostrego baksztagu do pełnego bajdewindu czyli około połówki. |
Autor: | Cape [ 30 sty 2009, o 09:07 ] |
Tytuł: | |
Najszybszy kurs względem wiatru, czy też względem dna ??? Rozumiem, że dyskutujemy o prędkości wzgledem dna. Będzie to zależało od warunków i jachtu, ale najszybsze kursy to półwiatr i bagsztag. Z całą pewnoscią najwolniejszy jest pełny. Żagle publikują testy jachtów z prędkosciami na danych kursach. Tam szukajcie potwierdzenia. |
Autor: | jedrek [ 5 lut 2009, o 02:57 ] |
Tytuł: | |
chcac rozpedzic lodke do max. predkosci pelnym bajdewindem tego nie osiagniesz,natomast od 90* i wyzej tak,powtarzam zalezy od lodki.ja plywam na FT10m,gdzie najszybciej sie plynie (wzgledem dna jak kto woli )przy wietrze 130* plus minus 5*.jak plywalem na Mirage 338 bylo podobnie,ale niuanse katowe zaleza od rodzaju lodki (wykresy biegunowe bardzo pomagaja na poczatku)lecz ogolnie rzecz ujmujac powyzej 90*. |
Autor: | Maar [ 10 lut 2009, o 23:20 ] |
Tytuł: | |
suleq napisał(a): Powiem tak, jacht najszybciej płynie właśnie półwiatrem w przypadku braku spinakera Pytanie było trochę mało precyzyjne a Ty poddałeś się trendom (czyt. jednokadłubowy, mieczowy slup ze spinakerem). A może Neroxxx pytał o jachty rejowe? A może o kety, a może o katamarany? ![]() A tak całkiem na poważnie to masz rację zakładając, że siła wiatru nie jest większa niż 6-7. Powyżej 40w. polar się "nieco" inaczej układa:-) -- Pozdrawiam Marek Grzywa |
Autor: | vv3k70r [ 19 lut 2009, o 17:17 ] |
Tytuł: | |
Przeciez to zalezy od typu statku, regatowki to tak jak podaje wykres, ale statki transportowe (chyba sie juz od jakiegos czasu nie uzywa) napedzane wiatrem najszybciej szly w fordewindzie, chodzi o stosunek szerokosci do dlugosci kadluba, ksztaltu tegoz, typu ozaglowania etc... rejowe ozaglowanie, ktore ma wlasciwosci skrzydla dopiero co wprowadzono pare lat temu. Wiec wypadaloby sprecyzowac o czym mowimy, no i oczywiscie wzgledem wiatru czy jednak wzgledem "najblizszego ladu" ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |