Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 paź 2019, o 11:54




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 67 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 sie 2009, o 10:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 21:15
Posty: 8771
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Jacht płynie kursem pełnym przy wietrze 25/30 kn na pełnym morzu. Czy jest jakiś błąd w ustawieniu żagli ?


Załączniki:
IMG_1598.jpg [55.16 KiB]
Pobrane 3957 razy
IMG_1600.jpg [60.57 KiB]
Pobrane 3969 razy

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 11:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 12342
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2178
Otrzymał podziękowań: 1610
Uprawnienia żeglarskie: ...
Wygląda dobrze, choć ze zdjęcia trudno powiedzieć, jakie jest kołysanie boczne. Może trzeba troszkę poluzować lub wybrać, żeby w rezonans jacht nie wpadał.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 11:43 

Dołączył(a): 7 gru 2007, o 17:04
Posty: 104
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Są (chyba zdecydowanie) przebrane.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 11:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 12342
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2178
Otrzymał podziękowań: 1610
Uprawnienia żeglarskie: ...
Na takiej fali?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 12:15 

Dołączył(a): 7 gru 2007, o 17:04
Posty: 104
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Chyba się nie znam ale nie korygowałbym wybrania żagli w związku z falą. Co gorsze nie potrafię nawet wymyślić uzasadnienia dlaczego tak robić poza traktowaniem tego jako formy "refowania" i dlatego jak konkurs się skończy chętnie usłyszę powody :) No albo do zmniejszenia kołysania bocznego, chyba załapałem... Wtedy jeżeli i tak płyniemy prędkością kadłubową można podbierać, ale trzeba utrzymać prędkość maksymalną. Prawda? ;)


Ostatnio edytowano 1 sie 2009, o 12:18 przez dzi, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 12:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 12342
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2178
Otrzymał podziękowań: 1610
Uprawnienia żeglarskie: ...
dzi napisał(a):
do zmniejszenia kołysania bocznego


bingo

PS. A na morzu kiedyś byłeś? - bo taka fala, jak na zdjęciach, to nawet na Śniardwach się nie zdarza :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 12:19 

Dołączył(a): 7 gru 2007, o 17:04
Posty: 104
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Byłem, chyba na mniejszej ale takiej że dziób wynosiło po 60 stopni na każdą stronę. To było problemem a nie kołysanie boczne (na zdjęciach fala idzie idealnie w rufę.) A to zniweluję dając maksymalną siłę na żagiel, czyli ustawiając go optymalnie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 12:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 12342
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2178
Otrzymał podziękowań: 1610
Uprawnienia żeglarskie: ...
a wirach Karmana słyszałeś?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 12:34 

Dołączył(a): 7 gru 2007, o 17:04
Posty: 104
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Nie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 12342
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2178
Otrzymał podziękowań: 1610
Uprawnienia żeglarskie: ...
Czesław Marchaj. Teoria żeglowania.

Albo obejrzyj, jak się zachowuje przy silnym wietrze dowolny transparent powieszony w poprzek ulicy :)

PS. I pomyśl, dlaczego niektóre z tych transparentów mają dziury.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 12:40 

Dołączył(a): 7 gru 2007, o 17:04
Posty: 104
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Wolę poczekać do końca konkursu. ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 21:15
Posty: 8771
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ale się rozkręciło, a zainspirowało mnie stwierdzenie z innego forum, że brak grota. Dodam, że były trudności ze sterowaniem, przestawiało nas w obu kierunkach
Jak patrzę dzisiaj na te zdjęcia, to być może genua była przebrana, ale tego już dzisiaj nie sprawdzę.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 13:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 12:31
Posty: 16542
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1540
Otrzymał podziękowań: 2945
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie konieczne
Wojtek, o wirach Karmana dowiedziałem się przed chwila jak je sobie wygooglałem, ale... co to ma do rzeczy. Poważnie pytam.
Nie wiem jaki był rozkołys, nie wiem jak sternik jedzie - generalnie uważam, że nie jest źle. Można byłoby tego kliwra wypuścić trochę myślę - czy z Karmanem chodzi o to, żeby się góra nie trzepała?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 13:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 21:15
Posty: 8771
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
o wirach Karmana dowiedziałem się przed chwila jak je sobie wygooglałem

Ja też, ratunku, jeszcze techniki cieplnej i całek brakuje. Chyba trzeba zacząć pływać z jakimś profesorem z Polibudy. :lol:

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 14:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 12:31
Posty: 16542
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1540
Otrzymał podziękowań: 2945
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie konieczne
Wbrew pozorom Krzysiu, takie elementy fizyki teoretycznej czasami pozwalają zrozumieć zjawiska na łódce, które są tak powszechne, że nawet nie zastanawiamy się nad nimi i traktujemy je jako dopust boży :-)

Żeby nie być gołosłownym:
- ruch cząsteczek w obrębie fali a pierdołowatość sternika (brak sterowności)
- zarzucanie rufy w funkcji zmian gęstości wody opływającej śrubę (efekt skrętności)
- decyzyjność w dystrybucji piwa w przedłużającym się sztilu (zjawiska atmosferyczne jako takie)

Jest tego dużo, wiemy jak coś działa, ale często nie potrafimy wytłumaczyć dlaczego.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 14:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 21:15
Posty: 8771
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
ruch cząsteczek w obrębie fali a pierdołowatość sternika (brak sterowności)
- zarzucanie rufy w funkcji zmian gęstości wody opływającej śrubę (efekt skrętności

To akurat znam i wykorzystuję.
Maar napisał(a):
- decyzyjność w dystrybucji piwa w przedłużającym się sztilu (zjawiska atmosferyczne jako takie

To wykorzystuję, ale nie znałem podstaw teoretycznych.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 sie 2009, o 16:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 12342
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2178
Otrzymał podziękowań: 1610
Uprawnienia żeglarskie: ...
Maar napisał(a):
Wojtek, o wirach Karmana dowiedziałem się przed chwila jak je sobie wygooglałem, ale... co to ma do rzeczy. Poważnie pytam.


Wiry Karmana na prawidłowo pracującym płacie (w tym przypadku żaglu) powodują cykliczne przesuwanie wypadkowej siły aerodynamicznej, czyli (dla jachtu) rosnące kołysanie boczne. Spowodowanie "nieprawidłowego" opływu (przebranie żagla) zmniejsza wprawdzie siłę aerodynamiczną, ale utrudnia powstawanie wirów Karmana, a więc boczne kołysanie jachtu. W efekcie (brak hamowania sterem przy kontrowaniu) często szybciej się płynie na przebranym żaglu niż na prawidłowo pracującym.

I dużo przyjemniej :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 5 sie 2009, o 18:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:11
Posty: 504
Lokalizacja: Notteroy/Norwegia
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz swobodny z Wyspy Orzechowej
Moim zdaniem jest lekko przebrany. Kipy szotów na szynie ustawione są prawidłowo, przesuniecie ich ku rufie w silnym wietrze powoduje skret gornych partii żagla przez co zmniejsza się kąt natarcia. Żagiel otwiera się wypuszczając część wiatru górą. Zmniejsza się siła aerodynamiczna, ale ameryki tym nie odkryłem. Wydaje mi się, że przy przebranym żaglu nie występuje efekt otwarcia się i duża siła aerodynamiczna razem z skręcającym efektem działania fali na jej szczycie może być przyczyną trudności w sterowaniu łódką na kursach pełnych. Ale to tylko moje takie dywagacje.

_________________
Lat/Lon
59 12.9594, 10 26.5332


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 28 sie 2009, o 19:49 
Czy już koniec konkursu?
Czytam i staram się zrozumieć prosto i po swojemu.
Pytanie konkursowe brzmiało dla mnie tak: czemu fok jest tak mocno wybrany?
Było kilka opinii.
Odpowiedź prawidłowa jak dla mnie brzmi tak: fok wybrano tak mocno żeby zminimalizować boczne kołysanie powodowane wirami Karmana.
Uzasadnienie: Szybkość jachtu i tak jest maksymalna i ograniczona cechami kadłuba oraz hamowaniem steru przy kontrowaniu. Luzowanie foka, zmiana połozenia kip, czy cokolwiek innego nie ma tu znaczenia, bo ich wpływ jest znikomy w porówniu z siłą wiru Karmana za fokiem, czyli przed jachtem, czyli tam gdzie plyniemy :)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2010, o 16:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 maja 2008, o 20:37
Posty: 10
Lokalizacja: Pszczyna
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
a jo bym prosił o dobrom rade czymu grot jest zrefowany?
ztrymowany jacht może by szedł z mniejszą amplitudą kilwateru ? :D

_________________
żagiel z jachtu i skrzydlo z szybowca pracują tak samo


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2010, o 16:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 21:15
Posty: 8771
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
peter64 napisał(a):
a jo bym prosił o dobrom rade czymu grot jest zrefowany?
ztrymowany jacht może by szedł z mniejszą amplitudą kilwateru ? :D

Grot nie jest zrefowany, grota wogóle nie ma, bo po co ma być ?

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2010, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 maja 2008, o 20:37
Posty: 10
Lokalizacja: Pszczyna
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
źlem się wyraził :D dlaczego go nie ma?dlaczego se leży w Leniwym Jacusiu?

dlaczego fok sam sie męczy? i sie poci?

_________________
żagiel z jachtu i skrzydlo z szybowca pracują tak samo


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2010, o 21:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 21:15
Posty: 8771
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
peter64 napisał(a):
dlaczego go nie ma?dlaczego se leży w Leniwym Jacusiu?

1/ Bo wieje 25/30 węzłów
2/ Bo grot nic nie da
3/ Bo tak jest bezpieczniej i wcale nie jest wolniej, a jeżeli już, to niewiele.

Jeszcze jedno, wchodząca pod płetwę sterową fala,(prądy wirowe) powodowała problemy z utrzymaniem kursu. Grot by te problemy powiększył, więc chwilę póżniej zrefowaliśmy przedni żagiel i już nie było problemu z utrzymaniem kursu.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak



Za ten post autor Cape otrzymał podziękowanie od: peter64
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2010, o 21:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 maja 2008, o 20:37
Posty: 10
Lokalizacja: Pszczyna
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
a dziękuje bardzo za lekcję :D

licze na dalszy ciąg nauki bom we temacie jest zdeczko zielonkawy :D

_________________
żagiel z jachtu i skrzydlo z szybowca pracują tak samo


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2010, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 23:07
Posty: 3023
Podziękował : 65
Otrzymał podziękowań: 450
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
cape napisał(a):
Jeszcze jedno, wchodząca pod płetwę sterową fala,(prądy wirowe) powodowała problemy z utrzymaniem kursu. Grot by te problemy powiększył, więc chwilę póżniej zrefowaliśmy przedni żagiel i już nie było problemu z utrzymaniem kursu.


Jaki to jacht i z jaką prędkością płynęliście?

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2010, o 21:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 21:15
Posty: 8771
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Delphia 40 w drodze z Bornholmu na Zatokę. Prędkość pewnie koło 6 w.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2010, o 23:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 maja 2008, o 20:37
Posty: 10
Lokalizacja: Pszczyna
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
a myśmyśmy sie tak uczyli żeglować :D


Załączniki:
La Passion 142_588x392.jpg
La Passion 142_588x392.jpg [ 37.43 KiB | Przeglądane 4700 razy ]

_________________
żagiel z jachtu i skrzydlo z szybowca pracują tak samo
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lut 2011, o 21:39 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7587
Podziękował : 3343
Otrzymał podziękowań: 1557
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Cape napisał(a):
Delphia 40 w drodze z Bornholmu na Zatokę. Prędkość pewnie koło 6 w.


To jeszcze sporo mozna wycisnac :), tak prawie drugie tyle.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lut 2011, o 12:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lis 2010, o 00:26
Posty: 309
Podziękował : 181
Otrzymał podziękowań: 41
Uprawnienia żeglarskie: JSM
Stara Zientara napisał(a):
- bo taka fala, jak na zdjęciach, to nawet na Śniardwach się nie zdarza :)

Taka duża czy taka mała?

Wybaczcie że pytam, ale na morze to ja się dopiero wybieram, a ta fala to duża jak na ten wiatr jest, czy mała? Patrzę na te zdjęcia i jakoś mnie nie przeraża, może dlatego że głębi (3D) nie widzę.


@Cape - wiatr 25/30w to jest jakieś 6/7B. Płynęliście 6w. Czy fala was doganiała, czy wy falę?

_________________
AdamO.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lut 2011, o 13:54 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8144
Podziękował : 1044
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Adam, zdjęcia z pokładu nigdy nie oddają realistycznie warunków. Zdjęcia naszego jachtu z pokładu innego mogą Cię przerazić gdy zrobione w tym samym czasie zdjęcie z Twojego pokładu będzie wyglądało na sielawkę śródlądową.
Oczywiście fala doganiała jacht Cape-a. Tylko jachty ślizgowe (i multihuly) mogą wyprzedzić falę albo iść na równo z falą.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 67 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL