Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=30&t=21453
Strona 3 z 5

Autor:  Zbieraj [ 11 mar 2015, o 00:36 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Krzys napisał(a):
w końcu poniałem o so Ci chodzi z tą prawą
Bo to jest dość powszechny błąd przy stawaniu na mooringach lub na kotwicy i cumach z rufy. Wydaje się bowiem logiczne, że prawa cuma - to w prawo, a lewa to w lewo. Kiedy jednak wiatr jest z boku, a rozstaw polerów na nabrzeżu dość mały (w stosunku do szerokości rufy), znacznie lepiej jest podać prawą cumę na lewy poler i odwrotnie. Inaczej mówiąc - skrzyżować cumy. Wtedy cuma, która jest na burcie zawietrznej "idzie pod wiatr" i trzyma. Cuma na burcie nawietrznej ma tylko za zadanie przytrzymać jacht, gdyby fala (a ta - większa czy mniejsza - jest zawsze) chciała rzucić jacht w stronę wiatru.

Autor:  Stara Zientara [ 11 mar 2015, o 02:30 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

bury_kocur napisał(a):
Ja bym odchodził na bardzo krótkim szpringu dziobowym.
Znam parę jachtów, które na bardzo krótkim szpringu się nie odstawią. Musi być długi... i już.
Nie pytaj dlaczego.
Zielony Tygrys napisał(a):
Można sie bardzo szybko przyzwyczaic jak się stoi przodem do kierunku jazdy.
Cofając samochodem też się przesiadasz "twarzą do rufy"?

Autor:  taka_jedna [ 11 mar 2015, o 05:48 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Mieliście jakiś wolny mooring po lewej?

Autor:  ins [ 11 mar 2015, o 07:29 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Sajmon napisał(a):
Stoimy obok wypaśnego jachtu, ze lśniącymi burtami , obydwa jachty na mooringach, przycumowane rufami. Nasz czerwony jacht - cztery osoby na pokładzie: mama, tata, córka nastoletnia i ja. Wiatr równiutko 35 knotów w burtę. Obydwie łódki przesunięte dzioby tak, że mooring sąsiadów wchodzi w wodę idealnie na naszym dziobie, a dalej biegnie pod wodą dosyć płytko (Tribunij - tam generalnie płytko jest) Delphia 40 50 kM, bez trastera.


Może coś takiego.
1. Zabezpieczone dobrze punkty styku rufy z burtami, usunięty silnik przyczepny z kosza
2. Mocno wybrana cuma rufowa z burty prawej zaczepiona do pierwszej knagi z lewej na kei
2. Poprowadzony jak najdluższy szpring dziobowy z lewej burty do kei - jak najdalej od jachtu.

Wybieramy przez kabestan szpring dziobowy, luzujemy mooring, ustawiamy jacht lewą burtą do kei.
Wszystko dzieje się spokojnie bez dynamiki.
Wypływamy dziobem na wiatr - jeśli był z kierunku tak jak na rysunku to nie będzie problemów z odejściem, np na szpringu rufowym, na biegowo.

Piotr Siedlewski

Autor:  Sajmon [ 11 mar 2015, o 07:49 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

taka_jedna napisał(a):
Mieliście jakiś wolny mooring po lewej?

Za krótki był, nie dało sie wykorzystać

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ins napisał(a):
Sajmon napisał(a):
Stoimy obok wypaśnego jachtu, ze lśniącymi burtami , obydwa jachty na mooringach, przycumowane rufami. Nasz czerwony jacht - cztery osoby na pokładzie: mama, tata, córka nastoletnia i ja. Wiatr równiutko 35 knotów w burtę. Obydwie łódki przesunięte dzioby tak, że mooring sąsiadów wchodzi w wodę idealnie na naszym dziobie, a dalej biegnie pod wodą dosyć płytko (Tribunij - tam generalnie płytko jest) Delphia 40 50 kM, bez trastera.


Może coś takiego.
1. Zabezpieczone dobrze punkty styku rufy z burtami, usunięty silnik przyczepny z kosza
2. Mocno wybrana cuma rufowa z burty prawej zaczepiona do pierwszej knagi z lewej na keji
2. Poprowadzony jak najdluższy szpring dziobowy z lewej burty do keji - jak najdalej od jachtu.

Wybieramy przez kabestan szpring dziobowy, luzujemy mooring, ustawiamy jacht lewą burtą do keji.
Wszystko dzieje się spokojnie bez dynamiki.
Wypływamy dziobem na wiatr - jeśli był z kierunku tak jak na rysunku to nie będzie problemów z odejściem, np na szpringu rufowym, na biegowo.

Piotr Siedlewski


Bez pomocy silnika, w momencie luzowania mooringu - wielka szansa wycedzenia (oprócz wiatru fala) rufą o keję, a jeśli jedna osoba za sterem - zostaje jedna męzczina do pracy. Wybierany szpring, nie tylko przesuwałby dziob na wiatr, ale ściągał równiez cały jacht w strone kei. A z realiów - najdłuzsza cuma jaką mieliśmy nie wystarczyłaby do złapania tego polera, który wypadałoby łapać i poprowadzenia cumy jeszcze parę metrów na kabestan

Autor:  bury_kocur [ 11 mar 2015, o 08:10 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Stara Zientara napisał(a):
które na bardzo krótkim szpringu się nie odstawią. Musi być długi... i już.
Nie pytaj dlaczego.


Jednak spytam - kształt dziobnicy, smukłość kadłuba ?
Pzdr
Kocur

Autor:  Zbieraj [ 11 mar 2015, o 08:29 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

bury_kocur napisał(a):
kształt dziobnicy, smukłość kadłuba ?
Jeśli odstawiasz opierając dziób o nabrzeże - nie ma znaczenia. Krótki szpring możesz zastosować tylko wtedy, gdy masz knagę na samym dziobie a tak zwykle nie ma. Jeśli knaga jest metr-dwa lub jeszcze dalej od dziobu, od pewnego kąta odchylania szpring zacznie przytrzymywać kadłub, nie pozwalając na dalsze odchylanie.
Szpring musi być długi.

Autor:  taka_jedna [ 11 mar 2015, o 09:12 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Można by jeszcze liczyć na dobrą wolę "sąsiadów", aby ich rufą odstawić w prawo, o ile na to by pozwoliła wkręcona w śrubę lina. Taki manewr byłby chyba najbezpieczniejszy

Autor:  Pan Bodzio [ 11 mar 2015, o 09:15 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Jaromir napisał(a):
Leszek napisał(a):
Taki przykład, może banalny, ale proszę. Zachęcam do zadawania trudniejszych. Jakie manewry przy odejściu? To porcik w Pucku. Wiatr 5-6B N.


Wiesz - widziałem jak odchodził z dokładnie tego samego i dokładnie tak samo zastawionego miejsca w całkiem zbliżonych warunkach - jacht "Bryza H".
Dla przypomnienia - długość: 18,88m (z bukszprytem 23,88m), szerokość max: 5,40m, zanurzenie: 2,80m, ca 25T, silnik: Delfin 160KM, bez steru strumieniowego... Czyli - IMHO jakby ciut trudniejsza łódka, niż przykładowy jacht 42 stopowy.

Nie powiem, że było to "banalne" - niemniej "Bryza H" odszła wtedy za pierwszą próbą, nie wzbudzając ani specjalnej sensacji ani specjalnego niepokoju wśród innych użytkowników portu w Pucku...
A może forumowicz, który wtedy "Bryzą H" odchodził, zechce podzielić się tutaj doświadczeniami?

A to chyba ja wtedy odchodziłem ;) No cóż, to było na szpringu rufowym a chodziło o to żeby dodać efekt kierunku obrotów śruby to momentu skręcającego, po zmianie biegu z wstecz na do przodu ;)
Pozdrawiam !
Bogdan

Autor:  Pan Bodzio [ 11 mar 2015, o 09:27 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Zbieraj napisał(a):
bury_kocur napisał(a):
kształt dziobnicy, smukłość kadłuba ?
Jeśli odstawiasz opierając dziób o nabrzeże - nie ma znaczenia. Krótki szpring możesz zastosować tylko wtedy, gdy masz knagę na samym dziobie a tak zwykle nie ma. Jeśli knaga jest metr-dwa lub jeszcze dalej od dziobu, od pewnego kąta odchylania szpring zacznie przytrzymywać kadłub, nie pozwalając na dalsze odchylanie.
Szpring musi być długi.

W istocie tak będzie, chyba, że w punkt parcia dasz gruchę (duży odbijacz) to dzięki temu da się jeszcze wydusić dodatkowe 10-20 stopni odchylenia w zależności od tego w jakiej odległości ta knaga się znajduje. Istotniejsze IMHO jest to co się stanie jak zmienią się obroty śruby. Może się tak zdarzyć, że po wrzuceniu wstecznego, żeby odjechać ustawi mu łódkę równolegle do nabrzeża w odległości powiedzmy pół metra, ale z tym to już mozna sobie całkiem prosto poradzić.
Pozdrawiam !
Bogdam

Autor:  pough [ 11 mar 2015, o 10:08 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Jak silny wiatr trzeba jeszcze wiedzieć zanim zaplanuje się manewr.
Jaka śruba? (prawo/lewo skrętna?)
Gdzie ta śruba? (bliżej rufy/dalej od rufy)

Ja jednak w opisanej sytuacji odstawiałbym rufę na szpringu dziobowym i wyciągnął się na wsteczu pod wiatr.

Przy prawostkrętnej śrubie cumując prawą burtą same plusy dodatnie na odejście na wsteczu, po odstawieniu rufy na szpringu dziobowym, a jeszcze jakby ta śruba była bliżej rufy to miodzio. :)

Autor:  Zielony Tygrys [ 11 mar 2015, o 10:38 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Stara Zientara napisał(a):
Zielony Tygrys napisał(a):
Można sie bardzo szybko przyzwyczaic jak się stoi przodem do kierunku jazdy.
Cofając samochodem też się przesiadasz "twarzą do rufy"?

W samochodzie mam kokpit centralny i lusterka :-P ,nawet się nie odwracam bo i tak bym niczego nie widziała.

Autor:  Jaromir [ 11 mar 2015, o 11:53 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Leszek napisał(a):
piotr6 napisał(a):
Leszku, kto w taką pogodę wypływa :D
Piotrze, zgadza się. Ale zauważ, że na Zatoce nie jest żle. To tylko w tym porcie tak wygląda.

Zauważ, ze w swoim przykładzie piszesz o wiaterku 5-6'B, a na filmie nasz równe 9, z porywami dobrze owe 9 przekraczającymi.

Autor:  Leszek [ 11 mar 2015, o 12:50 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Jaromir napisał(a):
Zauważ, ze w swoim przykładzie piszesz o wiaterku 5-6'B, a na filmie nasz równe 9, z porywami dobrze owe 9 przekraczającymi.
Tak masz rację. Ja tylko dla zobrazowania co się dzieje w tym porcie gdy mocno wieje.

Autor:  noone [ 11 mar 2015, o 13:12 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Zbieraj napisał(a):
Bo to jest dość powszechny błąd przy stawaniu na mooringach lub na kotwicy i cumach z rufy. Wydaje się bowiem logiczne, że prawa cuma - to w prawo, a lewa to w lewo. Kiedy jednak wiatr jest z boku, a rozstaw polerów na nabrzeżu dość mały (w stosunku do szerokości rufy), znacznie lepiej jest podać prawą cumę na lewy poler i odwrotnie. Inaczej mówiąc - skrzyżować cumy.

Januszku, to nie błąd, tylko idiotproof solution, dla tych, co pod nogi nie patrzą, kiedy badelka za dużo. Knagi na burtach są dużo wyżej, niż polery na kei, przez co te cholerne cumy zazwyczaj chcą się krzyżować dokładnie nad trapem.

Autor:  ins [ 11 mar 2015, o 13:48 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Sajmon napisał(a):
Bez pomocy silnika, w momencie luzowania mooringu - wielka szansa wycedzenia (oprócz wiatru fala) rufą o keję, a jeśli jedna osoba za sterem - zostaje jedna męzczina do pracy. Wybierany szpring, nie tylko przesuwałby dziob na wiatr, ale ściągał równiez cały jacht w strone kei. A z realiów - najdłuzsza cuma jaką mieliśmy nie wystarczyłaby do złapania tego polera, który wypadałoby łapać i poprowadzenia cumy jeszcze parę metrów na kabestan


1. Silnik jak najbardziej, zablokowany ster na lewo, jacht odsunięty okolo 2 metry od kei przed rozpoczęciem manewru
2. Szpring rufowy z burty prawej do mooringu połączony z nim - przed dziobem - prusikiem lub stoperem, powinien zabezpieczyć jacht przed cofaniem na keję

Oczywiście bez lin odpowiedniej dlugości trudno to wykonać.
Lina do kotwicy zapasowej była?

Piotr Siedlewski

Autor:  Leszek [ 11 mar 2015, o 22:57 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Serdecznie zapraszam do przedstawiania swoich, trudnych (ciekawych sytuacji), związanych z odejściem przy dopychającym wietrze. Myślę, że temat jest warty uwagi tym bardziej, że dzięki doświadczeniu wielu kolegów możemy się dużo nauczyć. Mam na uwadze wszystkich skryto czytaczy i koleżanki/kolegów którzy jeszcze się nie zalogowali.

Autor:  Stara Zientara [ 11 mar 2015, o 23:03 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Leszek napisał(a):
związanych z odejściem
A z dojściem też może być? :)

Autor:  Leszek [ 11 mar 2015, o 23:05 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Kurcze, Wojtku jak najbardziej. Serdecznie zapraszam. Zawsze więcej wiedzy, to mniej nieciekawych sytuacji na wodzie. Zależy mi aby ten temat był edukacyjny.

Autor:  Stara Zientara [ 11 mar 2015, o 23:15 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Opisywałem już taki fajny manewr.
viewtopic.php?p=61457#p61457

Autor:  Leszek [ 11 mar 2015, o 23:29 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Bardzo dziękuję Tomkowi za przedstawienie przykładu.

Autor:  Leszek [ 12 mar 2015, o 00:00 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Aby nie było tak, że tylko w portach morskich wiatry dopychające sprawiają kłopot z odejściem, przedstawię jutro przykład odejścia z porciku w Sztynorcie jachtem Cobra 33.

Autor:  baart [ 15 sty 2020, o 19:22 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

To ja moze odkopie ten watek. Sytuacja nastepujaca :

Warunki mazurskie. Mala prywatna keja i plytko, miecz mozna wysunac moze na 20cm, pletwa sterowa w gorze, jedyny przyrzad do sterowania to w tym ukladzie zaburtowy silnik. Lodka przycumowana do kei rufa, a od dziobu do boi. Na dnie przy wszystkich bojkach betonowe prosiaki, o ktore mozna zahaczyc mieczem jezeli bedzie za bardzo opuszczony. Wiatr wieje pod katem 45 stopni do kei. Glebiej, na tyle zeby opuscic miecz do konca i pletwe sterowa, robi sie dopiero jakies 10-12m za bojkami.

Pytanie jak odejsc stad lodka z lewej ladnie i stylowo w wariancie 1. z zaloga i 2. bez zalogi, unikajac rozwalenia lodki obok czy otarcia sie mieczem o prosiaki czy bojki itp. ( i od razu uprzedzam, ze nie mam sam dobrej odpowiedzi, co najwyzej kilka mniej lub bardziej udanych prob :) )

B.

Załączniki:
odejscie od pomostu.jpg
odejscie od pomostu.jpg [ 24.88 KiB | Przeglądane 10286 razy ]

Autor:  Sąsiad [ 15 sty 2020, o 19:46 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

baart, to proste. Przy tej głębokości to włazisz do wody i burłaczysz :mrgreen:

Autor:  baart [ 15 sty 2020, o 19:49 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Sąsiad napisał(a):
włazisz do wody i burłaczysz


nie jestem tylko pewien czy to spelnia kryterium stylowosci :lol:

Autor:  Sąsiad [ 15 sty 2020, o 19:51 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

baart napisał(a):
nie jestem tylko pewien czy to spelnia kryterium stylowosci

To zależy od stylowości kąpielówek

Autor:  Zbieraj [ 15 sty 2020, o 20:41 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Po to naukowcy od farmacji wynaleźli viagrę soft, żeby siem slipki stylowo układały. :D

Autor:  Maar [ 15 sty 2020, o 20:49 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

baart napisał(a):
jedyny przyrzad do sterowania to w tym ukladzie zaburtowy silnik
A ja całkiem na poważnie. Baart, Ty się pytasz jak odejść w takich warunkach na silniku?

Autor:  baart [ 15 sty 2020, o 20:52 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Tak, na silniku sie daje, ale srednio elegancko to wychodzi jak mocno wieje.

Autor:  Stara Zientara [ 15 sty 2020, o 21:00 ]
Tytuł:  Re: Jak wykonać ten manewr? [Wydzielony]

Manewr ma być bezpieczny i skuteczny. O elegancję można się martwić na końcu.

Strona 3 z 5 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/