Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 lip 2025, o 06:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 14:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 cze 2011, o 09:44
Posty: 202
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
Witam,
ostatnio pożyczałem jacht z Niemiec. A tam wiadomo, "Ordnung muß sein" - otrzymałem od czarerowdawcy pełną instrukcję (obrazkowo-tekstową) jak działa jacht. Na kilku stronach PDF pokazane było jak dojechać z centurm do mariny, gdzie zaparkować, co jest gdzie na jachcie pod względem wyposażenia itp. Generalnie bardzo przydatny spis. Oczywiście była też instrukcja co robić w czasie awari, że samemu to można kupić zapasową część do kwoty 150E, itp. Dla mnie jednak najciekwaszą informacją, była instrukcja z odpalania silnika. Gdyż zalecali aby na morzu podczas płynięcia na żaglach, manetke ustawić na wstecznym (ma to zapobiec kręceniu się śruby) i z tejże pozycycji odpalać silnik. Natomiast w porcie zalecali odpalać silnik na 'luzie'. A ja się głowię, czemu odpalać na wstecznym na otwratym morzu? Czy ktoś się spotkał/stosuje taką technikę?

_________________
pozdrawiam
PawełB


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 14:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ObserwatorzRamienia napisał(a):
"Ordnung muß sein"

Z niemiecką instrukcją nie należy dyskutować!
Należy siem ściśle do niej zastosować! :)
A dyskutując, IMHO obojętnie czy załączysz manetką w przód lub w tył, to śruba i tak się kręciła nie będzie. Nie sądzę, żeby siły powstałe na śrubie ruszyły silnik. :-?

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 14:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 cze 2011, o 09:44
Posty: 202
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
Ale czemu na biegu? Czemu nie na luzie?

_________________
pozdrawiam
PawełB


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 14:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ObserwatorzRamienia napisał(a):
Ale czemu na biegu? Czemu nie na luzie?

Na luzie śruba obraca się stale jeśli jacht się porusza. IMHO obracający się niepotrzebnie wał śruby może zużywać uszczelnienie (dławice, simmeringi) w miejscu, w którym przechodzi do wnętrza łódki a także jakieś łożyskowanie w skrzyni biegów, które też jałowo w tym wypadku będzie się obracało. Następstwem zużycia będą przecieki, więc im mniej się kręci tym mniej przecieków. A poza tym kręcąca się stale i niepotrzebnie śruba wydziela jakiś tam, niewielki ale jednak hałas.
Tak sobie to tłumaczę. :-?
No więc poco ma się kręcić?
Najlepiej gdyby do tak napędzanej śruby jakąś prądnicę podłączyć. :D
W końcu jak się nie kręci to opór stawia, no chyba, że jest składana.

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 15:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
elektryczny napisał(a):
Najlepiej gdyby do tak napędzanej śruby jakąś prądnicę podłączyć.


BTW i trochę OT - generator ciągniony, wodny - należą do najbardziej wydajnych sposobów generowania prądu na jachcie. Oczywiście, ze względów oczywistych raczej na takim pływającym często długie kawałki. Pracuje 24/7 jak dać szansę (czytaj: wystarczająco długi przelot), produkuje ok. 0,5A na węzeł (no, nieco więcej). Idealne, jeśli nie przeszkadza nam strata maks. 0,5 węzła prędkości. Ale kiedyś jachty ciągnęły za sobą śrubę logu (Walker'a) - a to bardzo podobne. Wiatrowy generator, aby dał nam podobny prąd przy 6 węzłach z wiatrem - musiałby mieć wiatr rzędu 30 węzłów...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 15:18 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
elektryczny napisał(a):
W końcu jak się nie kręci to opór stawia, no chyba, że jest składana.

Poza wszystkimi mankamentami wymienionymi przez Ciebie, jakie występują przy kręcącej się śrubie na luzie pojawia się właśnie taki, że kręcąca się śruba wytwarza większy opór niż zablokowana.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 15:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 cze 2011, o 09:44
Posty: 202
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
Ja sie zgadzam, plywamy ze zlozona sruba bo wiadomo (patrz post elektrycznego). Tylko czemu w momencie uruchomienia silnika nie przerzucic manetki na luz. W owej instrukcji baaardzo podkreślali, aby włączać silnik na biegu i to wstecznym.

_________________
pozdrawiam
PawełB


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 15:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Jest to dla mnie całkowicie niezrozumiałe. Uruchamiając silnik na biegu obciążamy go natychmiast, zamiast pozwolić mu,jeśłi nie nagrzać się, to przynajmniej uzuskac stabilne obroty. Może ktoś mądrzejszy coś nam wyjaśni?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 15:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
A może chodzi o tryby rozrusznika? Na wstecznym lepiej zazębią! :lol:
Nie bijcie za bardzo... ;) Sie nie znam na morskich katarynkach... Wiem, że jak Syrenka królowa szos nie odpaliła za pierwszym razem, to trza było poczekać ze 2 sekundy aż się przestanie wszystko kręcić, bo inaczej robiła takie wielkie zgrzyt.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 16:32 

Dołączył(a): 23 wrz 2010, o 09:40
Posty: 571
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Opór wody pomaga rozrusznikowi?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 16:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ins napisał(a):
że kręcąca się śruba wytwarza większy opór niż zablokowana.

Śruba jak sama nazwa wskazuje wzięła się od śruby, więc porównując ją do śruby gwintowanej wkręconej tudzież w nakrętkę, nie bardzo sobie wyobrażam aby można ją było w takim układzie lżej wyciągnąć z tej nakrętki nie obracając jej tylko ciągnąc. Przez analogię do śruby okrętowej śmiem twierdzić, że kręcąc się luzem mniejszy opór stawia płynącej jednostce niżby się nie kręciła.
No ale może czegoś nie wiem i się mylę :roll: :D

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 16:55 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
elektryczny napisał(a):
No ale może czegoś nie wiem i się mylę :roll: :D

Jak myślisz, dlaczego pilot śmigłowca odłącza wirnik od napędu gdy wysiądzie silnik ?
By zwiększyć opór poprzez autorotację i tym samym wytworzyć siłę nośną czy aby zmniejszyć ją?
Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 17:36 

Dołączył(a): 23 wrz 2010, o 09:40
Posty: 571
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja byłem tak uczony, stosuję i w mojej subiektywnej opinii, szybciej pływa się "na wsteczu".Oczywiście na niektórych jachtach widać to wyraźniej, na innych mniej.
Zawsze starałem się palić na luzie, ale pare razy, na różnych jachtach zapomniałem wyłączyć i mogę potwierdzić, że pali z łatwością.

Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 18:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
A. wrzucanie "biegu" podczas płynięcia w morzu pod żaglami przede wszystkim zapobiega zbędnemu zużyciu trybów przekladni, uszczelnień wału i/lub zimmeringow w przekładni "Z".
B. Poza tym - wbrew temu co podpowiada niektórym "zdrowy rozsądek" - śruba nie kręcąca się hamuje mniej od śruby obracającej się swobodnie. Tyle, że przy typowych wielkościach śrub jachtowych - jest to różnica mało znacząca.
C. Idei odpalania silnika z wrzuconym biegiem - nie rozumiem zupełnie... Czy instrukcja w tym punkcie na pewno została ... hmm.. dobrze zrozumiana?

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2011, o 19:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 cze 2011, o 09:44
Posty: 202
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
pierdupierdu napisał(a):
C. Idei odpalania silnika z wrzuconym biegiem - nie rozumiem zupełnie... Czy instrukcja w tym punkcie na pewno została ... hmm.. dobrze zrozumiana?


copy/paste z instrukcji:

Die Schaltung wird Ihnen erklärt. Achten Sie beim Segeln immer
darauf, dass eingekuppelt und der Rückwärtsgang eingelegt ist, damit
die Welle nicht mitdreht.

Sie schonen so das Getriebe und es tritt kein Wasser durch die
Stopfbuchse ein. Bei Yachten mit Saildrive erreichen Sie durch das
Einkuppeln eine deutliche Geräuschreduzierung.
Beim Starten der Maschine unter Segeln legen Sie nicht zuerst den
Leerlauf ein!
Starten Sie im Rückwärtsgang und kuppeln dann aus, warten einen
Moment und legen erst dann den Gang ein.
Wenn Sie im Hafen liegen und die Maschine starten, legen Sie erst
den Leerlauf ein, starten und kuppeln dann ein. Nochmal zusammen-­
gefaßt:

Rückwärtsgang eingelegt – Starten – Leerlauf – Gang einlegen.

Leerlauf ist eingelegt – Starten – Gang einlegen

_________________
pozdrawiam
PawełB


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 05:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Po mojemu powód jest następujący: żeby nie przełączać przekładni przy stojącym silniku. A analogia z autorotacją w helikopterze jest raczej chybiona. Inne proporcje, inne środowisko. Generalnie także staram się unieruchomić śrubę bo dźwięki wydawane przez ułożyskowanie wału bywają męczące.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl



Za ten post autor WhiteWhale otrzymał podziękowanie od: ObserwatorzRamienia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 07:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
WhiteWhale napisał(a):
Po mojemu powód jest następujący: żeby nie przełączać przekładni przy stojącym silniku.

Najwyraźniej o to właśnie chodzi, w każdym razie inaczej nie potrafię sobie tej instrukcji wytłumaczyć...
Może przy zimnej przekładni załączony na czas pływania na żaglach bieg nie "wysprzęgla się" do końca - na skutek oporów, zimnego oleju, tarcia, etc... I uruchomienie silnika przy nie do końca wysprzęglonej przekładni może grozić niszczeniem jej trybów? I może stąd zalecenie by startować na zasprzęglonym biegu?
Odwrotna sytuacja w porcie (czyli instrukcja startowania w porcie "na luzie") wynika chyba z tego, że na postoju w porcie przekładnia i tak pozostawiana jest w stanie całkowicie wysprzęglonym przed zastopowaniem silnika...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: ObserwatorzRamienia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 07:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
ins napisał(a):
kręcąca się śruba wytwarza większy opór niż zablokowana.

Jest to bardzo dyskusyjne...
Wydaje się, że jednak mniejszy - zwróciłbym uwagę na mocne zawirowania i zaburzenia przepływu przy zablokowanej.

Nie ma to nic wspólnego z lądowaniem autorotacyjnym helikoptera. Tam zjawisko autorotacji rozpędza wirnik i gromadzi w nim potężną energię kinetyczną, łopaty są przy tym minimalnie skręcone. Tuż przed przyziemieniem pilot obraca kąt łopat maksymalnie, przez co wykorzystując energię kinetyczną wirnika, hamuje opadanie. To tak w skrócie.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 07:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Coś tu się pojawiło i zniknęło. Link wył taki: http://www.posejdon.sos.pl/documents/SZ ... owanie.pdf

Czytam to i czytam i jakby zupełnie co innego niż autor znikniętego posta wyczytuję...
No to jak to jest z tą śrubą?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 08:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
zosta napisał(a):
Coś tu się pojawiło i zniknęło. Link wył taki: http://www.posejdon.sos.pl/documents/SZ ... owanie.pdf

Czytam to i czytam i jakby zupełnie co innego niż autor znikniętego posta wyczytuję...
No to jak to jest z tą śrubą?

Aaaa - bo całe zawodowe życie uczono mnie że jest odwrotnie niż w linku.
Ba - empiria na żywej, w tysiącach ton liczonej materii ćwiczona, zawsze minimalnie mniejsze opory zatrzymanej śruby od oporów śruby swobodnie obracającej się potwierdzała....
A tu w linku autor z pretensjami naukowymi, przy okazji omawiania jakiś teoretycznych zagadnień twierdzi, że jest jakby odwrotnie.
No to go do czasu kiedy będę miał czas na wyjaśnianie wątpliwości - zniknąłem. :lol:

Bo tera pora mi na Zawiasa...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 08:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
To miłego Zawiasowania i czekamy na rozjaśnienie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 09:35 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
SlaWasII napisał(a):
Nie ma to nic wspólnego z lądowaniem autorotacyjnym helikoptera. Tam zjawisko autorotacji rozpędza wirnik i gromadzi w nim potężną energię kinetyczną, łopaty są przy tym minimalnie skręcone.


A przepływającą woda nie rozpędza śruby i nie wytwarza energii kinetycznej.
Co prawda nie jest ona tak duża bo i opory powietrza są mniejsze i dzięki rozpiętości wirnika siły są na nim większe, ale zjawisko jest to same. Takie same jak w przypadku spadającego nasionka klonowego. W przypadku śmigłowca i nasiona autorotacja jest wynikiem spadania, w przypadku śruby jest wynikiem przesuwania się jachtu we wodzie pod wpływem żagli
Skręt wynika z prędkości obrotowej i tym samym utrzymania kąta natarcia, śruba jachtu raczej nie uzyska takiej jak łopatki wirnika.
Natomiast wątpliwości zasiał udostępniony skrypt.
Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 09:53 

Dołączył(a): 2 lut 2011, o 15:55
Posty: 48
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz Jachtowy
Moim zdaniem chodzi o przekładnie. Zauważmy, że jak jacht płynie w przód na żaglach to śruba obraca się tak jak by silnik pracował na wstecznym. W momencie zapuszczenia silnika na luzie, 100% osób da na bieg do przodu nie patrząc na to, że skrzynia ma już obroty ale w 2 stronę. To tak jak by w samochodzie przy 10km/h do przodu włączyć nagle wsteczny, skrzynia się zmieli...
To też aby zapobiec takiej sytuacji armator zaleca zapalić na wstecznym motor gdyż:
-ułatwia to rozruch
-Spowoduje to, że śruba wyhamuje do minimalnych obrotów, po czym bezpiecznie zostanie przełączona na bieg do przodu. Jak się przełącza nawet silnik na postoju słychać takie małe chrum, bo śruba nie ma tych samych obrotów co silnik. Jak zapalimy na wstecznym to silnik momentalnie wejdzie na te obroty co śruba, wyhamuje ją do swoich obrotów minimalnych co minimalizuje moment bezwładności skrzyni i przy przełączeniu na bieg do przodu będzie dużo mniejsza różnica obrotów.
W porcie silnik nie ma żadnych obrotów na śrubie więc może być odpalony bezpiecznie na luzie.
To są takie luźne moje wydumki...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 10:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13874
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1633
Otrzymał podziękowań: 2384
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marcinosik napisał(a):
Zauważmy, że jak jacht płynie w przód na żaglach to śruba obraca się tak jak by silnik pracował na wstecznym.

Czy aby na pewno ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 10:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marcinosik napisał(a):
ak jacht płynie w przód na żaglach to śruba obraca się tak jak by silnik pracował na wstecznym

Oczywista nieprawda - narysuj sobie przekrój płata śruby i pomyśl przez chwilę.
pierdupierdu napisał(a):
autor z pretensjami naukowymi
Drobne złośliwostki zawsze są przyjemne. Jednak załączone w linku wywody opierają się na badaniach empirycznych a nie teoretycznych spekulacjach, a szkoła morska jest jednak dla mnie większym autorytetem niż ktoś ukrywający sie pod anonimowym nickiem. :-?

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 11:54 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
No to pytanie - dlaczego nie uruchamiać silnika na biegu do przodu, żeby "pomóc" rozrusznikowi? Co prawda to nie powinno nic dać, bo rozruszniki (samochodowe) mają wyłącznik, który je rozłącza powyżej pewnej prędkości na kole zamachowym

Wrzucenie na luz powinno rozłączać śrubę od koła zamachowego.

Nie wiem co miałoby dać wrzucenie wstecznego?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 14:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ins napisał(a):
A przepływającą woda nie rozpędza śruby i nie wytwarza energii kinetycznej.

Rozpędza z tą różnicą, że kręcąca się jałowo śruba energię traci lecz nie hamuje aż tak znacznie statku jak śruba zatrzymana.
Jak będziesz chciał zatrzymać jednostkę pływającą to jeśli uwarunkowania techniczne pozwolą (chodzi o możliwość zmiany skoku śruby), to zmniejszając skok tejże zaczniesz hamować. Jeśli doprowadzisz do skoku = 0, to śruba zatrzyma się i będzie stanowiła największy opór.
O tym prawi w dokumencie, do którego link zapodał Zosta Kpt.Ż.W. Tomasz Sobieszewski
Kpt.Ż.W. Tomasz Sobieszewski w linku Zosty napisał(a):
Wykonane badania wskazują, iż opór zatrzymanej śruby mieści się w granicach 25-50% oporu holowania zwykłych statków handlowych/.../Wymienione przybliżone wielkości oporów występujących na śrubie luźno obracającej sięi zatrzymanej wskazują, iż wczesne jej unieruchomienie może wydatnie skrócić czas i drogę zatrzymania swobodnego.
Rozważając zagadnienia wpływu śrub nastawnych na parametry swobodnego zatrzymywania, można uwzględnić dwie możliwości. Pierwszą z nich jest zatrzymanie silnika zapewniające utrzymanie sterowności i i stwarzające warunki śrubom Klasycznym.W takim wypadku wpływ śruby nastawnej długość drogi i czasu zatrzymywania swobodnego nie różni się od wyjaśnionego przebiegu zjawisk zachodzących przy śrubach o stałym skoku.
Drugą możliwością natomiast jest nastawienie skoku śruby na zero, co wiąże się z natychmiastową prawie utratą sterowności wobec utworzenia przez śrubę rodzaju tarczy odcinającej strumień nadążający.

Wzorów zapodanych w dokumencie Kpt.Ż.W. Tomasza Sobieszewskiego już mi się rozkminiać nie chce, no chyba, że będziesz się mocno upierał, ale sam też możesz sobie popodstawiać wartości i przeprowadzić dowody.
Zakładam, że owe wzory są prawdziwe. :D

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 14:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 cze 2011, o 09:44
Posty: 202
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
pierdupierdu napisał(a):
WhiteWhale napisał(a):
Po mojemu powód jest następujący: żeby nie przełączać przekładni przy stojącym silniku.

Najwyraźniej o to właśnie chodzi, w każdym razie inaczej nie potrafię sobie tej instrukcji wytłumaczyć...
Może przy zimnej przekładni załączony na czas pływania na żaglach bieg nie "wysprzęgla się" do końca - na skutek oporów, zimnego oleju, tarcia, etc... I uruchomienie silnika przy nie do końca wysprzęglonej przekładni może grozić niszczeniem jej trybów? I może stąd zalecenie by startować na zasprzęglonym biegu?
Odwrotna sytuacja w porcie (czyli instrukcja startowania w porcie "na luzie") wynika chyba z tego, że na postoju w porcie przekładnia i tak pozostawiana jest w stanie całkowicie wysprzęglonym przed zastopowaniem silnika...

Mysle, ze o to chodzi. Czlowiek cale zycie sie uczy...

_________________
pozdrawiam
PawełB


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 14:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
ObserwatorzRamienia napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
WhiteWhale napisał(a):
Po mojemu powód jest następujący: żeby nie przełączać przekładni przy stojącym silniku.

Może przy zimnej przekładni załączony na czas pływania na żaglach bieg nie "wysprzęgla się" do końca - na skutek oporów, zimnego oleju, tarcia, etc... I uruchomienie silnika przy nie do końca wysprzęglonej przekładni może grozić niszczeniem jej trybów?

Mysle, ze o to chodzi. Czlowiek cale zycie sie uczy...

Wysprzęglanie podczas pływania, powoduje także znacznie większe zużycie elementów manetki.

Miałem taki przypadek - konieczna była wymiana manetki.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2011, o 17:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
elektryczny napisał(a):
Kpt.Ż.W. Tomasz Sobieszewski

Dla porządku - Tomasz Sobieszczański. I jak go znam, jest przede wszystkim praktykiem kapitanującym przez wiele lat na różnych morzach na trawlerach i tankowcach.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 279 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL