Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Szkolenie z meterologii
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=43&t=20643
Strona 1 z 1

Autor:  Maciekm1 [ 2 gru 2014, o 13:33 ]
Tytuł:  Szkolenie z meterologii

Szkolenie robię głównie dla osób, które mnie o to prosiły. Jednak myślę, że dodatkowe 2 lub 3 osoby mogę jeszcze zapisać. Na zajęciach będę mówił jak wykorzystać radio RTL-SDR do odbioru transmisji pogodowych( również z satelit NOAA), komunikatów AIS i itp. ( jedno urządzenie a wiele możliwości).

Termin i miejsce szkolenia: dnia 10 i 11 stycznia 2015 roku( sobota i niedziela), na terenie Gminy Łomianki, w miejscowości Buraków, w budynku Fili Domu Kultury na ulicy Kościuszki 10,

Czas trwania zajęć,
- 10 stycznia od godz. 10 00 do o godz. 20 00, wykłady i ćwiczenia trwać będą po około 45-50 minut, przerwy pomiędzy wykładami po około 10-15 minut oraz jedna dłuższa przerwa obiadowa( około 30 minut),

- 11 stycznia, od godz. 09 00 do 16 00, przerwy pomiędzy wykładami jak w dniu poprzednim ale bez przerwy obiadowej.

Opłata za kurs: Opłata za udział w dwudniowym szkoleniu wynosi 150, 00 zł od osoby.
Zapisy: telefonicznie lub droga mailową bezpośrednio u prowadzącego zajęcia:
tel. 515 12 64 46, adres mailowy: maciekmickiewicz@tlen.pl. Ilość miejsc jest ograniczona. Wpłacę proszę dokonywać dopiero po potwierdzeniu uczestnictwa w szkoleniu.

Program szkolenia:
1.Ogólna cyrkulacja atmosfery, komórka Hadleya, komórka Farrela, komórka polarna, międzyzwrotnikowa strefa zbieżności,

2. Jet Stream( prąd strumieniowy) i jego wpływ na kształtowanie warunków pogodowych,

3. Siły działające na wiatr( odśrodkowa. gradientu, Coriolisa, tarcia),

4. Wiatr geostroficzny, gradientowy, przyziemny,

5. Wpływ lądu na wiatr, czyli żeglowanie w strefie brzegowej, falowanie i prądy wiatrowe,

6. Podstawowe rodzaje chmur i czego się po nich spodziewać przy prognozowaniu pogody ( chmury frontowe, wewnątrzmasowe, konwekcja, adwekcja),

7. Stabilność atmosfery, porównanie warunków na morzu , w strefie brzegowej i na lądzie oraz wpływ stabilności atmosfery na warunki żeglugowe,

8. Masy powietrza, warunki wewnątrz masowe i wpływ różnych mas powietrza na kształtowanie się warunków żeglugowych,

9. Fronty atmosferyczne, niż, wyż, front zokludowany, (anafront i katafront, analiza adwekcji chłodu i ciepła, charakterystyka frontów w układzie pionowym i poziomym), .

10. Żeglowanie w strefie oddziaływania niżu i wyżu,

11. Globalne, mezoskalowe i lokalne prognozy pogody oraz ich wpływ na planowanie i realizację rejsu ,

12. Odbieranie prognoz pogody za pomocą: radia VHF, odbiornika Navtex, internetu, telefonu, radia z SSB i RTL_SDR - z wykorzystaniem komunikatów w transmisji RTTY, FAX, CW, VOLMET, TAF, GRIB, satelity meteorologiczne NOAA oraz interpretacja tych komunikatów pogodowych w warunkach jachtowych,

13. Modele numeryczne wykorzystywane przy prognozowaniu pogody :
- mapy topografii barycznej względnej i bezwzględnej,
- określanie stabilności atmosfery na podstawie: CAPE, CIN, Thetta-e, diagramu SKEW-T.
- modele GFS, ALADIN, DWD- COSMO, IMGW, ENSEMBLE.
- Grib, wady i zalety,
- interpretacja i tworzenie własnych prognoz pogody za pomocą programu Zygrib.

14. Obliczanie, na podstawie map synoptycznych, siły i kierunku wiatru przyziemnego, charakterystyki przemieszczających się mas powietrza, prognozowanie warunków pogodowych, korygowanie trasy rejsu w celu uzyskania najkorzystniejszych warunków do żeglugi.

15. Korygowanie odebranej prognozy pogody w oparciu o lokalne warunki pogodowe lub przestrzenne, (porównując chmury, warunki brzegowe, kierunek wiatru, zmiany ciśnienia, itp.),

16. Krótkoterminowe przewidywanie zmian pogody na podstawie zachodzących zmian atmosferycznych,

17. Podstawy meteorologii tropikalnej, kształtowanie się warunków pogodowych w strefie tropikalnej, omówienie sezonów huraganowych z podziałem na akweny: Atlantyk, Pacyfik, Ocean Indyjski,

18. Omówienie warunków pogodowych na popularnych akwenach : Morze Śródziemne, Morze Bałtyckie, Morze Północne, Karaiby, Seszele, Tajlandia i Malezja,

19. Nawigacja meteorologiczna, krótko i długoterminowe planowanie rejsu w oparciu o mapy pilotowe (drogowe), aktualne prognozy pogody, warunki lokalne, zmiany pogodowe.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/