Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 7 gru 2021, o 16:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 paź 2021, o 11:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lip 2013, o 16:44
Posty: 1685
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Nasz kolejny rok 2021 na Svalbardzie pomału dobiega końca. Jacht już przy Alesund, jeszcze trochę ponad tydzień i będziemy go witać w Szczecinie.
Jaki był ten sezon? Przeciekawy. Ponownie podglądaliśmy pracę naukowców przez ponad 2 miesiące. Wielokrotnie odwiedzaliśmy bazę w Horsundzie gdzie ja "zakumplowałam się" z kucharzami, my im rybki świerze oni obiadek. Trochę robiliśmy za listonosza. Najtrudniejsze w tym było wytłumaczenie starszemu panu na poczcie w Longier, że proszę o listy do bazy. Mój angielski taki sobie, ale pana zerowy. Trzeba było sobie radzić pismem obrakowym.
Poza wyprawami z naukowcami zrealizowaliśmy dwuetapową wyprawę żeglarską. Pierwszy etap to dookoła wyspy Spitsbergen, druga to opłynięcie archipelagu. Pogoda nie rozpieszczała. Nagrodą były widoki.
Mamy masę cudnych zdjęć i filmów, które teraz są przeglądane i składane do prezentacji. Poniżej mały anons.


* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SVALBARD 2021
Pierwsze w historii dwukrotne opłynięcie Spitsbergenu i całego archipelagu SVALBARD jachtem żaglowym s/y OCEAN B w jednym roku z dotarciem do szerokości geograficznej 82॰ 32,75N

Wyprawa zrealizowana została w dwóch etapach:
Etap 1 w dniach od 01.09.2021 do 11.09.2021
Etap 2 w dniach od 12.09.2021 do 29.09.2021
jacht: s/y OCEAN B
ORGANIZATOR: NATANGO Halina Górajek https://natango.pl/

Relacja z ETAPU 1 wyprawy

W dniach od 01/09.2021 do 11.09.2021 odbyła się pierwsza z zaplanowanych w tym roku wyprawa dookoła Spitsbergenu. Cel wyprawy został osiągnięty. Jacht s/y OCEAN B żeglował wzdłuż jego zachodniego i północnego wybrzeża pokonując cieśninę Hinlopen, a następnie płynąc przejściem przez cieśninę Heleysund (między Spitsbergenem i wyspą Barentsa) wpłynął na wody Storfjorden. Cieśnina Heleysund ma około 600 metrów szerokości i z powodu silnych prądów pływowych sięgających 10 węzłów i zagrożenia dryfującym lodem praktycznie nie jest uczęszczana. W trakcie wyprawy odwiedziliśmy wiele pięknych miejsc (Bråsvellbreen, Agardhbukta, Heimland, Hambergbukta) spotykając po drodze dzikie zwierzęta.
Załoga wyprawy wokół wyspy Spitsbergen (01.09.2021 do 11.09.2021):
1. Paweł Pelc – kapitan
2. Andrzej Górajek – zastępca kapitana
3. Zbysław Zbyszyński – I oficer
4. Adam Świrszcz – II oficer
5. Krzysztof Prochowski – III oficer
6. Urszula Malak – załoga
7. Magdalena Pryszcz – załoga
8. Piotr Zbyszyński – załoga
Rankiem w dniu 04 września po minięciu wyspy Moffen jacht znalazł się u wejścia do cieśniny Hinlopenstretet od jej północnej strony, a warunki meteorologiczne pogarszały się z godziny na godzinę. W godzinach wieczornych wiatr wiał z kierunków południowych, osiągając już w porywach prędkość 40w. Prognozy pogody nie zapowiadały poprawy pogody na dzień następny. Sytuacja była o tyle trudna, że musieliśmy podjąć decyzję o kontynuacji żeglugi przez Hinlopenstretet w trudnych warunkach lub zmianę planów.
05 września żegluga przez cieśninę była bardzo trudna. Walcząc z przeciwnym prądem i silnym wiatrem jacht płynął z prędkością 2 do 3 węzłów. Kierunek południowy wiatru utrzymywał się przez cały dzień a prędkość wiatru w porywach osiągała 50 do 60 węzłów.
Po przepłynięciu cieśniny Hinlopenstretet na jej południową stronę pogoda poprawiła się na tyle, że pozwoliła nam odwiedzić lodowiec Bråsvellbreen po czym płynąc przejściem przez cieśninę Heleysund (między Spitsbergenem i wyspą Barentsa) wpłynęliśmy na wody Storfjorden. Cieśnina Heleysund ma około 600 metrów szerokości i z powodu silnych prądów pływowych sięgających 10 węzłów i zagrożenia dryfującym lodem praktycznie nie jest uczęszczana.
Podczas tej wyprawy jacht OCEAN B wpłynął w głąb zatoki Hambergbukta podpływając pod czoło lodowca Hornbreen na odległość 400m a następnie tak samo zrobiliśmy płynąc pod czoło tego samego lodowca od strony Hornsundu. Pozwoliło to nam na bezpośrednią obserwację aktualnej odległości dzielącej wody Hornsundu po zachodniej stronie Spitsbergenu od Storfjorden znajdującym się po jego wschodniej stronie. Obecnie odległość ta to zaledwie 4,5 mili morskiej. Przewiduje się, że w niedalekiej przyszłości lodowiec Horn wycofa się i te 4,5 mili morskiej będzie do przepłynięcia. Powstanie cieśnina Hornsund, którą będzie można przepłynąć na wschodnią stronę Spitsbergenu do Hambergbukty.
Załącznik:
obraz_2021-10-24_122959.png
obraz_2021-10-24_122959.png [ 108.72 KiB | Przeglądane 334 razy ]

_________________
Jestem w tym wieku, że milczę gdy ktoś opowiada głupoty.
Szkoda mi czasu na walkę z idiotami.
Hania - Halina - Inka



Za ten post autor Hania otrzymał podziękowanie od: urbik
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2021, o 11:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lip 2013, o 16:44
Posty: 1685
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Relacja z ETAPU 2 wyprawy
12 września 2021 mustruje załoga na najważniejszą wyprawę tego roku, czyli opłynięcie całego archipelagu z zakończeniem rejsu w Tromsø. W wyprawie brali udział:
1. Andrzej Górajek – kapitan
2. Paweł Pelc – zastępca kapitana
3. Mateusz Ćwikliński – I oficer
4. Wojciech Pasieczny – II oficer
5. Piotr Lubaczewski – III oficer
6. Rafał Łuczak – IV oficer
7. Tadeusz Buchowiecki – oficer wachtowy
8. Halina Górajek – załoga / kuk
9. Mieczysław Barański – załoga
10. Barbara Malinowska – załoga
11. Marek Fabijański – załoga
12. Marek Mończyk – załoga
13. Leszek Delimat – załoga

Z naszego grona 11 osób miało już przygodę z pływaniem po wodach Arktycznych, znamy się, razem już pływaliśmy wcześniej. Wielu ma bardzo duże doświadczenie w żegludze po wodach arktycznych, mają już za sobą rejsy po wodach wschodniej Grenlandii, rejsy antarktyczne, czy rejsy wokół przylądka Horn. Sześcioro z nas brało udział w wyprawie po wodach Grenlandii Wschodniej w 2018 roku, w której osiągnięto pozycję 79,40N i 07,09W ustanawiając rekord żeglugi na północ u wybrzeży Grenlandii Wschodniej
(https://natango.pl/wyprawa-polarna-grenlandia-2018/).
Przy tylu doświadczonych żeglarzach dzielimy załogę na 5 wacht, z wachtami po 2 godziny.
Wbrew przesądom 13 osób rozpoczyna rejs 13 września. Pierwszy cel to Ny Alesund. Dodatkowe tankowanie paliwa i wody, krótkie zwiedzanie osady i opuszczamy ląd. Nasz cel to opłynąć wszystkie wyspy archipelagu Svalbard w taki sposób, by nie było wątpliwości, że zostały one opłynięte, czyli każdą musimy opłynąć prawą burtą.
Podczas rejsu w zdecydowanej większości dni towarzyszył nam silny wiatr. Chwile względnej ciszy były krótkie, pozwalające na mały odpoczynek. Dodatkowo wiatr jakby nam na złość robił „zwroty” równocześnie z nami i uparł się wiać nam w dziób. Polowanie na korzystny kierunek wiatru, tak by postawić żagle było wyzwaniem dla poszczególnych wacht. Tenże wiatr i fala uniemożliwiała nam lądowania na odwiedzanych po drodze wyspach. Tak więc od momentu opuszczenia Ny Aleund aż do Norweskiego Hammerfest tylko jeden raz udało się nam zejść na ląd i zwiedzić wyspę Edgeøya.
16 września wpłynęliśmy w pak lodowy i dopłynęliśmy do krawędzi stałego lodu morskiego osiągając pozycję 82°32.75' szerokości geograficznej północnej. Dalej na północ jest tylko płyta lodu morskiego sięgająca aż do Bieguna. I choć chciałoby się dalej płynąć w magicznej scenerii wody i lodu, wzdłuż płyty to przerywamy tę magię. Tym bardziej, że prognozy pogody na następne dni są niepokojące. 18 września nastąpiło załamanie pogody. Znajdowaliśmy się wówczas w okolicach wyspy Białej (Kvitøya). Jedyne miejsce w tej okolicy, które mogło nam dać względną osłonę przed nadchodzącym południowym sztormem było przy północnym wybrzeżu wyspy Storøya w zatoce Breivika. Opłynięcie prawą burtą Wyspy Białej odbywa się już przy sile wiatru 40 do 50 węzłów. W końcu rzucamy kotwicę w zatoce Breivika. Przez dwa dni wiatr wieje z prędkością przekraczającą 60 węzłów. Wachty kotwiczne poza samym pilnowaniem kotwicy, muszą odpychać od burt jachtu bezustannie napływające na nas growlery. Gdy sztorm cichnie, ruszamy w stronę Kong Karls Land i okrążając wyspy prawą burtą kierujemy się w stronę Freemansundet. W drodze na południe jeszcze dwa razy chowamy się przed szalejącym sztormem, w Walter Thymensbukta znajdującej się w Freemansundet pomiędzy wyspą Barentsøya a Edgeøya i w cieśninie Halvmånesundet leżącej na południowo wschodnim krańcu wyspy Edgeøya. W tym czasie fale na Morzu Barentsa dochodziły do 10m wysokości. Żegnając południowo-wschodnie krańce Edgøyi kierujemy się w stronę Wyspy Nadziei – Hopen. I tym razem wiatr i fala uniemożliwiły nam odwiedzenie Hopen. Mijamy więc spowitą we mgle wyspę od strony wschodniej i kierujemy się w stronę wyspy Bjørnøya. Opłynięcie samej Bjørnøyi od wschodu jest już tylko formalnością.
Pogoda w tej wyprawie nie była łaskawa. Przeciwne wiatry przekraczające prędkość 60 węzłów (10-11° B) spowodowały, że zamiast planowanego zakończenia wyprawy 26 września, kończymy ją trzy dni później. Ponieważ część osób miała już wykupione bilety powrotne, decydujemy się na wpłynięcie do Hammerfest/Norwegia skąd można dolecieć samolotem do Tromso i „złapać” ten właściwy lot do Oslo i Polski. Rozstanie z częścią załogi w Hammerfest było ciepłe, serdeczne. Zdążyliśmy się ze sobą zżyć. W Hammerfest tankujemy paliwo, uzupełniamy wodę i reszta załogi odpływa do Tromsø. Podobnie jak w roku ubiegłym, nocne niebo ostatniego odcinka drogi rozświetlone jest piękną zorzą polarną. 29 września 2021 roku, cumując w porcie w Tromsø oficjalnie kończymy wyprawę. Załoga sukcesywnie schodzi z pokładu. Jako ostatni schodzimy my: Andrzej i Halina oraz Basia. Nasza zaprzyjaźniona mieszkanka Tromsø, Kalinka, odwozi nas na lotnisko.
W tym etapie wyprawy pokonaliśmy blisko 2000 Mm na trasie: Longyearbyen - Prins Karls Forland – Ny Alesund – Danskøya – Amsterdamøya - Moffen - 82°32.75' N – Kvitoya – Storoya – wschodnia ściana lodowca Austfona – wyspy Kong Karls Land – Freemansundet – wschodnie wybrzeże wyspy Edgoya – lodowiec Stonebreen – Halvmaneoya – wschodnie i południowe wybrzeże wyspy Hopen – wyspa Bjornoya – Norwegia.
Choć celem wyprawy było opłynięcie całego Archipelagu Svalbard, to dopłynięcie do 82° 32.75' N daje dużo satysfakcji, bo to czwarty „wynik” w światowym żeglarstwie polarnym spośród tych, którzy jachtem wybrali się w stronę Bieguna Północnego, tym bardziej, że do nas należy również drugi wynik w tym rankingu z 2020 roku.
Arktyka pokazała się nam w wielu odsłonach. Od burzliwego morza po chwile ciszy; od mgły po bajeczne wschody i zachody słońca; od wody wolnej od lodu po tę już tężejącą nowym. Majestatyczna Austfona z poszarpanymi ścianami lodowca w kontraście do Stonebreen, którego ściany są gładkie, przypominające granit. Niebo o tak niesamowitych kolorach, że wręcz nierealnych. Pierwszy świeży śnieg na szczytach obok głębokiej zielni zboczy. Spotkania z morsami, wielorybami, bieługami arktycznymi, polarnymi niedźwiedziami, różnorodnymi ptakami dopełniają obraz tego, co może pokazać ten północny zakątek Europy.
Kończąc naszą relację z wyprawy pragniemy podziękować wszystkim uczestnikom za współudział. Szczególne podziękowania należą się naszemu lądowemu opiekunowi meteorologicznemu, Grzegorzowi Szcześniakowi. Choć nie było go na pokładzie, jest absolutnie pełnoprawnym 14 uczestnikiem wyprawy.
Załącznik:
Trasa wyprawa etap 2.jpg
Trasa wyprawa etap 2.jpg [ 37.97 KiB | Przeglądane 332 razy ]

_________________
Jestem w tym wieku, że milczę gdy ktoś opowiada głupoty.
Szkoda mi czasu na walkę z idiotami.
Hania - Halina - Inka



Za ten post autor Hania otrzymał podziękowania - 2: Kurczak, puffin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL