Zaproszenie na wydarzenie, wspólne żeglowanie - cyt z Facebooka:
"Dinghy Cruising Association South & East Baltic Region pod Patronatem Warszawski Klub Wodniaków PTTK
Serdecznie zaprasza na Raid to Hel 2024 żeglarski rajd turystyczny małych odkryto pokładowych łódek na wodach Zatoki Puckiej
Termin
Sobota 10 – czwartek 15 sierpnia 2024
Miejsce startu
https://maps.app.goo.gl/4gzYqqYJ5sVLvjn79?g_st=ig Host/Organizator
Marcin Eckert
marcin.eckert@gmail.com tel. +48502444506
Orientacyjny program Raid to Hel
Co do zasady orientacyjny program oparty jest o rekonesans zrobiony przeze mnie w sierpniowy długi weekend 2023. Proponowana trasa została opłynięta przeze mnie moim Ilurem, przy rożnych wiatrach o sile maks 5 stopni Beauforta i fali mniejszej niż 1m.
Sobota 10 sierpnia 2024
Przyjazd uczestników
Taklowanie łodzi/ Przygotowanie do wypłynięcia
Wspólna odprawa uczestników i ustalenie celu żeglugi.
Wypłynięcie
Plaza Błądzikowo/Obóz Nocleg
Niedziela 11 sierpnia 2024
Odprawa poranna
Puck przepłynięcie obok portu z/lub bez wchodzenia do mariny
Żegluga po zatoce,
Swarzewo
Kemping Małe Morze Obóz Nocleg
Poniedziałek 12 sierpnia 2024
Odprawa Poranna
Żegluga po zatoce
Chałupy,
Kuźnica (postój lunch)
Jastarnia
Jurata
Nocleg na wysokości Campingu Kormoran Hel
Wtorek 13 sierpnia 2024
Odprawa poranna
Żegluga po zatoce
Hel
Opłyniecie Cypla Helskiego, wpłynięcie na wody Bałtyku
Powrót na zatokę
Nocleg Jastarnia lub Kużnica
Środa 14 sierpnia 2024
Odprawa poranna
Żegluga po zatoce
Eksploracja Mewiej Rewy
Rewa
Nocleg Molo Rzucewo
Czwartek 15 sierpnia 2024
Odprawa poranna
Żegluga po zatoce
Powrót na miejsce startu w Osłoninie
Wyjazd uczestników
Z uwagi na to że długi weekend będzie trwał dalej na pewno znajdą się chętni żeby zostać do kolejnej niedzieli i np. eksplorować dalej zatokę w stronę Gdyni
Bezpieczeństwo
Udział w rajdzie kierowany jest do żeglarzy którzy umieją żeglować swoimi łódkami, wiedzą jakie są ich możliwości i którzy są przygotowani sprzętowo, zdrowotnie i pod każdym innym względem, do bezpiecznego żeglowania po osłoniętych wodach morskich.
Uczestnicy biorą całkowitą i wyłączną odpowiedzialność za udział w Raid to Hel, swoje decyzje podejmowane zarówno na wodzie jak i na lądzie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami to kapitan łodzi ponosi odpowiedzialność za jej bezpieczeństwo, bezpieczeństwo załogi, mienie i bezpieczeństwo innych osób postronnych, które mogą być narażone przez działania tego kapitana. Zaleca się żeby uczestnicy posiadali odpowiednie ubezpieczenie OC i NNW.
Wszelkie czynności wykonane lub nie wykonane przez organizatora nie zwalniają uczestników od odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich lub ich sprzętu. Organizator nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności za uszkodzenie sprzętu lub wypadki z udziałem osób związane z udziałem w Raid to Hel.
Poprzez zgłoszenie do udziału w Raid to Hel, uczestnik potwierdza zapoznanie się z rekomendacjami bezpieczeństwa wypracowanymi przez DCA, dotyczącymi przygotowania łodzi, załogi i sprzętu zalecanego do bezpiecznej żeglugi na małych łódkach.
Rekomendacje dotyczące Bezpieczeństwa DCA
Wstęp:
Nasza lista Rekomendacji dotyczących Bezpieczeństwa jest jasnym i zwięzłym przewodnikiem dla bezpiecznego żeglowania na małych łodziach. Pamiętaj, że są to sugestie, a nie zasady, dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego żeglarza. Bezpieczeństwo pozostaje odpowiedzialnością każdej osoby.
1.0. Łódź:
• Powinna być ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej.
• Musi być wystarczająco stabilna, aby cała załoga mogła siedzieć na burcie bez zanurzania jej pod wodą.
• Powinna mieć wystarczającą pływalność dodatnią dla załogi i zapasów, ułatwiając powrót do stanu żeglownego po wywróceniu.
• Kadłub, maszt i olinowanie muszą być mocne i dobrze utrzymane.
• Powinna być możliwość do zrefowania grota na wodzie; rozważenie zabrania żagli sztormowych.
2.0. Załoga:
• Załoga powinna mieć wystarczające doświadczenie dla przewidywanych warunków.
• Musi być świadoma przepisów SOLAS i MCA.
• Waga załogi powinna idealnie wynosić jeden kamień (6,35 kg) na stopę( 30,48 cm) długości linii wodnej. [Czyli jeżeli łódka ma 15 stóp waga załogi powinno wynosić nie mniej niż 95,25 Kilograma]
3.0. Wyposażenie do rejsów:
• Kamizelki ratunkowe/ wypornościowe dla każdego członka załogi.
• Odzież Przeciwdeszczowa i ciepła odzież dla wszystkich.
• Kotwica minimum 5 kg. Lina kotwiczna – minimum 30 m z 8mm nie pływającego materiału, z 2 metrowym łańcuchem pomiędzy liną kotwiczną i kotwicą, lina kotwiczna przywiązane do mocnego puntu konstrukcyjnego wewnątrz łodzi.
• Mocne wiadro i czerpak oba przywiązane repsznurkiem w kokpicie. Pompa zęzowa jest wyposażeniem rekomendowanym.
• 2 wiosła, z metalowymi dulkami przywiązanymi do pokładu. Zapasowa Dulka. Pagaje nie są wystarczającym zamiennikiem wioseł.
• Woda pitna, żywność awaryjna, w ilości wystarczającej dla całej załogi.
· kompas, mapa w dużej skali pozwalająca zobaczyć większy akwen.
· koc gaśniczy/gaśnica,
· radio VHF, najlepiej z przyciskiem DSC. Do rozważenia radio z falami długimi do pobierania prognoz morskich
· telefon komórkowy zabezpieczony wodoodpornym opakowanie,
· Mocna wodoodporna latarka,
· Apteczka pierwszej pomocy
· Róg mgłowy/gwizdek.
4.0 Dodatkowe wyposażenie do rozszerzonych rejsów:
• Niezawodny kompas sterowniczy,
• sprzęt nawigacyjny – mapy pokrywające cały akwen na którym będziemy żeglowali, pilot book, almanach nawigacyjny, atlas pływów, log, kompas ręczny, urządzenie gps lub ploter z mapami.
• Dziennik pokładowy,
• sygnalizator radiowy awaryjny EPIRB lub PLB,
• zestaw naprawczy/części zapasowe,
• reflektor radarowy jeżeli możliwe z powodów praktycznych.
• flary w opakowaniu wodoszczelnym.
• Dla zagranicznych wód, łódź powinna być zarejestrowana, numer rejestracyjny na burcie, oraz powinno posiadać ze sobą dokumenty rejestracyjne łodzi.
Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest najważniejsze na wodzie. Bądź świadomy, przygotowany i ciesz się swoimi przygodami żeglarskimi odpowiedzialnie.
Zgłoszenia
Zgłoszenia do udziału w Raid to Hel, proszę przesyłać mailem na adres
marcin.eckert@gmail.com z podaniem w tytule Raid to Hel.
W zgłoszeniu proszę o podanie następujących danych:
1 Imiona i Nazwiska Kapitana i wszystkich uczestników
2 Nazwa Łodzi i jej typ, wielkość etc.
3. Numer Telefonu komórkowego do kontaktu
Uwagi praktyczne
Osłonino przy molo jest ogólnie dostępny i nieodpłatny slip na którym można zwodować łódki. Kilkadziesiąt metrów od mola jest parking na którym można zostawić samochody i przyczepy. Parking ten służy głównie plażowiczom, może wiec okazać się że jest pełen. Z tego względu wskazany jest przyjazd dzień wcześniej wieczorem lub bardzo wcześnie rano.
Jeżeli chodzi o noclegi na trasie, to z mojego doświadczenia jak spi się na łódce pod namiotem, nawet 3 -4 metry od brzegu, stajesz się niewidoczny dla systemu, kemping nie nalicza ci opłaty jak za rozbicie namiotu a marina za cumowanie. Miejsca noclegów, są tak pomyślane, że ci z nas którzy nie mają opcji spania na łodzi, będą mogli spać z partyzanta na plaży lub na pobliskim kempingu.
Według mnie możliwość zrobienia proponowanego ramowego programu będzie zależeć od warunków jakie napotkamy, na zatoce jak już tam będziemy. Więc zapewne przyda się dużo elastyczności i wspólnie będziemy ustalali program działania.
W przypadku, w którym z prognoz wynikać będą bardzo niekorzystne warunki do żeglugi na Crusing Dinghies (Sztorm etc), w czasie planowanego rajdu, możliwa będzie odwołanie rajdu lub zmiana akwenu na jeziorowy(myślałem o jeziorach Charzykowskich lub Wdzydze), tak aby nie stracić zaplanowanego urlopu i mimo wszystko się spotkać i wspólnie popływać.
Zgłoszeni uczestnicy zostaną dodani do grupy whatsup która będzie służyła do bezpośredniej. komunikacji przed, w trakcie i po rajdzie
Do zobaczenia !"
PS, czyli uwagi ode mnie:
Chcę uczestniczyć, ale wiem, że nie mam na to zdrowia. Prawdopodobnie będę wcześniej na Zlocie Pod Kleszczami Kraba* i wtedy podejmę decyzję.
*) termin jeszcze nieustalony...