Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 13 cze 2024, o 22:01




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 lis 2015, o 09:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
OOOOOOOOOOOO! Fuck!!! Jakbym był tam w środku to bym ...................... :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2015, o 10:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Micubiszi napisał(a):
Jakbym był tam w środku to bym ......................
Dokończ: to bym się.... :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2015, o 10:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Po pachy normalnie no! :rotfl:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2015, o 12:49 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
To zdjęcie zostało zrobione na jachcie, który żeglował obok mnie. Tak wyglądał stan początkowy mikroburst. Potem było tylko gorzej. Nastała ciemność z gradem i bardzo silnym wiatrem spadowym.
W trakcie największego uderzenia wiatru, jacht dostał takiego przechyłu, że bulaje w nadbudówce znalazły sie pod wodą.


Załączniki:
downburst2.jpg
downburst2.jpg [ 406.3 KiB | Przeglądane 4565 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2015, o 22:43 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
2008 latem w połowie Eckerförde. 3 łódki podążają na zachód do portu.
No i coś takiego pojawiło się nad lądem.
Zrzuciłem żagle, światła włączone i motorek odpalony.
Mam koło sterowe i drugie sterowanie motoru w kabinie. Niech sportowcy mokną!
Koło wówczas jeszcze poprzez układ linek stalowych. Niestety.
Po kilku minutach takiego kotła linki puściły.
Musiałem na pokład do rumpla. Bez gogli nie można było otworzyć oczu.
Grad walił w twarz. Ale i tak nic nie było widać.
Nie mogłem znaleźć wąsów do kamizelki, więc użyłem szota grota.
Po 20 minutach wyszło Słońce.
Zapis GPS był bardzo podobny. Barograf zanotował gwałtowny wzrost ciśnienia.
Inne łódki były gdzieś indziej. Anglicy na ketchu byli już w drodze na otwarty Bałtyk.
Byliśmy blisko siebie (akwen ograniczony strefą militarną). Całe szczęście, że sie nie trafiliśmy.
Zmiany po tej przygodzie: sterowanie wewnętrzne zamienione na hydrauliczne,
radar zainstalowany, zapasowe gogle zawsze pod ręką.
Acha, tak szczerze, trzymanie rumpla czy zmiana obrotów silnika poprawiała moje samopoczucie ale nie miało żadnego wpływu na kurs, czy szybkość łódki.
A łódki są przeważnie mocniejsze od nas. :roll:

Kocham to hobby

Pozdrowienia,

Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2015, o 03:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Maciekm1 napisał(a):
Markrzy prawdopodobnie spotkał mikroburst - opis pasuje. To jest zjawisko pogodowe towarzyszące chmurom Cumulonimbus albo rzadziej Cumulus Congestus, [...]
Napisałem artykuł na temat tego zjawiska pogodowego, który ukaże się w listopadowym wydaniu Jachtingu.


Bardzo bym się nie zgadzał z tym microbustem na Morzu Egejskim w nocy. Tym bardziej, że z precyzyjnego opisu który przygotował markrzy jasno wynika, że przeszedł przez (a właściwie przez niego przeszła) komórka burzowa.

garść cytatów:
daleko gdzieś przed nami od czasu do czasu pojawiały się dziwne rozbłyski [...]
Koło 4 rano , chyba zaczynamy widzieć światła na Samotrace i jednocześnie jest coraz więcej rozbłysków nad Thassos. Net nie ma zasięgu. Przed nami na kursie pojawia się CZARNA DZIURA. Dosłownie czarna nicość. Dookoła wszystko skąpane w blasku księżyca, a przed nami rośnie coś czarnego [...] Cisza przed burzą. Potem się zaczęło. Było jak w dzień. Pioruny waliły wszędzie. Woda syczała. Następnie dmuchnęło . Ostatnie zapamiętane notowania to 51 w[ęzłow]. [...]Kompasy zwariowały!!!!! Kręciły się we wszystkie strony.[...] Będąc ok 10 Mm od wyspy z górą o wysokości 1600 m dalej nie widzieliśmy gdzie ona jest, aż wreszcie okrzyk „ TAM JEST!!!!!” Potem to już bajka..... trzeba było tylko pokonać szaleńczy wiatr spadowy przy dojściu do portu.


Wszystkie opisy pasują idealnie do burzy i żadną miarą do microbusta.


Skoro więc zamierzasz Macieju pisać artykuł do Jachtingu - sprawdź proszę jeszcze raz, czy wszystko, co napisałeś się zgadza z ogólnie przyjętą wiedzą.

P.S.
ostatni post markrzyego polubiłem nie za próbę diagnozy, ale za doskonały film ilustrujący z wielkim prawdopodobieństwem microbust.

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2015, o 11:02 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
sailhorse napisał(a):
Maciekm1 napisał(a):
Markrzy prawdopodobnie spotkał mikroburst - opis pasuje. To jest zjawisko pogodowe towarzyszące chmurom Cumulonimbus albo rzadziej Cumulus Congestus, [...]
Napisałem artykuł na temat tego zjawiska pogodowego, który ukaże się w listopadowym wydaniu Jachtingu.


Bardzo bym się nie zgadzał z tym microbustem na Morzu Egejskim w nocy. Tym bardziej, że z precyzyjnego opisu który przygotował markrzy jasno wynika, że przeszedł przez (a właściwie przez niego przeszła) komórka burzowa.

garść cytatów:
daleko gdzieś przed nami od czasu do czasu pojawiały się dziwne rozbłyski [...]
Koło 4 rano , chyba zaczynamy widzieć światła na Samotrace i jednocześnie jest coraz więcej rozbłysków nad Thassos. Net nie ma zasięgu. Przed nami na kursie pojawia się CZARNA DZIURA. Dosłownie czarna nicość. Dookoła wszystko skąpane w blasku księżyca, a przed nami rośnie coś czarnego [...] Cisza przed burzą. Potem się zaczęło. Było jak w dzień. Pioruny waliły wszędzie. Woda syczała. Następnie dmuchnęło . Ostatnie zapamiętane notowania to 51 w[ęzłow]. [...]Kompasy zwariowały!!!!! Kręciły się we wszystkie strony.[...] Będąc ok 10 Mm od wyspy z górą o wysokości 1600 m dalej nie widzieliśmy gdzie ona jest, aż wreszcie okrzyk „ TAM JEST!!!!!” Potem to już bajka..... trzeba było tylko pokonać szaleńczy wiatr spadowy przy dojściu do portu.


Wszystkie opisy pasują idealnie do burzy i żadną miarą do microbusta.


Skoro więc zamierzasz Macieju pisać artykuł do Jachtingu - sprawdź proszę jeszcze raz, czy wszystko, co napisałeś się zgadza z ogólnie przyjętą wiedzą.

P.S.
ostatni post markrzyego polubiłem nie za próbę diagnozy, ale za doskonały film ilustrujący z wielkim prawdopodobieństwem microbust.


Drogi Sailhorse. Bardzo cenne sa Twoje uwagi ale nie masz racji.

Po pierwsze. Napisałem prawdopodobnie a nie na pewno. Mam za mało danych aby napisać na pewno.

Po drugie. Mikroburst może występować z chmurą Cumulonimbus- z czego się składa komórka burzowa, cechuje się silnym wiatrem spadowym, jest zjawiskiem krótkotrwałym i jak najbardziej mógł wystąpić. Zwłaszcza, że sytuacja opisana pasuje do sytuacji jaka występuje w tym zjawisku.

Po trzecie, w nocy na Morzu Egejskim jak najbardziej możliwe jest wystąpienie tego zjawiska - przypomnij sobie rozkład dobowy temperatury powietrza na morzu i nad lądem oraz w jakich okresach dobowych możemy spodziewać się burz na morzu i nad ladem. W literaturze opisywane są różne przypadki mikroburst i pora doby nie ma znaczenia ale ważne są warunki, które umożliwiają jego rozwój.

Po czwarte i kolejne, Jeśli uważasz , że to nie był mikroburst, to proszę przeanalizuj warunki pogodowe na podstawie parametrów: CAPE, Shear 0-6 km, Shear 0-3 km, DLS, TT, KI oraz zdjęć radarowych, satelitarnych, sprawdź czy nie wystąpiło wtedy zjawisko Bow echo lub linia szwału, przeanalizuj mapy na poziomie 700 i 500 hPa, itp. Po analizie swoją wypowiedź podeprzyj faktami i wtedy napisz komentarz. Może okazać się że miałeś rację albo i nie. Na razie to są tylko przypuszczenia.

I najważniejsze czytaj uwąźnie.

Jest wielka różnica między prawdopodobnie a na pewno.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2015, o 13:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
A najprościej - po elementarnej analizie opisu.
Mamy front burzowy - jak wynika z opisu dynamicznie się przesuwający. Czyli to nie jest zjawisko lokalne, o charakterze konwekcyjnym - żaden Cb nie zbudował się na granicy frontu w wyniku konwekcji, bo - nie miał jak w nocy się zbudować. Czas akcji - nad ranem.
A zatem piewsza poszlaka - źródłem był konwekcyjny Cb - odpada.

BTW - skąd wziąłeś te Cumulus Congestus jako mozliwe źródło microburstów?

Mamy pioruny - to nie jest aby objaw znacznie bardziej typowy dla normalnej burzy, niż egzotycznego microbursta? Kolejna poszlaka za burzą.

Mamy ciszę przed burzą. Poszlaka - jak wyżej.

Długość zjawiska - o ile pamiętam 16 minut. A mikrobursty charakteryzują się zwykle czasem trwania daleko krótszym.

Mamy w końcu silny wiatr zstępujący już po ustaniu zjawiska rano podejściu do portu.

Wszystko, jak ulał pasuje do opisu burzy. Po co zaraz microburst?

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2015, o 14:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
A czy to ważne co to było? Ważne że nap......ło jak ta lala. Będąc w tamtym miejscu i w tamtym czasie na pewno bym się nad tym nie zastanawiał bo miałbym w jednym i drugim wypadku pełne pory :lol:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"



Za ten post autor Micubiszi otrzymał podziękowanie od: Zielony Tygrys
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2015, o 18:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7326
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3613
Otrzymał podziękowań: 1974
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
Wiesz co Micuś? Chyba zacznę zabierać pampersy na morze i tobie też radzę.

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.



Za ten post autor Zielony Tygrys otrzymał podziękowanie od: markrzy
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2015, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13735
Podziękował : 10208
Otrzymał podziękowań: 2417
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Zielony Tygrys napisał(a):
Wiesz co Micuś? Chyba zacznę zabierać pampersy na morze i tobie też radzę.

Po co zaraz pampersy? wystarczy jeden ... na kilkadziesiąt lat, częściej nie potrzeba. :lol:

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2015, o 22:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Micubiszi napisał(a):
A czy to ważne co to było? Ważne że nap......ło jak ta lala.


Jeśli wiesz co to jest, to masz szanse dowiedzieć się jak tego unikać. Jak masz szanse unikać, to możesz zaoszczędzić na praniu spodni.

Generalnie - Państwo, którzy biorą udział w tym wątku - zdają się nie przesadzać z tą cała meteorologią? Nieprawdaż?

Przeszukałem cały ten wątek (za pomocą funkcji Ctrl+F) i wżadnym poście nie pojawiło się kluczowe dla całego opisywanego zagadnienia słówko:

CIŚNIENIE

Ale, gdyby markrzy był łaskaw w swoim - drobiazgowym przecież - opisie poinformować nas jak zachowywało się ciśnienie atmosferyczne w dniu tego Armagedonu, to nie dyskutowalibyśmy o prawdopodobnej etymologii zjawiska, tylko wiedzieli od razu. Niestety, idę o zakład, że markrzy też nic nie wie o ciśnieniu tego dnia - bo go nie obserwował.

Gdyby obserwował ciśnienie w ciagu dnia (a powinien to robić podróżując na skraju frontu burzowego) - nie wp..dolił by się dobrowolnie w taka burzę.

Oczywiście, nasze forum straciłoby piekny opis centra komórki burzowej, ale - być może zyskalibyśmy wiedzę, jak w takie gówno nie wdepnąć.

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2015, o 10:41 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Drogi Sailhorse.

Nie do końca zgadzam się z tym co napisałeś. Nie mam dużo czasu na napisanie długiego tekstu ale postaram się wyjaśnić swoje stanowisko.

1. Obszar , na którym miało miejsce zdarzenie , prawdopodobnie znajdował się pod wpływem obniżonego ciśnienia , atmosfera była w stanie równowagi chwiejnej i cały układ można uznać za dynamicznie rozwijający się . Kierunek wiatru i poźniejsza zniana tego kierunku mogą sugerować przesuwanie się układu obniżonego ciśnienia lub lokalne uformowanie się takiego układu.

2. Początkowy wiatr wiał z kierunku SW, czyli od lądu do morza( biorąc pod uwagę kierunek rejsu). W takiej sytuacji parowanie i dobowa amplituda zmian wilgotności względnej powietrza( nad obszarem gdzie żeglował Markrzy) wygladała następująco:
- po wypłynięciu z portu i blisko brzegu , nad otwartym morzem maksimum wilgotności przypadało na godziny popołudniowe a minimum na poranne,
- natomiast przy wyspie Samotraki, przy brzegu nawietrznym sytuacja była inna . Wiatr od morza spowodował wzrost wilgotności względnej w strefie brzegowej .(typowa sytuacja opisywane w literaturze),

3. Dobowy rozkład temperatury nad lądem i nad morzem jest inny. W nocy nad lądem , tak jak słusznie napisałeś, w wyniku wychłodzenia gruntu następuje zanik prądów konwekcyjnych . Natomiast nad morzem będzie sytuacja odwrotna. Maksimum występuje ok. 2-3 godziny przed wschodem słońca a minimum ok. 3 godziny po wschodzie słońca – jeśli dobrze pamiętam, chyba znajdziesz coś na ten temat w książce Meteorologia i Klimatologia, S.P. Chromow). To właśnie nad rozgrzanym morzem w nocy tworzą się chmury kłębiaste, które zanikaja 2-3 godziny po wschodzie słońca. Wynika to z dobowej amplitudy zmian temperatury i wilgotności względnej powietrza. Morze jest dużym magazynem ciepła i nie następuje takie szybkie wychłodzenie jak lądu.

4. Opisane wyżej warunki sprzyjały rozwojowi chmur kłębiastych i konwekcji termicznej.

5. Zmiana kierunku wiatru na północny trochę odmieniła sytuację. Suche powietrze znad wyspy Samotraka zaczęło napływać poniżej podstawy wcześniej uformowanych chmur konwekcyjnych. Powodowało to obniżanie wilgotności w dolnych warstwach chmury.

6. W chmurze Cumulonimbus , która utworzyła się w okolicy Samotraki zmiana wilgotności względnej w niższych warstwach troposfery mogła spowodować powstanie prądów zstępujących. Drobiny wody, które wcześniej w wyniku prądów wstępujących wędrowały do góry nagle zaczęły parować ( wiatr od lądu zmienił wilgotność powietrza - mała wilgotność względna). Proces parowania wymaga pobrania energii z otoczenia (ciepła), co powoduje ochłodzenie i zmianę gęstości powietrza. Powietrze gęstsze od otoczenia jest cięższe i zaczyna opadać.

7. Burze pojawiały się nad lądem. Rozwój chmur burzowych mógł być spowodowany sytuacją, którą opisałem wcześniej. Na linii brzegowej powstały dogodne warunki do rozwoju chmur burzowych i kontrastem termicznym . Trochę nie pasuje mi Twoja interpretacja jakoby to był front burzowy. Taki front powinien być widoczny z daleka ( a jednak nic na ten temat nie zostało napisane) jako silnie wypiętrzony wał chmur. Na takim froncie burzowym często występuje linia szwałów, gdzie wiatr zmienia kierunek nawet o 180 stopni. Na linii szwału jak najbardziej może wystąpić downburst. Nie wykluczam i takiej sytuacji.

8. Czy to była zwykła burza? Poniżej zamieszczam rysunek przedstawiający kierunki wiatru i opad deszczu w komórce burzowej. Opisane zjawisko trochę mi nie pasuje do zwykłej burzy. Zbyt duża siła wiatru. Przy takiej sile wiatru jak podał Markrzy, rozbudowana komórka burzowa Calvus czy Capillatus musiałaby być ogromna i widoczna z dużej odległości. A co zobaczyli. W bliskiej odległości rozbudowaną chmurę z ciemnymi smugami opadowymi, silnym wiatrem spadowym, – opis bardziej pasuje do mikroburst.

9. Co jeszcze mnie nakierowało na mikroburst? Podejrzewam, że w opisywanym miejscu wystąpił uskok wiatru ( na modelach należy sprawdzić parametr Shaere 0-3 km czy był ponad 15) Wiał słaby wiatr w części przyziemnej, natomiast zmiana kierunku wiatru mogła spowodować nasuwanie się innego układu barycznego i wzrost siły wiatru i zmianę kierunku w dolnej lub środkowej troposferze.

Powtarzam jeszcze raz . To są tylko przypuszczenia, brakuje dokładnych danych.
Postarałem się wyjaśnić dlaczego opisane zjawisko bardziej pasuje mi jak mikroburst ( lub downburst jeśli przyjąć koncepcję z frontem burzowym).


Załączniki:
burza.jpg
burza.jpg [ 12.36 KiB | Przeglądane 4299 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2015, o 11:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3185
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 481
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Pozwólcie, że zajmę stanowisko w tej materii wieczorem. Teraz zajmuje się spawaniem :mrgreen: /tak na wszelki wypadek gdyby chłopaki w Arctowskim nie dawali rady/. Nie wiedziałam,że to takie proste zajęcie.

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2015, o 12:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13735
Podziękował : 10208
Otrzymał podziękowań: 2417
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Zapomniałeś dodać:
markrzy napisał(a):
Nie wiedziałam, że to takie proste zajęcie.
...dopóki sam nie zacząłem. :-P

MJS

ps
Jak już sobie pospawasz to walnij w to młotkiem. :rotfl:

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2015, o 18:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Maciekm1 napisał(a):
Drogi Sailhorse.
Nie do końca zgadzam się z tym co napisałeś.


Drpogi Maćku,
Ja tak przypuszczałem. Że się nie będziesz zgadał. Wszystko, co napisałeś w ostatnim poście brzmi bardzo rozsądnie, tylko dlaczego upierasz się, że to nie mogła być zwykła burza?
Zobacz, co pisze naoczny świadek przed akcją:
markrzy napisał(a):
wiatr 3-4 z N ze tendencją przechodzenia do NE . Było tylko jedno ale................ daleko gdzieś przed nami od czasu do czasu pojawiały się dziwne rozbłyski. Odpaliłem neta na tablecie – aplikację „ Gdzie jest burza” i wszystko jasne. Nad kontynentalną Turcją było sporo białych kratek. Pojedyncze również były na kontynentalną Grecją w rejonie Thassos, ale spoko droga przed nami czysta.


Czy to nie wygląda, jak klasyczny front burzowy łączący się od północy i południa i przesuwający się od NE w kierunku naszego bohatera, który - jak wynika z opisu - płynie mu wprost na spotkanie? Ewentualnie superkomórkę, która doązy do spotkania się z frontem?

Swoją drogą - to już kolejny raz, kiedy słyszę, że wprawdzie burze były na prawo i lewo "ale spoko - droga przed nami czysta". Najbardziej spektakularnie zakończenie, takiej sytuacji to się lot Ewy Wisnierskiej, która w Australii, na paralotni też obserwowała że burze budowały się wprawdzie po obu stronach, ale środek był czysty.

W efekcie niechcąca pobiła rekord świata w wysokości lotu na tejże paralotni - jej gps zanotował 32 600ft. Szczęsliwie przezyła.

Ze względu na zamiłowanie do szybowania bardzo się zjawiskiem microburstów i downburstów interesowałem. Poza wieloma innymi cechami symptomatyczne w ich opisach jest jedno- niewielkie, albo żadne występowania wyładowań i długość trwania zjawiska. Microburst trwa zwykle nie więcej niż kilka minut!

Tymczasem nasz bohater pisze wyraźnie:
markrzy napisał(a):
Było jak w dzień. Pioruny waliły wszędzie. Woda syczała. Następnie dmuchnęło .
[...]
Zbawienie przyszło po 16 minutach tej szaleńczej jazdy na wodzie.

No, i to juz zupełnie nie pasuje do microburstów. Ale do "zwykłej" burzy - idealnie.


Załączniki:
Komentarz: Tak wyglada microburst
nkp9a7nyn9epvolqbbs2.jpg
nkp9a7nyn9epvolqbbs2.jpg [ 29.05 KiB | Przeglądane 4229 razy ]

_________________
Z wyrazami
JM
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2015, o 18:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3185
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 481
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
sailhorse napisał(a):
Tymczasem nasz bohater pisze wyraźnie:


Zabieram głos :mrgreen:
Drogi SAILHORSE dlaczego piszesz ” bohater" z małej litery? :mrgreen:

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2015, o 18:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Przepraszam.

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2015, o 18:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3185
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 481
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
sailhorse napisał(a):
Niestety, idę o zakład, że markrzy też nic nie wie o ciśnieniu tego dnia - bo go nie obserwował.

Zaklad byś przegrał. Z barometrem się nie rozstaję mam go zawsze na ręce. Casio Protrec - najwyży model. Gwarantuję Ci,że do zmroku nie było żadnych niepokojących sygnałów/potem poszedłem spać/.Wszystkie możliwe prognozy dawały mi szansę spokojnego rejsu do południa feralnego dnia. Ciśnienie ,aż za wysokie to miałem ja :oops: ,tak bardzo chcialem tam wreszcie dopłynąć.Jak pisałem, miałem szansę ok 1 w nocy odbić na Limnos do Myriny,ale owo ćiśnienie kazało żeglować dalej bez zmiany kursu.
Z perspektywy miesiąca analizując zdarzenie, chyba też popłynąłbym na Samotrakę.W końcu to było tylko 16 minut strachu, a potem trzy tygodnie bajecznego rejsu/ wieloryby,foki,uchodźcy/

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2015, o 12:02 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Drogi Sailhorse
Zależy mi aby nasza dyskusja była merytoryczna i z pożytkiem dla innych. Jednak nie chcę zanudzić osób, które czytają ten wątek.

Temat jest dobry i warto o nim jak najwięcej czytać. Jednak raczej nie bedę więcej pisał na ten temat. Piszemy o własnych przypuszczeniach i to może nie być ciekawe ani interesujące dla innych czytelników tego forum.
Przeżyłem na morzu kilka downburstów i mikroburstów. Kilka razy byłem w tragicznej sytuacji. W większości nie miałem możliwości ucieczki przed tym zjawiskiem, które często pojawia się nagle i chce zmieść wszystko co stoi na drodze.
Ostatni raz dwa tygodnie temu dopadł mnie słaby microburst na Seszelach.

Uważam, ze niesłusznie czepiasz się autora tego wątku o niesprawdzalnie ciśnienia. W opisywanym przypadku niewiele to by dało.

Sailhorse skąd u Ciebie takie pewne informacje, że to był front burzowy, łączący się od północy i południa oraz przesuwający się w kierunku NE, jakie masz na to dowody oprócz własnych przypuszczeń, czy masz mapę synoptyczną a może dysponujesz innymi materiałami ?

Dlaczego nie zgadzam się z Twoją koncepcją dotycząca rozwoju frontu burzowego?

1. Jeśli by było tak jak piszesz, to Markrzy powinien widzieć za sobą i przed sobą wypiętrzony wał chmur a o niczym takim nie pisze.

2. Oto co napisał
„Było tylko jedno ale w tej prognozie. W sobotę 100% wiatr z SW, a w niedzielę w pierwszej połowie dnia j/w , ale potem im bliżej Samotraki wiatr powoli się zaczynał obracać o 180 stopni i w poniedziałek przed południem prognozowali lekkie załamanie pogody z deszczem już na wymarzonej wyspie.”
Taka wypowiedź może sugerować obszar obniżonego ciśnienia w okolicy Samotraki. Może dojść do konwekcji termicznej a nie dynamicznej ( na froncie). Zwróć uwagę jak wygląda wyspa Samotraka- wysoka góra na środku morza. Doskonałe warunki do kształtowania zmian pogodowych.

3. Co dalej?
„W poniedziałek miał padać deszcz”, skąd miał się wziąć deszcz? Oczywiście z wcześniej rozbudowanych chmur. W jaki sposób rozbudowały się chmury? Wszystko wskazuje na konwekcję termiczną ( o czym pisałem wcześniej) .

Poniżej zamieszczam mapki przedstawiające : indeks konwekcji, rozkład ciśnienia, wiatr na wysokości 10m, wilgotność względną . Czerwoną strzałką oznaczyłem interesujący nas akwen. Mapki dotyczą dnia dzisiejszego ale ukazują tendencje do wytwarzania się chmur konwekcyjnych w tamtym rejonie. Zwróć uwagę na godzine i miejsce ( czerwona strzałka), wzrost wilgotności wzglednej, oraz rozkład ciśnienia .


4. Przeczytaj opis przed zdarzeniem
„Koło 4 rano , chyba zaczynamy widzieć światła na Samotrace i jednocześnie jest coraz więcej rozbłysków nad Thassos. Net nie ma zasięgu. Przed nami na kursie pojawia się CZARNA DZIURA. Dosłownie czarna nicość. Dookoła wszystko skąpane w blasku księżyca, a przed nami rośnie coś czarnego.”

Nie ma słowa o wałach chmur, które powinny pojawić się na froncie burzowym. Natomiast opis bardziej pasuje do smug opadowych i silnych prądów zstępujących przy występowaniu downburst.
Co to jest Downburst lub mikroburst? Inaczej i najprościej można powiedzieć - to kolumna schodzącego powietrza , która generuje rozbieżne wiatru prostoliniowe. Jeden jest o większym a drugi o mniejszym zasięgu.

W zwykłej burzy nie powinno być tak silnego wiatru w połączeniu w tak dużym zanikiem widzialności. Takie warunki raczej panują: w huraganie, trąbie powietrznej na linii szkwału, w bow echo, downburst. Wykluczam trąbę powietrzną i huragan.
Przypuszczam, że Markrzy najpierw dostał się pod wpływ( raczej) downburst a potem znalazł się w zasięgu zwykłej burzy. Były pioruny i była burza temu nie zaprzeczam. Downburst był raczej zjawiskiem towarzyszącym i wystąpił najpierw.

5. Poniżej zamieszczam kilka linków, do poczytania


http://lubelscyfaniburz.pl/relacja-live-23-07-15/

http://lowcyburz.pl/superkomorka/superkomorka-cechy/

Dlaczego obserwacja ciśnienia nic nie dała co również potwierdza moja koncepcję o rozbudowanej chmurze konwekcyjnej?
Wystarczy:
- że kierunek rejsu odbywa się równolegle do kierunku izobar, lub pod bardzo małym katem, cały układ się nie przesuwa i wtedy ciśnienie się nie zmienia
- dokładność sprzętu, mogły wystąpić zbyt małe różnice ciśnienia aby były do zaobserwowania przez proste barometry.
- wcześniej nie było zmian ciśnienia, ponieważ warunki na pełnym morzu były inne niż w strefie brzegowej, nie przesuwał się front ale konwekcja w strefie brzegowej umożliwiła powstanie takich warunków jak opisał Markrzy.

Jeszcze jedno. Jeśli sobie dobrze przypominam, to chyba na stronie NOOA znalazłem opis zjawiska mikroburst z chmury Cumulus Congestus oraz opisy przypadków kiedy downburst czy mikroburst trwał nawet do 15 20 minut.


Załączniki:
wilgotność.jpg
wilgotność.jpg [ 379.08 KiB | Przeglądane 4176 razy ]
wiatr.jpg
wiatr.jpg [ 181.47 KiB | Przeglądane 4176 razy ]
rozkład ciśnienia.jpg
rozkład ciśnienia.jpg [ 130.24 KiB | Przeglądane 4176 razy ]
Indeks conwekcji.jpg
Indeks conwekcji.jpg [ 191.5 KiB | Przeglądane 4176 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2024, o 09:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3185
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 481
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
markrzy napisał(a):
Opis okoliczności przyrody:
1/ Miejsce zdarzenia: Grecja- Egejskie N / totalna ciemność/
2/ Czas: nadchodzi 24-a godzina rejsu na odcinku /non stop/ : Skiathos -Samotraka ok 130Mm
2/ Dystans do celu:do Samotraki zostało w linii prostej ok 10 Mm
3/ "Taniec na wodzie " zaczyna się rano - o 5h 21 minut i trwa 16 minut / czerwona strzałka pokazuje miejsce zdarzenia/

PS
Grzegorza /Gregs/, Piotrka/Zorba/ i Krzyśka/Muzyka/ proszę o nieujawnianie rozwiązania:mrgreen:

Jutro opowieść :D


Chyba znalazłem rozwiązanie problemu , który mnie nurtował od lat. Ponieważ szykuję się na wejscie na Athosa -2033 m , od paru dni przeglądam materiały jak się tam dostać. Na jednym z filmów na YT znalazłem . Trąby powietrzne występują w okolicach Samothraki jak widać. Teraz jestem przekonany , ża ta piekna dama musiała dopaść moj jacht.
Film zrobiony rok temu:
https://youtu.be/j6JYvl4dWHs?si=tzYP9juroe6Rmb6z minuta 4.20


Załączniki:
Komentarz: Dla przypomnienia: zapis z GPS trasy jachtu
samotraka2.JPG
samotraka2.JPG [ 83.63 KiB | Przeglądane 628 razy ]
Screenshot_20240605_102103.jpg
Screenshot_20240605_102103.jpg [ 624.43 KiB | Przeglądane 633 razy ]
Screenshot_20240605_102147.jpg
Screenshot_20240605_102147.jpg [ 528.45 KiB | Przeglądane 633 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2024, o 10:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3185
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 481
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Przy okazji pobytu na Samothraki ,dwa tygodnie temu, postarałem się wyrównać z nią stare porachunki. Wtedy szczyt Fengari nas niecnie oszukał. Weszliśmy na przedszczyt niższy o 50 m od właściwego. Niestety warunki wtedy były tragiczne, zimno , wietrznie i widzialność kiepska i dlatego nie zobaczyliśmy piku. Po latach okazało się , że właściwy szczyt jest godzinę dalej granią .Cała wyprawa na Fengari 1611m z poziomu morza to prawie 11 h i deniwlacja do pokonania to 2200m w pionie.


Załączniki:
Screenshot_20240605_111210.jpg
Screenshot_20240605_111210.jpg [ 406.55 KiB | Przeglądane 604 razy ]
Screenshot_20240605_105922_resized_20240605_105949983.jpg
Screenshot_20240605_105922_resized_20240605_105949983.jpg [ 359.76 KiB | Przeglądane 604 razy ]
na szczycie Fengari.jpg
na szczycie Fengari.jpg [ 98.74 KiB | Przeglądane 604 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”

Za ten post autor markrzy otrzymał podziękowanie od: Janna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 90 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL