Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 10:52




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 55 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 kwi 2020, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Życie za krótkie, by się tylko ścigać

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowania - 2: Andrzej Kolod, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2020, o 07:33 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jest duzo sposobow podrozowania i spedzania wolnego czasu :) Zycie jest za krotkie na to zeby tylko plywac turystycznie :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2020, o 08:40 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
ILP pokazał, że można się ścigać turystycznie i nawet na tym zarobić.
:kiss: :roll: ;)

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2020, o 08:43 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Raczej Sailing Poland i inicjatywy Przemka Tarnackiego :) Najwazniejsze ze jest tyle odmian zeglarstwa ze kazdy moze wybrac to co mu odpowiada :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2020, o 08:49 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Senator napisał(a):
Tak naprawdę dopiero po kilku latach doceniłem ten kunszt manewrowania tak sporą łódką pod żaglami. ;)


"Chrobry" znakomicie manewrowal pod zaglami i m.inn. dlatego na nim zdawalo sie ( u szelestowskiego) manewrowke na J.k.z.b.
Tak z ciekawosci, ile osob w tym rejsie liczyla zaloga jesli byla funkcja "starszy wachty" ?Ja z nia spotykalem sie jedynie na zaglowcach gdzie wachta byla 6-10 osobowa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2020, o 11:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2434
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 371
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
M@rek napisał(a):
Tak z ciekawosci, ile osob w tym rejsie liczyla zaloga jesli byla funkcja "starszy wachty"

Sorry, ale nie pamiętam... to było jakieś 40 lat temu, ale zdecydowanie był komplet, czyli zajęte wszystkie koje.
Sam się zdziwiłem taką "funkcją", jakiś powód jej wyznaczenia musiał pewnie być.
;)

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2020, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Senator napisał(a):
Sorry, ale nie pamiętam...
W spisie Zientary Chrobry ma 11 osób załogi. Plan Pantagruela ukazuje 13 ludków na kojach, ale ponoć lewoburtowe "telewizory" zlikwidowano, w opisie mamy: Number of berths: 11 (7 single + 2 double)...
W 1987 kanapki w mesie też były wykorzystywane jako koje dla 2 osób (fartuch sztormowy). Chyba można przyjąć 3 wachty 3-4 osobowe. Wszystko pasuje:
1 oficer + 1 zastępca oficera + 1 starszy wachty + 1 załogant (albo bez zastępcy)... :lol:



:roll: W 2019 Pantagruel stracił maszt. https://www.cruisingworld.com/safety-at-sea-dismasted-on-atlantic/ :-(
Załącznik:
Pantagruel_maszt_awaryjny.jpg
Pantagruel_maszt_awaryjny.jpg [ 76.98 KiB | Przeglądane 10264 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2020, o 15:42 

Dołączył(a): 20 cze 2014, o 20:09
Posty: 76
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: st.j.
Ja też pamiętam Chrobrego, trochę po czasie ale przeczytałem właśnie wszystkie posty.
Pierwsza refleksja to: Chrobry lubił siadać na mielu. Załączam zdjęcie z mojej żeglugi na Chrobrym w ramach stażu w czasie kursu na st.j. w lipcu 1973r. Celem rejsu była stocznia w Goleniowie na wodowanie Poloneza. Jednak po drodze siedliśmy i trochę się zeszło na schodzeniu. Dopłynęliśmy po wszystkim. Zdjęcie przedstawia kursantów wygonionych na bom by złapać trochę przechyłu. Drugie foto już po zejściu. (autor za sterem, jego żona oparta o maszt)
ZR


Załączniki:
Trzebież'71_2.jpeg
Trzebież'71_2.jpeg [ 124.36 KiB | Przeglądane 9425 razy ]
Trzebież'71_1.jpeg
Trzebież'71_1.jpeg [ 73.09 KiB | Przeglądane 9425 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 gru 2020, o 23:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
W piątek, 18 grudnia 2020 r. około godziny 09:30 podczas cyklonu tropikalnego Yasa, jacht Pantagruel (dawny s/y Chrobry) zatonął na Fidżi. :cry: :cry:
Wobec siły cyklonu osiem cum / dwie kotwice nie dały rady...

Szczegóły zdarzenia (ang. i niem.)
Miejsce zdarzenia
Załącznik:
pantaguel-2.jpg
pantaguel-2.jpg [ 104.42 KiB | Przeglądane 9132 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2020, o 10:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Z informacji na facebookowej stronie SY Pantagruel wynika, że będzie próba uratowania tego 100-letniego jachtu.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2021, o 15:13 

Dołączył(a): 21 lip 2021, o 13:53
Posty: 3
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: załoga
Ahoy Lads,
W odpowiedzi na pytanie z tytułu wątku odpowiadam:
"Pamiętam Chrobrego!". Niezwykle śmiała i żwawa jednostka - w tamtym czasie miała spinakera zamiast silnika (:D ), co w pełnym baksztagu dawało ponad 20 węzłów (o ile dobrze pamiętam pomiary za pomocą sznurka. Ponadto trudna do zatopienia na otwartym morzu. Gdyby ktoś w jej ostatniej pozycji wyprowadził ją z kotwicowiska na wodę, to mogłaby pływać do dzisiaj :(
Byłem uczestnikiem szkolenia "Bractwa Żelaznej Szekli" i ostatniego w sezonie 1979 rejsu z Jastarni do Trzebieży. "Doczołgałem się" do Świnoujścia i tam zrezygnowałem (czego żałuję do dzisiaj).
Jeden z wilków morskich próbował mnie kiedyś namówić na opisanie tego rejsu. Niestety nie mam takiego talentu jak Piwowski, ale jeśli rzeczywiście mogłoby się to komuś przydać, to podzielę się uwagami na temat "jak zapewnić sobie kaca na całe życie".
Z załogi i oficerów pamiętam takich ludzi:
Marek - Pierwszy (chyba go zawiodłem - jeśli żyje, to przepraszam),
Szczęki - Drugi, super gość, potrafił myć zęby kilka razy dziennie - na szyi nosił szczotkę do zębów (chyba jakaś trauma z dzieciństwa :D )
Kpt. - nazwiska nie pamiętam (numer patentu we wpisie - w każdym razie super spec od bezpieczeństwa na morzu :lol: )
Bosman - silny, ciekawy typek + jego dziewczyna - dwie różne tęczówki : niebieska i brązowa.
Jeśli któryś z jungów będzie chciał, żebym go rozpoznał, to z przyjemnością to zrobię. Jednakowoż tuszę, że nie wszyscy by tego sobie życzyli.

Pozdrawiam ze stałego lądu

Stary Banaś - szczur lądowy


Załączniki:
Screenshot from 2021-07-21 15-57-39.png
Screenshot from 2021-07-21 15-57-39.png [ 293.7 KiB | Przeglądane 8083 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 06:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
20w na 140-tce to… pobożne życzenia. Fizyka się nie zgadza

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 07:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Daj spokój Szczurowi Lądowenu

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 07:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2434
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 371
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Może wtedy wiało 20 węzłów... :rotfl:

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 13:27 

Dołączył(a): 21 lip 2021, o 13:53
Posty: 3
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: załoga
Moniia napisał(a):
20w na 140-tce to… pobożne życzenia. Fizyka się nie zgadza


Hi Folks, to był cud mniemany, że przeżyliśmy...
:kiss: :-P

Ile wiało nie mam pojęcia, wiem jednak, że wszystko nam sprzyjało: było z góry, z prądem, a woda była rzadka jak ciekły hel :-P .
W czasie halsów mieliśmy minimalny takielunek - żagiel z bezanmaszcie na grotmaszcie i kliwra na bezanmaszcie, i mimo tego (a może właśnie dzięki temu) w ciągu doby pokonywaliśmy drogę pomiędzy Bornholmem a brzegiem w okolicach Gąsek. Mogło to być ze 100 Mm. Natomiast od popołudnia ostatniego dnia rejsu do wieczora (ok.20.00) zrobiliśmy cały odcinek do Świnoujścia czyli jakieś 70 Mm. Ref był następujący (chyba, że fizyka, to nie nalegam): grot, bezan, latacz, zamiast kliwra balon z zapasowego bezana rozpierany bosakiem i spinaker - razem dużo ponad 140. Praktycznie nie wykonywaliśmy żadnych manewrów aż do wejścia do portu...
No ale jak piszesz Moniia- fizyka jest nieubłagana.
Dodam tylko, że te pomiary, to był ciekawy trening na zmysł dotyku, refleks i czujność. Nie było żadnych urządzeń elektronicznych, a nawet elektrycznych, tylko butelka na repie i stoper. Jeśli się pomyliłem w pomiarze, to widocznie z powodu tego, że wszystkie małe i duże rany na dłoniach od stalówek ( i czort wie czego jeszcze) po pięciu dniach ciągłego moczenia w morskiej wodzie stały się duże, fioletowo-czarne i cieknące ropą i ... piwem (...nie, to ostatnie to mogło być coś innego... ale na pewno nie "płyny pozaustrojowe", bo nie piliśmy nic od co najmniej trzech dni (żarcie obliczone było na 3 dni, a po 4 większość z tego wyławialiśmy z zęzy wraz z napływającą zewsząd wodą). O tym, że pompa ręczna - elektryczna nie działała - jest uszkodzona, dowiedziałem się od Marka pod koniec mojej wachty, kiedy ktoś sobie przypomniał, że wydał mi polecenie "wypompowywania" wody tym sposobem. Dzięki temu znacznie wzmocniłem obydwa bicepsy i podwyższyłem poziom apetytu ... ale o tym innym razem. ) :)
A teraz trochę rywalizacji sportowej - jakiego maxa rozwijaliście na "Chrobrym", hę?

Pozdrawiam serdecznie
Stary Banaś - "ja to wodę morską mam we krwi..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 14:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
20w na 140-tce to… pobożne życzenia
Racja. Ale Chrobry to nie 140-stka... co na istotę rzeczy zresztą nie wpływa. :-)
Stary Banaś napisał(a):
w ciągu doby pokonywaliśmy drogę pomiędzy Bornholmem a brzegiem w okolicach Gąsek. Mogło to być ze 100 Mm. Natomiast od popołudnia ostatniego dnia rejsu do wieczora (ok.20.00) zrobiliśmy cały odcinek do Świnoujścia czyli jakieś 70 Mm.
Nie tylko fizyka, ale i arytmetyka się kłania...
100 Mm / 24 h = 4,2 w.
70 Mm / 8 h = 8,8 w.
Nie wiem jak długa jest KLW Chrobrego, ale zakładając 17 m - jego prędkość graniczna to niecałe 10 w.
I wszystko pasuje.

Prędkość graniczna rzędu 20 w. to kadłub o KLW ok. 70 m.
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%9 ... 5%BCegluga)
Stary Banaś napisał(a):
Ref był następujący (chyba, że fizyka, to nie nalegam): grot, bezan, latacz, zamiast kliwra balon z zapasowego bezana rozpierany bosakiem i spinaker - razem dużo ponad 140.
Co to jest "ref"?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 17:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2631
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie wiem jak sie to ma do "fizyki" ale na Roztoczu pod samym kliwrem, GPS zanotował Vmax=14kn. Ale to widać było z górki ( bo ze z wiatrem to oczywiste ) :)

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 18:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Roztocze jest dłuższe, przynajmniej w linii wodnej. A więc szybsze.
Chrobry miał na żaglu XIV był więc stoczterdziestką wg ówczesnej nomenklatury. Ale faktycznie Śmiałego i jego 5 bliźniaków określano jako Stoczterdziestki i z nimi powinno się to słowo kojarzyć.


Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 18:48 

Dołączył(a): 21 lip 2021, o 13:53
Posty: 3
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: załoga
Cytuj:
Nie tylko fizyka, ale i arytmetyka się kłania...
100 Mm / 24 h = 4,2 w. - Tu jest ok. - tak mogło wychodzić średnio na halsach mimo minimalnego ożaglowania.
70 Mm / 8 h = 8,8 w. - tu też jest pewnie ok.- ale nie wiem, o której godzinie zakończyliśmy "lifting" ożaglowania.


Cytuj:
Nie wiem jak długa jest KLW Chrobrego, ale zakładając 17 m - jego prędkość graniczna to niecałe 10 w.
I wszystko pasuje.

Czy KLW to jest "obwód zwilżony = wodnica"? Jeśli tak, to szacuję, że wyniosłoby to ok. 35m. Długość rejsowa Chrobrego musiała być ok. 15m.

Cytuj:
Co to jest "ref"?
nie mam pojęcia :oops: ; ostatni raz słyszałem to sformułowanie 42 lata temu i "zakotwiczyło" mi się w RAM-ie jako zmiana stanu ożaglowania; może chodziło o coś innego, np. reff: albo reffen? Zum beispielle: Zur Vorbereitung das Reffens wird das Kommando: "Klar zum Reffen" gegeben. Pewnie pomyliłem z przeciążaniem lub forsowaniem ożaglowania.

Ponieważ jestem wielbicielem fizyki i z przykrością uznaję jej wyższość nad "morskimi opowieściami" - którym również ulegam z przyjemnością - to opuszczam moje 20 w. do 15w. :D

Pozdrawiam z bardzo stałego lądu
Stary Banaś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2021, o 18:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12932
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2903
Otrzymał podziękowań: 2579
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Na 12-metrowym jachcie regatowym (Scamp) dwa GPS-y zanotowały Vmax=23 w, ale był to kilkunastosekundowy zjazd z fali przy 9B na Biskaju.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lip 2021, o 13:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Stara Zientara napisał(a):
Na 12-metrowym jachcie regatowym (Scamp) dwa GPS-y zanotowały Vmax=23 w, ale był to kilkunastosekundowy zjazd z fali przy 9B na Biskaju.


Przy zjeździe z fali to chwilowy SOG na tym poziomie nie dziwi. Ale ja mówię o utrzymywaniu takiej prędkości względem wody. Tu fizyka jest nieubłagana.

Poza tym, nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie SCAMP wygląda na troszkę inny jacht niż Chrobry. No dobre, kompletnie inny. W SCAMPA w ślizgu jestem w stanie uwierzyć, w Chrobrego absolutnie nie.

Marku, Twój przykład z Roztocza też był pewnie wspomożony przez falę.
ROZTOCZE też jakoś jest mało ślizgowo zbudowane... :rotfl:

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lip 2021, o 17:54 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moniu sama dobrze wiesz ze morskie opowiesci maja to do siebie ze z latami predkosci osiagane rosna :) Swoja droga w silnowiatrowych MP 1971 "Dar Szczecina" osiagnal 16 wezlow ( po wodzie ) a "Ogar" Kuby ponad 12 i to byly predkosci utrzymywane przez kilka a moze kolkanascie minut. Te jachty mialy elektronike B&G.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lip 2021, o 18:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2631
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moniia napisał(a):
Marku, Twój przykład z Roztocza też był pewnie wspomożony przez falę.
ROZTOCZE też jakoś jest mało ślizgowo zbudowane...

Oczywiście. Obudzili mnie nad ranem, bo strach w oczy zaglądnął. Kazałem się przygotować do zmiany kliwra, ale po namyśle zmieniłem zdanie. Fala była wyjątkowo długa jak na Bałtyk i nie skotłowana. Kiedy doganiała jacht ten wyraźnie przyspieszał ( mimo ze nie ślizgowy :D ) Jazda była wspaniała.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl



Za ten post autor WhiteWhale otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2021, o 10:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stary Banaś napisał(a):
Czy KLW to jest "obwód zwilżony = wodnica"? Jeśli tak, to szacuję, że wyniosłoby to ok. 35m. Długość rejsowa Chrobrego musiała być ok. 15m.

Nie wiem co to jest "długość rejsowa". Używasz pojęć nieznanych nikomu poza Tobą i chyba właśnie
Stary Banaś napisał(a):
Zum beispielle:
da liegt der Hund begraben... :roll:
Długość KLW Chrobrego wynosi(ła) 13,1 m (przy całkowitej = 18,5 m) (https://sypantagruel.com/theboat/specs/) co daje prędkość graniczną rzędu 8,8 w.
Stary Banaś napisał(a):
opuszczam moje 20 w. do 15w.
Więc opuść jeszcze "troszkę"... :rotfl: Może wam się sznurek w logu butelkowym kurczył od wilgoci (tak o 40%), albo zardzewiały stoper woooolno chodził? :-P

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2021, o 11:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Wojtek, "polemika z głupstwem nobilituje je"...

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Stary Banaś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 55 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 72 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL