Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Ustawienie żagli
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=30&t=3560
Strona 1 z 3

Autor:  Cape [ 1 sie 2009, o 09:30 ]
Tytuł:  Ustawienie żagli

Jacht płynie kursem pełnym przy wietrze 25/30 kn na pełnym morzu. Czy jest jakiś błąd w ustawieniu żagli ?

Załączniki:
IMG_1600.jpg
IMG_1600.jpg [ 60.57 KiB | Przeglądane 4030 razy ]
IMG_1598.jpg
IMG_1598.jpg [ 55.16 KiB | Przeglądane 4018 razy ]

Autor:  Stara Zientara [ 1 sie 2009, o 10:13 ]
Tytuł: 

Wygląda dobrze, choć ze zdjęcia trudno powiedzieć, jakie jest kołysanie boczne. Może trzeba troszkę poluzować lub wybrać, żeby w rezonans jacht nie wpadał.

Autor:  dzi [ 1 sie 2009, o 10:43 ]
Tytuł: 

Są (chyba zdecydowanie) przebrane.

Autor:  Stara Zientara [ 1 sie 2009, o 10:47 ]
Tytuł: 

Na takiej fali?

Autor:  dzi [ 1 sie 2009, o 11:15 ]
Tytuł: 

Chyba się nie znam ale nie korygowałbym wybrania żagli w związku z falą. Co gorsze nie potrafię nawet wymyślić uzasadnienia dlaczego tak robić poza traktowaniem tego jako formy "refowania" i dlatego jak konkurs się skończy chętnie usłyszę powody :) No albo do zmniejszenia kołysania bocznego, chyba załapałem... Wtedy jeżeli i tak płyniemy prędkością kadłubową można podbierać, ale trzeba utrzymać prędkość maksymalną. Prawda? ;)

Autor:  Stara Zientara [ 1 sie 2009, o 11:17 ]
Tytuł: 

dzi napisał(a):
do zmniejszenia kołysania bocznego


bingo

PS. A na morzu kiedyś byłeś? - bo taka fala, jak na zdjęciach, to nawet na Śniardwach się nie zdarza :)

Autor:  dzi [ 1 sie 2009, o 11:19 ]
Tytuł: 

Byłem, chyba na mniejszej ale takiej że dziób wynosiło po 60 stopni na każdą stronę. To było problemem a nie kołysanie boczne (na zdjęciach fala idzie idealnie w rufę.) A to zniweluję dając maksymalną siłę na żagiel, czyli ustawiając go optymalnie.

Autor:  Stara Zientara [ 1 sie 2009, o 11:22 ]
Tytuł: 

a wirach Karmana słyszałeś?

Autor:  dzi [ 1 sie 2009, o 11:34 ]
Tytuł: 

Nie.

Autor:  Stara Zientara [ 1 sie 2009, o 11:38 ]
Tytuł: 

Czesław Marchaj. Teoria żeglowania.

Albo obejrzyj, jak się zachowuje przy silnym wietrze dowolny transparent powieszony w poprzek ulicy :)

PS. I pomyśl, dlaczego niektóre z tych transparentów mają dziury.

Autor:  dzi [ 1 sie 2009, o 11:40 ]
Tytuł: 

Wolę poczekać do końca konkursu. ;)

Autor:  Cape [ 1 sie 2009, o 12:20 ]
Tytuł: 

Ale się rozkręciło, a zainspirowało mnie stwierdzenie z innego forum, że brak grota. Dodam, że były trudności ze sterowaniem, przestawiało nas w obu kierunkach
Jak patrzę dzisiaj na te zdjęcia, to być może genua była przebrana, ale tego już dzisiaj nie sprawdzę.

Autor:  Maar [ 1 sie 2009, o 12:21 ]
Tytuł: 

Wojtek, o wirach Karmana dowiedziałem się przed chwila jak je sobie wygooglałem, ale... co to ma do rzeczy. Poważnie pytam.
Nie wiem jaki był rozkołys, nie wiem jak sternik jedzie - generalnie uważam, że nie jest źle. Można byłoby tego kliwra wypuścić trochę myślę - czy z Karmanem chodzi o to, żeby się góra nie trzepała?

Autor:  Cape [ 1 sie 2009, o 12:34 ]
Tytuł: 

Maar napisał(a):
o wirach Karmana dowiedziałem się przed chwila jak je sobie wygooglałem

Ja też, ratunku, jeszcze techniki cieplnej i całek brakuje. Chyba trzeba zacząć pływać z jakimś profesorem z Polibudy. :lol:

Autor:  Maar [ 1 sie 2009, o 13:02 ]
Tytuł: 

Wbrew pozorom Krzysiu, takie elementy fizyki teoretycznej czasami pozwalają zrozumieć zjawiska na łódce, które są tak powszechne, że nawet nie zastanawiamy się nad nimi i traktujemy je jako dopust boży :-)

Żeby nie być gołosłownym:
- ruch cząsteczek w obrębie fali a pierdołowatość sternika (brak sterowności)
- zarzucanie rufy w funkcji zmian gęstości wody opływającej śrubę (efekt skrętności)
- decyzyjność w dystrybucji piwa w przedłużającym się sztilu (zjawiska atmosferyczne jako takie)

Jest tego dużo, wiemy jak coś działa, ale często nie potrafimy wytłumaczyć dlaczego.

Autor:  Cape [ 1 sie 2009, o 13:27 ]
Tytuł: 

Maar napisał(a):
ruch cząsteczek w obrębie fali a pierdołowatość sternika (brak sterowności)
- zarzucanie rufy w funkcji zmian gęstości wody opływającej śrubę (efekt skrętności

To akurat znam i wykorzystuję.
Maar napisał(a):
- decyzyjność w dystrybucji piwa w przedłużającym się sztilu (zjawiska atmosferyczne jako takie

To wykorzystuję, ale nie znałem podstaw teoretycznych.

Autor:  Stara Zientara [ 1 sie 2009, o 15:36 ]
Tytuł: 

Maar napisał(a):
Wojtek, o wirach Karmana dowiedziałem się przed chwila jak je sobie wygooglałem, ale... co to ma do rzeczy. Poważnie pytam.


Wiry Karmana na prawidłowo pracującym płacie (w tym przypadku żaglu) powodują cykliczne przesuwanie wypadkowej siły aerodynamicznej, czyli (dla jachtu) rosnące kołysanie boczne. Spowodowanie "nieprawidłowego" opływu (przebranie żagla) zmniejsza wprawdzie siłę aerodynamiczną, ale utrudnia powstawanie wirów Karmana, a więc boczne kołysanie jachtu. W efekcie (brak hamowania sterem przy kontrowaniu) często szybciej się płynie na przebranym żaglu niż na prawidłowo pracującym.

I dużo przyjemniej :)

Autor:  mors-k [ 5 sie 2009, o 17:36 ]
Tytuł: 

Moim zdaniem jest lekko przebrany. Kipy szotów na szynie ustawione są prawidłowo, przesuniecie ich ku rufie w silnym wietrze powoduje skret gornych partii żagla przez co zmniejsza się kąt natarcia. Żagiel otwiera się wypuszczając część wiatru górą. Zmniejsza się siła aerodynamiczna, ale ameryki tym nie odkryłem. Wydaje mi się, że przy przebranym żaglu nie występuje efekt otwarcia się i duża siła aerodynamiczna razem z skręcającym efektem działania fali na jej szczycie może być przyczyną trudności w sterowaniu łódką na kursach pełnych. Ale to tylko moje takie dywagacje.

Autor:  andmil4 [ 28 sie 2009, o 18:49 ]
Tytuł: 

Czy już koniec konkursu?
Czytam i staram się zrozumieć prosto i po swojemu.
Pytanie konkursowe brzmiało dla mnie tak: czemu fok jest tak mocno wybrany?
Było kilka opinii.
Odpowiedź prawidłowa jak dla mnie brzmi tak: fok wybrano tak mocno żeby zminimalizować boczne kołysanie powodowane wirami Karmana.
Uzasadnienie: Szybkość jachtu i tak jest maksymalna i ograniczona cechami kadłuba oraz hamowaniem steru przy kontrowaniu. Luzowanie foka, zmiana połozenia kip, czy cokolwiek innego nie ma tu znaczenia, bo ich wpływ jest znikomy w porówniu z siłą wiru Karmana za fokiem, czyli przed jachtem, czyli tam gdzie plyniemy :)

Autor:  peter64 [ 20 paź 2010, o 15:22 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

a jo bym prosił o dobrom rade czymu grot jest zrefowany?
ztrymowany jacht może by szedł z mniejszą amplitudą kilwateru ? :D

Autor:  Cape [ 20 paź 2010, o 15:27 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

peter64 napisał(a):
a jo bym prosił o dobrom rade czymu grot jest zrefowany?
ztrymowany jacht może by szedł z mniejszą amplitudą kilwateru ? :D

Grot nie jest zrefowany, grota wogóle nie ma, bo po co ma być ?

Autor:  peter64 [ 20 paź 2010, o 19:47 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

źlem się wyraził :D dlaczego go nie ma?dlaczego se leży w Leniwym Jacusiu?

dlaczego fok sam sie męczy? i sie poci?

Autor:  Cape [ 20 paź 2010, o 20:01 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

peter64 napisał(a):
dlaczego go nie ma?dlaczego se leży w Leniwym Jacusiu?

1/ Bo wieje 25/30 węzłów
2/ Bo grot nic nie da
3/ Bo tak jest bezpieczniej i wcale nie jest wolniej, a jeżeli już, to niewiele.

Jeszcze jedno, wchodząca pod płetwę sterową fala,(prądy wirowe) powodowała problemy z utrzymaniem kursu. Grot by te problemy powiększył, więc chwilę póżniej zrefowaliśmy przedni żagiel i już nie było problemu z utrzymaniem kursu.

Autor:  peter64 [ 20 paź 2010, o 20:19 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

a dziękuje bardzo za lekcję :D

licze na dalszy ciąg nauki bom we temacie jest zdeczko zielonkawy :D

Autor:  Olek [ 20 paź 2010, o 20:30 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

cape napisał(a):
Jeszcze jedno, wchodząca pod płetwę sterową fala,(prądy wirowe) powodowała problemy z utrzymaniem kursu. Grot by te problemy powiększył, więc chwilę póżniej zrefowaliśmy przedni żagiel i już nie było problemu z utrzymaniem kursu.


Jaki to jacht i z jaką prędkością płynęliście?

Autor:  Cape [ 20 paź 2010, o 20:37 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

Delphia 40 w drodze z Bornholmu na Zatokę. Prędkość pewnie koło 6 w.

Autor:  peter64 [ 30 gru 2010, o 22:40 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

a myśmyśmy sie tak uczyli żeglować :D

Załączniki:
La Passion 142_588x392.jpg
La Passion 142_588x392.jpg [ 37.43 KiB | Przeglądane 8839 razy ]

Autor:  M@rek [ 16 lut 2011, o 20:39 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

Cape napisał(a):
Delphia 40 w drodze z Bornholmu na Zatokę. Prędkość pewnie koło 6 w.


To jeszcze sporo mozna wycisnac :), tak prawie drugie tyle.

Autor:  User319 [ 17 lut 2011, o 11:20 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

Stara Zientara napisał(a):
- bo taka fala, jak na zdjęciach, to nawet na Śniardwach się nie zdarza :)

Taka duża czy taka mała?

Wybaczcie że pytam, ale na morze to ja się dopiero wybieram, a ta fala to duża jak na ten wiatr jest, czy mała? Patrzę na te zdjęcia i jakoś mnie nie przeraża, może dlatego że głębi (3D) nie widzę.


@Cape - wiatr 25/30w to jest jakieś 6/7B. Płynęliście 6w. Czy fala was doganiała, czy wy falę?

Autor:  plitkin [ 17 lut 2011, o 12:54 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie żagli

Adam, zdjęcia z pokładu nigdy nie oddają realistycznie warunków. Zdjęcia naszego jachtu z pokładu innego mogą Cię przerazić gdy zrobione w tym samym czasie zdjęcie z Twojego pokładu będzie wyglądało na sielawkę śródlądową.
Oczywiście fala doganiała jacht Cape-a. Tylko jachty ślizgowe (i multihuly) mogą wyprzedzić falę albo iść na równo z falą.

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/