Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Popsuty ster https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=30&t=4047 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Maar [ 19 lis 2009, o 13:37 ] |
Tytuł: | Popsuty ster |
Uwaga: pytanie jest podchwytliwe Wyobraź sobie, że płyniesz pod polską banderą jachtem Carter 30. Łódka dzielna, w miarę szybka - jest miło i przyjemnie. Na widnokręgu zaczynasz rozpoznawać poszczególne budynki Kopenhagi a załoga debatuje do której knajpy pójdziecie wieczorkiem na piwo. Nagle trzask, łup, zgrzyt - cholera wie co się stało, sternikowi rumpel z rąk wyrwało Jesteś dzielnym skipperem! Szybko opanowujesz panikę wśród załogi i dokonujesz rozeznania sytuacji. Okazuje się, że coś dziwnego stało się z urządzeniem sterowym, częściowo zablokowała się płetwa i jedynie można nią poruszać pomiędzy pozycją "zero" a "lewo na burt". Kombinujesz ale nic nie pomaga - możesz żeglować tylko prosto lub w lewo. W prawo ani hu, hu, nawet pół stopnia nie chce pójść. I tu się zaczyna zagadka: Czy stałeś się przez to statkiem o ograniczonej manewrowości czy może statkiem nieodpowiadającym za swoje ruchy? Jakie oznakowanie musisz w związku z tym pokazywać w dzień a jakie w nocy? Tu jest troszkę ściągawki: http://strony.aster.pl/zientara/files/V ... PZZM_2.pdf Wojtuś, zamknij się proszę. |
Autor: | Stara Zientara [ 19 lis 2009, o 14:06 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
zamykam się |
Autor: | Banan [ 19 lis 2009, o 14:11 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
stałem się statkiem nieodpowiadającym za swoje ruchy. - oznakowanie w dzień dwie czarne kule jedna nad drugą - oznakowanie w nocy, dwa czerwone światła na topie 360 stopni + standardowo światła burtowe zielone czerwone i białe rufowe |
Autor: | Maar [ 19 lis 2009, o 14:20 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
No, no Bananku - widzę, że robisz postępy! Pół odpowiedzi dobrze! Pytanie dodatkowe: Które pół odpowiedzi Banana jest prawidłowe i dlaczego? |
Autor: | Banan [ 19 lis 2009, o 14:30 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): Pół odpowiedzi dobrze! które pół ? bo przecie nie jestem statkiem o ograniczonej zdolności manewrowej bo to statek, który z powodu wykonywanych prac nie jest w stanie manewrować, a także ustępować drogi innym statkom. a oznakowanie wziąłem z głowy jeśli chodzi o noc i ze ściągi jeśli chodzi o dzień. aha i jestem statkiem w ruchu bo się kuźwa kręcę w kółko, zanim nie ściągnę żagli lub nie zatrzymam silnika i nie postanowię co dalej. .... no chyba że się nie posuwam - to dwa czerwone topowe w około tylko |
Autor: | Maar [ 19 lis 2009, o 14:36 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Dwie prośby Tomeczku: 1. Zacznij używać klawisza "Shift" 2. Przeczytaj pytanie z pierwszego postu. HINT: Żeby ułatwić czytanie ze zrozumieniem a w zasadzie, żeby ułatwić zrozumienie w czasie czytania, dokonałem edycji pierwszego postu - zmieniłem formatowanie. |
Autor: | Moniia [ 19 lis 2009, o 17:25 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): No, no Bananku - widzę, że robisz postępy! Pół odpowiedzi dobrze! Pytanie dodatkowe: Które pół odpowiedzi Banana jest prawidłowe i dlaczego? hm. moim zdaniem ok Tomku, światełka i oznakowanie się zgadza z takowym,a definicja = "Statek nie odpowiadający za swoje ruchy - statek który z pewnych wyjątkowych powodów nie jest w stanie manewrować zgodnie z COLREGs, a także ustępować drogi innym statkom."* tak więc nie wiem o co Markowi chodzi... może o to, że nie dopisałeś - posuwający się po wodzie? *przed chwilą sprawdzałam... hm |
Autor: | Maar [ 19 lis 2009, o 18:56 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Moniia napisał(a): tak więc nie wiem o co Markowi chodzi... To już wyjaśniam Zła była druga część odpowiedzi Tomka czyli odpowiedź na to: Maar napisał(a): Jakie oznakowanie musisz w związku z tym pokazywać w dzień a jakie w nocy? Napisałem na początku, że pytanie jest podchwytliwe, bo jest - wymaga przeczytania tej mojej grafomańskiej beletrystyki początkowej i wyłowienie z niej tego co ważne, czyli typu jachtu. Gdy znasz typ (to chyba nie było trudne zauważyć, że piszę o Carterze 30? ) to trzeba było zastanowić się jaka jest jego długość i jakie są wyłączenia w MPDMie. I właśnie tego Ty ani Tomek nie zrobiliście Odpowiedź prawidłowa: Nie muszę sygnalizować mojej zasranej sytuacji ani w dzień, ani w nocy. I pytanie dodatkowe - dlaczego nie muszę sygnalizować? |
Autor: | Moniia [ 19 lis 2009, o 19:21 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): Moniia napisał(a): tak więc nie wiem o co Markowi chodzi... Odpowiedź prawidłowa: Nie muszę sygnalizować mojej zasranej sytuacji ani w dzień, ani w nocy. I pytanie dodatkowe - dlaczego nie muszę sygnalizować? Hm, tak myślałam że o to słówko chodzi ale o zerknięciu na wyłączenia nie pomyślałam. Prawidło 27 (Statki nie odpowiadające za swoje ruchy lub statki o ograniczonej zdolności manewrowej) g daje pełną odpowiedź: MPDM napisał(a): g/ Statki o długości mniejszej niż 12 metrów, z wyjątkiem statków zajętych pracami nurkowymi, nie są obowiązane pokazywać świateł i znaków wymaganych niniejszym prawidłem,
|
Autor: | Banan [ 19 lis 2009, o 19:43 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Jak to człowiek jeszcze mało wie. W ściądze nie było czego nie muszę. Ale jak bym te kule powiesił i światła zapalił to nikt mnie nie wyśmieje u wybrzeży Kopenhagi ? W Polsce by powiedzieli że nadgorliwy , hehe Czy trzeba znać te przepisy na pamięć, tak jak się powinno znać kodeks drogowy, jak się ma prawo jazdy ? Będąc prowadzącym jacht oczywista. Ale zagadka przednia - zadam ją na kursie |
Autor: | Magister [ 19 lis 2009, o 20:01 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): I pytanie dodatkowe - dlaczego nie muszę sygnalizować? Bo pływamy takim małym gównem że i tak nas wszyscy rozjadą, a nie my ich, w razie czego |
Autor: | Maar [ 19 lis 2009, o 20:04 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
banan70 napisał(a): Ale jak bym te kule powiesił i światła zapalił to nikt mnie nie wyśmieje u wybrzeży Kopenhagi ? Nikt cię nie wyśmieje, ale... skąd niby weźmiesz dwie kule (że o dwóch czerwonych światłach nie wspomnę)? |
Autor: | tommy [ 19 lis 2009, o 20:12 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): że o dwóch czerwonych światłach nie wspomnę a może dwa ogniska??? |
Autor: | Moniia [ 19 lis 2009, o 20:26 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
tommy napisał(a): Maar napisał(a): że o dwóch czerwonych światłach nie wspomnę a może dwa ogniska??? Oj, nie radziłabym... MPDM napisał(a): ZAŁĄCZNIK IV SYGNAŁY WZYWANIA POMOCY (...) h) płomień na statku (jak np. paląca się beczka smoły, oleju itp.), (...) 2. Używanie lub pokazywanie któregokolwiek z powyższych sygnałów w innym celu niż dla wskazania niebezpieczeństwa i potrzeby pomocy oraz używanie innych sygnałów, które można byłoby pomylić z którymkolwiek z powyższych sygnałów jest zabronione. (...) Chyba, że chcesz mieć całe stado ratowników wokół... to ruchliwy akwen |
Autor: | Stara Zientara [ 19 lis 2009, o 20:27 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): skąd niby weźmiesz dwie kule (że o dwóch czerwonych światłach nie wspomnę)? Żebyś się nie zdziwił. Np. w Grecji jachty czarterowe mają - na Santorii są w wyposażeniu 2 czerwone, 3 kule i stożek. Z takim wyposażeniem była kupiona. |
Autor: | Cape [ 19 lis 2009, o 20:34 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Stara Zientara napisał(a): Maar napisał(a): skąd niby weźmiesz dwie kule (że o dwóch czerwonych światłach nie wspomnę)? Żebyś się nie zdziwił. Np. w Grecji jachty czarterowe mają - na Santorii są w wyposażeniu 2 czerwone, 3 kule i stożek. Z takim wyposażeniem była kupiona. Właśnie to chciałem napisać, czarne kule i czarny stożek są zawsze na jachtach czarterowych (Grecja, Chorwacja, Delphia na Bałtyku). Świateł nie było nigdy, bo porządni czarterobiorcy w nocy są w porcie ! Pytanie dodatkowe, po co jest czarny stożek ? Odpowiadają z patentami od sternika w dół. |
Autor: | Macieq [ 19 lis 2009, o 21:26 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Czy sternik też może? Może Czarny stożek - statek idący pod żaglami i na silniku. Nie wiem, jak tu jest z długością - czy też jest te 12 m? |
Autor: | Cape [ 19 lis 2009, o 21:36 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Macieq napisał(a): Nie wiem, jak tu jest z długością - czy też jest te 12 m? Tego też nie wiem. Wielokrotnie widziałem jachty idące na silniku i żaglach/sam też wielokrotnie tak pływałem, ale nigdy nie widziałem czarnego stożka/nigdy go też nie wywiesiłem. |
Autor: | Macieq [ 19 lis 2009, o 21:41 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Znalazłem jakiś załącznik do rozporządzenia i nie ma tam nic na temat długości - czyli każdy jacht żaglowy idący pod żaglami i na silniku powinien wywiesić stożek. |
Autor: | Cape [ 19 lis 2009, o 21:48 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Macieq napisał(a): Znalazłem jakiś załącznik do rozporządzenia i nie ma tam nic na temat długości - czyli każdy jacht żaglowy idący pod żaglami i na silniku powinien wywiesić stożek. Maciek, będziesz Głównym Specjalistą od Wieszania Czarnego Stożka w naszym greckim rejsie I tyle OT |
Autor: | elektryczny [ 19 lis 2009, o 21:52 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): [i].... Na widnokręgu zaczynasz rozpoznawać poszczególne budynki Kopenhagi a załoga debatuje do której knajpy pójdziecie wieczorkiem na piwo... No a na to to piwo to w końcu kiedy i gdzie Tak tylko pytam skoro konkurs rozstrzygnięty |
Autor: | Święty [ 19 lis 2009, o 22:01 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
cape napisał(a): Wielokrotnie widziałem jachty idące na silniku i żaglach/sam też wielokrotnie tak pływałem, ale nigdy nie widziałem czarnego stożka/nigdy go też nie wywiesiłem. Mi się zdarzyło na kanale kilońskim, bo mandatu w euro dobrze było uniknąć (wogóle i tak zdziwiłem się, że można tam żagle postawić - oczywiście tylko w konfiguracji żagle + silnik) |
Autor: | Maar [ 19 lis 2009, o 23:15 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Stara Zientara napisał(a): Żebyś się nie zdziwił. Np. w Grecji jachty czarterowe mają... Wojtek, ale Grecja nie leży koło Kopenhagi i nie pływa się tam Carterami 30 BTW czy na polskim jachcie mniejszym niż 16 metrów spotkałeś dwie kule? |
Autor: | Stara Zientara [ 19 lis 2009, o 23:30 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Tak, na Placku (Nefryt) były 3 kule i 2 czerwone |
Autor: | Colonel [ 20 lis 2009, o 07:39 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): BTW czy na polskim jachcie mniejszym niż 16 metrów spotkałeś dwie kule? Owszem, jak były wpisywane do WWR |
Autor: | Banan [ 20 lis 2009, o 08:46 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Na rejsie na GibSea 442 s/y Jumbo, też mieliśmy jakieś czerwone światła dodatkowe, leżały zwinięte w kącie No ale to łódka co ma 13.70 m długości Wczoraj sprawdzałem w książkach jakie posiadam do nauki na sternika, a propos postu o przydatności książek zalecanych przez PZŻ ... informacja o dł jachtu i czy musi czy nie .. - w Żeglarz i sternik jachtowy - Autorzy: Andrzej Kolaszewski, Piotr Świdwiński - ta informacja była zawarta - w Vademecum żeglarstwa morskiego - Autorzy: Zbigniew Dąbrowski, Jerzy W. Dziewulski, Marek Berkowski - już jej nie znalazłem |
Autor: | kusza [ 20 lis 2009, o 09:17 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
nie jestem pewien ale na Szponie, albo Sumo (oba Cartery) była kula i lampki... jakieś mam niejasne wspomnienie ale na pewno nie jest to reguła, tylko wyjątek |
Autor: | Cape [ 20 lis 2009, o 14:27 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Maar napisał(a): Stara Zientara napisał(a): Żebyś się nie zdziwił. Np. w Grecji jachty czarterowe mają... Wojtek, ale Grecja nie leży koło Kopenhagi i nie pływa się tam Carterami 30 BTW czy na polskim jachcie mniejszym niż 16 metrów spotkałeś dwie kule? Na S/Y Oak (Delphia 40) 11.95 były kule, stożek i (chyba) dwa czerwone swiatła. Bandera polska. Jachy posiada KB (chodzi w czarterach). |
Autor: | Zgrzyb [ 20 lis 2009, o 14:56 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Ostatnio na czarterowym Conradzie miałem ze świateł tylko i wyłącznie silnikowe . Na szczęście moja czołówka miała czerwone ciągłe i ją przywiązałem do relingu , druga czołówka i kawałek folii zielonej robił za prawe burtowe a latarka przywiązana do achtera za rufowe. Dobrze ,że teraz wszyscy czołówki wożą ze sobą . Z interesujących nas innych akcesoriów był stożek i kula i to by było na tyle... |
Autor: | Maar [ 20 lis 2009, o 15:06 ] |
Tytuł: | Re: Popsuty ster |
Abstrahując od mania* czy nie mania dwóch kul to różne rzeczy mnie różnie rozśmieszają. Na ten przykład stocznia Delphia mnie rozśmiesza bardzo. Czy to taki trend jest, że wszyscy na wszystkim i zawsze chcą kombinować? 12 metrów jest długością kluczową w wielu aspektach, więc co robią marketingowcy z Delphi? cape napisał(a): Na S/Y Oak (Delphia 40) 11.95 Wymyślają nową matematykę. Według nich 11,95 metra jest bliższe 12,19 (40 stóp) niż 11,89 (39 stóp) i dlatego należy zaokrąglić do 40 stóp. W efekcie klient płaci za jacht 40 stopowy a dostaje 39 [*] śmiem twierdzić, że dwie kule na mniejszych jachtach trafiają się przez przypadek. Dodałem później: Zgrzyb napisał(a): Z interesujących nas innych akcesoriów był stożek i kula i to by było na tyle... Bo tyle tego było potrzebne.
|
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |